בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
הרי געש באיסלנד: האם אנחנו רגע לפני ההתפרצות הבאה?

הרי געש באיסלנד: האם אנחנו רגע לפני ההתפרצות הבאה?

תכנון טיול לאיסלנד תמיד כרוך במידה של אי ודאות. האם יתפרץ איזה הר געש באיסלנד ? יש כל כך הרבה הרי געש באיסלנד וסטטיסטית בכל עשר שנים ישנה התפרצות רצינית. הססטיסטיקה מדברת על ממוצעים, והנה הר הגעש פאגְרדאלסְפִיאטְלְ, שהתפרץ במרץ 2021, התפרץ שוב באוגוסט 2022, והתפרץ שוב היום , 10 ביולי 2023.

פאגְרדאלסְפִיאטְלְ- עדכון התפרצות הר געש 2023

מכיוון שההתפרצות החלה לפני שעות ספורות ( 10 ביולי 2023 ) קשה עוד לדעת מה ילד הר הגעש, כמה חזקה תהיה ההתפרצות וכמה זמן תמשך. ניתן לעקוב אחרי שידור ממצלמות באיזור ותמונות מרהיבות כאן באינסטגרם

הר הגעש פאגְרדאלסְפִיאטְלְ – התפרצויות קודמות

בתחילת שנת 2021 הורגשו ברחבי רייקויק רעידות אדמה חוזרות ונשנות, השעדיו על בואה של התפרצות הר געש . אמנם שמו של חצי האי רייקינס נושא בחובו את המילה עשן , וניכרת בו פעילות גאו תרמית בדמות בוץ מבעבע ומעיינות חמים, אבל הר גשע של ממש לא התפרץ בו. ובכן, ב21 במרץ 2021 הר געש חדש נולד: מסדר באדמה החלה לזרום לבה אל פני השטח בזרימה איטית וקטנה. הסדק המשיך לפלוט לבה במשך כחצי שנה ואז נרדם. כעבור כשנה – התעורר שוב לזמן קצר. בזמנו בר הגעש הפך להיות מוקד לעליה לרגל ואטרקציה תיירות. הוא ממוקם כ40 ק"מ מעיר הבירה רייקיויק, סמור להר פאגְרדאלסְפִיאטְלְ Fagradalsfjall באזיור שומם.

מה לנו ולהרי געש?

התפרצות של הר געש איסלנדי ב2011 ששיתקה את התחבורה האווירית באירופה העלתה את המודעות ומאז כל "עיטוש" באי זוכה לכותרות. ברשומה הבאה אני מארחת את אישי היקר העוקב בדריכות אחרי ההתרחשות הגיאולוגית באי מאז הביקור האחרון שלנו. לפניכם סקירה על התפרצויות הרי געש באיסלנד שעשו היסטוריה ושינו את העולם ודגש על סימנים להתפרצות הבאה של הר הגעש קטלה, שעלה לאחרונה לכותרות. לסיום מספר קישורים מענינים מרחבי הרשת.

הרי געש באיסלנד
שדה לבה מהתפרצות קודמת של קטלה

הרי געש באיסלנד – כל מה שרציתם לדעת

איסלנד יושבת על קו התפר שבין שני לוחות טקטוניים, הלוח האירו-אסייתי והלוח הצפון אמריקאי. האי עצמו הוא תוצר של הפעילות הגעשית הנלווית לתנועת הלוחות ולמה שמוגדר כנקודה חמה על פני כדור הארץ (בדומה לנקודה החמה באיי הוואי). באיסלנד יש כ 30 הרי געש פעילים, לאורך נקודות המפגש בין הלוחות. כל אחד מהם הוא בעל מאפיינים והתנהגות אחרים, שמשפיעים על תדירות, אופי ועוצמת ההתפרצויות שלו.
מתי יתפרץ הר בגעש הבא? האם זה יהיה הר הגעש קטלה או אחד האחרים? אין ממש דרך לדעת למעט מעקב צמוד אחר הרי געש באיסלנד. חייבים לנטר את כולם ולעקוב מקרוב כדי שלא להיות מופתעים. ארבעה מתוך הרי הגעש באיסלנד מסומנים כבעלי פוטנציאל הנזק מהתפרצות הגדולים ביותר: קטלה, הקלה, אסקיה וגרימסווטן.

תחנת ניטור באיסלנד
שקט, מנטרים. תחנות ניטור פעילות סייסמית כאלה פזורות ברחבי איסלנד

הר הגעש הקלה – השער לגיהנום

הקלה, שעל פי האגדה הוא השער לגיהינום, שומר את סודותיו "קרוב לחזה" ומתפרץ כל כעשור. הקלה הוציא יותר לבה מכל הר געש אחר בעולם. זהו הר געש פעיל ומאוד לא צפוי היות ותא המגמה שלו עמוק מאוד באדמה ולכן קשה לניטור. תא מגמה הוא חלל עמוק באדמה בו מצטברים הלבה והגזים הנפלטים ממנה לאורך זמן. כאשר התא מתמלא, הלחץ גובר והר הגעש מתפרץ. ההתפרצות האחרונה שלו אירעה בשנת 2000, אך זו הייתה קצרה. בעקבות ההתפרצות האחרונה עלה כי ההר מסוכן יותר משחשבו עד לאותו שלב וכי גם הוא מפיק זרם פירוקלאסטי, שהוא תופעה מסוכנת במיוחד בהתפרצויות הרי געש. מדובר בזרם של גזים סלעים ואפר הנעים במורד הר הגעש במהירות אדירה של עד 700 קמ"ש, כאשר ענן הגז עשוי להגיע לטמפרטורות של 1000 מעלות צלזיוס.

הרי געש באיסלנד
הר הגעש הקלה

אסקיה – עמוק בלב האי ואגם שוכן בלועו

אסקיה הוא הענק הרדום, גבוה בהרים. בודדים ידעו על קיומו עד להתפרצות שלו לפני כמאה וחמישים שנים (1875). ענן האפר בהתפרצות זו הגיע לשוודיה ונורווגיה, הרעיל את הקרקע והרג את הבקר במסלול ההתפשטות שלו. ההתפרצות גרמה לגל הגירה משמעותי מאיסלנד. ההתפרצות האחרונה, בשנת 1961 ראתה זרימת לבה אדירה בהיקיפה אבל השאלה היא מה יהיה אופיה של ההתפרצות הבאה, האם כמו לפני 150 שנה, נראה פיצוץ וענני אפר מכסים את כל אירופה או רק זרימת לבה על המישור הבזלתי.

גרימסווטן נם מתחת לקרחון

גרימסווטן, בלב מרוחק מהכל, תחת שכבת הקרח של וטניוקול הקרחון הגדול באירופה, מחזיק בשיא עם 70 התפרצויות מאז יושב האי בשנת 872. ההתפרצות האחרונה אירעה בשנת 2011. ענן האפר עלה לגובה 20 ק"מ וההתפרצות נרשמה כעצמתית פי 10 מההתפרצות הקודמת שאירעה בשנת 2004. הר הגעש ברדבונגה שהתפרץ ב 2014 סמוך לגרימסווטן ויושב כמוהו על אותו קו שבר. הפעילות בברדבונגה מהווה סימן לעליה ברמת הפעילות של גרימסווטן וניתן לצפות להתפרצויות שלו בעתיד בתדירות של כל שנתיים עד שבע שנים.

שרידי קורות גשר שסחף זרם כתוצאה מהתפרצות הר הגעש גרימסווטן.

לאקי – ההתפרצות שהובילה למהפכה

התפרצות געשית חשובה שיש להזכיר בהקשרים של ההשלכות החמורות שלה היא ההתפרצות של לאקי. ההתפרצות התרחשה בשנת 1783, ונמשכה 8 חודשים. ענן האפר שהתפזר שיבש את מזג האוויר בכל העולם, יצר חורפים קפואים וקיצים קצרים ענן סמיך והרס של היבול החקלאי. התוצא הייתה רעב גדול שיש מי שטוען שזה למעשה היה המניע למהפכה הצרפתית. הנזק לתושבי האי היה עצום. הגזים הרעילים שהשתחררו גרמו למותם של מחצית בעלי החיים באי, ולמותם של כרבע מתושבי האי באותו הזמן. האפר הוולקני שהתפזר היה כאמור אחראי לכשלון ביבול בצפון אירופה, לשיבוש המונסונים ולבצורת בהודו ובסך הכל, לפחות לפי חלק מהאמדנים למותם של 6 מיליון אנשים בעולם כולו. לא היה זה הר געש שהתפרץ אלא בקיע סדק (fissure eruption) . למעשה זו הייתה ההתפרצות הקטלנית ביותר מאז החל האדם לרשום את ההיסטוריה האנושית. הסיבה העיקרית שלאקי לא נמצא ברשימת 4 הרי הגעש המסוכנים היא כי לא ניתן לצפות התפרצות מסוג זה.

הרי געש באיסלנד
המכתשים של לאקי

קטלה "הקומקום" הרותח

הר הגעש קטלה, נמצא בדרומה של איסלנד, צפונית לעיירה ויק, הנמצאת כ 180 ק"מ דרום מזרחית לריקייויק הבירה. קוטרו של לוע הר הגעש הוא כ 10 ק"מ, ועל הלוע מכוסה שכבת קרח בעובי של 200 עד 700 מטרים, המהווים חלק מקרחון מירדאל ( Mýrdalsjökull ). שטחו של הלוע 110 ק"מ רבועים.
שמו Katla נובע מצורתו המזכירה קומקום : Ketill באיסלנדית. קטלה הינו הר געש פעיל המתפרץ בתדירות של פעמיים במאה בממוצע. ההפוגות נעות בדרך כלל בין 40 ל 80 שנה כאשר ההפסקה הקצרה ביותר נמשכה 13 שנה בלבד. מאז החל המעקב אחר ההתפרצויות שלו, התפרץ הר הגעש 20 פעמים. ההתפרצות האלימה האחרונה שלו היתה בשנת 1918. ההר התפרץ ככל הנראה התפרצויות קטנות מאוד בשנים 1955, 1999 ו 2011 שלא חצו את שכבת הקרח. לעומתן, ההתפרצות בשנת 934 לספירה לערך, הייתה המשמעותית ביותר עם כ 6 ק"מ מעוקבים של אפר שנפלט מהר הגעש ו 18 ק"מ מעוקבים של לבה שזרמו מההר. התפרצות זו נחשבת לאחת הגדולות ב 10,000 השנים האחרונות. יש הטוענים כי קטלה גם אחראי לאפר הוולקני שנמצא בנורווגיה, דנמרק, סקוטלנד מהתפרצות מלפני לפני כ 11,000 שנה, שפיזרה כ 7 ק"מ מעוקבים של אפר ומכונה שכבת האפר של ודה (Vedde Ash). התפרצויותיו של הר הגעש הן חריפות למדי ובמדד של 0 עד 8 , הן נעות בסקאלה של 4-6 VEI.

קרחון באיסלנד
קרחון מירדאל סמוך לעיירה ויק . הר הגעש קטלה מסתתר מאחוריו.

הר הגעש איפיאטליוקול

הר הגעש איפיאטליוקול ( Eyjafjallajökull ) שהתפרץ בשנת 2010 ועשה שמות בתעבורה האווירית העולמית, הוא האח הקטן של הקטלה, ונמצא מעט צפונית מערבית אליו. לשם ההשוואה, ההתפרצות שלו נמדדה כ 4 VEI. התפרצות זו היא אחד הסימנים המעידים שהקטלה בדרך להתפרצות. לאורך 1000 השנים האחרונות, בכל פעם שהאיפיאטליוקול התפרץ, הוא עורר את שכנו הגדול הקטלה להתפרצות.

מאגני, אחד מהלועות שנוצרו בהתפרצות איפיטלהיוקול

סימנים להתפרצות קטלה 

היסטוריית ההתפרצויות של קטלה, מעלות חששות רבים לקראת ההתפרצות הבאה. זו כנראה קרובה מאוד, אבל אף אחד אינו יכול לנבא מתי בדיוק תתרחש.מבחינת הוולקנולוגים מדובר על העשור הקרוב.סימני ההתעוררות של קטלה החלו להיראות כבר בשנת 1999, בעקבות שיטפון שנוצר מתוך הקרחון וצניחה במפלס הקרחון בלוע הר הגעש. ב 2010, בהקשר של התפרצות האיפיאטליוקול המרוחק רק 20 ק"מ מקטלה, אמר נשיא איסלנד דאז, אולאפור גרימסון, ש "זמנו של קטלה להתפרץ מתקרב, אנו מוכנים אבל הגיע הזמן שרשויות התעופה והממשלות באירופה ובעולם כולו יתחילו להתכונן אף הם להתפרצות הצפויה…". מילים אלה מביעות אולי בצורה הטובה ביותר את החשש מהתפרצות משמעותית של הר הגעש.

אין כל ספק לגבי עצם קיומה של ההתפרצות הבאה. היא תתרחש.  השאלה היא רק מתי?

הסימן הראשון להתפרצות קרובה הוא מימד הזמן. נכון להיום, משך ההפסקה מאז ההתפרצות הקודמת הוא הארוך ביותר בהיסטוריה המתועדת. 98 שנים מאז ההתפרצות הקודמת, משמעם חריגה מפרק הזמן הממוצע להתפרצויות וככל שהזמן עובר, הסיכוי להפתרצות הבאה גבוה יותר.
על הסימן השני דיברנו, ההתפרצויות של ההר השכן (איפיאטלהיוקול), שמסמנות/ מעוררות את הקטלה להתפרצות הבאה שלה. מצד שני ניתן לאמר שבמקרים הקודמים ההתפרצויות הגיעו תוך חודשים ולא שנים כמו במקרה של היום.
אבל הסימנים הללו הם סיבתיים ויש בהחלט גם סימנים יותר מובהקים "טכניים". רעידות אדמה הן אחד הסימנים להתפרצות קרובה. רצף של רעידות אדמה, בתדר הרמוני בעיקר הם סימן לתנועה של מגמה מתחת לפני השטח או לשחרור של גזים מתוך המגמה. כבר כ26 שנים מתרחשות לפרקים רעידות אדמה כאלה , המגיעות לרמה 3-4 בסולם ריכטר. בחודשים האחרונים אנו עדים לעליה ברעידות האדמה המאופיין ברצל רעידות ולאחריו הפוגה.  רעידות האדמה לא היו מה שמכונה HARMONIC TREMORS, כלומר רעידות המעידות על תנועת מגמה ומהוות סימן די מובהק אבל לא הכרחי להתפרצות, אבל רצף הרעידות מעיד כנראה על המשך ההתעוררות של ההר.
מי הקרחונים המופשרים, זורמים בנהרות ונושאים איתם אפר וולקני. כמות האפר במים משנה את המוליכות החשמלית שלהם. ניטור של המוליכות מצביע על פעילות בקרקעית הקרחון. שיטפון מעיד כמובן על התפרצות אבל מוליכות המים היא עדות לתהליכים המתרחשים בקרקעית הקרחון ואולי להתפרצות קרובה. ע"פ השירות המטאורולוגי האיסלהדי, מוליכות המים גבוהה יחסית לעונה, בנהר הקרחון ועומדת על 190 µS/cm.

קרחון באיסלנד
קרחון ואטניוקוטל הגדול באירופה. מתחתיו ישנים מספר הרי געש.

איזו התפרצות צפויה לנו בעצם?

אנחנו לא יודעים להגיד הרבה על עצמת ההתפרצות הבאה, אבל כן יודעים להעריך מעט את אופיה. ההתפרצויות של קטלה היו בעבר ברובן התפרצויות של לבה בזלתית. לפיכך ניתן להעריך שגם ההתפרצות הקרובה תהיה דומה. אנחנו לא נראה זרימת לבה היות ולוע הר הגעש נח מתחת מאות מטרים של קרח דחוס. אנחנו כן נראה התפוצצות שהיא התוצאה של המפגש בין הלבה לקרח המכסה את הר הגעש, נראה ענני אפר ועשן וולקניים מתפזרים עם הרוח. כמה ולהיכן תלויים בעצמת ההתפרצות ותמאי מזג האוויר. באתר של ג'ון פרימן, וולקנולוג חובב העוקב מקרוב אחר ההתרחשויות באיסלנד, יש הסבר שמדבר על ענן אפר פחות בעייתי מזה של האיהפיאטלהיוקול בשל חלקיקי אפר גדולים יותר. עד כמה ההשערה הזו נכונה, קשה לדעת.

האם ההתפרצות הבאה תהיה חזקה מקודמותיה?

שוב, קשה לדעת. מצד אחד מחקרים על התנהגותו של הר הגעש ב 12,000 השנים האחרונות מצביעים על המצאותו בתקופה שקטה יותר עם התפרצויות תכופות פחות. זוהי גם ההתנהגות הנצפית של הר הגעש במילניום החולף. מצד שני, מדענים אחרים צופים השלכה של ההתפרצות על מזג האוויר העולמי למשך שנים. במה זה תלוי? בהרכב המגמה והגזים שיתפרצו.

השוני העיקרי בין ההתפרצויות הקודמות של הקטלה וההתפרצות הקרבה והולכת, נובע משינויי טכנולוגיה שחל עלינו ב50-60 השנים האחרונות. הידע המצטבר, היכולת לחקור, לתצפת ולהבין את התהליכים הגעשיים עלתה מאוד, ובמקביל גם השימוש בתעופה עליה משפיעים ענני האפר הגעשי. החשש המתמיד מהתפרצות דומה או חריפה יותר מרחף מעל, ועם היסטוריית התפרצויות של בערך אחת לעשור באיסלנד, כל המעורבים רגישים במיוחד.

בשורה התחתונה
ככל שחולף יותר זמן בין התפרצויות, כך הלחץ הנבנה גבוה יותר וההתפרצות אלימה יותר.
בינתיים אפשר להצטרף לעוקבים אחר רעידות האדמה באיסלנד, ולהמתין. ואם אפשר יהיה לטוס, כשהקטלה מתעורר, לעלות על המטוס הראשון.

סדק באדמה, תוצאה של רעידות אדמה ותזוזת לבה

הרי געש באיסלנד – מידע נוסף

למידע נוסף בעברית על איך התפצויות הרי געש

מפת הרי געש באיסלנד שהוזכרו

[googlemaps https://www.google.com/maps/d/embed?mid=1c20-KqTMWAufo244wwLhndFzPg0&w=640&h=480]

פוסטים על הרי געש בעולם

במסגרת הטיולים שלנו טיילנו באיזורים געשיים נוספים:

8 Comments

  1. ינינה, קראתי בעניין רב. וגם קצת בפחד… עשיתם כאן עבודת סקירה נהדרת ומעמיקה.
    זכורה לי ההפרצות של 2011, היה פשוט מטורף, טיפלנו בכל כך הרבה פניות של לקוחות שהיו תקועים באירופה או כאן בישראל. לפעמים גם ביעדים אחרים כי הטיסות לא יכלו לעצור לקונקשיין. בקיצור זה בלאגן מטורף.

    1. תודה ליען. המעניין הוא שאסלנד עצמה כמעט ולא סבלה מההתפרצות. כל האפר באמת הופנה כלפי אירופה. כיוון שזה קרה סמוך למשבר הכלכלי באיסלנד בו היא הותירה חובות כבדים בבנקים אירופאים, היו שהתמרמרו. שאיסלנד במקום לשלוח cash שולחת ash

  2. נהניתי לקרוא ינינה, איסלנד מרתקת בכל מה שקשור לטקטוניקת הלוחות. מעניין אם בעתיד יגיעו לרמת חיזוי וצפי גבוהים יותר של התפרצויות. לוע של הר געש בקוטר 10 ק"מ ואו… לא הייתי מודע למימדים האלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *