בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
יום 7 – 11 מעלות , מינוס ופלוס.

יום 7 – 11 מעלות , מינוס ופלוס.

יומנו האחרון בפינלנד.  יום חופשי.

אנחנו יוצאים אל בוקר בהיר, עם שמים כחולים, ללא ענן. הבוקר הזדכינו על חליפת השלג, ןלגופינו רק זוג מכנסיים, חולצה ופליז, כובע וכפפות. הקור החודר מבעד לבגדים ממריץ אותנו בהליכה, צובט ומעקצץ. בכיכר העיר על התצוגה הדיגיטלית – 11 מעלות, מינוס כמובן.

התחנה הראשונה שלנו הבוקר היא tourist information, איסוף פרוספקטים לסיבוב הבא. יהי "סיבוב הבא" בטוח. אני מרגישה שלא מיציתי את הלבן-לבן הזה, ואת הזוהר. מכם עריכת קניות זריזה  – מטעמים בסופר, ומתנות לילדים. רובניימי אומנם לא האתר למציאות, אבל מי שרוצה בגדים באמת חמים – זה המקום!

מינוס 11 מעלות בכיכר ברובניימי.
מינוס 11 מעלות בכיכר ברובניימי.

לאחר פריקת הרכישות, מילוי המזוודות, אנחנו יוצאים ברגל ל"ארקטיקום", המוזיאון העירוני של רובניימי. אנחנו צועדים לאורך הטיילת, המשקיפה על הנהר הקפוא שחוצה את רובניימי ועל הגשר.

טיילת ליד נהר ברובניימי
טיילת ליד נהר ברובניימי

עצי הלבנה משודרים בשורה לבנה, ענפיהם הקרחים מעוטרים בעיטורי קרח, ומנצנצים בשמש. השמש החורפית הזו, בכלל לא מחממת את הגוף, להיפך, קר יותר מאשר בימים מעוננים, אבל היא בהחלט מחממת את הלב.

IMG_5760

מוזיאון הארקטיקום,מסתתר כולו תחת השלג, ומואר על ידי  צינור זכוכית, ומשקיף אך הוא אל הנהר הקפוא.

כיפת הארקטיקום
כיפת הארקטיקום

תערוכות המוזיאון מוקדשות  לתרבות  ארצות הצפון בכלל ולתרבות הלאפים ואורח חייהם בפרט.הוא כולל תערוכה מעניינת ומוכוונת לילדים על החוג הארקטי, תערוכה על על החיזור והכלולות המסורתיים בשבטי הלאפים, על ההיסטוריה של פינלנד,לאפלנד, ורובניימי.

תערוכה מתחלפת ומענינית וקדשת לאלבר אלטו Alvar Aalto ארכיטקט פיני, ומעצב מוצר, שהשפיע רבות על הארכיטקטורה הסקנדינבית, ומוצרים בעיצובו, נמכרים עד היום, אפילו בחנויות איקאה. רובניימי  כאמור נבנתה מחדש לאחר מלחמת עולם השניה,תוכננה ועוצבה על ידיו בהשראת קרניי האייל, כפי שניתן לראות מהמפה.

מפת רובניימי בצורת קרני אייל
מפת רובניימי בצורת קרני אייל

העצוב הסקנדינבי משאיר אותי תמיד נפעמת. אני מכננה אותו – אלגנטיות פונקציונלית – אין בו הצטעצעות, אין בו עיטורים מסובכים, אין בו עושר מתפרץ, אין בו שואו – אוף.  אבל האלגנטיות העדינה, כובשת את העין. גם בעיצוב הבתים, וגם בעיצוב הכלים, ופינות הנוי. כמה דוגמאות שאספתי במהלך הטיול :

בתי העיר רובניימי , בנויים בקוים ישרים, צבועים בצבעי פסטל רכים,עם מרפסות שמש. בחורף המרפסת נסגרת על ידי זכוכית, מגדילה את שטח הבית ומאפשרת לבני הבית להנות מאפקט החממה, בקיץ היא מאפשרת להנות ממזג האויר הנעים.

גזבו מושלג על רקע בתי רובניימי
גזבו מושלג על רקע בתי רובניימי

פינת חמד במלון שישנו –

פינת חמד במלון בסאריסלקה
פינת חמד במלון בסאריסלקה

עיטור לשולחן המזמון בארוחת הבוקר:

אור וקפה - עיטור לארוחת בוקר
אור וקפה – עיטור לארוחת בוקר

כסאות למנוחה במוזיאון ארקטיקום

כיסאות למנוחה - מוזיאון ארקטיקום
כיסאות למנוחה – מוזיאון ארקטיקום

גרפיטי

גרפיטי ברובניימי
גרפיטי ברובניימי

הזמן בבוקר החופשי והמואר טס, במהרה עלינו לחזור למלון ולנסוע לשדה התעופה. נפרדים מלפלנד. ההמראה וחצי שעת הטיסה הראשונה מספקות מראות מרהיבים של אגמים קפואים בינות ליערות ירוקי עד מנוקדי לבן.

לאחר 5 שעות טיסה נוחתים בבן גוריון. יוצאים לאויר הלילה. בירידה מהאוטובוס בחניון לטווח ארוך אנחנו מצטחקים, איך לפני שבוע, עמדנו כאן בלילה והיה לנו קר. הטמפרטורה 11 מעלות, פלוס.

ישראל, פברואר, 11 מעלות פלוס
ישראל, פברואר, 11 מעלות פלוס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *