בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
טיול משפחתי בסרילנקה

טיול משפחתי בסרילנקה

סרילנקה , אי ירוק בדרומה של הודו , שאקלימו טרופי , יש בו כל מה שתייר יכול לחלום עליו :חופים , יערות , שוקים , תרבות שונה ומענינת , אוכל מגוון , טבע פראי .

בתים צבעוניים מסתתרים תחת עצים עבי צמרת
בתים צבעוניים מסתתרים תחת עצים עבי צמרת

ציילון , אי האיזמרגד , העגיל של הודו , האגם , קוטל חזיר הם כולם שמות שכונתה המדינה הזאת על ידי תושביה וכובשיה . האי מונה כ 20 מליון תושבים , ברובם סינהלים בודהיסטים , ושטחו פי ארבע משטח ישראל .

דגל סרילנקה : אריה ברקע אדום מסמל סינהלים בודהיסטים, הכתום מסמל הינדים , והירוק מוסלמים , המסגרת מסמלת שכולם חיים ביחד בשלום .
דגל סרילנקה : אריה ברקע אדום מסמל סינהלים בודהיסטים, הכתום מסמל הינדים , והירוק מוסלמים , המסגרת מסמלת שכולם חיים ביחד בשלום .

במשל כשלושה שבועות של טיול משפחתי נינוח פגשנו אנשים נחמדים , למדנו על תרבות הסינהלים , ביקרנו במקדשים , אכלנו חריף , ביקרנו ביערות גשם , צפינו בבעלי חיים , טעמנו פירות טרופיים , ביקרנו בשווקים צבעוניים , התודענו לקולוניאליזם , השתתפנו בתהלוכות , ביקרנו באתרים נופיים , ארכיאולוגיים ותרבותיים .

פרחים אקזוטיים
פרחים אקזוטיים

הפרטים הטכניים :

טיסה :
לסרילנקה טסנו עם טורקיש איירלינס , עם קונקשן באיסטנבול בעלות של כ1000$ לכרטיס . הטיסה מאיסטנבול קולומבו עוצרת גם במלדיביים , כך שרבים המשלבים ביקור במלדיביים עם ביקור בסרילנקה .
תחילתו של הטיול שלנו בפספוס הקונקשן באיסטנבול , עקב איחור הטיסה מישראל לאיסטנבול . ממליצה בחום לקחת קונקשן של לפחות ארבע שעות . הטיסה לקולומבו יוצאת בשתיים עשרה בלילה מאיסטנבול (אם אין איחור ). בדיעבד הייתי יוצאת בטיסת בוקר , ומבלה יום שלם באיסטנבול (מה שבפועל קרה , ועל כך בהמשך )

טיסה מעל המלדיביים
טיסה מעל המלדיביים

שירותי קרקע :

את שירותי הקרקע – מלונות , נהג , וחלק מהפעילויות והאתרים הזמנו דרך חברה מקומית
www.srilankaecotourism.com
שאליה הגעתי דרך "לונלי פלאנט ".
תכנון הטיול נעשה בעזרת החברה תוך התאמת המסלול לבקשותי . בפועל היו כמה ליקויים בתכנון המסלול , טעויות שהייתי מצפה מחברה מקומית , שאמורה להכיר את החומר , שלא יקרו .
פעילויות הטבע – סאפארי , מסלולי הליכה – והמלונות בתפעול החברה היו מעולים .
הנהג שקיבלנו – מר נישנת'ה – דאג לכל צרכינו , היה אדיב , סבלני , הגיע תמיד בזמן , והציע לא מעט הצעות ששדרגו לנו את הטיול . האנגלית שלו היתה ברמה בינונית : טובה לתקשורת של עניני יומיום , אבל יותר קשה לו בהסברים של רעיונות מורכבים (למשל אם רציתם לדבר על הפילוסופיה הבודהיסטית , או על פוליטיקה , או אפילו מה הם מנהגי החתונה המקובלים בסרילנקה ) . אבל בסוםו של דבר קיבלנו תשובות לשאלותינו . למרות חסרון זה , אני בהחלט ממליצה על מר נישנת'ה .

עלות שירותי הקרקע : נהג+רכב+לינה במלונות טובים עם ארוחת בוקר , בחלקם גם ארוחת ערב, כניסה לאתרים, הדרכה באתרים : 1300 דולר לאדם.

שדות מוצפים
שדות מוצפים

זוהי הפעם הראשונה שאנחנו נוסעים בטיול מאורגן פרטי הנתפר לצרכינו . בחרתי בטיול נינוח , כאשר אתרים ופעילויות מרכזיות הוזמנו מראש ושמשו כעוגנים לטיול . היתה רשימה של אפשרויות נוספות לכל מקום , והחלטנו בכל מקום מה עוד אנחנו רוצים לעשות . במידה רבה תכנון הטיול ועבודה מול סוכן מקומי היתה חויה לימודית מבחינתי . להלן כמה מסקנות והמלצות .
דגשים ושאלות שכדאי לשאול כאשר מארגנים טיול פרטי
1. זמני נסיעה ממקום למקום (בסרילנקה קצב ההיתקדמות הממוצע הוא 40-50 קמ"ש)
2. הערכה לזמן ביקור בכל אתר , ומה הביקור כולל .
3. מה ההסדר מול הנהג ?האם הקילומטרים מוגבלים ? האם כל חריגה מהתוכנית עולה בתשלום נוסף ? לכמה שעות ביום הוא עומד לראשותינו ?
4. ממליצה לתכנן באיזה אתרים לבקר בכל מקום ולהציב אותם בתוכנית , אבל לא לשלם מראש על דמי הכניסה (אלא אם כן יש צורך להזמין מראש כרטיסים , או הזמנה מראש מזכה בהנחה ) . ברוב המקומות הכרטיסים נרכשו בזמן ההגעה לאתר על ידי הנהג , והמחיר היה המחיר הנקוב לתיירים . (זה בניגוד למידע שקראתי באתרי טיולים הממליצים שהנהג ירכוש כרטיסים כי הוא קונה אותם במחירים זולים )
5. ממליצה לבדוק באתרי הזמנת מלונות ביקורת על המלונות המוצעים .
6. יש לודא כי הזמנת המלונות תתבצע מיד עם סגירת העסקה עם החברה . במקרה שלנו הם התמהמהו ויצא שמלונות מסוימים שרצינו כבר היו תפוסים .
7. ממליצה לברר את רמת האנגלית של הנהג -מדריך שמצוותים מהחברה .
8. האם הנהג הוא גם המדריך באתרים השונים או שיש מדריכים אחרים ?

תלמידות בית ספר בסוף יום הלימודים
תלמידות בית ספר בסוף יום הלימודים

חשמל :
220 וולט ושקע כמו בדרום אפריקה : שלושה פינים עגולים כשהארקה עבה . במלונות רבים יש מתאם .

תקשורת :
תמורת 10 דולר (כ1400 רופי סרילנקי ) קיבלנו סים מקומי וחבילת תקשורת של 5 ג'יגה .
מלונות רבים מכריזים שיש WIFI , אבל בפועל העסק לא תמיד אמין .

מידע על סרילנקה
"לונלי פלנט " סרילנקה בתרגום לעברית – מדריך בינוני מאוד , עם מידע לא מספק על האתרים השונים .
כתבות על סרילנקה באתר "מסע אחר "

מידע כללי ורקע על בודהיזם , הינדואיזם באתר של גילי חסקין , וגם מתווה לטיול

דף המידע באתר CIA על סרילנקה  : עובדות וסטטיסטיקה
אתר סרילנקי , המכיל מידע על טיולי טבע . כדאי לקרוא את הכתבות השונות כדאי להתרשם ממה שיש לסרינקה להציע . למיטב הבנתי מלבד בפארק הורטון פליינס , יש לטיל בכל המסלולים עם מדריך מקומי . המסלולים שאנחנו עשינו לא היו מסומנים , ונסמכנו על הכרת המדריך את המסלול .

יש לא מעט בלוגים באתר למטייל המסכמים טיולים שאנשים עשו , הבלוג המעניין ביותר שמצאתי הוא הבלוג של רינה שבתאי באתר למטייל

דוכנים בצד הדרך
דוכנים בצד הדרך

טיפים וכו :
נותני השירותים השונים מצפים לקבל טיפ .
– סבלים במלונות : כ200 רופי לסבל . את הטיפ נותנים בזמן הצ'ק אאוט כאשר מדובר במלון קטן .
– מלצרים – יש מסעדות הלוקחות מראש 10% טיפ (מסעדות תירים בעיקר ) במסעדות אלה אין צורך , במסעדות מקומיות כ 200 רופי
– מדריכים מקומיים וטרקרים : בין 500 ל1500 , תלוי אם מדובר בטיול של יום שלם או כמה שעות הדרכה .
– גם לנהג מדיע טיפ – אנחנו חישבנו לפי 10$ ליום , כפול כמות הימים שהיה איתנו.
– זהירות מסבלים בשדה התעופה : הם יתנפלו על מזודותיכם יעמיסו אותם למיני-ואן ללא בקשותיכם וידרשו טיפ.

לבוש ופריטים חיוניים

בגדים ארוכים למקדשים – המקומיים לובשים בגדים לבנים המכסים את רגלייהם וכתיפיהם (גם גברים וגם נשים ) אנחנו התיירים יכולים להכנס באיזה צבע שנרצה אבל הבגדים צריכים להיות ארוכים.  במקדשים הידים נדרשים הגברים להוריד חולצה בכנסה  (גם התיירים )

יש לחלוץ נעליים בכניסה למקדשים. כדאי להביא גרביים להלך בהם . לעיתים במשך היום הקרקע כל כך לוהטת שאי אפשר ללכת יחפים. המקומיים כך נראה פתחו סוליות על רגליהם , להם לא חם , לא דוקר …

גשם – הכי טוב מטריה

צילום 

אני שמחה לגלות שגם כאן האנשים שמחים להצטלם ואינם מבקשים כסף תמורת זה . בד"כ כשאני מבקשת רשות אני נענית בנענוע ראש טפוסי להסכמה ובחיוך חושף שיניים לבנות . מדריך הלונלי פלנט ועוד כמה מקומות מציינים שקוטפות התה בחוות הגידול דורשות כסף . לא ביקרנו בחווה , אז לא יכולה להתיחס לכך (התמונות שלנו צולמו תוך כדי נסיעה )

אוהבים להצטלם ? על רקע סירות הנבנות מגזע עץ הג'ק
אוהבים להצטלם ? על רקע סירות הנבנות מגזע עץ הג'ק

כמה הרהורים לפני שמתחילים  :

המזרח הרחוק אינו מרבה להופיע במפת הטיולים שלנו כמשפחה . הגיחה האחרונה שלנו היתה לפני כשש שנים  בטיול מאורגן לתאילנד, ועוד פעם אחת לפני שנים רבות לירח דבש לסין . מיעוט הנסיעות הוא לא בכדי . המזרח הרחוק נתפס בעיני כמקום שבו יש להתמקח על כל צעד ושעל, רדוף מחלות , מים מזוהמים , שלשול פוטנציאלי בכל מסעדה , קשיי שפה . יש להוסיף לכך שהתייר נתפס כמשאב ויש לנצל עד כמה שאפשר . על מנת להבטיח רמת נקיון בסיסית יש לישון במלונות  על כל המשתמע מכך : סבלים שיסחבו את מזודותיך , אכילה במסעדות תירים , ושירות איטי ומעצבן .

סרילנקה במידה רבה היתה חויה מתקנת. ביקרנו במקומות רבים שאינם מתוירים בכלל , הסרילנקים התגלו כשאנשים נחמדים מאוד ושמחים לעזור . הרוכלים המעטים שפגשנו היו עדינים והסתלקו למשמע התשובה  "לא תודה ! " והרגשנו שאנחנו במידה רבה מהוים אטרקציה . כפי שאנחנו צילמנו אותם , הם צילמו אותנו .

טיול מאורגן  מוריד  את ההתמקחות  ואת ההתעסקות עם נותני שירותים  – אבל מגביל אותך לתוכנית ספציפית .אפשר בסרילנקה בהחלט  לטייל "טיול תרמילאי " :לנוע ברכבות ואוטובוסים, לישון בגסט האוסים , אבל עם ארבעה ילדים ודינמיקה משפחתית מורכבת של שלושה בני נער-זה נראה כמתכון בטוח לכשלון .

בחרנו באופציה של נהג וטיול מאורגן פרטי. האיש ברך בכל נסיעה על כך שלא הוא שמנווט  ונוהג –  על הכבישים בסרינקה מתניידים משאיות , מכוניות , אופניים , טוקטקים  ואופנועים שחולקים את המרחב עם הולכי רגל , בהמות , טרקטורים , דוכנים  שונים על מוכריהם וקוניהם . ללא ספק זו היתה החלטה נכונה , אבל עד היום לא נוח לי  איתה .  לא נוח לי שמובילים אתי, לוקחים אותי,מגישים לי, סוחבים לי מזודות וקוראים לי מאדאם בכל משפט שני. לא נוח לי שמשרתים את ילדי  – הם צעירים ובריאים , ובהחלט יכולים לסחוב את מזודותיהם, להכין את ארוחותיהם, לעזור בניווט.   בטיולים המשפחתיים שלנו אנחנו בד"כ ישנים בצימרים , מנווטים ונוהגים לבד, קונים אוכל בסופר ומבשלים לבד  – בשיתוף הילדים כמובן .

ברחובות של סרילנקה
ברחובות של סרילנקה

תמיד  נראה לי שלמרות שמבשלים לי , מכינים לי , לוקחים אותי , מסבירים לי  – לכאורה החופשה המושלמת- המחיר שאני משלמת על כך הוא החופש והספונטניות . אני תלויה בשעה שקבעתי עם נהג , אני תלויה בשעת ארוחת הבוקר , אני תלויה במה שמגישים במסעדה  (ויכול להיות שבכלל לא לטעמנו ) .

אבל מרגע שהתקבלה ההחלטה על אופי הטיול-  זרמנו. האיש כאמור שמח שמישהו אחר מופקד על הנהיגה . חיבבנו מאוד את מר נישנת'ה העדין והחביב. לא מעט קטעים וצחוקים אספנו על השירות האיטי ועל המנהגים השונים שהם ללא ספק שריד לקולוניאליזם .

בסיכומו של עניין היה טיול מצויין , ואופצית הנהג נכנסת לארסנל אפשריות הטיול שלנו .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *