בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
קרקובסקי גרפיטי

קרקובסקי גרפיטי

אומנות במרחב בציבורי על גווניה הרבים חביבה עלי במיוחד.  הפתאומיות הזאת שהיא מופיע לעינינו – גרפיטי על הקיר, פסל בכיכר או עיטורים על קיר של בית- מוסיפה ענין שגרת היום יום.  הפתעה קטנה שלעיתים קרובות מעלה חיוך, הנאה, או סקרנות. היא מאפשרת קשר ישיר ובלתי אמצעי ביו האמן לבין צופיו.

אומנות רחוב נתפסת לעתים קרובות כחתרנית, אנטי ממסדית, הבאה למחות כנגד חוליה של החברה או כנגד עוולות השלטון. לפעמים היא פשוט ביטוי של רצון אנושי להשאיר חותם – הייתי פה בעולם הזה.  אמנות הרחוב החלה לתפוס תאוצה בשנות השמונים של המאה הקודמת וכוללת בהגדרתה טכניקות מגוונות:  גרפיטי, ציור בעזרת שבלונות, הדבקת פוסטרים, מדבקות, פיסול, "yarn bombing " כיסוי עצים או עמודים בסריגה,ואפילו וידאו. זוהי אמנות הנוצרת מחוץ לממסד האומנות, לעיתים קרובות ללא רשות, ועל רכוש ציבורי.

הפופולריות של אומנות הרחוב בקרב הקהל ובעיקר הקהל הצעיר הביאה ל"הכשרתה" . בערים גדולות רבות מוקצים מרחבים, שכונות ואיזורים בהם העיריות נמנעות מלמחוק או להסיר את האומנות כיוון שהיא מביאה תיירות ועמה פריחה כלכלית לאיזורים אלה.  פירסומאים מגייסים גרפיטי ואומנות רחוב לשיווק. האם יש דרך טובה יותר להפוך שכונה מכוערת ל"מאאאגניבה"  מאשר לכסות קירות מתקלפים בציורים גדולים ?

קרקובסקי גרפיטי - סלפי
קרקובסקי גרפיטי – סלפי

במקומות בהם חופש הביטוי אינו קיים, דרכי הביטוי האלטרנטיביים ובכללם אומנות רחוב פופולריים במיוחד.  כשאני מאתרת באתר סיורי ההליכה החינמיים בקראקוב סיור העוסק באומנות רחוב בקראקוב, אני מסתקרנת. פולין שהיתה תחת משטר קומוניסטי במשך כ40 שנה, הובילה את נפילת הקומוניזם בעולם והיום נאבקת על השתלבותה באירופה המודרנית. מרכזי הערים מציגים חזיתות בתים משופצים, קניונים אלגנטים, ומזויאונים מודרניים, אבל מה קורה בסצנה של החצר האחורית ?

את הסיור שלנו אנחנו מתחילים דווקא בכיכר המרכזית של העיר העתיקה. אומנות הרחוב באזור זה של העיר קרקוב בולטת בהעדרה. כנסות כבדים מוטלים על אמני גרפיטי, והעונש יכול לכלול גם מאסר. כל כתובת שנמצאת מיד נמחקת. העיר העתיקה של קרקוב והרחובות האלגנטיים הסובבים אותה הם נקיים וייצוגיים. פסלים בכיכרות, מזרקות- הכל מאושר על ידי העיריה וממוסד.

קרקובסקי גרפיטי - תבליט על אחת החנויות בעיר העתיקה בקרקוב
קרקובסקי גרפיטי – תבליט על אחת החנויות בעיר העתיקה בקרקוב

מי שרוצה  לראות אומנות רחוב, צריך לשים פעמיו לאזורים המרוחקים יותר של העיר. במרחק הליכה של כעשרים דקות נמצא רובע קז'ימירש, הרובע היהודי ושם ניתן למצוא אומנות רחוב מענינת. מקור המילה גראפיטי הוא  במילה היוונית "גראפין" שפירושה לכתוב. גרפיטי היה קיים מאז ימי קדם כבר ביוון וברומא. המילה "גרפיטי" תיארה במקור כתובות וציורים שנמצאו על פסלים או על קירות, כגון כתובות שנמצאו בקטקומבות של רומא או על קירות פומפיי. מדובר הן בכתובות והן בציורים אשר נחשבו לוונדליזם מאחר שצוירו ללא הסכמת בעלי הרכוש שעליו צוירו הכתובות. אז כל מתחיל בעצם ברצון  להשאיר חתימה, שהופכת להיות מסוגננת ומעוצבת .

קרקובסקי גרפיטי - חתימות מסוגננות
קרקובסקי גרפיטי – חתימות מסוגננות

אם משתמשים בצבעים בתרסיס אפשר ליצור איזו גיאומטריה צבעונית או ציור של ממש .

קרקובסקי גרפיטי -פרצופים
קרקובסקי גרפיטי -פרצופים

כאמור לאור הפופולריות של אומנות הרחוב ישנם לעיתים ציורי קיר מוזמנים . מול הגראפיטי הצבעוני והלא –חוקי ישנו קיר אפרפר של משרד. הציורים על הקיר באישור ומוזמנים על ידי בעלי המשרד.

קרקובסקי גרפיטי -ציור על קיר משרד
קרקובסקי גרפיטי -ציור על קיר משרד

הדיאלוג בין צבע לאפרוריות בין המוזמן לספונטני, הוא מה שהופך את האזורים האלה לאטרקטיביים.

המדריכה לוקחת אותנו לאזור בית הקברות היהודי, הרחוב המוביל אליו משופע בכתובות גרפיטי וסיפורים.  אבל רגע לפני שאנחנו עוברים מתחת לפסי הרכבת, גרפיטי קטן ופוליטי עוצר אותנו בקרן זוית.  הגרפיטי מצוייר בשיטת השבלונה , ומתאר כפות רגליים ועליהם הכיתוב NDP.  המדריכה מסבירה את המשמעות. הרגליים הם רגלי אדם מת. ראשי התיבות הם של אירגון ימני  לאומני פולני . המשמעות "אם אתה תומך בארגון הזה אתה אדם מת", כלומר לאומנים קיצוניים אינם רצויים כאן. גרפיטי קטן ברחוב צדדי אבל מכיל כל כך הרבה מידע על המתרחש פוליטית בפולין : יש מי שיוצא כנגד אנטישמיות ולאומניות קיצונית, גם אם היא רק בגרפיטי. 

קרקובסקי גרפיטי פוליטי
קרקובסקי גרפיטי פוליטי

ברחוב הקטן והמוזנח למראה של בית הקברות מתגלה לנו דרך גרפיטי סיפור מרתק על יריבות, המתקיים גם היום. על מבנה בטון בקצה גשר הרכבת מסומן כוכב בעל חמישה קצוות, ועליו קו אלכסוני. מצידו האחר של הרחוב מבנה בטון אחר צבוע בפסים אדום ולבן. שניי גרפיטי אלה מתארים יריבות בין שני מועדוני כדורגל, שלעיתים גולשת לרחובות ומתפתחת אף לקרבות סכינים אלימים. הכוכב הוא סימלה של קבוצת הכדורגל "ויסלה קרקוב" ואילו הפסים הם צבעי מדי קבוצת "קרקוביה קרקוב".   הקו המלוכסן על הכוכב הוא אמירה : " אוהדי ויסלה קרקוב אתם לא רצויים פה!" זהו השטח של קרקוביה. הכדורגל הגיע לפולין מאנגליה בשלהי המאה ה19 כמשחק בין בתי ספר ומכללות, אך במהרה תפס פופולריות. "קרקוביה קרקוב "היא הקבוצה הותיקה ביותר בפולין ופועלת כבר משנת 1906. הכדורגל תפס תאוצה גם בקרב היהודים בפולין ונפתחו מועדוני כדורגל יהודיים שחלקם אף הגיע למשחקים בליגה הפולנית . מועדוני כדורגל פולנים נהגו להעסיק כדורגלנים יהודיים מצטיינים בשורותיהם. מועדון קרקוביה קרקוב זכה לכינוי "מועדון היהודים" בזכות השחקנים היהודים הרבים שהיו בין שורותיו. הכל השתנה כמובן ב1939 עם פלישת הנאצים אבל הכינויי "מועדון היהודים" נשאר, והיום אוהדיו נושאים כינוי זה בגאווה ומכנים את עצמם "חבורת היהודים".  אי אפשר שלא להרהר בתהפוכות הגורל, איך כינוי שנאמר לגנאי הפך לכבוד. למידע נוסף על הספורטאים היהודים בפולין.

קרקובסקי גרפיטי - צבעי קרקוביה
קרקובסקי גרפיטי – צבעי קרקוביה

כאמור עם השנים אמנות הרחוב "הוכשרה " וקבלה לגליזציה. גרפיטי גדול ומפורסם שמופיע בצילומים רבים בהקשר של קרקוב הוא הגרפיטי "צעבראכן פינגר" . בסיור זה אני שומעת את סיפורו. גרפיטי זה נוצר על ידי קבוצה ישראלית של אומני גרפיטי המכונים את עצמם broken fingaz  כלומר "אצבעות שבורות." הכיתוב על הגרפיטי הוא תרגום שמם ליידיש. הגרפיטי צוייר על הקיר הזה באזור הרובע היהודי לשעבר לכבוד פסטיבל המוסיקה היהודית ב2014 . חברי הקבוצה חיפאים ממוצא רוסי כבר הפכו מפורסמים בעולם ומצליחים להתפרנס מאומנותם. המראה ההיפסטרי – מחתרתי של עבודתם מטעה אם כן, זה הכל חוקי ליגלי ומימסדי. עוד על הקבוצה ניתן לקרוא כאן .

קרקובסקי גרפיטי - צויר על ידי קבוצה מחיפה
קרקובסקי גרפיטי – צויר על ידי קבוצה מחיפה

ציור קיר נוסף שהוכן בהזמנה נושא אופי אחר לחלוטין. זהו ציור הקיר בכניסה למוזיאון יהדות גאליציה. הציור מתנוסס על קיר שלם, משלב מוטיבים יהודיים עם ציורי בתי כנסת יהודיים בפולין ומראות מישראל . הציור מזכיר קצת מגזרות נייר, כאלו שעשינו לבד כדי לתלות בסוכות. ציור הקיר נבחר בתחרות של הצעות וצויר על ידי גרפיקאי מקרקוב. לדבריו הוא רצה לשלב בעבודה מוטיבים מהיהדות בגולה (בתי הכנסת ) ומוטיבים מישראל של היום. .

קרקובסקי גרפיטי - מוזיאון יהדות גאליציה
קרקובסקי גרפיטי – מוזיאון יהדות גאליציה

אנחנו נאלצים לותר על חלקו השני של הסיור, שמוביל לשכונות מעבר לנהר מכיוון שעלינו להספיק לטיסה הביתה. אבל כשאני מדפדפת בתמונות שאספתי במצלמתי בימי הביקור בקרקוב אני מגלה אוסף מגוון מאוד של ציורי הקיר. להלן כמה מהם.

בקצה הרחוב בו התגוררנו ישנו גן ילדים שקירותיו מעוטרים בציורי קיר בסגנון מסורתי .

קרקובסקי גרפיטי - ציור קיר על מבנה גן ילדים
קרקובסקי גרפיטי – ציור קיר על מבנה גן ילדים

ממש מתחת לגשר הסמוך לרחוב, מישהו צייר את המדונה . פולין היא ארץ אדוקה בקתוליותה. צעירים רבים רואים עצמם כמאמינים ופעם בכמה שנים מתקיימת בקרקוב עצרת גדולה לנוער קתולי.

קרקובסקי גרפיטי - המדונה שעל גשר הרכבת
קרקובסקי גרפיטי – המדונה שעל גשר הרכבת

בסיור ברובע היהודי תפסו את עיני שני גרפיטי מסקרנים: האחד ממשי מתחת לשלט המסמן שאנחנו ברחוב יצחק . אריה מעוטר בכתובות בערבית: מה אומר כיתוב ? מה מסמל הארייה ? האסוציאציה שהתמונה מעלה אצלי היא תבליט האריה במבצר קלעת נמרוד, והכתובת המתארת את בנייתו. גרפיטי שני: קוף עם צווארון אליזבתני. רוצה לומר? ביקורת על האריסטוקרטיה ? לגרפיטי יש שפה משלו .

קרקובסקי גרפיטי ברובע היהודי
קרקובסקי גרפיטי ברובע היהודי

גרפיטי אחרון אני רואה ליד התחנה המרכזית של קרקוב. מעבר לפסי הרכבת מישהו צייר מדרגות נעות, הנבלעות אל תוך הקיר. מדרגות אל השמיים ? פולין . תחנת רכבת. מדרגות נעלמות. מה שלא תעשה בפולין לכל דבר יש משמעות כפולה.

קרקובסקי גרפיטי - בתחנת הרכבת של קרקוב
קרקובסקי גרפיטי – בתחנת הרכבת של קרקוב

מידע שימושי

את סיור אומנות הרחוב עשינו במסגרת סיורי הליכה חינמיים המתקיימים בקרקוב.

עוד על ההיסטוריה של מועדוני הכדורגל בקרקוב

One comment

  1. פינגבק:נתניה הכי, אחי - בעקבות סיור אומנות רחוב בעיר - אפקים מטיילים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *