בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
יום 6  – רובניימי אטרקציות סביב לה

יום 6 – רובניימי אטרקציות סביב לה

אחרי כמה ימים אינטנסיביים, הגיע הזמן להרגע קצת, להתנהג כמו תיירים ולבקר באטרקציות  סטנדרטיות באיזור. כדי שנספיק הכל, נקבעה שעת ההשכמה ל 4:30 בבוקר. לפנינו נסיעה לעיר קמי Kemi השוכנת על שפך הנהר קמיוקי אל מפרץ בותניה. הבוקר יוצאים להפלגה על סיפון שוברת הקרח סאמפו.

סאמפו נבנתה לפני למעלה מ40 שנה, כדי לפלס דרך לספינו סחר במימי ים הקפואים. במשך כ35 שנה היא שימשה ספיות סוחר, ולאחר שהזדקנה עברה לשמש כספינה לתיירים.

אנחנו מגיעים עדין בחושך ועולים על סיפון הספינה. פנים האוניה הוסב וכולל חדרי הסבה מפוארים. בתוכנית –  הפלגה אל לב המפרץ,  צפיה בשבירת קרח, ביקור בחדר המכונות, ושחיה במימי המפרץ.

הבוקר בהיר וקר, אנחנו יוצאים להפלגה עם אור ראשון, וזוכים לראות זריחה במלואה  מעל מפרץ בותניה הקפוא.

זריחה ותחנות רוח במפרץ בותניה
זריחה ותחנות רוח במפרץ בותניה

מתברר שלא כל הימים והמפרצים בחוג הארקטי קפואים . הפיורדים בים הצפוני, שנמצאים למעלה מ700 ק"מ צפונה יותר אינם קפואים, ואילו מפרץ בותניה כן. הסיבה העיקרית לכך היא רמת המליחות. ככל שרמת המליחות גבוהה יותר , המים יקפאו בטמפרטורה נמוכה יותר. מפרץ בותניה הוא במליחות עדינה, ולכן הוא קפוא במרבית ימי החורף.

ים של קרח
ים של קרח

שוברת הקרח היא ספינה יעודית לשבירת קרח. בימי הקיץ כשאין קרח במפרץ היא עוגנת בנמל ולא בשימוש. מבה הספינה שונה מספינות סחר עגולות, כדי שתוכל לעמוד במשימתה  – הגחון שלה עגולה , ואין לה שידרה – עובדה זו מקילה עליה להתקדם בקרח, אבל מקשה על ההיגוי במקרה שאין.

סאמפו
סאמפו

בתחילה שטה הספינה בנתיב שכולל גושי קרח שבורים, תוצאה של  שיט חוזר ונשנה במסלול זה, לאחר כשעה  שיט הספינה מגיעה לקרח בתולי, ותחושה אכן משתנה. יפה לראות איך הקרח נשבר ומתקפל, כאילו היה  קליפת ביצה.

שברי קרח
שברי קרח

הביקור כולל גם סיור בחדר מכונות, העמוס שסתומים, צינורות, ומנועים.  סה"כ מופק בה 6 מגווט – כמות חשמל מספיקה לעיירה קטנה.

הספינה עוצרת, ואנחנו יורדים לשוטט על הקרח. מיש רוצה מוזמן להכנס לשחיה מרעננת למים. הטמפרטורה קרוב לאפס מעלות, אבל החליפה היבשה מבודדת לחלוטין.

במים!
במים!

העיירה קמי יודעה גם בטירת הקרח שלה "לומילינה" , שנבנת כל חורף מחדש . המקום כולל חדרי שינה, באר, מסעדה, כמה אולמות מעוטרים בפסלים ובתבליטים.

חדר האוכל של לומילינה
חדר האוכל של לומילינה

אי אפשר לומר שהחדרים חמימים ומזמינים, אבל בהחלט שורר שם שקט מקפיא.

למישהו יש הסבר למה נדרש מטף בטירת קרח ?
למישהו יש הסבר למה נדרש מטף בטירת קרח ?

 חוג הקוטב הוא ביתם של בעלי חיים רבים ויחודיים. בחורף ציפורים רבות נודדות אל ארצות החום – אלינו למשל- יחד עם נילס ואווזי הבר שלו. הדובים ישנים, ושאר החיות הקטנות יותר קשה לראות  בטבע . כדאי לראות קצת בעלי חיים ארקטיים נסענו לגן החיות בראונה.

 (בסופת הקור האחרונה בישראל, מאוד רציתי לבקר בגן החיות התנכ"י בירושליים, ולא הסתדר. אז הנה הזדמנות.)

כוכב הגן הוא ללא ספק דוב קוטב, שאינו ישן מכיוון שבגן החיות אין ךו מחסור באספקת מזון.

דוב קוטב
דוב קוטב

גם חתול השלג, זוכה לפופלריות

חתול שלג lynx
חתול שלג lynx
עיני ינשוף
עיני ינשוף

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *