בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
"בדרכם" בשביל הגולן – מעין הקשתות אל מצפה אופיר

"בדרכם" בשביל הגולן – מעין הקשתות אל מצפה אופיר

היום השלישי והאחרון למסע שלנו בשביל הגולן . אנחנו מקפלים בזריזות את הציוד שלנו ודוחסים אותו על גג המכונית.אנו ממלאים את כל בקבוקינו מים – צפוי יום חם היום. אנחנו אוכלים ארוחת בוקר נינוחה בחדר האוכל, תוך החלפת פרטים , והצעת חברויות בפייסבוק עם האנשים שהתידדנו. היום אנחנו מטיילים לאורך שביל הגולן קטע 11 וחלק מקטע 12. המסלול לוקח אותנו מהתישבות עתיקה בגולן , דרך שבילים בטבע, שלפנינו נופי הכנרת, אל התישבות מודרנית בכנרת. מיטבי הלכת שבינינו ירדו ממצפה אופיר אל עין גב אל טקס הסיום.

שביל הגולן קטע 11 : מאום אל קאנטיר לנחל תאנה

מרחק : כ9 ק"מ
דרגת קושי :בינוני עד קשה
זמן : 6 שעות
צריכת מים : 4.5 ליטר

שביל הגולן קטע 11 וגם הטיול שלנו מתחיל באום אל קאנטיר, שרידי ישוב קדום מתקופת המשנה והתלמוד. כבר בעת הירידה מהחניה לאתר אנחנו זוכים בתצפית אל הכינרת. במשך היום נלך ונתקרב אל הכנרת, אך דווקא ביום חם זה היא תהיה בחזקת לא לגעת אלא רק לראות.

שביל הגולן קטע 11
בט אל הכינרת מאום קנאטיר

אֻם אל-קַנַאטִר שמשמעותו אם הקשתות, נקראת על שם שלישיית הקשתות מעל המעיין, שרק אחת מהן נותרה שלמה. זהו כפר קדום על הגדה המזרחית של יובל של נחל סמך, כשני ק"מ מדרום-מערב לקיבוץ נטור ברמת הגולן. בעבר שכן במקום כפר יהודי, אך שמו של הכפר לא ידוע. במקום עצי תאנה ומעיין. בצל התאנה אנחנו מתישבים לשמוע את סיפור המקום, נהנים מקרירות הבוקר ומ נוף אל חמוקי רמת הגולן היורדים אל הכנרת .

אום אל קאנטיר
הקשת שמעל המעיין

בית הכנסת העתיק מתקופת התלמוד נבנה במאה החמישית לספירה, ושימש כמרכז הרוחני של הקהילה שחיה במקום. באתר התגלה בית מלאכה בתעשיית הפשתן, והמעיין שימש את בית המלאכה. זהו אחד מבתי הכנסת החשובים והמפוארים שנחשפו בארץ והיחיד שבו נשתמרה במלואה בימת ארון הקודש. בית הכנסת חרב ברעידת אדמה בשנת 749. שירידי הכפר היהודי התגלו לראשונה בסוף המאה ה19 ע"י הדיפלומט סר לורנס אוליפנט. לאחרונה הוכרז גן לאומי. דופן בית כנסת השתמרה היטב ויתר בית הכנסת משוחזר הטכנולוגיות חדשניות הכוללות מיפוי דיגיטלי ושחזור בעזרת תוכנה של המבנה.

אום אל קאנטיר

מכאן מתחיל קטע ארוך של ירידה, כשנופי מורדות הרמה, והכנרת לפנינו לאורך כל הדרך. בקטע זה , תחילת השליש הדרומי של השביל כבר לא ירוק כל כך. שיבולת הבר והשעורה כבר הזהיבו, כתמי עשב צהובים נראים מרחוק.

שביל הגולן קטע 11
צועדים במורדות רמת הגולן

ככל שיורדים הצהוב הולך ונעשה דומיננטי, וחום היום הולך ועולה. אנחנו עושים הפסקה תחת צל נדיר של עץ. המדריך מסב את תשומת ליבנו לצבעי שני צידיו של הואדי. צד אחד ירוק ואילו השני הוא צהוב.
המראה מפתיע מעט, שהרי אין הבדל בכמות המשקעים בין שני הצדדים. ההסבר לתופעה הוא אורה של השמש. שטח פניו של צידו הצפוני של הואדי מופנה אל הדרום, וזוכה לכמות רבה של שמש, שמחממת ומיבשת את הצמחיה. לעומת זאת שטח פניו של הצד הדרומי פונה אל הצפון, ומקבל מעט מאורה של השמש, כך שצמחיתו עדיין לא התיבשה. עוד מעט, תוך פחות מחודש גם צד זה יהיה צהוב ויבש.

שביל הגולן קטע 11
צהוב -ירוק

אלה הם צבעי הגולן כפי שאני רגילה לראות אותם. אבל האביב עדיין בשיאו והפריחה נראית בכל מקום : שיח הצלף מרהיב בפריחתו.

שביל הגולן קטע 11
הצלף בפריחתו

הקיפודן על רקע השיבולים הזהובות יוצר קומפוזיציה נפלאה לצילום.

שביל הגולן קטע 11
קיפודן

הירידה הקלה והנוחה נפסקת כאשר אנחנו מגיעים אל איזור מפגש הנחלים סמך ואלעל. כמה מעברוני מים, אהלים מצטופפים , שנראים יותר כמחנה פליטים מאשר מאהל נופשים, טרקטורונים וג'יפים – אנחנו בהחלט שמחים להמשיך הלאה. רק שעכשיו צפויה לנו עליה,  ואנחנו בהחלט מרגישים את כוחה של השמש…

שביל הגולן קטע 11
במעלה הואדי

העליה נמשכת ונמשכת, אנחנו עוצרים להפסקות מים , ושמחים על כל משב רוח רענן שיצנן מעט אותנו. משבי הרוח מהכינרת מלבד קרירות מביאים איתם עד אלינו את קולות המוסיקה מהחופים. עם ישראל חי ונופש.
העליה ארוכה, אבל בהחלט מזמנת נופים מרהיבים, במיוחד אל הואדי ממנו אנחנו מטפסים. חם מדי, מעייף מדי, וחוסר רצון לעצור בשוונג של העליה, מונע ממני לצלם. חלקי שביל הגולן קטע 11 שאנחנו הולכים בהם חשופים ברובם לשמש, ואנחנו מודים בליבנו על היומיים הקרירים שקדמו.
עליה זו , בסופו של דבר מגיעה לסיומה, ואנחנו עוצרים לתצפית, מנוחה ובריזה. אין ספק שיש על מה לחייך.

שביל הגולן קטע 11

שביל הגולן חצי קטע 12 : מנחל תאנה למצפה אופיר

מרחק : 3 ק"מ
דרגת קושי :בינוני, החום הכביד
זמן : 2 שעות
צריכת מים : 1.5 ליטר


מכאן נותר עוד קטע דרך לא קטן אל מצפה אופיר, בו אנחנו אמורים לאכול ארוחת צהריים קלה, למלא מים, ולהמשיך אל עין גב. לחילופין – זוהי נקודת יציאה מהטיול. הקטנה שלנו מתעייפת בשלב זה , וכעת יש להפעיל את ה"מנוע" שלה – לספר סיפורים. הפעם אריק לוקח פיקוד ומתחיל לספר בפעם המי-יודע –כמה את סיפור ההוביט. לפעם הבאה , נצטרך להתכונן ולהחליף סיפורים …
השביל שבו אנחנו צועדים הוא שביל רחב ונוח, עביר לג'יפים וטרקטרונים. הדרך מובילה אותנו על צלע ההר הירוק, ולתצפיות מרהיבות אל הכנרת. הקטנה היא לא היחידה שמתעייפת, ומדי פעם המדריך עוצר לעצירה טקטית. עוד מים נשתים, עוד חטיפים מנושנשים, אוגרים כוח, ממשיכים.
שום דבר לא ידוע, לא שנה לא שבוע, יש לנוע לנוע… לפחות עד נקודת ה"בריחה".
השביל הרחב מקרב אותנו עוד ועוד אל הכנרת. אנחנו הולכים מעל וצופים אליה מהצד הצפוני, מזוית שאינה מוכרת לנו. על השביל הרחב אנחנו פוגשים עוד מטיילים: צעירים עם תרמיל ענק על הכתף, מפה ביד, יושבים למנוחה וקפה תחת צילו של עץ בודד.הם מחליפים איתנו ברכות, מאחלים חג שמח. מרחיב את הלב לראות צעירים מטיילים בשבילי ישראל.
השמש הקופחת ללא רחם והדרך החשופה עושה את שלה. מטיילים רבים בקבוצה מתעייפים מאוד. המדריכים ביחד עם נציגי העמותה , מעדכנים תוכניות ולנו ניתנת הבחירה – או להמשיך ישירות אל עין גב ( ולחסוך עליה אל מצפה אופיר, וירידה חזרה מרחק של כ 2ק"מ ) או להמשיך אל מצפה אופיר ושם לסיים את הטיול. ההחלטה מתקבלת על ידי הילדים : הגיק, שמרבית הטיול צעד עם המדריך כבר החליט . הוא כבר למעלה משעה מתלונן שרעב, ופשוט דהר את העליה למעלה. המוזיקנט לוקח על עצמו עזרה לקטנה – ומושך אותה למעלה בסיפורים מפליגים על דגמי לגו אקזוטיים. הנערה עייפה, רגליה כואבות והיא פשוט רוצה לסיים את המסלול. אז עולים אל מצפה אופיר , שם למעלה אל מול נוף עוצר נשימה אנחנו מסיימים את טיולינו.

מסע בדרכם בשביל הגולן – כמה מילות סיכום

עמוס קינן כתב על הגולן במאמרו "שני חיוואים ונחש באמצע" :

" בגולן צריך ללכת, מי שאינו הולך בו, אינו רואה אותו. הגולן הוא מקום שאפשר לעבור בו במכונית ולא לדעת שהוא קיים. מי שרוצה לראות אותו, אין לו ברירה אלא לקחת תרמיל על שכם ולרדת. לרדת מהכביש, כמובן. אתה הולך על הרמה החשופה ואינך מנחש שבעוד כמה רגעים תיפול אל נקיק עמוק ותשמע את שאון המים היורדים במפלי ענק. הנשר שמתחתיך מתרומם, אומר לך שאתה נמצא בעצם על שפת מצוק…"
ואנחנו אכן הלכנו, בשבילי הגולן, בנופיו המיוחדים והשונים, הרחנו את הפריחה, נשמנו את האויר הנקי, שמענו את ציוץ הציפורים ואת השקט. הלכנו "בדרכם" ונותרנו עם הרבה טעם של עוד, לחזור ולטייל בגולן, לחזור ולטייל :בדרכם" בכל מקום שיקחו אותנו.

מידע נוסף

מידע על שביל הגולן קטעים 11 ו12

לאיזור הגולן חזרנו כעבור 5 למסע בדרכם בדרום רמת הגולן. השלמנו מקטעים מהשביל, טיילנו בשבילים נוספים.

מסעות בדרכם נוספים באיזור הצפון : מהר תבור אל ים כנרת , מנחל חרמון אל ים כנרת, ומסע "מים אל ים"

מאז ביקורינו בעין הקשתות (ואום אל קאנטיר) הסתיים השיפוץ ,האתר המשוחזר ופארק רחב ידיים נפתח למבקרים. למידע על האתר ושעות הביקור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *