בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
רייקיויק  : מוזיאון פתוח, קניות, תערוכת רחוב, וקונצרט

רייקיויק : מוזיאון פתוח, קניות, תערוכת רחוב, וקונצרט

בני המשפחה מתעוררים בבקור במצב רוח טוב . מעל שולחן ארוחת הבוקר באכסניה אנחנו מתכננים את היום. רייקויק , למרות היותה עיר באוירה של כפר מציעה מגוון דברים לעשות בה.

ברחוב המוביל לכנסיה , מוצגת תערוכה מרתקת על משפחה איסלנדית העוברת לגור בגרינלאנד . התמונות עוקבות אחרי רגעים קטנים בחיי היומיום הפשוטים שם , לצד רגעי האושר של סיום המרוץ הארקטי בו אבי המשפחה נוטל חלק. צלם התערוכה באלדור קריסטיאנס , איסלנדי , מצלם לפרנסתו , בעבודותיו יש את אותה אוירה אינטימית , וידידותית ופשטות שכל כך מאפיינת את איסלנד . תציצו באתר שלו.

תערוכת צילומים , רייקיויק
תערוכת צילומים , רייקיויק

את היום אנחנו מתחילים במוזיאון הפתוח בארבאייר, שכולל בשטחו מגוון של מבנים בתקופות שונות של איסלנד , שהועתקו לכאן . חדרים שונים מעוצבים לפי תקופות מסויימות ומספקות הצצה לחיי האנשים באיסלנד בעבר. עובדי המוזאון מסתובבים לבושים בבגדים מסורתיים , עוסקים באחזקת המקום .

מוזיאון ארבאייר, רייקיויק
מוזיאון ארבאייר, רייקיויק

IMG_7590

 

תערוכה קטנה , מוקדשת לתלבושות מסורתיות באיסלנד . נשים , גם אם הן בארץ שכוחת אל , עדייו נשים, ורוצות להיות במיטבן.

איסלנד, תלבושת מסורתית
איסלנד, תלבושת מסורתית

 

במבנה הכנסיה , שבהמשך הפך לאולם ספורט משחקיה בטעם של פעם . סמדר מיד מוצאת את מקומה ואני נשארת איתה.

משחקיה בטעם של פעם
משחקיה בטעם של פעם

מאוחר יותר מצטרף איתמר , אל הפסנתר הישן , אבל המכוון הנמצא במקום ומנעים במשך שעה קלה את זמנם של הנמצאים במקום.

IMG_7625

שאר המשפחה יוצאת לשוטט בין המבנים השונים : מוסך , אורווה , מבני מגורים, חנות מכולת.

IMG_7615

ארבאייר נמצאת כעת בליבה של רייקיויק , אבל במקור התחילה כחווה. לראשונה מופיע בכתובים במאה ה15 , במאה ה18 שמשה כאכסניה לבאים לא רייקויק. 1948 ננטשה, ובהמשך הפכה למוזיאון.

במבנים מתקיימות תערוכות מתחלפים. והפעם תערוכה בנושא היסטורית הצריכה של איסלנד. לפי עשורים. מוצגים פריטים שמאפינים את העשור , תיאור על מצבה הכלכלי של איסלנד ורייקיויק באותה תקופה , והממחיש ביותר : כמה שעות של שכר פועל ממוצע נדרשו לרכישת ארבע מוצרים בסיסיים.

IMG_7556

בעוד שבני המשפחה מוציאים אנרגיה , בקארטינג בטעם של פעם בכיכר המוזיאון

20140819_124502

אני חולקת מפירות שיח הדומדומניות עם ציפור קטנה אבל יפה.

דומדומניות לארוחת בוקר
דומדומניות לארוחת בוקר

 

רייקיויק מציעה כאמור מגוון רחב של מוזיאונים בתחומים שונים. בסיבוב הקודם הקפדנו לבקר בכמה וכמה מהם. המוצלחים שבהם לדעתנו ::

המוזיאון הלאומי – תערוכות מענינות על ההיסטוריה של איסלנד The making of a nation .

רייקיויק 872 – בית ויקינגי , שנחפר מתחת למרכז קניות.

בית התרבות – כולל את סיפורם של הסאגות , ומציג ספרים עתיקים.

מוזיאון המוקדש לעבודותיו של קיארוואל , צייר איסלנדי, שהרבה לצייר את נופי הפיורדים המערביים באיסלנד.

 

משם לבקשת הנערה אנחנו ממשיכים למרכז הקניות קריגלן של איסלנד . בגדול היצע החנויות אינו שונה מהותית ממה שניתן למצוא ברחוב הקניות הראשי ברייקיויק , ואיזור המזללות מציע חנויות פאסט פוד , כמו בכל קניון. לכאורה איסלנד יקרה מדי למסעות שופינג, אבל פועל מתגלה שהמחירים הם כמו בארץ פחות או יותר , וגם כאן יש מבצעים. ובכל מקרה , הנערה עבדה כל הקיץ , וכספה נתון לראשותה. גם אחיה הקטנים חושבים שהם זכאים למתנה על סבלותיהם בטרק. ואני , לבי טוב עלי , מצב רוחי מצויין , זורמת איתם.

הבנים והקטנה מושארים במחלקת הצעצועים של הכלבן HAGKAUP . הם בוחנים את מדפי הלגו והפליימוביל בשקיקה , ממירים קרונות לשקלים ומחשבים עלויות. בקומה התחתונה ישנו סופר גדול עם מחלקת דגים ובשר טרי משובחת . מאוחר יותר אנחנו קונים דגים לבנים לארוחת הערב.

הנערה ואני יוצאות לסיבוב בגדים . החנות הראשונה NEXT מגוון בגדים קליל המזכיר באופיו את תמנון או פוקס הישראליות , רק יותר מעודן ואלגנטי . מכנסיים עם קרעים הם כנראה לא פרקטי במקום בו גם בקיץ הטמפרטורה יכולה לרדת מ10 מעלות. הנערה מתלבטת בין כמה דגמי ג'ינס ולוקחת כמה למדידות . היא מודדת דגם SKINNY , ודגם SLIM , מתלבטת בין הצבעים השונים, ואני על הספסל מחוץ לתא המדידה . מיעצת , מעירה, מתלבטת יחד איתה. לידי בספסל יושבת גברת בהירת שיער. בתא המדידה הסמוך בתה הבלונדינית מודדת בגדים . השיחה מתנהלת באיסלנדית כמובן , אבל מהמילים SLIM ןSKINNY לא קשה לנחש את תוכן השיחה. שתי נערות שחורת שיער וצהובת שיער , שתי שפות – אבל נערות הן נערות .

חנות קשקושים מפלסטיק TIGER , אף היא זוכה להצלחה אצל הנערה , שפע של פרטי עיצוב וגימיקים במחירים סבירים.

 

הילדים ממצים את היום ורוצים לשוב אל עיסוקיהם. אנחנו מבשלים ביחד ארוחת ערב , מהמצרכים שנקנו בסופר , ואוכלים אותה ביחד. ואחר כך עוברים לשחק קצת במשחקי קופסה משפחתיים ומנוחה.

בימים אלה מתקיים פסטיבל ג'אז במרכז התרבות הארפה . בכל יום מוצעים כמה הופעות של יוצרים בנלאומיים . איתמר , ג'אזיסט בתחילת דרכו , בוחר הופעה לערב. את הכרטיסים, כך נאמר לנו, ניתן לקנות לפני כל הופעה..

בנין הארפה, רייקיויק
בנין הארפה, רייקיויק

אנחו מגיעים כעשר דקות לפני ההופעה , ומגלים לחרדתנו , שהקופה סגורה . הקהל כבר מתחיל להתאסף לפני האולם . איש אחד פורש דיזקים למכירה של האומנים המבצעים . לשאלתינו היכן ניתן לרכוש כרטיסים הוא עונה : " בכניסה ". ואכן כשדלתות האולם נפתחות , הקהל נכנס פנימה . מי שיש לו כרטיס כניסה מציג אותי , ומי שרוצה משלם לסדרני ת. כרטיסי אשראי מתקבלים בברכה , ומועברים במסופון ידני . הקהל תופס את מקומותיו ( לא מסומן , יש מספיק לכולם , רואים ושומעים טוב מכל מקום). בקצה האולם ישנו באר המוכר בירה, יין ושתיה קלה. יש מי שמגיע עם בקבוק הבירה או היין שלו מהבית . גם זה בסדר כאן. איסלנד קלילה , פרקטית , וידיותית גם במופעי תרבות.

להקתו של סיגורדור פלוסאסון ,ורביעית קופנהגן שלו , מתגלה כלהקה מצויינת , ואנחנו נהנים מאוד מהקונצרט .

http://www.sigurdurflosason.com/

הארפה משמש משכן להופעות ופסטיבלים רבים, המפורסם שבהם הוא Airways , שאפילו ביורק וסיגור רוס מכבדים אותו בנוכוחותם.

עוד מקום נפלא לראות בו את השקיעה הוא פסל "נוסע השמש" שאליו ניתן להגיע לאורך הטיילת עליה ניצב בנין הארפה.

נוסע השמש , רייקיויק
נוסע השמש , רייקיויק

 

חצות הלילה, אנחנו חוזרים ברגל למלונינו. מחר נוסעים "לחרוש" את הדרום.

לילה ברייקויק
לילה ברייקויק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *