בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
יום1  של טרק הרי הפאן : אל אגם מוטניי

יום1 של טרק הרי הפאן : אל אגם מוטניי

מרחק : כ15 ק"מ
עליה 1000 מטר , ירידה 600 מטר ( נקודת יציאה 2500 , נקודה גבוהה ביותר 3500 )
לבוש : מכנסי טרק דקות ארוכות , חולצה קצרה (+ חידוש קרם הגנה כל שעתיים ) , כובע רחב שוליים
כמות מים שנצרכו : 4 ליטר.
זמן טיול (כולל הפסקת צהריים ומנוחות ) כשמונה שעות .

אני מתעוררת בשעת בוקר מוקדמת , הרבה לפני שעת ההשכמה היעודה , העמק בו אנחנו ישנים עדיין כולו בצל . השמש מאירה לאט לאט את הפסגות . הזריחה היא כאן מוקדם , לפני 5 בבוקר . הקור שמקבל את פני בדרכי לשירותים , מגרש ממני מחשבות על התרוצצות בחוץ עם מצלמה , ואני מתחפרת בשמיכה ומפרגנת לעצמי שעת קריאה בספר שהבאתי איתי .
עם ההשכמה אני מתארגנת בזריזות , נועלת את נעלי ההתעמלות שלי , נושמת נשימה עמוקה ומקווה לטוב . ארוחת הבוקר כבר מוכנה : לחם , תה , קפה , דייסה , חמאה , ריבה . בטרקים האלה אני תמיד בדילמה : מצד אחד יש לאכול בשביל אנרגיה לטיול , מצד שני , כשאין אויר לנשימה ( החמצן הולך ומתדלל ככל שעולים לגובה ) הגוף מתקשה גם לעכל וגם לטפס .
הקבוצה מתארגנת בזריזות ואנחנו מתחילים לצעוד בשעה היעודה . אנחנו צועדים בעמק ירוק , עשב , פרחים , ערוץ נחל קטן , עצים מחטניים . אויר נקי וריח משגע . מעלינו מתנוססים פסגות ההרים המושלגות . העמק מכונה אלאודין ויש בו מספר אגמים , בגדלים שונים . במהרב אנחנו מגיעים אל האגם הראשון – צבע המים גוון טורקיז ירקרק .

אחד מאגמי אלאודין
אחד מאגמי אלאודין

הדרך בשלב זה לא קשה במיוחד , השבילים נוחים להליכה , והנוף משכיח את כל הדאגות . אנחנו עוצרים למנוחה קלה , ולמילוי מים ליד נחל שוצף וקוצף במורד סלעים מדורגים . במשך רוב הטיול הזה נשתה מים טריים וצוננים שנמלא בנחלים ובנביעות .

נחל שוצף , אי שם בעמק
נחל שוצף , אי שם בעמק

לאחר שעה קלה אנחנו מגיעים לאגם נוסף גדול . לשפת האגם כבר יש מחנה אוהלים , וחבורת טרקיסטים צרפתים נראה שרק עכשיו מתעוררת אל היום . זהו מחנה הלינה שנחזור אליו בהמשך , אבל בנתיים אנחנו מטיילים לאורכו של האגם , מתבוננים בהתקפויות , במים הצוננים . צבע המים הוא תוצאה של הפלנקטון שיש באגם , המינרליים באדמה והשמש . בכל שעה של היום הוא יראה קצת שונה .

השתקפויות באגם
השתקפויות באגם

האגם היפה הזה הוא בגובה של 2900 מטר והוא מוקף יער מחטני , אבל ניתן לראות כבר את הקו , שבו העצים הופכים לשיחים קטנים , והעשב הולך ומתדלל . השמיים כחולים , כחולים אין ענן , אפילו לא אחד קטן לקומפוציה , ומתחיל להיות חם . מדי פעם משבי הרוח מפיגים את החום .

התשקפות באגם אלאודין
התשקפות באגם אלאודין

העליה תביא אותנו לעוד אגמים יפים , קטנים יותר . המדריך שלנו , גיאוגרף במקצועו חובב תופעות גיאולוגיה , וממש מתמוגג למראה הסלעים הדרמטיים , ותצורות קרקע.  העמק המדורג הזה נוצר ככל הנראה בעידן קרח , וצורתו עוצבה על ידי תנועת קרחונים .  אחוז ניכר מהשלג הוא אויר , אבל כשכבות שכבות של שלג מצטברות הן  נדחסות , האויר יוצא מהן ו הם נהפכים לקרחון . המשקל העצמי גורם לקרחון להחליק במורד ההרים , ותוך כדי הזרימה הקרחון גורר איתו אבנים וסלעים  ,  וחורץ בקרקע  . כאשר הקרחון נמס ונסוג הוא משאיר אחריו את האבנים והסלעים במה שמכונה מורנה.  עקב התפשטות ונסיגה הקרחון  לעיתים וצר מדרגות  , או מעין סכרים הנוצרים מהצטברות סלעים גדולים .  השלג שמפשיר נלכד בסכר ויוצר מעין אגם . כך נוצרת תופעה של  שרשרו של אגמים  המוזנות מהפשרת שלגים  , ומנקזות מהאחד אל השני .

ברגע שאנחנו יוצאים מקו האגם , ומתחילים לעלות – הנוף משתנה .

IMG_8728 (2)

הצמחים הולכים ונעלמים ואת מקומם תופסים סלעים חשופים ודרדרת ( למעשה אנחנו מטפסים על מורנה כזאת ). הגובה מתחיל לתת את אוטותיו הקצה ההתקדמות שלנו יורד . בעוד שמקודם צעדנו כחבורה עליזה ופטפטנית , עכשיו רובנו עסוקים בנשימה ובצעידה מרוכזת . המדריך אומנם צועד לאט , אבל מרגע שנפער פער מאוד קשה לצמצמו , כי פשוט באין אויר אי אפשר לרוץ .

נעלי ההתעמלות שלי סוחבות אותי בסדר ,אם כי אנ י מקפידה בצעדי . כל אבן מורגשת תחת הסוליה הרכה , אחיזת הקרקע שלהם לא טובה במיוחד , ואני נעזרת יותר ויותר במקלות ההליכה , ככל שהשיפוע נעשה תלול יותר . אני מסלקת ממוחי את המחשבות לגבי מה יהיה בירידה : צעד צעד , שלב שלב , נגיע למעלה נהנה מהנוף ואז נראה איך נתמודד .

מבט אל עמק אלאודין
מבט אל עמק אלאודין

במרחבים האלה קל לאבד פרופורציה של מרחק . אנחנו עכברי הבטון העירוניים  התרגלנו להעריך מרחקים לפי קוים ישרים : רחובות , בנינים . כן המדדים והפרופורציות אחרות  : מה שנראה קרוב יכול לקחת כמה שעות של טיפוס מאמץ , מה גם שבשיפוע תלול הולכים בסרפנטינות . אחד החברה שולף אפליקציה ומודד שיפוע   : התוצאה המתקבלת היא כ45% .

הצעידה נעשית קשה  מרגע לרגע , אני משתדלת להצמד למדריך , לעקוב אחר צעדיו  .  הא ללא ספק מיומן ובוחר את המקומות הנכונים להציב את כפות רגליו . הליכה שכזאת דורשת ריכוז רב , ואני כמעט לא מעיזה להתבונן על הנו ף. מביטה לאחור , רק כשעוצרת לרגע להסדיר נשימה  , וממשיכה .  אנחנו עוצרים ליד נביעה נוספת על מנת למלא מים , וקצת לנוח . חטיפי אנרגיה נשלפים כדי "לתדלק " . זה גם הזמן לשלןף מצלמה  ולצלם את האגמים הגדולים שעברנו לידם . כרגע הם נראים לא יותר משלוליות , כתמים קטנים וכחולים על פני התבליט ההררי .

מבט אל אגמי אלאודין , מגובה של למעלה מ3000 מטר
מבט אל אגמי אלאודין , מגובה של למעלה מ3000 מטר

אני מפטפטת קצת עם המדריך , הוא  דובר רוסית וצרפתית , ומגלה שדהוא המום מהקבוצה שלנו . את הכשרתו הוא קיבל בחברת טרקים צרפתית גדולה ומכובדת ושם הוא למד את התורה , ומאז הוא הוביל קבוצות של צרפתים . כולם מתנהלים לפי אותם כללים : ברגע שהמדריך צועד  – כולם צועדים אחריו בטור  , תוך שמירה על מרחקים  קבועים . הולכים כחצי שעה ואז נחים כקבע שעה , וממשיכים . ס"כ ההליכה ביום לא תעלה על כשבע שעות , כולל הפסקות ומנוחה . ואילו אנחנו , הישראלים  – באלאגן אחד גדול  : יש שעוקפים אותו , יש שמשתרכים מאחור , כל אחד עוצר כרצונו לצילום תמונות , יוצא מהטור  ומטפס לשבילים מקבילים כדי לשפר פוזיציה . איש עדין הוא המדריך , אפילו אינו יודע איך להעיר לנו בלי לפגוע .  אני מסבירה לו את הישראליות על רגל אחד , ומעודדת אותו לא להתביש ולקרוא אותנו לסדר . אני מזעיקה לעזרה את המדריך הישראלי . החבורה שלנו  – חברה טובים אחד אחד – נקראים לסדר , ומעתה ועד סוף הטיול אכן משתדלים לשמור על סדר ועל צעידה מתואמת .

בדרך אל אגם מוטנוי
בדרך אל אגם מוטנוי

ככל שאנחנו מתקרבים אל היעד שלוגיות צצות על הדרך , ומהוות אתגר לנעלי הספורט . צעד אחד לא זהיר , שקיעה בשלג וכל נעלי יהיו רטובו ת  – מתכון בטוח ליבלות . אני הולכת לאט לאט , צועדת בעקבות של אלה שהלכו לפני , נהנית לשמוע את חריקת השלג תחת נעלי .

קרח וסלעים חשופים, בדרך חאגם מוטנוי
קרח וסלעים חשופים, בדרך חאגם מוטנוי

 

העליה לוקחת לנו  כחמש שעות , אבל בסופם אנחנו מגיעים ליעד :  עמק עם קירות סלעים שחורים המכובים בשלוגיות לבנות , ובקרקעית זורם אגם אפור. פירוש שמו "מוטניי " ברוסית הוא עכור .  האגם אולי אינו צלול  , אבל המראה בהחלט דרמטי – וזה אחד הנופים היפים בעיני בטיול .

אגם מוטניי
אגם מוטניי

זוהי סוף העליה  – מי שירצה להמשיך מכאן  , יצטרך לטפס על קרחון ולחצות אותו בגובה של מעל ל4000 מטר . מצידו השני ימצא אגם כחול , שאנחנו נגיע אליו בהמשך , תוך כדי הליכה מסביב .

לוחית קטנה על אבן  גדולה  – גלעד לבחור צעיר שבגיל 30 איבד כאן את חייו – מזכירה עד כמה אנחנו נתונים לחסדי הטבע  . השמיים בהחלט כחולים היום וחם , אבל קורה שהם מתקדרים וגשם ואף שלג יכול לרדת  . וגם ככה ביום בהיר  , תנועה לא זהירה , צעד אחד במקום הלא נכון – … אני מגרשת ממוחי מחשבות כאלה . הקטע הקשה – הירידה התלולה עוד לפני  – אבל כרגע זה הזמו להנות מהנוף .

הפסגה הגבוהה כאן באיזור היא צ'אפדרה , ועל שמה נקרא הנהר וגם כל העמק הזה  – גובהה 5050 מטר .

זהו גם המקום להפסקת צהריים  : המדריך מוציא מפה מתיקו ופורש אותה על סלע : כל אחד מוציא מתיקו את מה שהוא סחב ואנחנו מתארגנים לפקניק משותף : ירקות ,תפוחים , סרדינים  , טונה , תבשיל כוסמת , לחם , נקניק , וגבינה  , קעריות , סכום . המדריך הישראלי דאג להביא קופסת טחינה לכל יום , וכמה מאיתנו מתנדבים להכין , לערבב .

ארוחה מתחת לקרחונים
ארוחה מתחת לקרחונים

אנחנו שוהים במקום למעלה משעה , אוכלים בנחת  – האוכל טעים תמיד כשרעבים  – נחים , נהנים מהנוף. אני אפילו תופסת נמנום צהריים של כעשר דקות .

גם עם נעלי טרקים כתיקונם אני מעדיפה עליות על פני ירידות  : המאמץ בעליה הוא אירובי , ישנה שליטה מלאה על היכן הולכים  ועל הקצב . העליה היא רק שאלה של התמדה  : צעד אחרי צעד , לאט לאט , הפסקות הסדרת נשימה כצריך . לאט ככל שצריך  , בסוף נגיע.  הירידה לעומת זאת מעמידה אותי במצב של חוסר שליטה  , כוח המשיכה מושך אותנו למטה , ושרירי הרגליים צריכות להתנגד וליצב  . מספיק אבן קטנה אחת שדורכים עליה , כדי לאבד שיווי משקל . על אחת כמה וכמה  – בעלי התעמלות  : אחיזת הקרקע שלהם אינה טובה במיחד , אבנים קטנות נכנסות פנימה ויש לעצור ולהוציאן  – אחרת היבלות מובטחות .  הירידה דורשת ממני ריכוז עילאי , ומאמץ רב – ואכן קשה ביותר . לעיתים השיפוע כלכך תלול שפשוט חייבים להמשיך ללכת כדי לשמור על שיווי משקל . השרירים שלי כך נראה מסוגלים להחזיק ירידה רצופה של כעשרים דקות , אבל מרבית הקבוצה מסוגלת להרבה יותר  . אבל גם לצעוד עם שרירים עייפים ורועדים  זה מסוכן .  הנוף המדהים מהווה פיצוי הולם על הירידה הקשה , ואני אכן נפעמת ממנו בכל עצירה  .

הירידה לוקחת לנו עדו כשלוש שעות ארוכות וזהירות , אבל בסופם כולנו יורדים בריאים ושלמים ומגיעים למחנה.  הצוות כבר הקים את האוהלים שלנו לצד הנחל הזורם מהאגם, ערך את השולחן עם תה ונשנושים  , ואנחנו מוזמנים להתישב להתרווח ולנוח  , עד לארוחת הערב. תוך זמן קצר  אני שוכחת מהעייפות , וזוכרת רק את המראות היפים . היה שווה ללא ספק .

שקיעה בוערת על ההרים
שקיעה בוערת על ההרים

ויהי בוקר  ויהי ערב , תם יומו הראשון של הטרק . כפות רגלי חפות מיבלות , הנעליים שלמות ויבשות . האוכל טעים , החברה נעימה , ראיתי מראות מדהימים . מה אומר לכם  ? החיים יפים .

 

 

One comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *