בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק

רייקיויק : הכנות למיני טרק משפחתי

יומינו ברייקויק מוקדש להמשך מנוחה ולהכנות לטרק שאליו נצא למחרת בבוקר.

גולת הכותרת של הטיול הוא יומיים טרק משפחתי, קטע מתוך הטרק הפופולרי לאנדמאנאלאוגר – ת'ורסמורק. זהו הטרק הראשון המשפחתי שלנו והוא יהיה hard core : לינה בבקתות, ללא מדריך, ללא סבלים. אנחנו ברשות עצמינו מבשלים לבד, סוחבים את ציודינו ומזונינו לבד לאורך 24 ק"מ הנפרשים על יומיים. אתגר לא קטן לנו כהורים במיוחד שאיש מאיתנו לא טייל בצעירותו .

את טיולי הטבע אישי ואני גילינו רק אחרי הולדת הילדים. הטיול אחרי צבא/לימודים שלנו נשא אופי עירוני- תחבורתי. גם בצעירותי המחשבה שאפשר לטייל יום אחרי יום, עם תרמיל על הגב, ולעבור מספר דו ספרתי של קילומטרים ביום לא עלתה בדעתי. לא חשבתי שאדם מן הישוב יכול לעשות זאת .

לאחר הולדת הבכורה, כשלמדה ללכת ולהתרוצץ, הבנו שקל יותר עם הקטנטנים האלה בטבע : פארקים , גני שעשועים, ומסלולי הליכה קטנים. ככל שגדלו כך התארכו המסלולים והתחלנו לטייל ב"טיולי משפחות " במסגרות שונות. יחד עם הילדים גילינו את יופיה של הארץ, ואת התענוג של הליכה ברגל בטבע.

בטיול המשפחתי באיסלנד ב2009 משך את ליבי שלט קטן ליד מפל סקוגר ובוא הכיתוב " זהו סיומו של טרק של 78 ק"מ .. " .הכיתוב הצית את דמיוני . שנתיים מאוחר יותר עשיתי את טרק חלומותי וגיליתי עולם ומלואו:  נופים, חויות, יכולות ואנשים. בתגלית הזאת שלי רציתי לשתף גם את משפחתי.

טרק מוצלח מצריך הכנה לוגיסטית, יכולת פיזית וקצת מזל.

בטיולים המשפחתיים שלנו  הילדים הגדלים מפגינים כוח פיזי גדול מול ענינו המשתאות. זה פשוט שם איתם. בא עם הנעורים. אין צורך באימון או משהו. הם פשוט קמים והולכים. רגליהם קלות, צעדיהם גדולים. לא מתנשפים אפילו בקצה של עליה. 10 ק"מ , 12 ק"מ , 15 ק"מ אין שום בעיה, אפילו יום אחרי יום. כפי שנוכחנו בשני טרקים של עמותת בדרכם . כשראינו שגם הקטנה בת 6 מסוגלת לגמוע מרחקים , האור הירוק מבחינתי לטרק ניתן .

כעת יש לעבור להכנות לוגיסטיות .

בחירת המסלול

לטרק המשפחתי בחרתי יומיים מתוך המסלול המלא שאורכו כ80 ק"מ : קטע הדרך מאלפטואטן ללאנדמנלאגר. שני מקטעים של12 קילומטרים כל אחד.

ההחלטה לטייל רק יומיים נבעה מהעובדה שאנחנו מטיילים עם קטנטונת בת 6  והעייפות מצטברת . אמנם את שני בני הנוער אפשר לחשוב כמבוגרים ולהעמיס עליהם תיקים וציוד ,אך את הציוד והאוכל של שני הקטנים יש לחלק בינינו. עובדה זו מחייבת את קיצור המסלול.

הבחירה בקטע זה נבעה ממספר שיקולים  :

בעיני זהו הקטע היפה ביותר מכל המסלול בעל תוואי נוף מגוון ביותר ותופעות טבע מרשימות.   את המרחק היומי של 12 ק"מ תוכל הקטנה לעשות,בעוד מרחקים גדולים יותר הנדרשים בקטעים האחרים יהיו קשים. בנוסף לכך, בשני הקטעים האחרים ישנן חצית נהרות מרובה, חלקן במים שעלולים להגיע למותני אדם מבוגר.  בקטע הנבחר רק מעבר מים אחד יחסית רדוד.

מרבית המטיילים בוחרים לטייל מלאנדמאנאלאוגר לכיוון תורסמורק וסקוגר   – אנחנו נטייל הפוך.  גם בכך הושקעה מחשבה. אני מעדיפה לעשות עליות תלולות בתחילת היום מאשר ירידות תלולות בסופו. גם מעבר המים , הבעיתי בגלל הקטנה, עדיף לעשות אותו בתחילת היום. לאנדמאנאלאוגר  פירושו " מרחצאות העם " ולא בכדי נקרא כך האיזור. ליד בקתת המטיילים ישנה בריכת מים טבעית חמימה. היש מקום יותר טוב לסיים טרק בן יומיים ?

החלטנו להגיע יום קודם לנקודת ההתחלה , ולחזור יום אחרי ההגעה לנקודת הסוף – על מנת שיהיו לנו יומיים מלאים לטיול. כך נוכל לטייל בקצת של הקטנה ולא להלחץ.

הגעה וחזרה

ניתן להגיע באוטובוס הן לאלפטאוטן ( קו 18 ) והן ללאנדמאנלאוגר (קו 11/11A ) עם חברת Reykjavik Express . האוטובוסים יוצאים בכל יום , אפשר לקנות כרטיסים מראש . ילדים עד גיל 12 בחינם. עד גיל 16 בחצי מחיר. את מפת המסלולים ניתן לראות כאן.

הנסיעה לוקחת כ4.5 שעות , ועלתה 9000 ISK למבוגר.

הזמנת בקתות

הבקתות הן ברשות FI , ארגון הטיולים של איסלנד. יש להזמין את בקתות מספיק זמן מראש , כדי להבטיח מקו . אנחנו הזמנו את הבקתות שלנו בנובמר שנה קודם, וכבר היו תאריכים שבהם לא ניתן היה להלין שישה .

כ40 יורו למיטה בבקתה, חצי מחיר לילדים עד גיל 16 .

ציוד

תיקים :

בטרק הזה נצטרך לסחוב את כל הציוד והמזון על הגב. אני מחשבת שנוכל להסתדר עם שלושה תרמילי טרקים( 70 -60 ליטר ), שני תיקי יום( 35 ליטר ) ותיק אחד קטן לקטנה – בשביל ההרגשה. בתיקי היום נארוז את האוכל למהלך יום ההליכה, את שכבות הביגוד שלא עלינו, ואת המצלמה. בשלושת התרמילים יהיה עלינו לסחוב לשישה אנשים את הדברים הבאים: ביגוד החלפה, שקי שינה, אוכל להמשך הימים, כלי רחצה, ספרים, אמצעי ציור לקטנים, וערכת עזרה ראשונה.

הלינה בבקתות היא בשקי שינה  – על מזרונים .

את התיקים ושקי השינה שכרנו בחברת Gangleri  אומנם עלות ההשכרה היא אינה זולה ( כ173 יורו לארבעה ימים), אבל היא חוסכת לנו סחיבה של ציוד מיותר בהמשך, מה גם ששקי שינה שנקנו בישראל בסופר לא יתאימו ללינה באיסלנד.

ביגוד והנעלה

מבחינת לבוש ציוד טרקים סנדרטי לכל אדם : מכנסי טרקים דקים, חולצה תרמית, חולצות קצרות דריי-פיט, פליז, מעיל קל (סופטשל), בגדים תחתוניים, גטקס, מעיל גשם, כובע וכפפות, גרבי טרקים.

נרכשו נעליי הליכה איכותיות ואטומות למים. הטרק כולל גם מעברי מים. והליכה בשלג\ קרח.נעליים נוספות לחצית נהרות – למשל סנדלי שורש , עדיף לא קרוקס כי הזרימה יכולה להיות חזקה

מקלות הליכה : גם הילדים שבדרך כלל לא משתמשים בהם , נעזרו כשסחבו את תרמילם על גבם .

רוחות והגשם חזקים באיסלנד , מעילי גשם סטנדרטיים לא יעמדו בגשם כזה במשך יותר משעה . למיגון מלא כדאי לרכוש גורטקס .יקר אומנם , אבל למי שמטרק טרק מלא יש סיכוי לא קטן ליפול על יום גשם .

כדאי מאוד למדוד את הציוד והביגוד על הילדים ולודא התאמה : שהכפפות לא גדולות או קטנות מדי, שהביגוד הטרמי אכן יושב טוב, שהכובע לא יעוף ברוח.

לקטנה בחרנו שלא לקנות נעליי טרקים יקרות – המידה שלה משתנה כל רגע , ולכן לקחנו זוג חליפי , ו"הקפצנו " אותה במעברי המים .

מכנסיים וגרבי טרקים נרכשו בחנות באיסלנד, כי לא מצאנו בארץ . יקר קצת אבל בהחלט שווה.

מומלץ ללכת עם הנעליים מראש כדי להמנע מיבלות . נשמע ברור מעליו, נכון ? אבל לא לבני הנוער . בשלושת החודשים שלפני הטרק בערך פעמיים בשבוע נשמע השיחה הבאה בביתינו :

אני :  נעלת כבר את נעלי הטרקים שלך ?

המוזיקנט : כן , בבית .

אני ומתי תלך איתם בחוץ ?

המוזיקנט : אין צורך , יהי בסדר .

אני ( מנסה לפנות להגיונו ) : זה לא נוח ולא נעים לצעוד על יבלות 24 ק"מ . מרגע שיצאנו לדרך אין חזרה …

המוזיקנט : אמא , היבלות לא יתחילו בקילומטר הראשון …

מזון :

היה עלינו להערך עם מזון לשישה אנשים למשך כארבעה ימים. מתוכם שלושה ימים היה עלינו לסחוב על גבינו .ביום ההגעה יכולנו להתפנק עם ארוחות כיד המלך מכיוון שהאוטובוס סחב.  השתדלנו להתפנק עם אוכל שלא נוכל לאכול בהמשך. להמשך הימים דאגנו לאוכל משביע שקל לסחוב : דייסת קווקר, פתיתים, פסטה, גבינות ונקניקים , ממרחים, טחינה, חטיפי אנרגיה, ירקות לסלטים לארוחת ערב , תפוחים לבוקר ,  ולחם לשלושה סנדביצ'ים לאדם ליום. בהמשך למדנו שעדיף לקחת טורטיות. תופס פחות מקום .

קצת מזל ..

עם מזג האויר . מזג האויר באיסלנד הוא הפכפך . יום אחד יכול להיות שמשי ולאחריו גשם. הקושי הגדול ביותר באיסלנד הוא הרוחות.. באיזור ההררי יכולים להיות גם ערפילים . גם כשניתנת תחזית מזג האויר באיסלנד – היא בערבון מוגבל. % 50 נכונה .

להמשך הטרק , והרפתקאותינו בו:  אתם מוזמנים לקרוא ברשומה הבאה – בדרך לאלפטאואטן

להמשך  קריאה על יום סידורים ואוכל נינוח ברייקיויק  :

האוטובוס עוצר לנו המרכז העיר, במרחק הליכה מהאכסניה שלנו ברייקיויק . בטיול הקודם שלנו באיסלנד בחרנו לשהות באכסניות של הרשת HI בזכות המחיר, אבל במהרה גילינו שלאכסניות יש יתרונות נוספים : אוירה טובה וביתית, אפשרות למפגש עם אנשים מכל העולם ובכל הגילאים, ושפע טיפים ומידע מהמקומיים. כבר בכניסה לאכסניה ברור שהבחירה היתה מצויינ : עמדת הקבלה חולקת את מיקומה עם באר חביב. איזור ההסבה מעוצב בטעם סקאנדינבי החביב עלי כל כך : קליל, לא מחייב, נעים לעין ומזמין. וישנה מרפסת המשקיפה אל הרחוב הראשי של העיר. המקום נקרא LOFT שפירושו באיסלנדית שמיים.

מראה מהחלון , רייקיויק

השעה עדיין מוקדמת וחדרנו לא מוכן אבל אנחנו מוזמנים להשאיר את מזודותינו ולחזור בשעה מאוחרת יותר.הילדים מגלים ערמה של משחקי קופסה ואת סיסמת החיבור לוייפיי ושוקעים בספות הנוחות. אני מבצעת הערכת מצב זריזה. אומנם יש שפע של מקומות ללכת לסייר בהם החל משיטוט ברחוב, דרך פארקים ואגם וכלה ברשימת מוזיאונים מכובדת, אבל הילדים כך נראה במצב של עייפות והסתגלות, לא מסוגלים לספוג כלום, וכרגע דווקא מעבירים את הזמן בסבבה ביניהם.

הנערה , המוזיקנט והגיק מסתלבטים באכסניה ברייקיויק
מסתלבטים באכסניה ברייקיויק

אנחנו מחליטים לשוטט קצת רק אנחנו ההורים ללא הילדים ולבדוק כמה מההצעות שקיבלנו בעניין ארוחת צהריים. מחירי המנות במסעדות באיסלנדהם גבוהים במיוחד בעיר הגדולה, ולהכנס למסעדה עם שלושה בני נוער משמעותה להסתכן בפשיטת רגל. הרחובות הראשיים באיזור התיירותי של רייקויק הם שילוב חביב של חנויות לבגדי מטיילים, סוכניות תיור, מסעדות, בתי קפה, חנויות מזכרות , חנויות מעצבים קטנות גלריות וחנויות יד שניה. ביום שמש מתמלא הרחוב בתיירים ומקומיים היושבים בשולחנות בתי הקפה והבארים על המדרכה, שותים בירה וקפה ונהנים מהשמש. בימים סגריריים כולם מתכנסים בתוככי הפאבים. בכל מקרה המקום שוקק חיים. הבתים באיזור זה הם ברובם בתים קטנים של קומה אחת או שתיים, לעיתים אפילו בעלי גינה קטנה. רייקויק היא עיר בירה באוירה של כפר קטן.

רייקיויק , עיר באוירה של כפר

אנחנו מסמנים לעצמנו כמה אפשרויות וחוזרים לאכסניה להביא את הילדים. בקושי רב הם נפרדים ממנעמי הוייפיי ומשחקי הקופסה ויוצאים אל הרחוב. לאחר סיבוב קטן, ופסילת רוב המקומות נראה שרוב המשפחה מתכנסת על מסעדת איטריות " noodles station ", המציעה מרק נודלס עם עוף, ירקות או בשר. הריחות נהדרים, המחיר שפוי (1300 ISK ) ומתוך הצצה לסועדים בכניסה למסעדה המנות נדיבות.. הנערה והגיקמיד מטילים וטו, וטוענים שהם בכלל רוצים המבוגר או סלט.אני מוותרת מראש על כל נסיון להתוכח או לשכנע, מפקידה בידם שתי אלפיות ושולחת אותם לחפש את מזונם בעצמם תןך קביעת שעת פגישה באכסניתנו. ( רייקיויק היא כאמור עיר באוירה של כפר, האיסלנדים ידיודיתיים , הנערה מדברת אנגלית ברמה סבירה, בכלל קצת עצמאות לא תזיק. ) האיטריות מתגלות כמצויינות, המרק חריף ומתובל, והמנות משביעות.

המוזיקנט והקטנה נהנים מנודלס ברייקיויק
נודלס ברייקיויק

בהרכב המצומצם שבו אנחנו נמצאים, אנחנו מחליטים להמשיך להכנות המרובות לטרק שאליו נצא למחרת ושמיפ פעמינו  לחנות שמשכירה ציוד טיולים לאסוף את הציוד שהזמנו מבעוד מועד. בדרך רוכשים גם מפה, שתכלול את מסלול הטרק שלנו.

בהמשך היום עלינו עוד לרכוש מזון לארבעה ימים, מכנסיים עמידות למים לקטנה, ולארוז את הכל בשלושה תרמילים גדולים ושניים קטנים. לסיבוב הזה אנחנו יוצאים בחברת כל הילדים לאחר הצ'ק אין .( חדר גדול ומרווח , הילדים במיטת קומותיים , שירותים ומקלחת צמודים, וארוחת בוקר כלולה במחיר )

ציורי קיר , רייקיויק

לכאורה יום מבוזבז אבל אני נהנית מהשיטוט כך סתם בעיר. הילדים שותפים לאריזה ולהתארגנות, ונראה שהם לא ממש רוצים להתנתק מה"סלון", שהולך ומתמלא אנשים : החל מהשעה חמש happy hour בירה ויין בחצי מחיר , והערב יש במקום הופעה – שירי עם איסלנדיים.

הולכים לישון מוקדם, אני עם פרפרים בבטן…