בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
מלבורן : ילדים והעיר הגדולה

מלבורן : ילדים והעיר הגדולה

גיל 7 הוא גיל נפלא לגלות את העולם. העיר הגדולה מלבורן  טומנת בחובה עולם שלם לגלות : פארקים , מוזיאונים, גני שעשועים, חנויות של פיצ'יפקס, מסעדות, ובעיקר מסה ענקית של אנשים שהגיעו למלבורן מכל קצוות העולם. רב תרבותיות בכל הדרה.

עיר גדולה היא הזדמנות נפלאה לאמא היטק, שבמשך למעלה משנה עבדה 12 שעות ויותר ביממה, וניהלה עם משפחתה מערכת יחסים על בסיס הכרחי בלבד, לחוות שוב את גיל 6-7 המתוק – ובפעם האחרונה. אין כף גדול מלחוות את העיר הגדולה דרך עיניה של בת כמעט 7 : הגיל שבו הסקרנות , מעורבת בתמימות , שבו אפשר להנות באותה מידה מגן שעשועים שכונתי, מארוחת ערב יוקרתית, ממוסיקה של נגן רחוב, מגרפיטי על הקיר, ומתמונה של צייר נודע. הגיל שבו פיצוח קודי עולם המבוגרים מהנה לפחות כמו סיבוב במשחקיה מתוחכמת. הגיל שבו כל מה שנראה, נחווה ונספג , מעובד למשחק דמיון, או ציור .

לטייל עם ילדים בעיר גדולה תמיד נחשב כאתגר לא קטן. הרחובות הסואנים, המרחקים הגדולים שיש ללכת כדי להגיע ממקום למקום, מרכזי הקניות הומי האדם, מוזיאונים , גלריות, מבני תרבות – שיש להתנהג בהם בצורה מכובדת. ומעל לכל מרחפת הדאגה ההורית , שרגע אחד תסיט את עיניך וייקרה משהו… מנסים לדחוס כמה שיותר , בכמה שפחות ימים, לשלב בין אטרקציות לילדים, לבין עניין להורים, קונים "כרטיס עיר" כזה או אחר שיאפשר לנו לדגום שבעה מוזיאונים בארבעה ימים ..

בזכות ההזדמנות לשהות בביתו של אחי במשך כמה שבועות אני זוכה לחוויה בעיר גדולה: בנינוחות, בלי חיפזון, להרגיש קצת כמלבורנאית. וכך נכנסנו לנו לשיגרה נעימה בה כמעט בכל יום  אנחנו יוצאות מביתו של אחי אל תחנת הרכבת, נוסעות לעיר הגדולה, נכנסות למוזיאון היומי ושוקעות בעולם של ידע ויצירה.

מבט אל העיר מחצר מוזיאון מלבורן
מבט אל העיר מחצר מוזיאון מלבורן

אוסטרליה בכלל, ומלבורן בפרט משקיעה השקעה גדולה בילדים. הילדים מתקבלים בברכה בכל המוזיאונים. בכל מוזיאון ישנה פעילות מוכוונת ילדים , או לפחות חוברת הפעלה. המוזיאונים משמשים כמשאב לימודי של בתי הספר, שמרבים להביא קבוצות של ילדים. באוסטרליה לא מקובל לשלוח את הילדים לגנים במשך 5 ימים בשבוע ולכן במשך כל השבוע מקומות רבים מציעים פעילות לקטנטנים.  בכל המקומות צוות נרחב נמצא במקום, השמח לסייע לילדים, לענות לשאלותיהם, ויוזם שיחה.   בכל מוזיאון ישנו סיור מודרך כמה פעמים ביום, ללא תשלום נוסף שלוקח את המשתתפים למוצגים החשובים והמענינים. הסיורים והפעילויות לעיתים תכופות נעשים על ידי מתנדבי המוזיאון. בכל המוזיאונים ישנם מקומות בהם ניתן להביא פקניק מהבית או בית קפה במחירים שפויים.

 

מוזיאון מלבורן הוא ללא ספק המוזיאון שמציע את המגוון הגודל ביותר של תצוגות בנושאי היסטוריה ומדעי הטבע . במשך שהותינו אנחנו מבקרות בו מספר פעמים , בכל פעם מבקרים בנושא אחר, ומשתתפים בפעילות יצירתית בחדר הפעילות. נכון לעכשיו , לאחר שלושה ביקורים, יש עדיין כמה גלריות שלו ביקרנו בהם, וללא ספק מתוכנן ביקור רביעי.

מוזיאון מלבורן האולם הראשי
מוזיאון מלבורן האולם הראשי

גלריה הילדים מוכוונת לגילאי 3-8 , ומאפשרת למידה תוך כדי חקירה : קוביות , צבעים, מגירות נשלפות ובתוכן דברים לגלות , תצוגה על בעלי חיים וצאצאיהם , מסלול לזחול לאורכו, חורי הצצה – כל מה שמעניין ומסקרן ילדים קטנים.

מגירות חקירה במוזיאון מלבורן
מגירות חקירה במוזיאון מלבורן

אגף הטבע כולל מספר תצוגות מענינות :

תצוגת חרקים ועכבישים , הכוללת מינים יחודיים לאוסטרליה . הידעתם שאוסטרליה כוללת את המספר הרב ביותר של חרקים ארסיים ?

בתי היתה מרותקת ליצורים האלה , לדרכי ההסוואה שלהם, לדרכי ההתרבות שלהם. איזה מזל שבגיל הזה עדיין לא נגעלים מחרקים …

בתערוכת החרקים
בתערוכת החרקים

תצוגת דינוזאורים , וחיות כיס פליאונטולוגיות , מהווה ללא ספק את גולת הכותרת של אגף הטבע , יחד עם שלד של לויתן כחול ( הליויתן נסחף אל חופה של אוסטרליה , וכך הגיע למוזיאון )

אגף תצוגת הפוחלצים של המוזיאון , עשוי בצורה יפהפיה חזותית: הפוחלצים מחולקים לפי יבשות, ומסך מגע מאפשר למידה נוספת על כל אחד מהם.

בתחום ההיסטוריה ישנה תערוכה מענינת על האבוריג'ינים – בין התרבויות העתיקה ביותר בעולם- על הכלים שהם יוצרים, מגוון השפות שלהם , האמונות שלהם. מרתקת במיוחד התצוגה על הצעצועים שהם יצרו, מלווה בסירטונים מצויירים להמחיש את כיצד שיחקו במשחק.   המשחק המקסים ביותר מכל המשחקים בבעיני הואמשחק של שלוש אבנים , המדמה אמא המיניקה את תינוקה : שני שדי האמא נתלו על ידי רצועות , והאבן השלישית היא התינוק – שימו לב לחור הקטן המסמל את הפה .

משחק אבוריג'יני - אמא מניקה
משחק אבוריג'יני – אמא מניקה

ועוד תערוכות נוספות , שנכון לכתיבת שורות אלה , עדין לא ביקרנו בהם.

חדר יצירה כולל פעילות יצירה משתנה, שבה ביתי בלתה שעות ארוכות : יצירת מסכות אצטקיות , ויצירת ציפור שניתן להעיף אותה. מרשים במיוחד כמה מחשבה הושקעה בהכנת החדרים לפעילויות : שולחנות גדולים ומרווחים , צבעים בכמות בלתי מוגבלת – מישהו טורח לעבור משולחן לשולחן ולןדא שהצבעים מחודדים . בפינת החדר יצרו פינה בה ניתן להתחפש ולשחק עם המשחוק , או להעיף את הציפור.

מוזיאון המדע המכונה כאן SCIENCEWORKS , ממוקם בפרפבר צפוני ועגום של מלבון. הדרך מתחנת הרכבת למוזיאון עוברת לצד מפעלים אפרוריים מצד אחד, ולצד בתים לא מטופחים במיוחד. המוזיאון עצמו ממוקם על שפת נהר יארה – וממנו ניתן לראות את הגשר הגדול המוביל את התנועה אל תוך העיר.

המוזיאון כולל בעיקר תצוגות מתחלפות, בסגנון התצוגות ב"מדעטק" בחיפה או במוזיאון המדע בירושליים, המאפשרת לילדים להתנסות ותוך כדי כך לגלות. בעת ביקורינו כלל המוזיאון תצוגה על ספורט ועל איך יראה עולמינו בעתיד – רפואה, טכנולוגיה, מזון, ועוד. בקומה העליונה של המוזיאון ישנה " עיר" המאפשרת לילדים היותר צעירים לשחק במשחקי דמיון ולהרגיש קצת כמו גדולים : בית קפה,חנות, נמל, תחנת אוטובוס, וגולת הכותרת של המקום – אתר בניה.

20140715_152202

מוזיאון המדע מלבורן
מוזיאון המדע מלבורן

למבוגרים שבינינו, מציע המוזיאון סיור בביוב של מלבורן, או יותר נכון בתחנת שאיבת הביוב הישנה של מלבורן, שנמצאת בשטח המוזיאון. מלבורן , העיר היפה, הנקיה והמסודרת , לא תמיד היתה כזאת – ביוב בהחלטזרם ברחובות , ויחסית לא כל כך מזמן. בעת שהעיר גדלה והתרחבה, כתוצאה מהבהלה לזהב, המצב נהיה כל כך בלתי נסבל, עד שקול הצעקה הציבורית הוביל את הממשל לפתור הבעיה. קילומטרים של צינורות ביוב הונחו, בעלי הבתים הוכרחו להתקין בביתם שירותים, וכיור המחוברים לביוב.. תחנת השאיבה הוקמה מצידו השני של הנהר, ותפקידה היה לשאוב את הביוב מהעיר , ולהזרים אותו אל מרכז טיהור שפכים, שהיה מרוחק כ30 ק"מ מהעיר. התקנת התחנה כלל גם הנחת צינורות ענק מתחת לנהר, עבודה מסוכנת אבל מבוקשת מכיוון שהשתלמה למבצעיה.

המשאבות הופעלו על ידי מנועי ענק, שהופעלו על ידי קיטור. מנוע אחד כזה עדיין מופעל להדגמה , ואני נדהמת לגלות עד כמה הוא שקט, ויציב – מטבע שמונח עליו – אינו נופל.

אוסף האומנות של הגלריה הלאומית של ויקטריה מחולק בין על שני מבנים הנמצאים במרחק הליכה זה מזה. אוסף האומנות הבינלאומי . החלק הבינלאומי כולל אומנות אירופאית , רובה רכישות של המוזיאות בעשרים – עשרים וחמש שנים אחרונות ,ואומנות מאסיה והפאסיפיק. והחלק האוסטרלי כולל בעיקר אומנות אוסטרלית עכשוית.

גלריה לאומית של ויקטוריה - כניסה
גלריה לאומית של ויקטוריה – כניסה

את הביקור בגלריה אנחנו מתחילים ב"מרחב הילדים " ובו ישנה פעילות לילדים עם רעיון מעניין. בעוד שבדרך כלל אנחנו אוחזים בצבע או עפרון בידינו , ומציירים איתו –כאן הרעיון הוא לנסות לצייר עם חלקים אחרים של הגוף – הרגליים או הראש, או דוקא להזיז את הדף , על פני צבעים המחוברים לקיר. אפשר לצייר גם על ידי הזזהת מטוטלת , או גלגול כדור צבע. מעניין לא פחות לראות איך הילדים מתמודדים עם הקונספט החדש. הקטנטנים מתנסים בשמחה בכל הדברים , הם נהנים לשרבט, נהנים למשוף במטוטלת, לשחק בכדור ועוד. הילדים נגדולים יותר , ובכללם בתי בת הכמעט 7 , מתקשים עם הקונספט – ונמשכים אל השולחן המרכז, בו ניתן לצייר בצורה הקונוונציונלית – צבעים על דף. נדרש ביקור נוסף כדי ש"תפשיר" ותנסה גם את האפשרויות האחרות.   מעניין לראות כמה מהר אנחנו מתקבעים על צורות עבודה מסוימות.

מציירים ברגליים הגלריה הלאומית של ויקטוריה
מציירים ברגליים הגלריה הלאומית של ויקטוריה

גלריה הילדים אינה זוכה להצלחה אצל ביתי , לעומת זאת גלרית התמונות האירופיות זוכה להצלחה רבה יותר . לאחר שיטוט באולם, ובחירת התמונה החביבה עליה – היא פונה לעבודה – לצייר את הסוס בבלוק הציור שלה.

מציירים אומנות גלריה לאומית של ויטוריה
מציירים אומנות גלריה לאומית של ויטוריה

בביקור אחר אנחנו מזהות את מקורות המאנגה – הקומיקס היפני – בתערוכה "בושידו " על תרבות הסמוראים. בתערוכה מוצגים חפצי אומנות , מגיני חרבות, לבוש, וציורים המתארים סיפורים , ועלילות גבורה של הסמוראים.

תערוכת בושידו
תערוכת בושידו

בכל ביקור כזה, אנחנו פוגשים כ 2-3 קבוצות של ילדי בית ספר גם צעירים , וגם בני נוער, לבושים בתלבושת אחידה, מגיעים לביקור מודרך בתערוכה. אנחנו פוגשים גם סטודנטים לאומנות , עם בלוק הציור שלהם, רושמים איור של פסלים או תמונות.

אוסף האומנות של הגלריה קטן, מה שמאפשר לאוצרים להרבות בהסברים על התקופות השונות ועל הציורים החשובים. גם לנו כמבקרים מאפשר לא ללכת לאיבוד. הגלריה מציעה בשעות הבוקר מגוון פעילויות יצירה מודרכות , המוכוונות דוקא אל הגילים הצעירים – 4-5 . כאמור באוסטרליה מקובל שילדים מבקרים בגן רק יומיים שלושה בשבוע, כך שבשאר הימים , יש זמן גם לפעילויות בוקר.

באגף האוסטרלי של המוזיאון מצאנו תערוכה המיועדת דוקא לילדים היותר גדולים – ומכונה " בלשי האופנה" . התערוכה משתמשת בפריטי לבוש וחפצי בית , כדי לעקוב אחרי התפתחות האופנה והטכנולוגיה שלה בתקופה הויקטוריאנית. בני הנוער מוזמנים לפתור חידה בלשית , ובתוך כך להכנס ללמוד על חומרים שונים ( למשל זרניך שימש לקיבוע צבעים על בד , אז אולי אפשר כך להעלים עקבות של רצח גברת כבודה ?..)

בלשי האופנה
בלשי האופנה

בני הנוער מוזמנים לעשות הפסקה בחקירות שלהם , ולהתנסות במשחקים ששיחקו בתקופה הטרום – סמארטפון : אולם ובו איזורי משחק מהתקופה הויקטוריאנית : זוכה להצלחה רבה גם אמל בתי, וגם אצל צעירים נוספים שביקרו בתערוכה במקביל אלינו.

משחקים משחקים מהתקופה הוחקטוריאנית
משחקים משחקים מהתקופה הוחקטוריאנית

הכניסה למרבית התערוכות בגלריות האומנות הן בחינם. על התערוכה המיוחדת בתשלום נוסף : " אומני אירופאים ממוזיאון הפראדו" בחרנו לותר .

 

אם בסמארטפונים מדובר .מרכז התמונה הנעה של מלבורן ACMI מציע כרגע שתי תערוכות . תערוכה על עשיית הסרטים של DREAMWORKS עליה אנחנו מוותרים , ותערוכה העוקבת אחרי התפתחות הסרטים, הטלויזיה והאינטרנט – Screen Worlds – תערוכה מצויינת . משמעשע היה לראות בני נוער מחוברי סמרטפון, מתנתקים מהם לטובת "ספייס אינויידרס" התמים, והמיושן – ונהנים לא פחות . אגף שלם בתערוכה מוקדש לקולנוע האוסטרלי ( מתברר שיש כזה!) בילינו בתערוכה כשעתיים מהנות . בני הנוער יפיקו הנעה רבה עוד יותר , כי הם מוזמנים ליצור סרטים ומשחקים משל עצמם, אך נדרשת ידיעה מסויימת של אנגלית.

דור העתיד משחקת ספייס אינויידרס מהעבר
דור העתיד משחקת ספייס אינויידרס מהעבר

 

יום גשום ומהנה בילינו באקוריום של מלבורן , הכולל תצוגות של מגוון דגים צבעוניים, סוסוני ים, סרטני מים, מדוזות ויצורי מים נוספים. גולת הכותרת של האקורים היא ללא ספק מיכל המים הענק המכיל כרישים, חתולי ים, ודגים גדולים אחרים – אפשר לצפות בו מאמפיטאטרון, אפשר להלך המנהרה העוברת דרכו, ואפשר לצפות בו מחלונות ראווה.

אקווריום מלבורן
אקווריום מלבורן

האקוריום הוא משכנם של חבורת פנגוינים משני זנים , ואף הם מהוים אטרקציה רבה. במשך היום ישנם האכלות של בעלי חיים , ובמקום נמצאים עוהדים שישמחו לענות על כל שאלה. ישנם כמה מוקדים בהם יש אקורים פתוח, בו ניתן לגעת ביצוריים ימיים שונים.

IMG_5544

מידע שימושי :

כרטיס מנוי למוזיאונים של מלבורן עולה 70 $ למשפחה ( 46$ ליחיד 16$ לילד), ומאפשר כניסה בחינם ל מוזיאון מלבורן, מוזיאון המדע , ומוזיאון ההגירה . בהחלט משתלם .

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *