בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
כביש 1 , מזרח איסלנד , מתחת לקרחון

כביש 1 , מזרח איסלנד , מתחת לקרחון

מרבית התיירים  חולפים על פני קטע הכביש בין לגונת הקרח  לבין העיירה הופן  – כ100 קילומטר – במהירות כדי להגיע ליעדם  : בצפון איזור הפיורדים המזרחיים , או בדרום  לגונת הקרח ופארק סקאפטאפל.  אנחנו מבלים באיזור יומיים נינוחים  : נוף  , טיולים רגליים ללשונות קרחון  ,  ביקורים בבריכה  ורכיבה על סוסים .

בניגוד לאיזור הדרום הצפוף יחסית בישובים  – איזור זה מיושב בדלילות :חוות בודדות , ברובם ישנם צימרים . העיירה הופן , השוכנת כ50 ק:מ ממקום הלינה שלנו  היא המקום לקניות , מידע תיירותי , וביקור באחת הברכות הטובות באיסלנד וזה יעדנו בבוקר הסגריר , לאותן שלוש מטרות.

כביש 1  , יום סגריר  , מזרח איסלנד
כביש 1 , יום סגריר , מזרח איסלנד

חלק זה של מזרח איסלנד  שוכן מתחת לקרחון  ואטניוקוטל  , הקרחון הגדול ביותר באירופה  – שטחו 8100 קמ"ר , ועובי הקרחון בממוצע 400 מטר. כל השטח כולו  , ועוד איזורים מסביב הוכרזו כפארק הלאומי המהווה 13% משטחה של איסלנד  , והוא כולל בתוכו נופים מגוונים , צמחיה , נהרות , מפלים , ומגוון גדול של  מסלולי הליכה .מידע על מרכזי המבקרים בשטח הפארק אפשר למצוא באתר הרישמי .

מתחת לכיפת הקרח  ישנים להם כמה הרי געש , המתעוררים מפעם לפעם , ובהתפרצותם ממיסים את הקרחון . שטף המים יכול להיות עוצמתי , ולסחוף איתו לים כל שעובר בדרכו . כך היה ב1996 כשגרימסווטן, התפרץ והשטפון סחף איתו גשר חדש , וניתק את מזרח האי למשך שישה שבועות . השטפון בפגישתו את הים יצר גלים בגבהים אדירים , כמו שנוצרים בעת צונמי . ממש לאחרונה התעורר הר געש אחר , ברדבונגה, כ150 ק"מ מכאן  , אבל כפי שנאמר לנו במרכז המידע , אין חשש כרגע לשטפונות , ואנחנו יכולים לטייל בבטחה באיזור זה של הפארק .

מתחת לקרחון . חווה, שדה ותבואה ארוזה ב"מרשמלו"
מתחת לקרחון . חווה, שדה ותבואה ארוזה ב"מרשמלו"

לואטניוקול ישנם כשלושים לשונות של קרח , המנקזים את הקרח אל נהרות . כמה מהלשונות האלה נמצאים באיזור המזרחי , והמפורסם שבהם הוא זה שמתנקז אל לגונת הקרח , בה בילינו ביום הקודם .

לשונות קרח מוטניוקוטל
לשונות קרח מוטניוקוטל

היום הסגריר, מזמן לנו נופים דרמטיים לאורך הדרך . בשלוליות הגשם , והנהרות בשולי הכביש משתקפים ההרים שהבוקר מקבלים גוון סגלגל , לשונות הקרח , והעננים – והכל ממוסגר בעשב שהחל להצהיב .

ברבורים , במזרח איסלנד
ברבורים , במזרח איסלנד

העיירה הופן נראית שוממה , אף על פי שהשעה קרובה לצהריים . מרכז המבקרים נמצר קרוב למרינה קטנה ,בה סירות מטלטלות על פני הגלים שיוצרת הרוח החזקה .אנחנו מחליפים חוויות עם הנציד החביב על זיקוקי הלילה של אתמול , והוא מציג בפנינו  מספר מסלולים באיזור שסומנו לאחרונה ומתוחזקים היטב ביוצאינו  ממרכז המידע גשם טורדני מתחיל לרדת  – אנחנו לבנטינים אנשי השמש , והאפרוריות הזאת משליטה דכדוך מה על בני המשפחה . בחוות הסוסים בה רצינו לרכב , הכלל תפוס , והילדים מזדעקים למשמע הצעתי לטייל ברגל .  פתרון הקסם לימים כאלה  היא ביקור בברכה .

הברכה בהופן היא אחת מהברכות הטובות באיסלנד וכוללת בשטחה: בריכת שחיה, מגלשות מים, ברכת פעוטות וג'אקוזי במגוון טמפרטורות. למציאת עוד ברכות באיסלנד.

לאורך כבישי 1 , פזורים אתרי פקניק  , המשולטים בתמרור המצביע על מיקומו  ( ריבוע כחול ועליו עץ ושולחן ). האתרים האלה נבחרים במקומות מענינים ויפים במיוחד , ובדרך כלל מלבד שולחן פקניק  , הממוקם בנוף יפהפה  (לפעמים ישנם גם שירותים ) , ישנם גם לוחות עם מידע על המקום , והתופעות טבע בו . במקום כזה אנחנו עוצרים לארוחת צהריים מאוחרת  . מצד אחד  , ההרים ולשונות הקרח – מהצד השני השפך לים .

פינת פקניק , על כביש 1, מזרח איסלנד
פינת פקניק , על כביש 1, מזרח איסלנד

הילדים בהחלט מוכנים לחזור לבקתה ולשקוע איש איש בעיסוקיו , ולנוח . איני יכולה שלא להתפלא על כך, שדוקא בני הנוער  , לכאורה בשיא כושרם הפיזי ומרץ הנעורים , אינם מסוגלים לספוג קצב טיול מהיר . דוקא הם זקוקים למנוחות, שינה מרובה , התארגנות נינוחה וסדר  תוך כדי הקפדה על ארוחות מלאות.  בראש סדר העדיפיות  – זמן  לעצמם  ולווטסאפ שלהם , ולתקשורת עם חבריהם.  לפני חמש שנים , כשהיו קטנים יותר , יכולנו לצאת מוקדם הרבה יותר ולחזור מאוחר יותר, לנשנש משהו בדרך , לזרום .    היו כמה ימים בהם הקטנה, בת קצת יותר משנה ,  הגיעה למקום הלינה ישנה , ולמחר בבוקר יצאה ממנו באותו מצב …

אבל אני עדיין איני מוכנה לחזור לחדר  , עוד קצת מוקדם לי ולכן אנחנו מחליטים לבדוק את הקצר מבין המסלולים המוצעים לנו , ולפחות לצפות בשפת הקרחון .  וכך אנחנו סוטים מהכביש ונוסעים על דרך עפר  , אל הקרחון Flaajokull  (מידע שימושי  : מכביש אחד  כ35 ק"מ דרומית להופן ישנו שלט המוביל אל הקרחון , נסיעה של כ 10 דקות על כביש עפר  עד לחניה  , משם יוצאים מספר מסלולי הליכה , ישנו שילוט והסברים במקום )

נוף טיפוסי  , כביש 1 מזרח איסלנד
נוף טיפוסי , כביש 1 מזרח איסלנד

העיניים מתעתעות באיסלנד , מרחקים שנראים קצרים , על נמפה או בשטח , מתגלים כארוכים כשמתחילים לנסוע  או ללכת .  הקרחון נראה ממש כאן , קרוב , כמה צעדים , לחצות גשר , לעלות את הגבעה , ואנחנו שם

IMG_8935

אבל בפועל נכונה לנו כחצי שעה של הליכה כדי להגיע אליו . הגשר מהווה אטרקציה משל עצמה  – מנתנדנד קלות עם כל צעד , מאחוריו הקרחון האימתני , ומתחתיו מים קפואים בזרימה מהירה. לוקח כמה דקות להתגבר על הפחד , אבל אחר כך הם רצים לאורכו שוב ושוב .

גשר על מים סוערים , מזרח איסלנד
גשר על מים סוערים , מזרח איסלנד

אחרי הגשר אנחנו מטפסים על הגבעה  , ומשקיפים על הקרחון : חריצים חריצים , לבשנים – אפורים-תכולים . בקצהו של הקרחון – לגונת מים אפורה . כדי להגיע לקרחון יהי עלינו להלך סביבה.

קרחון
קרחון

מזג האויר האפרורי , העייפות המצטברת , ולאור ההחלטה שהפעם את איסלנד לוקחים באיזי  – מחליטים לסוב על עקבותינו , ולחזור לבקתה  . להעביר אחר צהריים שקטים ולנוח . קרחון כזה או אחר  , יחכה להזדמנות אחרת .

את יומנו השני באיזור אנחנו מתחילים  בטיול סוסים , בחוות ארנאנס , הממוקמת  מעט דרומית להופן .

הסוסים האיסלנדיים הם גזע יחודי שבמשך כ1000 שנה התפתח להתאמה לסביבה . למרות גובהם הנמוך – לא הרבה מעל מטר – הם סוסים עמידים מאוד בתנאי מזג אויר קשים , בעל עבירות מצויינת בתנאי שטח שונים , ויכולים בקלות לשאת אדם מבוגר ומוצק למשך קילומטרים רבים .  הם מתאפיינים במגוון צבעים ושילובים של צבעי הפרווה, הזנב והרעמה : החל מלבו , דרך גווני הבז, והחום ועד שחור . הם ניחנים במזג נוח ולכן מתאימים לטיולים משפחתיים או לאנשים חסרי נסיון – כמונו .

סוסים איסלנדיים
סוסים איסלנדיים

אנחנו מתקבלים בחווה על ידי בחור צעיר , שמאכף את הסוסים לכבודינו . הוא קצת מופתע לגלות שמעולם לא רכבנו על סוסים . הסוסים באיסלנד הם חלק מאורח חיים , ולמעשה זהו בעל החיים הנפוץ ביותר באי  – בממוצע יש כשלושה סוסים על כל איסלנדי . ריבוי הסוסים נובע מכך שכדי לגדל סוס באיסלנד כל הנדרש הוא שטח אדמה לרעיה   (וזה יש בשפע ), אין צורך לשלם מיסים על גידולו  ( בניגוד לגידול בקר אן צאן ) , והם פשוט מתרבים בהם – להנאת בעליהם .

מדריך הסוסים שלנו מתאים את הסוסים  באופיים , לרוכבים  : מתאים את האוכף , המושכות , את אורך הארכופים , ומדגים את עקרונות השימוש במושכות , ומשלח כל רוכב לסיבוב  קצר תחת עינו הפקוחה.  ראשונים עולים בזה אחר זה בני הנוער  ,אחריהם הקטנה , ואנחנו ההורים אחרונים . סיבוב נוסף במכלאה , ואנחנו מסודרים בשורה ומוזמנים לצאת אל השדה .

טיול סוסים איסלנדיים
טיול סוסים איסלנדיים

אומנם הסוסים אינם גבוהים  , אבל לפתע אני מתנוססת בכמטר יותר ממה שאני רגילה , ולא על רגלי שלי  – הסוסה זזה כל הזמן , נושפת , מעלה ומורידה ראשה  , מזיזה אוזניה  – ואני אמורה לשלוט עליה..האמת קצת מפחיד … המדריך על סוסו בראש הטור , האיש אחריו  – אוחז ביד אחת במושכות ובשניה במצלמה  ומקליק  עלינו , ואחריו הילדים , שבמהרה התגברו על הפחד   -אם היה כזה – ונהנים : הקטנה שולטת בסוסתה ביד רמה , חיוך רחב נסוך על פניה ,היא מביטה סביבה , מפטפטת עם אחיה , מזמרת לעצמה  , כאילו עסק הסוסים הזה הוא בשבילה עניין של יומיום . אני תוהה אם זה פשוט בגלל שהיא קטנה מכדי לחוש פחד , אבל המדריך מציין שיש כאלה שפשוט יש להם את זה .. הנערה אף היא נראית מרוצה , היא בהחלט התגברה על הפחד  , ונראה שנהנית מהטיול , היא עסוקה בהחלפת דחקות עם אחיה האחד  , ובקינטורים של אחריה השני  – על כך שסוסתו לא הולכת בקו ישר , ועל הקולות הבוקעים מהאחוריים של הסוסה. שני הבנים  – שגם ככה עסוקים בתחרות מי האלפא מביניהם – כעת משתדרגים לתחרות על סוסיהם . בכל פעם שסוס אחד עובר את חברו  , מטר של צעקות וטענות מהאחד לשני .  ואני  ? בעיקר דואגת  , מריצה בראשי סרטים על איך בכל רגע משיהו יכול ליפול , או להפגע , בכל פעם שסוס מחדד את אוזניו לאחור  , אני כבר מדמיינת את הבעיטה שהוא תכף יבעט לפרצופו של מי שמאחוריו, וכל הצעקות האלה  שלהם – בודאי בכל רגע יבהילו את הסוסים  . במקביל לכל המחשבות האלה  , אני גם צריכה לשלוט בסוסה שלי שהרי  מנסיון עבר אני יודעת  , שחוסר שליטה עשוי להסתיים בחיכוך גם הסוסה בערימת חול  , בלי שום קשר לאם אני עליה או לא  …

המדריך מעיף מדי פעם מבט לאחרו , רואה שכולם מאחוריו , וממשיך בהליכה ואף מגביר קצב  , סמוך ובטוח שסוסיו עושים את עבודתם נאמנה , לא מודאג בכלל מכל המה שנראה לי כמהומה מאחוריו ..

כל הטיול הזה , כשעה וחצי , נערך בשדה פתוח , כשמסביב נופיו המרהיבים של קרחון ואטניוקוטל.  הנוף בהחלט מרביה , ואני משתדלת את עצמי  להתיק מחשבוי מהדאגות ולהנו ת. לפעמים , לרגע קל  זה אפילו מצליח לי

משפחה על סוס
משפחה על סוס

הרכיבה על סוסים הוכתרה על יד כל בני המשפחה כאחד השיאים של הטיול , אם לא השיא . כולם נהנו הנאה עצומה והיו מוכנים לשוב לעוד סיבוב . אני דוקא הרגשתי צורך לתת מנוחה לעצבי המרוטים…

כטוב ליבם בטיול הסוסים והשעה המוקדמת, הילדים מוכנים לטיול קצר  . המדריך מציע טיולון למפל , שמגיעים אליו מהצומת הסמוכה  , ההסבר מעורפל משהו  – סוג של ימינה וימינה  וכבר תראו   .. נוסעים על שביל עפר  , המתפתל בשדה חזזיות רחב ידיים , לכיוון ההרים והעננים האפרורייים  .. מדי פעם אני אפילו לא בטוחה שאנחנו על השביל הנכון

IMG_9062 המפל  שאין לו שם  , זרזיף במושגים של איסלנד , בהחלט נאה  וגבוה למדי : קסקדה של כמה מפלים  בזה אחר זה, מתחיל ברמה מכוסה חזזיות לבנות .

מזרח איסלנד  - מפל ללא שם מי שיטפס מעט  במסלול התלול , יוכל לטייל מאחורי המפל  .

מאחורי המפל
מאחורי המפל

והנוף הנפרש אל מולו  – נוף פסטורלי  של שדות, גגות אדומים  , תבואה ארוזה , וחופו המשונן של הנהר .

IMG_9093a

איסלנד משופעת במפלים כאלה , ללא שם , ללא סימון , הרחק  מנתיב הפילים של המטיילים , שווה לשאול את המקומים , לעולם אי אפשר לדעת לאיזה פינת חמד  תקלעו .

אחר הצהריים מתבהרים לפתע השמים , אור שמש רך מלטף את השדות . מזג אויר יפה כל כך אין לבזבז באיסלנד  ולכן האיש ואני מחליטים להשאיר את הילדים בבקתה , להטיל עליהם את משימת הכנת ארוחת הערב , ולנצל זמן איכות זוגי . זהו מסלול היוצא מחווה שכנה למקום מגורינו , ומוביל אף הוא אל לשון קרח  אורכו של המסלול הוא שמונה ק"מ  , והזמן לסיימו  מצויין כ שלוש שעות  –  המסלול מוביל אותנו אל קצה הקרחון המכונה Skalafellsjokul , כ45 ק"מ דרומית לעיירה הופן  , ישנו כביש היוצא אל החווה Skalafel . סעו עד לשורת המבנים של החווה  , השער הוא בצידה הצפוני של החניה .

המסלול מתחיל משער ועובר בשטחו הפרטי של בעל החווה  -חוק איסלנדי הוא שאיש לא יכול למנוע מעבר של הולכי רגל ורוכבי סוסים בשטחם – ומוביל אל רכס  קטן . אנחנו צועדים בשביל העובר בתוך שדה טחבים, חזזיות וצמחיה נמוכה ומשתרעת .  בשדה רועות כמה כבשים והן מביטות בנו בחשדנות בעוברנו .

שביל המסלול עובר בשדה לצד רכס
שביל המסלול עובר בשדה לצד רכס

השביל מוביל אל רכס  – טיפוס אינטנסיבי אבל לא ארוך במיוחד  , ובסופו אנחנו מתוגמלים במראות מרהיבים . מצד אחד  – הכביש והשפך אל הים

IMG_9153

.  מצד שני  – הקרחון .

IMG_9166

גם אם חשבנו לרגע לחזור על עקבותינו  , כעת כבר האופציה בטלה  : המראות פשוט יפים מדי , וממש מתחשק להתקרב לקרחון .  השביל מוביל אותנו לכיוון הקרחון ,לאחר כמה עליות וירידות – כל כולו של הקרחון נפרש לפנינו , ובקציבו כמובן לגונה .(מומלץ להקליק  על התמונה כדי לראותה בגודל מלא )

iceland_2014_morena
פנורמה פקרחון , מזרח איסלנד

מכאן והלאה  – אנחנו הולכים לאורך גדת הלגונה , צופים אל הקרחון  , עד שהשביל פונה בחזרה אל שיפולי ההר .

IMG_9211השמש נוטה לערוב , הטבע מוצף באור כתום  , סוסים איסלנדים משוטטים מתחתינו .

סוסים איסלנדים
סוסים איסלנדים

שלוש שעות של מרחבים פתוחים  , נופים מרהיבים לכל הכיוונים , ואף לא אדם אחד . זוהי איסלנד.

למידע נוסף על האיזור  .

2 Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *