בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
טיול בטג'יקיסטאן – מסע בהרי הפאן

טיול בטג'יקיסטאן – מסע בהרי הפאן

ביליתי עשרה ימים מרתקים ומאתגרים בעת טיול בטג'יקיסטן. הטיול התמקד באיזור ההררי הפאן , חבל ארץ קטן יחסית, הנמצא בצפון מערבה של המדינה. הטרק לקח אותי אל פסגות מושלגות, אגמי טורקיז , מצוקים דרמטיים ונהרות שוצפים. המסלול עבר דרך כפרים נידחים , בהם חיים תושבים מסבירי פנים ולבביים , ופתח בפני עולם חדש ומרתק של תרבות היסטוריה ומנהגים.

פסגות מושלגות - הרי פאן

טיול בטג'יקיסטן – רקע על קטנת "מדינות הסטאן"

טג'יקיסטן, הקטנה והענייה במדינות מרכז אסיה, קבלה את עצמאותה עם התפרקות ברה"מ ב1991 ,מונה כ 8 מיליון תושבים , רובם המכריע מוסלמים סונים. המדינה גובלת בסין , אפגניסטן , אוזבקיסטן וקירגיסטן . בעוד שעם התפרקות ברה"מ שכנותיה, "מדינות הסטאן" האחרות פנו לבנות את מדינתם העצמאית , שקעה טגיקיסטן במלחמת אזרחים שנמשכה כ6 שנים, שהביאה למוות והרס תשתית רבות שהיו קיימות, כמו כן להרס הכלכלה. בשנים האחרונות מנסה טג'יקיסטן להתאושש ולבנות את המדינה , ולהצעיד אותה לעתיד טוב יותר, אבל הקשיים עדיין מרובים .

שטחה של טג'יקיסטן הוא פי 7 משטח ישראל , ובירתה – דושנבה ( Dushanbe ) מונה כ 750 אלף תושבים , ובה נמצא נמל התעופה היחיד של המדינ . מרבית התושבים הם טג'יקים , עם שמקורו בשבטים פרסים , והם שונים במוצאם מהעמים האחרים באיזור , שהם טורקים. הט'גיקית נכתבת באותיות קיריליות . מרבית האוכלוסיה המבוגרת מדברים ומבינים רוסית .

רחוב צ'כוב בדושנבה

לאורך ההיסטוריה חיו מרבית תושבי מרכז אסיה כשבטים נוודים , בעלי עדרים . באיזור נכבש פעמים רבות : החל מאלכסנדר מוקדון , דרך הפרסים , הערבים ועותמנים וכלה בסוביטים . כל כיבוש כזה הותיר את חותמו על המרחב.
איזור מרכז אסיה מתקשר עם "דרך המשי " :מערכת דרכים שקשרו בין סין במזרח דרך מרכז אסיה , איראן וטורקיה עד לרומא במערב , ובה הועברו סחורות , ואף רעיונות ותרבות .
במאה ב19 ותחילת המאה העשרים התמודדו ביניהן אנגליה ורוסיה על שליטה באיזור במ שמכונה "המשחק הגדול " , כשבסוף מלחמת העולם הראשונה סיימה רוסיה לספח לעצמה את מרביתה של מרכז אסיה .למעלה מ70 שנה של שלטון סובייתי שינה לחלוטין את פני המרחב , שינוי שהותיר את חותמו עד היום .
טיול בטג'יקיסטן של 10 ימים בחבל ארץ קטן של המדינה אומנם אינו נותן הכרות מעמיקה עם הארץ והעם ,אבל נותן טעימה שמותירה טעם של עוד : נופים יפים , אנשים חביבים ומסבירי פנים , והרבה תקווה לעתיד טוב יותר, ומגרה את הסקרנות להמשיך וללמוד על איזור זה של העולם .

השתקפות באגם אלאודין

מסלול טיול בטג'יקיסטן

טיול בטג'יקיסטן – לוגיסטיקה ופרטים טכניים


את הטיול עשיתי עם חברת "רדיוס " , המתמחה בטרקים וטיולים אתגריים .זהו הפעם הראשונה שהחברה מוציאה את הטיול הספציפי : טרק בהרי הפאן . שירותים הלוגיסטיים נתנו על ידי חברה מקומית והיו מצויינים : מדריך מקומי , מתורגמן , העברת ציוד על גבי חמורים , מרבית הלילות ישנו באוהלים , לילה אחד באכסניה , ושני לילות בבית של משפחה (home-stay ). את הקבוצה שמנתה 10 אנשים , בגילאי18 -62 ליווה מדריך ישראלי , גיאוגרף במקצועו שהעשיר את החויה בידיעותיו הרבות על הארץ , הטבע , ההיסטוריה , הגיאולוגיה והתרבות .
במהלך שמונת הימים של הטרק , עברנו למעלה מ100 ק"מ , עלינו עליות מטורפות (עד 1200 מטר ) ירדנו ירידות מטורפות אף יותר . הטרק היה קשה , קשה הרבה יותר ממה שציפיתי , קשה יותר מהטיפוס לקילימנג'רו .
אני יכולה לאמר בכנות שאם הייתי מודעת לרמת הקושי של הטרק לפני היציאה לא הייתי יוצאת , אבל כפי שנאמר " מה שלא הורג, מחשל " . אני שמחה שיצאתי לטרק וגיליתי פינה חדשה ולא נודעת בשבילי בעולם .

חברת הטיולים המקומית שארגנה למופת את הלוגיסטיקה היא chimtargha travel סינו, בעל החברה , מדבר היטב רוסית וצרפתית .chimtargha@gmail.com

שאלות שכדאי לשאול לפני שנרשמים לטרק :

1. פירוט יומיומי של המסלול : כמה מטרים עולים ? כמה יורדים ? באיזה גובה מתנהל הטרק?
2. כמה שעות הליכה בכל יום ? האם הזמן המצוטט כולל הפסקות ?
3. האם המסלול מסומן ומתוייר ?
4. האם הטיול במתכונתו יוצא בפעם הראשונה , או שכבר החברה או המדריך טיילו במסלול בעבר ?
5. האם יש "דרכי מילוט " במהלך הטרק ? האם יש ימים שיוצאים וחוזרים לאותה נקודה ?
6. מי אחראי על הכנת הארוחות ? מי אחראי על הקמת האוהלים ?

פסגות מושלגות
פסגות מושלגות

ציוד

רשימת הציוד כללה את הציוד הסטנדרטי : מכנסי טרקים , חולצות , בגדים טרמיים , מעיל גשם, סנדלים , נעלי התעמלות , פליז, נעלי טרקים , שק"ש , מזרון, מקלות הליכה, כובע רחב שוליים.
מקלות הליכה היו קריטיים עקב עליות קשות וירידות קשות כמעט בכל יום של הטרק. למי שאינו מורגל מומלץ לתרגל אתהשימוש בהם לפני הציאה.
השמש היוקדת הביאה להעדפה של חולצות ארוכות על פני קצרות . גם הכובע רחב השוליים היה חיוני.
נעלי ההתעמלות התגלו כקריטיים מבחינתי , ועל כך בהמשך.

מחלת גבהים

הטרק התנהל בגבהים שבין 2100 מטר ל3800 מ . הלינה היא מתחת ל3000 מטר , וכללה וירידה לגובה מתבצעת בכל יום . אף על פי שהגבהים אינם גבוהים במיוחד , מחלת גבהים יכולה לקרות גם בהם , ויש להערך בהתאם . לקחתי באמתחתי כדורי אורמוקס והשתמשתי בהם הימים הראשונים עד להתאקלמותי . היו אנשים בקבוצה שהסתדרן בלי .

אומני - בקטע מוזיקה טג'יקית
אומני – בקטע מוזיקה טג'יקית

חומר קריאה ומידע נוסף עבור טיול בטג'יקיסטן

עוד רקע כללי על טג'יקיסטן

היסטוריה

תרבות וחיי יומיום בטג'יקיסטן

ספרי קריאה

  • Tajikistan – Loosening the Knot   – Ross Howard
  • Kim – Rudyard Kipling

טיפוס הרים 

רק לאחר שפרסמתי את הבלוג, גיליתי שהרי הפאן היו יעד פופולרי בקרב טיילי ברית המועצות . פופולרי עד כדי כך שכמה מקרובי וחברי או הוריהם ציינו שאכן טיילו שם . חיפוש באינטרנט העלה כמה וכמה סיפורי טיפוס פסגות .

ילדות מוכרות תבלין , מעבר אנזוב.
ילדות מוכרות תבלין , מעבר אנזוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *