בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
מהינטלה  – ערש הבודהיזם  בנוף מרהיב

מהינטלה – ערש הבודהיזם בנוף מרהיב

את אחר הצהריים האחרון שלנו אנחנו מבלים בעתיקות מהינטלה ( Mahintale ) , הנמצאים כ13 ק"מ מאנורד'הפורה . זהו ביקור זוגי , הילדים החליטו שדי להם בעתיקות אנורד'פורה והם מעדיפים לבלות במלון ולעסוק בעיסוקיהם .

IMG_1083 (2)
מהינטלה נחשבת לערש הבודיזם בסרילנקה, ולכן שמור לה מקום של כבוד . הבודהיזם הגיע לסרילנקה במאה השלישית לספירה מהודו . לפי הכתבים מהינדה בנו של המלק אשוקה מצפון הודו הגיע לסרילנקה כדי להפיץ את דרך החיים הבודהיסטית , מלוווה בארבעה נזירים . באותה תקופה מלך באנורד'פורה דבמאנפיה טיסה, שמלך בס"כ כ40 שנה . בעודו רדך אחרי אייל לציד , פגש המלך את מהינדה , ומהינדה החל לספר לו על הבודהיזם . אבל תחילה , כדי לבחון את חכמתו של המלך חד לו מהינדה חידה .
מהינדה הצביע על עץ ושאל את המלך לשמו . "זהו עץ מנגו " ענה המלך.
"האם יש עץ נוסף פרט לעץ הזה ?" המשיך מהינדה . " ינם עוד עצי מנגו רבים " ענה המל.
"והאם יש עצים נוספים פרט לעץ המנגו הזה ולעצי המנגו האחרים ? " הקשה מהינדה . " ישנם עצים נוספים אבל הם אינם עצי מנגו " ענה המלך .
המשיך מהינדה והקשה עוד " והאם יש עצים נוספים פרץ לעצי המנגו הנוספים , ולעצי האחרים שאינם מנגו? " המלך לא התבלבל "ישנו עץ המנגו הזה ", עבר את המבחן והוכנס בסוד הבודהיזם

מכאן ואילך החל ההודהיזם להשתרש בסרילנקה ,והמלך הקים את הדאגובה הראשונה בסרילנקה .
האתר שבו אנחנו מטיילים הוא אתר עתיקות , מקדש פעיל , ותצפית נוף מרהיבה, עם הגעה קצת מאתגרת לפסגתה . בדיעבד אם היה עלי לבחור אתר אחד עבור הילדים , הייתי בוחרת באתר הזה ובביקור בשעת אחר הצהריים.

דאגובות במהינטלה
דאגובות במהינטלה


המדריך מזהיר אותנו שהביקור כרוך בטיפוס ארוך , ושבאתר ישנם 1876 מדרגות עד לפסגת התצפית . בפועל מתברר שלא כצעקתה , אפשר להגיע עם הרכב עד אמצע הדרך , ולעלות רק מחצית מהמדרגות . כמו כן , אנחנו איננו ממהרים . לאט , לאט. שעות אחר הצבריים נעימות , ועצים גדולים מטילים את צילם הנעים .

IMG_1148 (2)
המתחם כולל את שרידיו של מנזר בו חיו נזירים רבים , לפחות עד סוף האלף הראשון לספירה . המתחם כולל את שרידים של דאגובה , בריכה קטנה , ואת האולמות שבהם חיו הנזירים .
ניתן לראות בקצה שירי אולם האוכל , מעין שוקתות ענק החצובות באבן . כאן מילאו המאמינים אורז , מים ודייסה להאכלת הנזירים .

שוקת אורז להאכלת נזירים
שוקת אורז להאכלת נזירים


שני לוחות אבן גדולים כוללים הוראות לנזירים החיים במקום . לוחות אלה הוצבו כאן בתקופתו של המלך מהנדה הרביעי במאה העשירית לספירה , והם כוללים את חוקי ניהול המקום , תפקידי המשרתים הרבים במקום ופירות מטלותיהם ורשימת כללי התנהגות נאותה של הנזירים : עליהם לקום עם הנץ החמה , לצחצח שיניים , ללבוש גלימות , לעסוק במדיטציה , להתפלל ואז לאכול אורז מאודה בחדר האוכל . "הלוחות האלה מכונים לוחות מהינטלה" מצבם השימורי לא מדהים – חלק גדול מהכתוב נמחק, ואנחנו קצת מופתעים שהם כאן ולא נשמרים בתנאים טובים יותר .

IMG_1068 (2)
גרם מדרגות ארוך המוצל לאורך כל דרכו , מוביל אל המקום בו נפגשו מהינדה והמלך . קבוצה גדולה של נשים סינהליות מבוגרות יורדת במורד המדרגות , חלקן לבושות בלבן , אחרות – בבגדיהם הצבעוניים . רובן יחפות .

מהינטלה - שדרת המדרגות
מהינטלה – שדרת המדרגות


המדרגות מובילות למתחם יפהפה ובו , נמצאת בו דאגובה, מוקפת בעמודים . יש הטוענים שהם שמשו עמודים לגג , ואחרים טוענים שעליהם הוגשו מנחות . פסל של מלך מציין את המקום בו לפי האמונה עמד מהינדה .

מדרגות נוספות מובילות אל פסל בודהה יושב. מאוד שקט ורגוע כאן עכשיו , אנחנו עוקבים אחרי קוף למור שחור פנים שעסוק בזלילת פרחי המנחה שהשאירה הקבוצה .

לנגור שחור פנים
לנגור שחור פנים


מכאן אנחנו ממשיכים אל נקודת התצפית , הממוקמת על פסגתם של הסלעים .מדרגות חצובות בסלע , לעיתים שחוקות מאוד מובילות במעלה תלול .

סלע המדיטציה
סלע המדיטציה

העליה אינה קשה , ישנו מעקה לאורך כל הדרך ויש לעשות אותה יחפים מפאת קדושת המקום . את הנעליים השארנו בקצה המדרגות.

עליה תלולה
עליה תלולה

בסוף המדרגות ישנו גשר המוביל לסט קטן נוסף של מדרגות , ואנחנו למעלה

IMG_1114 (2)

. נוף מרהיב נשקף לכל הכיוונים . בשעות אחרות של היום ניתן לראות מכאן את אנורד'פורה ואת הסטופות שלה – המראה בודאי מרהיב.- כרגע השמש בדיוק בעיניים . המקום שימש את הנזירים כמקום למדיטציה והתבוננות .יופיו של המקום , השקט שבו בהחלט מעוררים השתאות אל מול הטבע והבריאה, ובמקום בהחלט שוררת אוירה של שלווה וקדושה .

מהינטלה - רואים רחוק
מהינטלה – רואים רחוק
נוף אך האגם
נוף אך האגם


אנחנו שבים על עקבותינו ועולים אל דאגובה נוספת , חדשה יותר הנקראת מהא סטופה . משם אל מול השמש והשמים המצהיבים אנחנו מזהים את צלליותיהן של דאגובות אנורד'פורה . השקיעה מכאן בודאי מרהיבה – אבל אנחנו דואגים קצת לילדים וממהרים לחזור . אנחנו עושים את דרכנו בחזרה במורד המדרגות , כשקרני שמשאחרונות  רכות חודרות דרך העצים הגבוהים .

מבט אל אנורד'פורה
מבט אל אנורד'פורה


מידע נוסף
אתר על עתיקות מהינטלה וכולל מבחר תמונות גדול והסברים על האתרים השונים במקום . לא עשינו סיור מקיף במקום .


מבוא לבודהיזם – מהאתר של גילי חסקין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *