בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
עתיקות אנוד'פורה

עתיקות אנוד'פורה

האם קרה לכם שהסתובבתם באתר ארכיאולוגי כששמש קופחת על ראשכם ותהיתם מהם כל ערימות האבנים האלה ולמה אתם שם ? האם הרגשתם שפרק מסויים בהיסטוריה הוא רשימת תאריכים ועובדות ותו לא ?

אם כן אתר עתיקות אנורד'פורה הוא ה-מקום לחוויה מתקנת. זהו גם המקום להביא את ילדיכם הקטנים להתרוצץ בין העתיקות אבנים להסתתר מאחוריהם ולגלות פסלים של גמדים מרושעים, נערות חינניות , גילופים באבן של פילים וחיות אחרות ולהפליג על כנפי הדמיון אל ממלכות עתיקות וקסומות .

האתר כל כך מקסים שאפילו זוגות מקומיים בוחרים בו כלוקיישן לצילומי חתונה.

צילומי חתונה בין העתיקות
צילומי חתונה בין העתיקות

אנורד'פורה היתה בירה של הממלכה הסניהלית במשך 1000 שנה שבמהלכן הפכה מכפר קטן לעיר גדולה עם מערכת כבישים, מבני ציבור, מאגרי מים , ארמונות וגני נוי. היא היתה נתונה למתקפות חוזרות ונשנות של הודו , עד שהמלך העביר את בירתו למקום רחוק יותר – פולונארוה . העיר ננטשה ומבניה נותרו חשופים לפגעי הזמן והג'ונגל שהקיף אותה. כשהשתלטו האנגלים על סרילנקה, התחילו חפירות ארכיאולוגיות, והעושר נגלה.

כיום אתר העתיקות של אנוד'פורה הוא פארק ירוק וגדול  כאשר עצים גדולים ורחבי צל מצילים על העתיקות ומזמינים את המטיילים לשבת בין העתיקות ולנוח בצילם .

אנוד'פורה - עתיקות בצל העצים
אנוד'פורה – עתיקות בצל העצים

ההיסטוריה הכתובה הסינהלית מתועדת בקובץ סיפורי מלכים המכונה מהווסה ,שנכתבו במאה ה6 לספירה על ידי נזירב שם מהנמה. הם כוללים את סיפורי המלכים הראשונים של סרילנקה . התיאורים כוללים לא מעט סיפורי ניסים, כישופים רוחות ושדים . הדיוק ההיסטורי של תאריכים רבים ומאורעות מוטל בספק ,אולם חלקים רבים מעוגנים במציאות כגון התקיימותם של ממלכות שונות בהודו . ללא המהווסה לא ניתן היה לדעת את הסיפורים מאחורי בנית האתרים החשובים באנורד'הפורה . קבצי המהוומסה שמשו את הסרילנקים הבודהיסטים לשימושים פוליטיים .הם השתמשו במסמך זה כדי להצדיק את שלטונם בסרילנקה , ולהדגיש את עליונותם על המיעוט הטאמילי . גישה זו הביאה בסופו של דבר למלחמת אזרחים בסרילנקה .

בשלב הכנת הטיול אני מנסה ללמוד קצת על ההיסטוריה של סרילנקה, לקרוא בתרגום המהווסה לאנגלית , אבל רצף המאורעות אינו נקלט בזכרוני. כיוון שאינני חובבת ספרות פנטזיה, אני מדלגת על הקטעים הדמיוניים . אבל  כאן בסרילנקה , לאחר ביקור ביערות של וילפאטו , וכשאני מסתובבת בפארק העתיקות , הדמויות המתוארות בהחלט קורמות עור וגידים ,והסבירות על רוחות ושדים , ומערות מסתור בהם נעלמים אנשים הופכת ממשית יותר .

עתיקות ומערות - בין העצים
עתיקות ומערות – בין העצים

וכך ההיסטוריה מתחילה  :

ויאג'ה היה המלך הראשון של סרילנקה , והסרילנקים הם צאצאיו . לפי המהוומסה ויאג'ה היה בנו הסורר ובן הבליעל של מלך ממלכה בצפון הודו בשם סינהבו . סינהה הוא אריה וזהו גם מקורו של האריה בדגל סרילנקה . תעלוליו של ויג'ה הביאו את אביו לגורשו מהממלכה , ולאחר הפלגה ארוכה ורבה תקריות הגיעו ויאג'ה ו700 אנשיו אל האי סרילנקה – כאמור נחתו בחוף באיזור וילפאטו . בתחילה חשבו שהאי שומם , אבל באי חיו שני שבטים המכונים בכתבים "שדים " שחיו בפנים האי . כאשר אחד מאנשיו של ואיג'ה עקב אחרי כלב לפנים האי , פגשה אותו קובני , בתו של מלך השדים במערה . כך עשתה גם לכל חבריו שהלכו לחפשו. כשנעלמו עיקבות אנשיו הבין ויאג'ה שיש כאן עוד אנשים . קובני הופיע לפניו והבטיחה לו שאם ישא אותה לאישה תשחרר את חבריו ותעזור לו לכבוש את ממלכת השדים . ויאג'ה הסכים וכך היה .

לאחר מספר שנים הציעו יועציו של ויאג'ה שעל מנת להפוך את הממלכה שלו למוכרת ולגיטימית עליו לשאת לאישה נסיכה אמיתית . ויאג'ה ביקש את בתו של מלך מאדורה , ממלכה בדרום הודו , ונשא לה . את קובני גרש . כשנסתה לחזור לבני עמה הם הכו אותה והרגו אותה על כך שבגדה בהם ועזרה לויאג'ה לכבוש אותם. שני ילדיה הצליחו לברוח , ומהם נולדו בני הוודה הסרילנקים .

אע"פ שבצעירותו היה פוחז וסורר , בבגרותו הפך ויאג'ה למלך נבון ומטיב . אנורד'ה , אחד מבני פמליתו הקים את הכפר הקטן אנורד'פורה , שלימים תהפוך לעיר הבירה של הממלכה, על ידי המלך פנדוקביה , המלך הרביעי של סרילנקה , בנו של אחינו של ויאג'ה .

מכאן והלאהמ תוארת שרשרת ארוכה של מלכים , חלקם מלכו ימים רבים , חלקם מלכו ימים ספורים, חלקם השקיעו בבנית העיר ומוסדותיה, וברווחת תושביה. אחרים דאגו רק לעצמם. חלקם נלחמו והדפו באויביהם. אחרים העדיפו לברוח ולהכנע. עקבותיהם וזכר ממלכתם המשגשגת  , פרוש כאן לפנינו .

את הסיור שלנו בעתיקות העיר אנחנו מתחילים דווקא באיזור הפחות ציורי שלה ומבקרים בארמון הארד (Lovamahapaya )

ארמון הארד - אנורד'פורה
ארמון הארד – אנורד'פורה

גג הארד של הארמון הוא שהקנה לו את שמו , ולפי הסברה הביא גם לסופו . ארמון הארד נבנה על ידי המלך דוטוגמונו .אנורד'הפורה סבלה מפלישות חוזרות ונשנות מהודו במשך קיומה כבירה . המלך דוטוגמונו היה הגיבור הסינהלי הראשון שעמד בפני ההודים . משמעותה של תחילית שמו "דוטו " היא המרדן , שהוענקה לט עקב כך שהמרה את פיו של אביו , שאסר עליו להלחם בהודים מתוך דאגה לשלומו . בתום הקרב שלך בנו לאביו תכשיט נשי , כדי להביע את דעתו על אומץ ליבו של אביו .לפי הסברה הוא השתרע על פני 9קומות והיו בו כ1000 חדרים , שנבנו מעל 1600 עמודים . כיום כל שנותר מהארמון הם מקבץ עמודים אחד , ושחזור של אולם הבנוי מעל מספר עמודים . הארמון כולו נבנה מעץ מלבד גג הארד , והעמודים מאבן . לפי הסברה הארמון נשרף כתוצאה ממכת ברק שפגעה בגג , והביאה לשריפת כל הארמון . סברה אחרת , פחות דרמטית היא אש שהודלקה באחד החדרים ויצאה משליטה . למה שמשו העמודים ? שואל המדריך ומחייב את בני הנוער להפעיל את התאים האפורים . לאחר מעט מחשבה הם מגיעים לתשובה – אלה הם עמודים כנגד שטפונות . עכשיו אנחנו בעונה היבשה וקצת קשה לדמיין גשם שיורד פה ללא הפסקה , אבל סרילנקה נמצאת באיזור של מונסונים , ואקלימה נשלט על ידי שני מונסונים ,ובתקופת המונסונים יתכנו שטפונות . בניה על עמודים היא פתרון לכך .

הילדים מקשיבים בנימוס להסברים , עונים לשאלות , אבל נראה שהעתיקות האלה הם מהם והלאה . עד שאחד מה מזהה צלב קרס על אחד הבנינים הסמוכים . ניצוץ העניין בעיניהם נדלק  והם מיד ושואלים את המדריך על כך . תאריך הבניה של המבנה – ספריה לספרי קודש בודהיסטים – היא 1931 ולכן ברור להם שהסמל לא נלקח מהנאצים . המדריך מסביר לילדים שזהו סמל רוחני עתיק מאוד בבודהיזם , ושאין לו קשר לנאצים ואנשימיות . הוא מסמל איזון ושליטה ברוח ובגוף – שהם מעקרונות הבודהיזם .

סווסטיקה על ספריה בסרילנקה - סמל בודהיסטי
סווסטיקה על ספריה בסרילנקה – סמל בודהיסטי

צלב הקרס נקרא גם סווסטיקה שפירושו בסנסקריט הוא: "להיות בר מזל" או "זהו דבר מה טוב". למילה, ולסמל, יש משמעות חיובית מאוד ולרוב משתמשים בהקשר של "מבשר טובות".הסווסטיקה מופיעה כבר בימים הקדומים של ההתיישבות האנושית באירופה ובאסיה. נמצאו ממצאי סווסטיקה בחפירות ארכאולוגיות בהאראפה אשר בעמק האינדוס בשכבות המתוארכות ל 2500 לפנה"ס. הסווסטיקה הוא סמל חשוב בבודהיזם ובהינדואיזם, ובין היתר היה בשימושם של ילידי אמריקה .  נעשה בו שימוש בתרבויות הקלטיות , הנורדיות, במזרח הקרוב , וסמלים כאלה אפילו נמצאו בבתי כנסת יהודיים בארץ (בית כנסת בבית שאן ).במאה ה19 כאשר פותר הקשר בין השפות האירופאיות לשפות הינדואיות העתיקו ת . עלה קרנו של הסמל הזה באירופה והחלו להשתמש בו . הנאצים קישרו את הסמל הזה כסמל ארי , ומכיוון שהם ראו את עצמם ארים וככאלה בעלי זכות לשלוט בכל העולם הם בחרו בסמל זה לסמל שלהם . וכך קיבל משמעות של רוע , אנטישמיות וגזענות .כיום באירופה אסור להשתמש בסמל , ובכמה מוזיאונים בסקנדינביה בהם מופיע הסמל על עתיקות מצאנו התנצלויות והבהרה על כך שאין מדובר כאן סמל הנאצים . בתרבויות המזרח עדיין משתמשים בו במקדשים .

ההיסטוריה של סרילנקה  אינה נלמדת בבית הספר בארץ  , אבל די מדהים לגלות עד כמה  תרבויות העולם קשורות זו לזו והשפעות עברו ברחבי כדור הארץ גם לפני עידן האינטרנט . דוגמה נוספת לכך אנחנו מגלים  בואסאגירי . חבורת נערות בסארים צבעוניים , מלוים בנערים חוסים בצילו של  לעץ בעל זקן שורשי אויר ארוכים . פעם היו  כאן נזירים.

אתר ואסיגירי
אתר ואסיגירי

האתר נתרם לנזירים על ידי המלך דונמפיה טיסה לשימשם ולמגוריהם של הנזירים באמצע המאה השלישית לפניהספירה , המקום הורחב והוגדל בימי המלך קספה במאה ה5 לספירה, ובתקופתו חיו במקום כ500 נזירים.

אתר ואסיגירי
אתר ואסיגירי

האבנים הגדולות , והמחסות הטבעיים שהם יוצרות שמשו בסיס למבני מגורי נזירים . תוספות הבניה נעשו בעזרת עץ וחומרים מתכלים אחרים ולא נותר להם זכר.

כיום ניתן לראות את האבנים החשופות , ואפילו לא את כולם , מכיוון שאבנים רבות נלקחו מכאן לשימוש ולבניה במקומות אחרים . את הנזירים הרבים , כיום מחליפה עדת קופי לנגור .

קופי לנגור
קופי לנגור

אבל הנזירים השאירו אחריהם כתובות חקוקות בסלע בכתב הקדום , הברהמי.

הכתב הברהמי  הוםיע בסביבות המאה ה5 לפני הספירה וממנו התפתחו מרבית צורות הכתב במזרח הרחוק. יש הטוענים שהוא הושפע או התפתח  מהכתב השמיומזהים בו אותיות הזדומות לארבע האותיות הראשונות של האלפבית השמי . הכתב מבוסס על  הברות : כלומר כל סימן יכול להיות עיצור או עיצור עם תנועה  . כאשר עיצור הופך להברה פשוט על ידי הוספת קוים ונקודות , מזכיר קצת את הניקוד שלנו .

IMG_0957 (2)

הכתב הסינהלי  והכתב הטאמילי שניהם התפתחו מכתב זה  . המדריך שלנו מספר שבכת הסינהלי יש 56 אותיות אבל מי שיודע 40 אותיות זה רמה גבוה של קריאה וכתיבה  ,ומספיק בשביל להיות מורה . אז מה הן האותיות החסרות ?אני תוהה  ? האם אפשר לבנות מילים בלי להשתמש ה16 אותיות . מתברר שבשפה הסינהלית כן  – אלה הם דגשים  ,שמשנים את צורת הביטוי של ההברה , אבל אפשר להסתדר בלעדיהם . אנשים מבינים מהקונטקס, והמשמעות איך יש לומא את המילה , ובכלל  – בחיי היומיום יש גמישות מסוימת  בצורת הכתיב של מילים . למילים רבות ישנן מספר צורות כתיב מקובלות . רק כשכותבים מסמכים מאוד רישמיים יש להשתמש בכל האותיות  באלף בית ובצורה רישמית של כתיב. כיום מרבית האנשים נעזרים בגוגל כדי לכתוב נכון , אבל פעם היו כותבי מכתבים מקצועיים .

אני מהרהרת בגמישות המסויימת הזאת המותרת בכתיב ,בגמישות הרבה של פניה לאלים הינדים  לפי הצורך . ותוהה איך נראים חייו של אדם שמראש מתחנך לחיות על התחום האפור, עם הרבה אפשרויות והרבה כיוונים . נראה שאצלם אין שחור  לבן , אין אל אחד, אין דרך אחת . הפילוסופיה הזאת כל כך  שונה מהמוכר לנו בעולם המערבי  .

בשרידי המנזר , שאגפים מסוימים ממנו שמשו גם כבית חולים  , אנחנו מתודעים לאחת משיטות הרפואה העתיקות בעולם , שעדיין נפוצה בסרילנקה  – האיורוודה ת שמתבססת על שמנים שונים , הנוצרים מערבוב צמחים שונים . אנשים שחלו הושכבו בתוך אמבט שמנים  , כדוגמת זה שבתמונה למשך מספר שעות בכל יום , עד להחלמתו .

אמבט לטיפול איורוודה
אמבט לטיפול איורוודה

לא הרבה נותר מהמנזר , אבל אנחנו נהנים להסתובב בין שרידיו  הטובלים בירק , לדלג על שורות האבנים המסמנות את חדריו , ולחפש דמויות מגולפות באבן .  אתר העתיקות מאפשר ללמוד לא מעט על הארכיטקטורה הסינהלית ועל התפתחותה וזו גם אחת הסיבות להפיכת המקום לאתר מורשת עולמית .

IMG_1036 (2)

כשבנו הסינהלים את בינינהם  , שהיו ברובם מעץ , מלבד העמודים , היסודות ומדרגות הכניסה , הם נהגו לחצוב את "דגם המבנה" באבן . כיום צחריטים אלה משמשים את הארכיאולוגים והחוקרים כדי להבין כיצד נראו המבנים .

תחריט המבנה
תחריט המבנה

בכניסה לבית הוצבו שומרי אבן  , דמויות שתפקידם היה להבריח את הרוחות , מדרגות הבית עוטרו לעיתים בדמויות גמדונים , שסימלו את הקארמה הרעה  אם אנשים לא ינהגו לפי עקרונות הבודהיזם , ואבן המדרך בכניסה לבית  נחצבה בצורה עגולה או חצי עגולה , ועליה ציורים של בעלי חיים , דמויות ונחשים – ואף היא באה לסמל את גלגל העולם , וגלגל הקארמה.

IMG_1045 (2)

אלמנטים ארכיטקטוניים אלה ניתן למצוא גם היום במקדשים מודרניים .

אבל המקום המקסים ביותר הוא ללא שפק הפארק המלכותי , עם בריכות השחיה החצובות שלו . חדרי הלבשה  ? בריכת פעוטות  ? המלכים הסינהלים חשבו על הכל כבר לפני אלפי שנים . לפינת חמד זו נהגו להגיע  נשות המלך עם ילדיהם על מנת לרחוץ ולהפיג את החום .

IMG_0994

תחריט אבן יפהפה במיוחד מציג פילים משתעשעים במים

IMG_0996

ומהיכן המים לבריכות  ?

הגבעה הקטנה הסמוכה לבריכה היא קצהו של סכר ענק  – טאנק טיסה ווה – העתיק מבין הטאנקים בעיר , שסיפקו מים דרך תעלות לשדות החקלאיים , ולצרכים של העיר .

IMG_1001

המים אגב זרמו דרך הבריכה , ואחר כך הופנו דרך  תעלות להשקית שדות . בכך  ישמו הסרילנקים את דברי המלך שאמר  " על לה לאף טיפת מים להספג באדמה , מבלי להואיל תחילה לאדם "

במסגרת הסיור הקצר שלנו דגמנו מעט מהמגוון שיש למקום להציע . ישנם עוד טאנקים של מים , דאגובות , שרידי בריכות נוספות , מנזר נוסף , חומות מבצר . שרידי ציויליזציה משגשגת , שהיתה ואינה עוד .

IMG_0933 (2)

מידע שימושי

אתר  "arceology-and -art " עם תיאור אתרים ארכיאולוגיים בסרילנקה  , המסודר לפי תקופות מכיל מידע מעניין על אנורד'פורה ואתריה עם תמונות .

מבחר מאמרים הקשורים בארכיאולוגיה של סרילנקה .

מבוא ופרקי המהוומסה מתורגמים לאנגלית .

ולחובבי סדרת המד"ב "סטאר גייט " – נראה שהחוצנים חיבבו מים , באתר  הבריכות ממוקם  שער אחד    .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *