בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
יום 3  טרק הרי פאן : מקוליקלון אל אגם אבואלחי

יום 3 טרק הרי פאן : מקוליקלון אל אגם אבואלחי

עליה  : 300 מטר , ירידה 600 מטר

מרחק כ10 ק"מ 

זמן הליכה : כ 5 שעות כולל הפסקות 

מים  : 3 ליטר

ביגוד  : מכנסי טרק דקים , כובע , חולצה דקה ארוכה

המדריך הישראלי שלנו מבטיח יום רגוע להיום , הוא מפנק אותנו בשעת שינה נוספת  , שאותה אני מבלה בקריאת ספר אל מול האגם .

על שפת אגם קוליקולון
על שפת אגם קוליקולון

 

שולחן ארוחת הבוקר נערך ממש לצד הנחל הזורם , ולארוחת הבוקר מוגש יוגורט טרי , שהכנה אימו של סינו – בעל חברת הטיולים המקומית .   את הטיול היום אנחנו מתחילים בביקור בביתם .

ארוחת בוקר אל מול האגם
ארוחת בוקר אל מול האגם

משכן הקיץ שלהם , הנמצא במרחק קצר מהמחנה שלנו  , מתחת להר ירוק  הוא אינו אלא  בית אבנים קטן – בו מאכסנים את מעט חפציהם שהביאו לקיץ  : בעיקר כלי בישול והכנת לחם , וזהו גם מחסה לעת ימי גשם . בימים יפים הם ישנים באוהל הסמוך .  כדי להגיע לשם עלינו לחצות כמה נחלים קטנים  , וללכת בשביל  באחו הירוק .

בית הקיץ של הוריו של סינו
בית הקיץ של הוריו של סינו

הוריו של סינו  מגיעים לכאן בכל קיץ כבר 17 שנים . השטח הוכחר להם למשך שלושים שנה , הם משךמים עלות של 650 סומאני  ( כ100$ ) לשנה על הזכות לחכירה .  בחורף הם חיים בכפר המרוחק מכאן כ 12 ק"מ . מדי פעם עולים מי מנכדיהם הצעירים מהכפר  , לסייע להם  , ולארח להם חברה . היום הם לבד פה , מלבד  בעלי החיים שהביאו איתם  : מספר פרות ועיזים.

אביו של סינו על רקע בית האבן במחנה הקיץ שלהם
אביו של סינו על רקע בית האבן במחנה הקיץ שלהם

בכל בוקר נשלחות הפרות והעיזים אל המרעה . הן הולכות לבד וחוזרות לבד לעט ערב . מלבד העשב בפרות ובעיזים ניזונות משאריות של פירות וירקות : קליפות מלון ואבטיח , שאריות לחם, שמהוים תמריץ לפרות ולעיזים לחזור. העגלים נשארים בקרבת האוהל, וכך הפרות חוזרות לפי פעיתו של העגל שלהם .
המרחבים הירוקים והעשירים במזון בהם אנחנו מטיילים מושלגים בחורף . קשה לכלכל את בעלי החיים . במשך הקיץ מגדלים בעלי העדרים אספסת , ושולחים את עדריהם לרעות . בסוף הקיץ האספסת נאספת ומאוחסנת למזון לימות החורף , אבל בד"כ לא תספיק הכמות שנאספה לכלכל את כל העדר במשך החורף , ולכן בסוף עונת הרעיה חלק מהעדר נשחט – למאכל , השומן מאוחסן , ונשאר גרעין , שיבטיח את העדר לשנה הבאה . עם בוא האביב , נולדים גדיים חדשים , העדר גדל ואפשר שוב לצאת ולאות בהרים .
את מזונם הם מכינים לבד : לחם נאפה בטאבון , קפיר (יוגורט מקומי ), גבינה. במזווה הקטן נשמרים מוצרי החלב בתהליך הכנתם : את הקפיר מכינים מחלב שמחומם עם חומץ , את הגבינה מכינים מהקפיר , בדומה ללבנה , שמים בבד חיתול כדי שיטפטפו המים . את הקפיר שלה אכלנו הבוקר : קפיר סמיך, עשיר , חמצמץ שהולך מצויין עם שבבי חלווה , או גרנולה . הבשר הוא מועט מאוד בתפריט . פעם בזמן רב שוחטים עז , ואז מנצלים משתמשים בכל הבשר ובשומן .

אימו של סינו , בפתח המזווה , עם קערת קפיר
אימו של סינו , בפתח המזווה , עם קערת קפיר

הוריו של סינו בסביבות גיל שמונים , ולהם שישה ילדים : חלקם עזבו את הכפר ועברו לחיות בערים , חלקם נשארו איתם .
סיפור משפחותיהם של סינו , ושל בחא הוא סיפורה של המדינה, שמנסה לעמוד על רגליה . דור ההורים שנולד לתוך מציאות סובייטית , גדל על קו התפר בין מסורת ארוכת שנים ובין קומוניזם ששאף למגר את הדת , להביא תרבות והשכלה ולחנך אנשים להיות יצרנים למדינה . ההורים חיו בחוות שיתופיות (קולחוזים ) ועסקו בחקלאות . הבנים גדלו בשלהי הקומוניזם , חלקם הצליחו לנצל את הזדמנויות החינוך שנקרו בפניהם כולל לימודים גבוהים , שרדו את מלחמת האזרחים , עזוב את הכפרים ועברו לערים כדי לבנות את חייהם ועתיד טוב יותר לילדיהם . השינוי הזה בין חברה מסורתית , דרך חיים במשטר קומוניסטי, ועד למדינה המנסה לעבור לחיים מודרניים – משתקף גם בכמות הילדים במשפחה : בעוד שלסינו ולבחא אחרים רבים ( לבחא יש עשר אחים ואחיות ! ) , להם מספר ילדים קטן : 2-4 ילדים , תוצאה של יוקר המחיה בערים הגדולות, נשים משכילות , והרצון לאפשר לילדים חינוך טוב .

הוריו של סינו , על רקע ההרים
הוריו של סינו , על רקע ההרים

הורי של סינו עומדים זה לצד זה על רקע ההרים , ועונים בחיוך ובסבלנות על שאלותינו . למרות גילם הם פעילים , נמרצים . ניכר עליהם כי הם שלמים עם דרך חייהם. כולנו מאחלים לעצמינו להגיע לגילם עם המרץ והכוח שלהם . מישהו שואל " מה סוד לחיים הארוכים ולבריאות שלכם ? " התשובה היא פשוטה : " אהבה , וידידות בחיים המשותפים " .
אנחנו נפרדים מהוריו של סינו , וממשיכים אל הטיול היומי . המחנה שלנו כבר פורק, הועמס על החמורים , והם כבר יצאו בדרכם למחנה הבא שלנו .
המסלול שלנו מתחיל בטיול נינוח לאורך האגם . ככל שאנחנו מתקדמים בדרך , מראות חדשים של האגם וההרים המושלגים שמעליו נפרשים לפנינו .

התשקפויות באגם קוליקולון
התשקפויות באגם קוליקולון

במהרה אנחנו עוזבים את קו המים , ומתחילים לעלות אל מעבר ההרים . היום העליה תהיה רק 300 מטר , ואנחנו הולכים הליכה נינוחה ואיטית. עם כל מטר שאנחנו עולים נגלה לפנינו טפח נוסף מהאגם המרהיב שלחופו ישנו . הדרך עוברת בתוך עשב ירוק , ועצים ולא קשה או תלולה במיוחד , ואני כמעט שוכחת שלרגלי נעלי ההתעמלות. חום היום עולה , אבל מדי פעם רוח קרירה מנשבת – בתנאים כאלה אפילו יש לנעלי ההתעמלות יתרון . הן אוריריות יותר , ולא מזיעים . במהרה אנחנו מגיעים אל הפאס ומשם נשקף מראה יפהפה . אני לא יודעת לאן להסתכל קודם . המדריך חורץ בפרקטיות : "תסתכלי אל קוליקולון , כי מכאן אנחנו נפרדים ממנו "

מראה אל אגם קוליקולון
מראה אל אגם קוליקולון

אני יושבת על מעבר ההרים , מתבוננת בנוף המרהיב , ומנסה לחקוק אותו בדמיוני .  את המראות , הרוח  המנשבת , את קולות החרקים והצפורים , את הריח    . אפשר לשבת כאן אל מול היופי הזה  כל היום .  באחת מהשיחות שלנו בחא המתורגמן  מתוודה שכשהיה ילד  , והתרוצץ כאן בגבעות האלה , הוא לא שם  לב והעריך את הנוף , אבל עכשיו כשחי בעיר  , הוא כל כך מתגעגע  …

מבט אל עמק אגם אבואלחי
מבט אל עמק צ'וקורק

ממשיכים כעת אל הירידה , האגם הזה  שם , למטה הוא היעד שלנו , והוא לא אמור להיות כל כך רחוק  – רק  600 מטר מתחתינו .  התוכנית המקורית היתה לעבור את הפס ולרדת לאגם  למחנה , ואחר מכן  – לחזור ולהעלות לאגם אחר סמוך לתצפית – אגם זיארט . הירידה הולכת חלק  , והשעה עדיין מוקדמת – אפילו מוקדם לצהריים  . המדריך הישראלי מסתודד עם המדריך המקומי  , וביחד מחליטים לנסות דרך חדשה  , שתובילל אותנו דרך אגם זיארט לאגם התחתון ולמקום הלינה שלנו .  אנחנו משנים את מסלולינו ומתחילים לצעוד על צלע ההר , שומרים על קו גובה קבוע . ההליכה בתחילה קלה  , אנחנו צמודים לשביל עיזים  – מרעול  בפי האקדמיה העברית  : צירוף של משעול ומרעה – שלעיתים אומנם רחב לא יותר  מכף רגל ,אבל ההליכה במישור , כשפנינו אל ההרים המושלגים  היא באמת נעימה .  התחושה היא כאילו אנחנו מטיילים על דופנותיה של  קערה ירוקה ענקית .

מטיילים לאורך הירוק האיסופי
מטיילים לאורך הירוק האיסופי

אבל במהרה השביל הנוח , והמפולס היטב ברגלי עדרים , משנה פניו והוף למסלול אבנים ובולדרים על צלע ההר .  ההליכה כעת נעשית קשה יותר , ונעלי ההתעמלות כל כך לא מתאימות  : אני מרגישה כל אבן בסוליותי , וכל אבן מתנדנדת נושאת בחובה נקע פוטנציאלי . המדריך משתדל מאוד להקל עלי , הוא מזהיר אותי בפני  אבנים לא יציבות  , מסמן לי היכן יציב ובטוח להניח את כפות רגלי  , מאודד אותי שאחר כך צפוי קטע קל יותר . נראה שגם לעוד חברים בקבוצה המעברים האלה לא פשוטים  . עם ההליכה אנחנו מתעייפים , ונעשים רעבים .  קצת קשה לפרוש מפה על שיפוע שכזה אבל אנחנו מצליחים למצוא  עץ , שמתחתיו טרסות ומתישבים לנוח ולאכול  בצל .  אוספים כוחות וממשיכים  , וכעת מתחילים לרדת  . לאחר שעה קלה  , אנחנו שוב יורדים אל קו העצים  , ומגיעים אל חורשה מוצלת  – שוב מקום יפה לקפה.  מכאן  – נתונה לנו זכות הבחירה  : להמשיך לאגם ולמחנה עם המדריך המקומי  או לחזור ולעלות לאגם זיאורט . נעלי ההתעמלות שלי מקבלים את ההחלטה בשבילי   – אני יורדת לאגם למנוחה .

 

האגם בעמק צ'וקורק
אגם אבואלחי

האגמים והנהרות כאן כמה יפים, נקיים וצלולים ככה קרים . מרגע שהוכנסה כף הרגל למים קור עז מתפשט בכל הגוף , ממש חודר אל העצמות , צובט וכואב  אף זמן מה לאחר הוצאת הרגל . המים הם מי הפשרת השלגים . האגם הזה שלשפתו אנחנו חונים הלילה הוא הפחות קר מהם .  בעודי מתלבטת האם להנס או לא , שאר חברי הקבוצה כבר מזדרזים לקפוץ אל המים  – ולשחות . אני בודקת את מצב המים  – כמה זמן אוכל  להחזיק את כפות רגלי בפנים  – ומגלה שאכן השד אינו נורא כל כך .   המים כאן קרים אפילו יותר מהים בחור ף , אבל נראה שאפשר לטבול .  אני  נכנסת למים עד לישבן , סופרת עד שלוש , ומטבילה את כולי   – הקור כך נראה מכווץ את הריאות ומוציא את כל האויר החוצה . שאיפת אויר פנימה מתגלה כמשימה מאומצת  ,  וכדי להתחמם  מתחילה לשחות . המים צלולים , קרים , וכחולים , ושוטפים ממני את אבק וחום היום . הטבילה אכן מרעננת , אבל יש להזדרז ולצאת  . אני יוצאת בזריזות את החוף ומגלה את שאר חברי הקבוצה , מתחממים לאור השמש ולכוסית של ויסקי . לחיים ! לטיולים ! לאגמים כחולים ולפסגות מושלגות!

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *