בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
מלבורן במבט ראשון: על גנים וגורדי שחקים

מלבורן במבט ראשון: על גנים וגורדי שחקים

מלבורן היא עיר יפה, משדרת נינוחות, תרבותיות, רב לאומיות, ויש בה את כל מה שיש לעיר גדולה להציע. מלבורן זכתה בתואר the most liveable city , העיר שבה הכי נוח לחיות – ואכן הנגישות של מרכז העיר, על מוסדות התרבות שלה : מוזיאונים, אולמות קולנוע, מרכזי בידור, שפע מסעדות ובארים, ארכיטקטורה מתחדשת שמשלבת בין המודרני לותיק – בהחלט משדרת עיר שכדאי וכיף לחיות בה.

גשר על נהר היארה, מרכז מלבורן
גשר על נהר היארה, מרכז מלבורן
מלבורן
מלבורן
אחד הבנינים של האוניברסיטה הטכנית במלבורן RMIT
אחד הבנינים של האוניברסיטה הטכנית במלבורן RMIT

מלבורן היא בירת מדינת ויקטוריה והעיר השניה בגודלה באוסטרליה, אחרי סידני, המונה כ3.7 מליון תושבים. מלבון עיר צעירה יחסית , נוסדה ב1835 על ידי בריטים, שהגיעו מטסמניה, והיתה הבירה הראשונה של אוסטרליה לאחר קבלת עצמאותה.- ואכן היא משדרת אופי של עיר על מוסדותיה הממלכתיים, לצד שלווה ונינוחות.

מלבורן , בכניסה לגלריה הלאומית של ויקטוריה
מלבורן , בכניסה לגלריה הלאומית של ויקטוריה

 

שני הדברים הראשונים שתפסו את תשומת לבי הם, גורדי השחקים , השדרות רחבות הידיים ושפע הגנים והשטחים הציבוריים שיש בה. מקריאה בויקיפדיה נראה שאין זה מקרה – בשנות ה50 של המאה ה19 , כאשר מלבורן גדלה והתפתחה כתוצאה מגילוי זהב בויקטוריה, והפכה למרכז תעשיה ושירותים מסחר והפכה לאחת הערים הגדולות באימפריה הבריטית , תקופה זו אופיינה בבנייה של בניינים גבוהים בסגנון ויקטוריאני, בתי קפה, שדרות רחבות וגנים לאורכה של העיר.

מלבורן - איזור תחנת מטרו " רחוב פלינדרס"
מלבורן – איזור תחנת מטרו " רחוב פלינדרס"

את סדרת הביקורים בגני מלבורן אנחנו פותחים,בהמלצת אחי – בגן הבוטני המלכותי – שהוא פארק רחב ידיים , ובו מגוון מיני צמחים מאוסטרליה ומחוצה לה. הגן סמוך לנהר היארה החוצה את העיר, ומאפשר הצצה לגורדי השחקים מבין עציו. אחי מרבה לבקר בו, ובכל פעם הוא עדיין מוצא איזו פינה חדשה או שביל נאה שלא הלך בו. בגן ישנו גם אגם נוי , המהווה מוקד משיכה לשלל ברבורים וברוזים.

אגם נוי בגן הבוטני המלאכותי
אגם נוי בגן הבוטני המלאכותי

 

זוג עם עגלה, רגע של שלוה בגן הבוטני
זוג עם עגלה, רגע של שלוה בגן הבוטני

חורף עכשיו באוסטרליה, ועצים רבים עומדים בשלכת, אבל בגן הבוטני יש שלל פריחה – לצד נרקיסים צהובים , שפע מיני קמליות – שהן אגב מין שיובא לאוסטרליה על ידי המהגרים , ומרבה לקשט גם גני נוי -, ועוד מגוון פרחים אחרים. לצד העצים בשלכת ישנם גם עצי ענק ירוקי עד, אקליפטוסים, עצי תמר וחורשות במבוק.

הייתי כאן .. בגן הבוטאני במלבורן
הייתי כאן .. בגן הבוטאני במלבורן

 

מזג האויר במלבורן בגלל המישוריות שלה , והקרבה לים הפכפך במיוחד וקשה – החורף קר מאוד ולח, אבל אין שלג, ובקיץ הטמפרטורות יכולות להגיע עד ל45 מעלות. היום מעונן חלקית , וכשהשמש מסתתרת בין העננים נהיה קר ממש. בית הקפה לצד האגם, או חממת הצמחים הטרופיים הם מקומות מצויינים להתחממות.

 

פינה חביבה שאותה אנחנו מגלים היא  "גינת הילדים " , ובה שילוב חביב של פסלונים מספרי ילדים,  פינות חמד קסומות ,  ומים לשחק בהם – למרות החורף, הילדים האוסטרליים מתרוצצים יחפים, ובמים הקרים.  בפינה נפרדת בין ערוגות תבלינים לערוגות פרחים  – ישנו ארגז חול לטובת הילדים. יש בהמקום גם הפעלות והסברים , במיוחד בסופי שבוע ובחגים – הכל באנגלית כמובן.

 

"גינת הילדים " בגן הבוטני המלכותי
"גינת הילדים " בגן הבוטני המלכותי

אוסטרליה , כמעט ללא עבר של תרבות מערבית , משקיעה בדור העתיד .

 

מי שמתבונן במפה של מלבורן יכול לראות כמעט רצץ של גנים החוצה את העיר. היציאה מהפארק הבוטאני, הסמוכה למצפה כוכבים קטן ( מהמאה ה19) , מתחיל פארק נוסף – ובו מסלול ריצה ורוכבי אופניים החביב על תושבי העיר.

מסלול ריצה ואופניי, בשולי גן הבוטאני
מסלול ריצה ואופניי, בשולי גן הבוטאני

משם , לאחר מספר רחובות , גן נוסף – גן פיצרוי  : מדשאות גדולות , ועצים רובם בשלכת גדולים עוד יותר. בפארק זה אבורה הנסיעה על אופניים  , אלא אם כן אתה ילד בן 12 ופחות… הגן מוביל אל מרכז התערוכות והכנסים – מבנה מרשים שבו מתקימים כנסים ותערוכות.  גם בו יש אגם  עם שפע ברוזים להאכיל.  המזרקות , הערוגות הפורחות , העצים ומזג האויר האפור  – ממש כמו באירופה.

גן פיצרוי
גן פיצרוי

 

מזרקה בכניסה להיכל הכנסים והתערוכות
מזרקה בכניסה להיכל הכנסים והתערוכות

 

IMG_5587
היכל התערוכות והכנסים

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *