בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
רייקיאנס

רייקיאנס

זהו יומינו האחרון באיסלנד . בסוף היום נעזוב את מרחבי האי המדהים הקריר והרגוע הזה ונחזור ל"ציביליזציה " : ישראל החמה , המבעבעת , הרותחת . אבל לפנינו עוד יום שלם , להנות מהנופים הפתוחים , תופעות הטבע השקט והשלווה

המרחבים של איסלנד
המרחבים של איסלנד

את שעותינו האחרונות באיסלנד אנחנו מבלים ברייקיאנס , לשון יבשה שפירוש שמה " לשון היבשה המעשנת" .   זוהי פיסת הקרקע האיסלנדית הראשונה בה התיירים נתקלים  – בקצה לשון היבשה ממוקם שדה התעופה –  ומיד ממשיכים הלאה  , לרייקיויק , למעגל הזהב , ולטיול סובב איסלנד . אבל לפיסת אדמה קטנה זו יש לא מעט להציע.

למרות קרבתה לרייקיויק  , רייקיאנס שוממה למדי   : שני כבישיים אורכיים  – 41  ו 427  כביש עפר ברובו  , ושני כבישים רוחביים  – 42 כביש עפר ן43  חוצים אותה . הפינה הצפון מערבית שלה  היא הפינה המיושבת ביותר , ושם בילינו ביום הראשון לטיול .

כבשי 42 רייקינס
כביש 42 רייקינס

רייקינס  אף היא נמצאת על קו התפר המחבר בין שני הלוחות הטקטוניים , ולכן גם בה יש לא מעט אתרים של עמודי אדים הבוקעים מהאדמה , בורות ובריכות של בוץ מבעבה , שדות לבה מכוסי איזוב, ואפילו מקומם בו ניתן לראות את איזור התפר. יש בה אגמים כחולים , ומפלים – בזעיר אנפין כל מה שיש לאיסלנד להציע .

רייקנס  - סוסים על החוף
רייקנס – סוסים על החוף

הנסיעה לאורך הכבישים  מבטיחה מראות דרמטיים של מצוקים היורדים אל הים  ,

רייקינס
רייקינס

נסיעה בין גושי לבה מכוסים אזוב ירקרק , והרבה  שלווה

כביש ברייקינס
כביש ברייקיאנס

בלשון יבשה קטנה זו היו כמה התפרצויות של  הרי געש , מאז הגיעו לכאן המתישבים הראשונים . הר הגעש אוגמונדרגיגאר התפרץ בשנת 1151 , ולשונות הלבה שלו הגיע עד לים . ההתפרצות הראשונה התרחשה במאה ה14 .

שדות לבה ברייקיאנס

בשנים האחרונות נראית תנופת פיתוח תירותית באיזור ומקומות בעלי עניין משוךטים ומוסברים . למידע על מקומות עניין באיזור  כדאי לובקר באתר התיירות של רייקיאנס.

מבין כל האתרים שרייקינס מציעה  אנחנו בוחרים באתר סלטון SELTUN   הנמצא על כביש 42 . זהו אחד מכמה שדות גיאולוגיים באיזןר   , שניתן לחזות בו בנחלים טרמיים, בורות בוץ מבעבע  ,עמודי קיטור המגיחים ממקומות שונים , וחול צבעוני . הגופרית המצויה במקום היא האחראית על הריח , ועל חלק מהצבעים . האתר הוכשר לאחרונה  , הוקם בו דק המאפשר הליכה בטוחה , שירותים , שולחנות פיקניק , חניה  וכמובן שילוט המסביר על התופעות הגיאולוגיות .

seltun
Seltun

האיזור ידוע במיוחד  , עקב כריית גופרית שנעשתה באיזור לפרקים במאות השמונה עשרה והתשע עשרה .  רוברט בונסן ביקר באיזור ב1845 ועל סמך מה שראה  הגה את התיאוריה שלו על יצירת חומצה גופריתית.

נחל מים מבעבעים

ההסבר הגיאולוגי לנוף החוצני הזה הוא פשוט . כאשר מים חודרים לתוך האדמה , מחלחלים ומגיעים  למגמה הלוהטת בתוכה  – כ1200 מעלות צלזיות – הן נהפכים לאדי קיטור היוצאים דרך סדקים וחללים אל פני האדמה . וכך אנחנו רואים עמודי אדים .  אם האדים פוגשים מים על פני השטח הם גןרמים לבעבוע על פני המיים .

נוף חוצני
נוף חוצני

האיסלנדים האמינו בקיומם של ציפורי מעיינות חמים , שהיו צוללים לתוך הבועות המבעבעות כשמישהו היה מתקרב. היו שהאמינו , שציפורים אלה הם נשמותיהם של המתים . זוג חוקרים איסלנדיים אפילו יצא לחפשם במאה ה19 , אבל לא העלו בידם דבר.

סולטון, רייקינס
סולטון, רייקינס

במרחק נסיעה קצר משם , אנחנו מגיעים לאגם קטן , שמימיו צלולים. השמיים מטולאי העננים , משתקפים במימיו וצובעים אותו בגוונים תכלת-טורקיז-ירוק .

מי טורקיז ברייקינס
מי טורקיז ברייקינס

האתר המפורסם ביותר במקום הוא ה"לגונה הכחולה " , אתר ספא  עם בריכת מים חמים  , בתוך שדה לבה.  בריכת המים החמים נוצרה כאשר נערכו קידוחים באדמה , בזמן שבנו תחנת כוח גיאוטרמית.  אמנם זהו מקום נחמד לסיים בו טיול באיסלנד, אבל עקב מגרש החניה המלא באוטובוסי תיירים, מחיר הכניסה היקר , והעדר מגלשות מים , החלטנו לשנות את בתוכנית ולקפוץ לבריכה בכפר השכן .

מפעל חייזרים ? הלגונה הכחולה
מפעל חייזרים ? הלגונה הכחולה

תם ונשלם טיולינו , ההמראה לעת הדימדומים איפשרה עוד מבט אחד חטוף אחרון  על האי המדהים הזה , שאליו עוד נשוב.

—————————————–

20 דקות אחרי ההמראה, מודיעה הדיילת שהר הגעש  ברדבונגה התפרץ .

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *