בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
טעימה מיפו

טעימה מיפו

טיול בוקר שישי  שאורגן על ידי מקום עבודתי עם ארז  , מדריך – מזמר -משחק , מוביל אותנו  בסימטאותיה של יפו , ברחובותיה  ובנפתולי ההיסטוריה ארוכת השנים , של החלק המושמט בדרך כלל   מ"תל אביב -יפו" , שמה של הכרך הגדול והמרכזי בישראל  , וגם במידה רבה מושמט מהתודעה הציבורית . אבל לא תמיד היה כך הדבר  , במשך כשלושת אלפים שנות היסטוריה , היתה יפו  העיר המרכזית באיזור  – עיר נמל שוקקת חיים- תושבים , סוחרים , נוסעים , סחורות  , בעלי חיים  , שבשעריה ובנמלה עברו רבים שרצו להגיע לפלשתינה א"י .

אנחנו אמנם מגיעים אליו רק בתום הסיור , אבל מרכז המבקרים של יפו העתיקה  הוא מקום נחמד להתחיל בו סיור על יפו . המרכז נמצא מתחת לכיכר הגדולה שליד "מזרקת המזלות " , ונבנה מעל שרידי בתים עתיקים וקטע קטן של רחוב  . סרט מולטי מולטימדיה מוקרן ממש מעל השרידים  , וסוקר בקצרה את ההיסטוריה הארוכה של העיר . במרכז ישנם מוצגים מחפירות שונות באיזור יפו, ציר זמן. מוצג מענין הוא תצלומים של ציורים של יפו שצוירו בידי נוסעים בעבר , המציגים את יפו כפי שהיתה אז  , לעומת היום ..   ציור אחד  , מרתק במיוחד שמשוייך להנרי בייקר טריסטרם  (ההוא שעל שמו נקראת הטרסטרמית ), שמצוייר מ"גבעת יפו  " הצופה אל תל אביב , את אז בזמנו של טריסטראם היתה שם רק רצועת חולות.

הסיור שלנו מתחיל  מבית קפה ב"נמל יפו " , השכם בבוקר  עוד ניתן לראות את הדייגים מקפלים רשתותיהם , אוספים שללם  , ומכסים את סירות הדיג הקטנות.  המעגן- נמל  הקטן  כמו ההאנגר הענק שהוסב למתחם קניות ומסעדות, מתנמנמים. מבט אל הים , ואל הסלעים המבצבצים מתוכו , ובראשם סלע אנדומדה , מעלה שאלה איך בכלל העיר הזאת היתה אי פעם נמל מרכזי .

מסגד הים , וסלעי אנדומדה
מסגד הים , וסלעי אנדומדה

כמו תמיד כשיש צורך אז נמצא פתרון  : הספינות הגדולות  עגנו באיזור הים  הפתוח , הרחק מסכנת עליה על שרטון , וספני יפו הסירותיהן הקטנות עברו מבעד לשרטונים  , ופרקו את הסחורות ואת הנוסעים אל סירותיהם  , ונביאום לחוף. רק ספני יפו  ידעו לנתב דרכם דרך הספינות  , ובזה היתה אבטחת פרנסתם  . המדריך מציין  שהסוד היה פשוט  – הקו בו התמזגו שני מינרטים מסויימים  הנראים מהחוף סימן את הדרך הבטוחה.  בדרך זו נחתו על החוף גם אישים רמי מעלה כגון נפוליאון , והרצל  . חווית הנחיתה על החוף והביקור בסימטאות יפו  של אז היתה כה מטלטלת מבחינת הרצל – למרות מרכזיותה של העיר  , התנאים הסניטריים לא היו מהמשובחים –  שהוא ביקר לחזור מיד אל מבטחי הספינה הגדולה והנוחה .

 

מראה אל גגות יפו רבתי
מראה אל גגות יפו רבתי

כדרכן של ערי נמל  האוכלוסיה בהן היתה מגוונת  : מוסלמים , נוצרים  צליינים שהגיעו לעיר הקודש שהו באכסניותיה. במאות השמונה עשרה והתשע עשרה התפתחה גם קהילה יהודית גדולה בין חומותיה .  המסחר, הצלינים , וגם  מזג האויר והאדמה הטובה הביאו לשגשוג  .  ונא לא לשכוח את "תפוזי יפו " במשך שנים היו מותג . כיום מפרדסי יפו  , נותר רק עץ אחד  תלוי  באויר  . בין המשפחות המוסלמיות  : אבולעפיה וסיקסיק , שאף בנו מסגד בעיר – והיום נותר ממנו רק הצריח .

צריל מסגד סיקסיק -יפו
צריל מסגד סיקסיק -יפו

מלחמת השחרור הביא סוף לשגשוגה של יפו . מרבית תושביה המוסלמים ברחו , ואלה שנותרו הושמו במחנות למשך כ15 שנה  הבתים ננטשו ונעזבו . עם עליה בשנות החצישים נשלחו לגור בבתים הנטושים עוליים חדשים , ואליהם הצטרפו הערבים ששוחרו מהמחנה . כך התקבעה שמה של יפו כאיזור של אוכלוסיה נחשלת, בתיה הריקים היו משיכה לנרקומנים ולזונות .

IMG_0288

מתישהו בשנות השישים של המאה הקודמת  פרנסי העיר תלאביב החליטו לשקם את יפו , והחלו בשיקום הבתים הערבים הצופים אל הים . הסימטאות רוצפו ונוקו  וקיבלו שמות של מזלות, הבתים שופצו ,ואמנים הוזמנו לגור בהם , ולהקים בהם גלריות וחנויות לאומנות , מספר בתי קפה ומסעדות דגים נפתחו ויפו קושרה לטיילת תל אביב. המתחם התיירותי  – יקר מדי , לא נגיש   שאר שכונותיה של יפו נשארו עלובות ומוזנחות.

גלריות ביפו
גלריות ביפו

במשך מרבית ההיסטוריה האנושית  חפצים ובגדים היו יקרים . עבודה רבה נדרשה כדי ליצור אותם  , או לתפור אותם , ורק העשירים היו יכולים להרשות לעצמם לקנות לעצמם דברים חדשים . אפילו הגרביים   מהביטוי "להחליף משהו כמו גרביים " , הוטלאו ותוקנו כשהתגלה בהם חור. במשך שנים  " יד שניה " היתה נחלתם של פשוטי העם , העניים , שאינם יכולים להרשות לעצמם לקנות חפצים חדשים , וכך גם נתפשה רכישת בגד יד שניה  או חפץ כהודאה בעליבות מעמדך. החפצים הועברו מיד ליד  שניה שלישית ואפילו יותר  , שופצו ותוקנו  . לא בכדי ניתן השם " שוק הפשפשים "  לשווקים בהם נמכרו הבגדים ו החפצים הישנים, החפצים האלה לעיתים תכופות היו מזוהמים , שורצי מזיקים , והבגדים היוו בית לפשפשים כמו גופם של הרבים  שלבשו אותם .  המהפכה התעשיתית היתה הצעד הראשון שהוביל להוזלתם של החפצים והבגדים והפיכתם לאפשריים לרכישה על ידי כולם. בכמה מאות שנים מאז הלכו המכונות והשתכללו, נכנס שימוש בחומרים זולים  – פלסטיק  , ניילון  – והחפצים והבגדים הלכו והוזלו. בני המעמד הבינוני יכולים כעת להחליף את בגדיהם , ריהוטם , עיצוב ביתם על פי האופנה החולפת .

בעשור האחרון  רעיון ה"יד שניה " עבר מיתוג מחדש  : לא עוד בגדים ישנים ובלויים  , אלה בגדי מעצבים  , וינטאג' עם שיק יחודי, לא עוד חפצים משומשים  , אלא פריטים יחודיים ומעניינים . השינוי הוא ללא ספק תוצאה של הזרם הירוק הדוגל במיחזור על מנת שנוכל להשאיר משאבים לילדינו , וגם אנטי-תזה לפס היצור שמשכפל את חפצינו והופך את בתינו, מראינו , וחיינו לדומים כל כך.  וכך משהביקור בחנות יד שניה היא להנאה ולא לצורך הביא איתו שינוי במראהשל החנויות האלה, שכעת פונים לקהל בעלי האמצעים , שיכולים לקנות את הזבל של אתמול במחירים  של היום, סבירים מספיק כדי  שגם בני המעמד הבינוני יוכלו להרשות לעצמם .

משהפך הביקור בחנויות יד שניה לסוג של בילוי  מתחם "שוק הפשפשים של יפו  " זוכה לעדנה ומשנה את פניו כדי להתאים לקהל החדש שפוקד אותו. האיזור מציג ערבוביה אקלקטית של בתי קפה  מעוצבים , חנויות קטנות ומעוצבות ליד שניה , חפצים קטנים , אוספים , לצד מסעדות עממיות  – חומוס – שקשוקה  – דוכן מיצי פירות  , חנויות שטיחים משכבר הימים הנפרשות אל הרחוב , לצד חנויות היד שניה המסורתיות – שאינן אלה מחסן דחוס ומגובב חפצים שבעליו שופך מדגם מתוכו אל המדרכה

ללא השלט , לא בטוח שהיינו מוצאים את הכניסה . האותנטיות של היד השניה
ללא השלט , לא בטוח שהיינו מוצאים את הכניסה . האותנטיות של היד השניה

 

חנויות עתיקות , וכאילו עתיקות , כלי כסף רהיטים  – חובבי המציאות מוזמנים להכנס, לפשפש, לחפש ולהתמקח .

כלי כסף ביפו
כלי כסף ביפו

 

. לצד חנויות ה"וינטאג' " והיד השניה  , נפתחו  גם חנויות הרטרו    "חדש במראה ישן "  , ומספקות סחורה למי שרוצה להיות בלי  ( פשפשים ? תולעים ברהיטים  ? )ולהרגיש אין.

יפו - יופיה של הערבוביה
יפו – יופיה של הערבוביה

מתחם עמיעד , הוא יוזמה של העיריה לאפשר לכל מי שירצה למכור את חפציו הישנים : תמורת 50 שקלים תוכל לקבל פינה במתחם ולפרוש את מרכולתך .  ואכן המתחם עמוס וצפוף .  אנחנו מסתובבים בין הדוכנים הקטנים והצפופים  – על הרצפה , על שולחנות וכסאות קטנים  פורשים אנשים מגוון שעונים ישנים ומלוכלכים , בגדי פס יצור ישנים , מסגרות ישנות של משקפיים , סירי אמייל , כלי עבודה ישים, שלטים ישנים . איני יכולה שלא לתהות האם בחברת השפע  שבה אנחנו חיים יש מי שירצה לקנות  ?

האיזור מושך אליו בימי שמשי קהל רב  : זוגות  , משפחות  , קבוצות מטיילות  , וחבורות גדולות של צלמים . כל אחד בא לחפש משהו  יחודי  : פריט ,  עניין  , רגע אוטנטי פוטוגני .  המוכרים, ללא ספק אנשים קשיי יום , מבוגרים , מנסים לשמור על כבודם אל מול המצלמות הנדחפות לפניהם , שהרי הצלמים פה לא בשביל לקנות : קלוז אפ  – קליק אחד – כמה דקות עבודה מול תוכנת עיבוד משוכללת   – ולמחרת תועלה תמונה אל פורומי הצלמים  : מדגישה כל פרט וקמט בפניו של האובייקט  . " סיפור חיים "  יכתבו אנשי הפורום בתגובות, יציעו עיצות בונות להגברת האפקטים , ילחצו לייק  ויפנו לחפש אף הם עם מצלמתיהם המשוכללות  סצנות מענינות.

אז מי שאפה ? מספרה במתחם שוק הפשפשים
אז מי שאפה ? מספרה במתחם שוק הפשפשים

יפו נמצאת כרגע בתנופת פיתוח נמרצת . רחובות משפצים , מבנים ישנים משנים יעוד , מסביב לכיכר השעון נפתח מלון בוטיק אחד, ואפילו הקשלה  – בית הכלא  – משנה פניו למלון. יפו משנה פניה , חוזרת להיות אופניתית , ה-דבר החם , העכשוי

שיפוצים ? לא יפריעו לאספרסו שלי
שיפוצים ? לא יפריעו לאספרסו שלי

במסגרת הטיול אנחנו מוזמנים לטעום קצת מהמגוון הקולינרי של יפו . אמנם יפו מתהדרת במגוון לא קטן של מסעדות שף , אבל הבוקר אנחנו טועמים מהמקומות העממיים  – מקומות פשוטים, המתמחים רובם ככולם בכמה מאכלים פשוטים תשולחנות פורמיקה או עץ חשופים, ללא גינונים  – אכול ושתה  , ופנה מקומך במהירות לבאים אחריך המקום הראשון בו אנחנו מבקרים הוא מקום לאכול חומוס  – ובשעת בוקר מוקדמת ., חומוס כך נראה לא מוקדם מדי לנגב , בעוד אנחנו טועמים כזית , אחרים יורדים על צלחות חומוס מלאות .

לעולם לא מוקדם מדי לחומוס
לעולם לא מוקדם מדי לחומוס

ומסעדה נוספת , לא רחוק מרחוב ה"שוק היווני " , שכולו עומד כרגע בשיפוצים , אנחנו מוזמנים לטעום קוסקוס (לא משהו ) , וקודם לכן מובלים אל מקום הנודע במאפי הפילו שלו מלוחים ומתוקים. ביום שישי בבוקר , המקומות הומים לקוחות  – חלקם לוקחים הביתה וחלקם יושבים ואוכלים במקום  , מתחרדנים בשמש הנעימה .  אנחנו כאן – אורחים לרגע , מפריעים להלכי המקום  ,איננו מתקבלים בסבר פנים יפות  : המדגמים מוצאים אלינו מחוץ למסעדות, בכלים חד פעמיים , ובעודנו מתגודדים על המדרכה, מנסים לטעום  , מפריעים לתנועת הולכי הרגל  , שלעיתים דוחפים אותנו בגסות או משתחלים בינינו .  רציתם אותנטי  ? בבקשה. יפו האותנטית היא אנשים המוציאים פרנסתם בעבודה קשה ..

אצל "בורקס ליאון " הבולגרי
אצל "בורקס ליאון " הבולגרי

רק מוכר הסחלב הקר  הצעיר , בפיצוציה הסמוכה ל"אבולפיה " מבסוט – מוציא אריזות קטנות של סחלב , שופך לתוכן סירופ אדום , מעביר לסבו העומד ליד המיכל ובוזק בוטנים וקוקוס טחון  , מגביר את המוסיקה להנאתינו  , ומבקש שנבוא קרוב קרוב, נרים את הסחלב למעלה למעלה  , כולם ביחד  , כדי שיוכל לצלם אותנו לפייסבוק.

 

סחלב, סחלב
סחלב, סחלב

רגע לפני שמסיימים את הסיור אנחנו עולים לתצפית אל "גבעת יפו "  . גבעה המשקיפה אל קו החוף וגורדי שחקיה של תל- אביב- וונבי – מנהטן  . רצועת החוף הזו שעד לפני כמהא שנה היתה שוממה , הפכה למרכז החיים הכלכליים , המדיניים , ובמידה רבה התרבותיים של הארץ . יפו  – שעד לא מזמן נראה כי תהילתה חלפה  – משנה פניה , ומי יודע  ? אולי תשוב ותכבוש את מקומה

תל אביב - מבט מגבעת יפו
תל אביב – מבט מגבעת יפו

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *