בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
מורסקי אוקו : טיול לעין הים ואל האגם השחור

מורסקי אוקו : טיול לעין הים ואל האגם השחור

אחד המסלולים הפופולריים ביותר בחלק הפולני של הטטרה הוא המסלול המוביל אל אגם מורסקי אוקו. "תבואו מוקדם!" חוזרת על עצמה ההמלצה בקבוצות המטיילים בפייסבוק. "כדאי לצאת מוקדם !" מזהירה אותנו הגברת הנחמדה בלשכת המודיעין " יש המון מבקרים". התלבטנו בכלל אם לצאת. אגמים הרי ראינו בטיול מקסים מקספרובי וירך. אבל הסקרנות אכלה אותי : מה יש שם שכולם נוסעים?  אז יצאנו מוקדם (יחסית ) ויצאנו אל מורסקי אוקו.  וכן, אני חושבת שהבנתי למה כולם נוסעים.

 

מורסקי אוקו, הבלוג של ינינה
מבט אל מורסקי אוקו מהאגם השחור

מסלול הטיול

אורך כולל 24 ק"מ: 9 ק"מ הם הליכה בכביש סלול, ברובו מוצל, באיזור מיועד ברובו (הלוך וחזור 18 ק"מ ).  הקפת האגם מורסקו אוקו כ 4 ק"מ , עליה וירידה לאגם השחור  עוד כ2 ק"מ. 7.5 ק"מ אפשר לנסוע בכרכרות סוסים, גם הלוך וגם חזור. אנחנו נסענו בכרכרות הלוך, וחזרנו ברגל.

זמן הליכה : שתיים וחצי מהאגם אל תחילת המסלול, שעה ורבע הקפת האדם, 45 דקות עליה לאגם השחור, חצי שעה ירידה. נסיעה בכרכרה לקחה כשעה.

צריכת מים כוללת 3 ליטר לאדם ( יש נקודות מים בדרך)

אם אתם מגיעים ברכב : החניה היא ב Palenica Bialczanska

 

מורסקי אוקו, הבלוג של ינינה, אפקים מטיילים
הפסקת מים – מי מעיין צלולים לסוסים ולאנשים

 

לשמחתנו כשאנחנו מגיעים לתחילת המסלול כרכרות עדיין עומדות ומחכות ללקוחות. תוך דקות ספורות הכרכרה שלנו מתמלאת ואנחנו יוצאים לדרך. עדיין מוקדם, הכרכרה נוסעת בשביל המוצל ורוח קלה מנשבת. לפנינו הולכים המונים של אנשים.  אני מתפעלת מכך שלטיול הזה יוצאים בהליכה משפחות עם ילדים קטנים, סבים וסבתות, אמהות דוחפות בניחותא עגלה במעלה המסלול. לאט הולכים, עוצרים לנוח בצל, למלא בקבוקיהם מים, להנות מהנוף. יום טיול בניחותא לכל המשפחה. אנחנו אפילו מצליחים לראות איילה מלחכת עשב בשיחים.

חווית הנסיעה בכרכרה נעימה הרבה יותר ממה שדמיינתי. ערב קודם אנחנו מתלבטים מאוד האם לצאת למסלול או לא. אני מעריכה הליכה של קרוב לשלוש שעות רק כדי להגיע לאגם ביום חם תותיר אותנו עייפים, ובלי חשק להמשיך ולטייל. אני מדמיינת לעצמי הליכה לאורך שביל בוצי, תוך דילוג בין "מוקשים" שמשאירים אחריהם הסוסים. הקטנה מטילה וטו על רכיבה בכרכרה. היא זוכרת היטב רכיבה מטלטלת עצמות בכרכרה עם גלגלי עץ הרתומה לשוורים בסרילנקה. וחוץ מזה, היא מדגישה, היא מרחמת על הסוסים. בוודאי יצליפו בהם. אבל לשמחתנו השביל סלול, גלגלי הכרכרה מגומי ועם בולמי זעזועים, בעל הכרכרה אינו מצליף בסוסיו והם הולכים בנינוחות במעלה השביל, ואף עוצר ליד שוקת בחצי הדרך להשקותם. לאורך הדרך אין גללים. הרכבים מיומנים בהגשת דלי אל אחורי סוסם ברגעים הקריטים.

 

מוקסקי אוקו , הבלוג של ינינה, אפקים מטיילים
רכבים וסוסים

 

הנוף שהאגם נמצא בו הוא בהחלט דרמטי. מצוקים מסולעים מנוקדים בשלוגיות לבנות שולחים אצבעות אל השמיים. על מדרונותיהם יערות מחטניים. הכרכרה מורידה אותנו בכיכר  המכונה פאלניצה ביאוסזאנסקה  (Palenica Bialsczanska ) ממנה נשקף נוף יפהפה אל ההרים והיערות. האגם נחבא אי שם בפנים.  זוהי  הנקודה הרחוקה ביותר שניתן לנסוע בה . מכאן בגובה 990 מטר מתחיל המסלול אל אגם מורסקי אוקו , שפירוש שמו "עין הים". כמליון אנשים מגיעים אל האגם הזה בכל שנה. מהאגם אפשר להעפיל אל הפסגה הגבוהה ביותר בפולין הר ריסי  (Rysy  ) המתמר לגובה 2499 מטר. השם פולאניצה נגזר מהמילה לשרוף  (Polanie ) שזו השיטה הנפוצה באיזור לביעור יערות, כדי ליצור אחו למרעה לבעלי חיים. העמק עצמו הוא אחד העמקים הגדולים בטטרה, והוא מתחלק בין פולין וסלובקיה. נהר הביאוקה זורם בעמק ומהווה את קו הגבול

מורסקי אוקו
הרי הטטרה באיזור מורסקי אוקו

 

חם היום. מי האגם צלולים וקרים. קרים מכדי להתרחץ אבל נעימים להרטיב את הפנים והרגלים, ולשבת למרגלותם. החוף הסלעי הסמוך לקצה הדרך המהרה מתמלא נופשים. הם מתישבים על הסלעים, מתפשטים ומפקירים את גופם לשמש. גם הבקתה הסמוכה לאגם הומה מטיילים. על השולחנות המשקיפים לאגם בעיקר כוסות בירה.

יום יפה לשיזוף באגם מורסקי אוקו

 

מורסקי אוקו הוא האגם הגדול ביותר בהרי הטטרה וממוקם בגובה 1395 מטר מעל היםעומקו מגיע לכמעט 51 מטר והוא מכיל כמעט 10 מליון מ"קהאגם מתגאה במים צלולים ובראות עד עומק של 15 מטרשמו "עין היםנתנה לו על ידי תייריםהמקומיים קראו לו בשם "אגם הדגיםעל שם די הטרוטה החומים החיים בובקתת המטיילים שלחופו היא הותיקה בהרי הטטרה ופועלת משנת 1908.   מאוחר יותר כשאנחנו בקרקוב מבקרים בגלריה לאומנות, אני מזהה מרחוק את נופי האגם , הדרך אליו והאגם שמעליו מצויירים.  הנוכחות של האגם וסביבתו בגלריה מדגישה עד כמה מורסקי אוקו נמצא בלב התרבות והאנשים.  לכל עם ולכל ארץ יש יעד כזה .  חייב כל סלובני לעלות לפחות פעם אחת על הטריגלב, תושבי קמצ'טקה עולים עליה המונית אל הר הגעש אבאצ'ה פעם בשנה, האירים מרגישים צורך לצעוד בדרך ויקלו ואפילו אנחנו הישראלים עושים את שביל הנחש המיתולוגי בזריחה.

 

מורסקי אוקו, הבלוג של ינינה, אפקים מטיילים
"הדרך אל מורסקי אוקו", אדם גורצינסקי, צולם בגלריה לאומנות המאה ה19 מעל הסוקיניצה קרקוב

 

 

אנחנו בורחים מההמולה ומתחילים ללכת לאורך השביל המקיף את האגם. השביל מרוצף אבנים, ועובר בתוך יער. כאן קריר נעים ושקט, אם כי אנחנו לא לבד.

 

מורסקי אוקו, הבלוג של ינינה, אפקים מטיילים
בשביל המקיף את האגם

 

אנחנו מוצאים לנו פינה מוצלת הצופה אל האגם ועוצרים לפקניק קטן. נראה שמישהו חשב שזה מקום מספיק שקט לתפילה

 

מורסקי אוקו, הבלוג של ינינה, אפקים מטיילים
תפילה ליד האגם, ללא ספק יש על מה להודות

 

 הצמחיה מסביב לאגם היא בעיקר יער מחטני. זן האורנים בהרי הטטרה הוא יחודי לאיזור. הנקר המנוקד שחי באיזור ניזון מהזרעים באצטרובלים. כל נקר יוצר לעצמו מאות מחבואים של זרעים שהוא אוסף. כיוון שלא כל הנקרים חוזרים לכל המחבואים , חלק מהזרעים נובטים וגדלים לאורנים. כך עוזר הנקר בהפצה של האורנים. הנקרים באיזורים מטויילים לומדים מהר מאוד לאכול מהשאריות שמשאירים המטיילים  ואינם טורחים עוד לחפש זרעי אורנים. כך מופר האיזון האקולוגי. נראה שהמטיילים המקומיים פועלים לפי ההוראות, הכל כל כך נקי, אין פחים, ואין שאריות.

 

מחטניים במורסקי אוקו

 

בחצי ההקפה מתחיל שביל העליה לאגם העליון. השביל מוסדר ונוח לעליה. כדאי לעלות קצת גם אם לא מתכוונים להגיע למעלההנוף הנשקף אל האגם יפהפה. כמו עין כחולה בתוך הסלע. העליה היא לצידי מפל. נחל יורד מהאגם העליון ומזין את האגם התחתון

 

בזמן עידן הקרחהרי הטטרה נראו כמו גרינלנד אוי איי שפיצברגן של היוםהאיזורים שבהם היום האחו מלבלב ופורח בעבר היו מכוסים שלג עמוקמרבית העמקים היו מלאים בקרחוניםעידן הקרח ארך מאות אלפי שנים,כולל תקופות קצרות של התחממותעידן הקרח הסתיים לפני 10 אלפים שניההקרחונים האדירים זרמו ועצבו את האיזור הסימנים הברורים ביותר לפעילות קרחונים הם עצקים בצורת U , בניגוד לעמקים בצורת שנוצרים על ידי נחליםגם עמקים גבוהים בצורת קערה שהבם יש אגמים הם עדות לכךכזה הוא העמק נכיל את אגם מורסקי אוקו.

 

מורסקי אוקו, הבלוג של ינינה, אפקים מטיילים
מפל מהאגם השחור אל מורסקי אוקו

לאט לאט אנחנו עולים. עושים הפסקות יזומות להסדרת נשימה, ולתצפית על הנוף. אין ספק שהמקום יפהפה. השביל עמוס במטיילים יורדים ועולים, אבל הכל נעשה ברוגע. אין פקקים בעליה ובירידה.

מורסקי אוקו, הבלוג של ינינה, אפקים מטיילים
עולים.יורדים

 

בסופה של העליה מחכה לנו אגם נוסף ההר הגבוה המתנוסס מעליו מטולא בשלוגיות. כשהרוח שוכחת לרגע, הן משתקפות במים. אנחנו נחים ואוכלים על שפת האגם. הקטנה טובלת רגליה במים אך במהרה מוציאה אותם. קרררר. מי הפשרת שלגים.

 

מורסקי אוקו, הבלוש של ינינה, אפקים מטיילים
האגם השחור

אני מתרוצצת סביב סביב, מחפשת זויות צילום מעניינות. איך להעביר את היופי הזה בתמונות ? איך להעביר את העוצמה הזאת. בקרקוב בגלריה בין התמונות הרבות של הטטרה אני מגלה תמונה, שצוירה בדיוק מאותה זוית שאני צלמתי. האם סחב הצייר איתו את כלי הציור עד לאגם? לא פלא שהתמונה קטנה

 

מורסקי אוקו, הבלוג של ינינה, אפקים מטיילים
טיילים נחים על האגם השחור
מורסקי אוקו,
מורסקי אוקו, אלכסנדר מרוצקובסקי, גלריה לאומנות המאה ה19

 

אל ההר המתנוסס מעל האגם ישנו שביל ומסלול טיול. אנחנו צופים בדמויות הקטנות החוצות את השלוגיות. המפה מסמנת 175 דקות עד לפסגה.

 

מורסקי אוקו, הבלוג של ינינה, אפקים מטיילים
בדרך אל פסגת הריסי

 

אנחנו מוותרים. אבל מארי קירי, שאהבה לבוא לנופש בזקופנה לא ויתרה ועלתה אל הפסגה. מארי סקאודובסקה קירי היא אחת הנשים המפורסמות ביותר בעולם המדע בזכות השגיה היחודיים. ביחד עם בעלה פייר היא גילתה שני יסודות חדשים :פולוניום וראדיום. היא היתה האישה הראשונה שקבלה פרס נובל, ולא רק פעם אחת אלא פעמיים. פיסיקה (1903 ) וכימיה (1911 ) . היא היתה האישה הראשונה שקבלה תואר פרופסור בסורבון, ועשתה רבות לפיתוח ריפוי בעזרת אלמנטים רדיואקטיביים. אותה רדיואקטיביות גם הביאה למותה המוקדם. אם אתם מגיעים לורשה שווה לבקר במוזיאון בביתה הנמצא בוורשה ברובע העתיק.

 

שיט באגם מורסקי אוקו

 

מארי קירי בקרה בהרי הטטרה מספר פעמים בצעירותה, ואף בלתה קיץ שלם בזקופנה להתחזקות אחרי מחלת השפעת. אויר ההרים נחשב אז טוב לבריאות. היא כתבה ביומנה "התרשמתי מאוד מההריםהתפעלתי מהחיים בכפר טטרה,מראות הפסגות, וטיולי ההליכה אל העמקים והאגמים הנוגעים בשמיים, בעלי שמות ציוריים כמו מורסקי אוקופולין, אירופה והעולם כולו מסתיימים עם קו הרכבת. כאן מתחילה זקופנה. מקום מיוחד ונעים, אולי בכל העולם כולו"

 

מנוחת הטיילים

 

בדרך חזרה אנחנו שבים על עקבותינו ויורדים אל האגם הגדול. יחד איתנו צועדות קבוצת יפניות מבוגרות ושוב מוכיחות שגיל הוא רק מספר. עמוק אל תוך שנות השבעים שלהן, מאובזרות היטב בציוד טרקים ונקלות, הן עוקפות אותנו בזהירות וביעילות.

 

מורסקי אוקו
מטיילים בכל גיל

מידע שימושי

  • בנקודת היציאה למסלול חניה גדולה אך לעיתים קרובות היא אינה מספיקה ואנשים חונים בצידי הכביש לאורך קילומטרים. אפשר ועדיף להגיע אליה במיניבוסים היוצאים מתחנת האוטובוסים המרכזית. המיניבוסים יוצאים בתכיפות של כ10-15 דקות. על החלון "מורסקי אוקו". עלות 10 זלוטי לאדם לכיוון.
  • המרחק מהחניה אל האגם היא כ9 ק"מ, מרביתה כביש סלול בשיפוע נוח להליכה. לקראת החלק האחרון של הדרך ישנם מדרגות "החותכות" את פיתולי הכביש. הדרך ברובה מוצלת, לאורכה ישנן שירותים, ספסלים למנוחה, ומקום למלא מים (נביעות מעיין טבעי ). זמן ההליכה הלוך כשעתיים וחצי, זמן ההליכה חזור כשעתיים ורבע
  • כרכרות הסוסים עולות 50 זלוטי בהלוך ו30 זלוטי בחזור לאדם. כרכרה יוצאת לדרך כשהיא מתמלאת. מרגע שהכרכרה מגיעה לסוף המסלול, הסוסים עוברים בדיקה וטרינרית ונחים כחצי שעה. בהחלט יתכן מצב של המתנה לכרכרה מעל לשעה.
  • הנסיעה בכרכרה הלוך לוקחת כשעה. מהתחנה הסופית של הכרכרה עד לאגם יש עדיין כחצי שעה הליכה על כביש סלול.
  • בהלוך השתדלו לשבת בצד השמאלי של הכרכרה, הנוף בצד זה יפה יותר.
  • לסיכום אומר, שהחלק היפה ביותר של הטיול הוא שני האגמים. חבל מאוד יהיה להתעייף בהליכה בדרך לאגמים, ולא להקיף את האגם או לעלות לאגם העליון.

 

בלוגרים מספרים 

אמילי טיילה לאגם מורסקי אוקו גם בחורף וגם בקיץ. התמונות של החורף יפהפיות. אפשר להחליק על האגם היפהפה הזה!

גם סטפן טייל בחורף. ביום בהיר ומושלג. עושה חשק לחזור לשם!

 

מורסקי אוקו

מסלולים נוספים באיזור 

  1. מסלול הליכה ארוך לאיזור של אגמים יוצא אף הוא מנקודת היציאה למורסקי אוקו. זה מסלול המוגדר קשה יותר כיוון שהדרך אינה סלולה. שימו לב שבמפה המרחקים מסומנים בזמן הליכה (ולא בקילומטרים)
מסלול לאגמים

2. מהאגם השחור אפשר לעלות אל ריסי. זהו טיול ארוך מאוד ליום אחד. אפשר לישון ערב קודם בבקתה שליד האגם. למידע על הבקתה .

 

מסלול לריסי

 

האם יצא לכם לטייל במסלולים שהפופולריות שלהם נובעת מהקשרים היסטוריים או לאומיים ? ספרו לי על כך בתגובות, או במייל. 

 

תודה שבחרתם לטייל איתנו . אתם מוזמנים להרשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל עדכון למייל בכל פעם שנספר על טיול חדש. בתוכנית שלנו המלצות לביקור בעיר קרקוב, סיור אומנות בוילנה, הצצה לעולמם של הדור הצעיר – דור הZ ועוד.

 

Follow my blog with Bloglovin

 

 




31 Comments

    1. yanina.zaslavsky

      תודה רבקה! אני חושבת שהתשובה מורכבת. מצד אחד זה נותן פרנסה לתושבי המקום . אם תסתכלי טוב בתמונות של מארי קירי גם להם יש רכב שלבוש באותם בגדים! מצד שני – כן את צודקת אפשר לעשות שירות הסעה, קלמועיות אן כל דבר אחר ידידותי לסביבה.

        1. yanina.zaslavsky

          למה כוונתך בקלנועית ? מבחינה טכנית יש כביש סלול עד לתצפית לאגם . את מרבית הדרך אפשר לעשות בכרכרות ובסוף ללכת ברגל. או לעשות את הכל ברגל (9 קמ). האם הכוונה להשתמש בקלנועית מטעמי מוגבלות?
          – אם כן אז כדאי להתקשר מראש לפארק ולברר על האפשרות הזאת. ?

        1. yanina.zaslavsky

          שלום יפה, תודה על ההתענינות.
          המקום רחוק כשעתיים – שעתיים וחצי מקרקוב. ספטמבר הוא חודש נעים לטיול. לא קר מדי. תתכן אפילו תחילתה של שלכת.

  1. עמירם צברי

    אם אגיע לפולין זה בזכות הפוסטים הנהדרים והמקיפים שלך ינינה, אהבתי את האגם הנופים והמסלול וכמובן את מארי קירי, האם ניתן בכלל לשחות באגם מתישהו? נראה לי שהמים תמיד קפואים.

  2. נראה לי שאני מבינה גם כן למה כולם נוהרים לשם 🙂
    מצא חן בעיניי העניין עם הכרכרות והשמירה על סביבת טיול נעימה ונקייה.
    והיי, כל הכבוד לכם, שעשיתם את המסלול כל המשפחה, ממש מיטיבי לכת 🙂

  3. רוית

    פירוט מסלול מעולה!
    אני רוצה לחדד את עניין הזמנים. כשאמרת שצריך להגיע מוקדם תוכלי להגיד שעה משוערת בהנחה ולא נישן בזקופנה אלא בטטרות בסלובקיה וניערך בהתאם.
    דבר נוסף החזרה מהאגם ברגל ולא בסוסים לקחה שעתיים וחצי? אני מניחה שזה כדי לחסוך בעלויות? בדיעבד ממליצה? לא היה ארוך מידי לסוף יום?
    ודבר אחרון כמה זמן לקח כל היום הזה ואם אפשר לשלב עוד משהו אחרי?
    תודה מראש!

    1. yanina.zaslavsky

      הי רוית, אניממליצה להגיע לפני עשר בבוקר. אחר כך מתחיל להיות עמוס, ויש תור ארוך יחסית לסוסים. זהו טיול ליום שלם, אי אפשר לדכעתי לשלב דבר. החזרה ברגל לקחה שעתיים וחצי. בחרנו ללכת בכיוון אחד , לא מטעמי עלויות. פשוט היה נעים ורציתי לצלם תמונות בדרך. אני בהחלט ממליצה.

      1. רוית

        תודה על התשובה המפורטת. האם הדרך ברגל חזרה היא אותה דרך שנוסעים עם הכרכרה? או שהיא מעניינת יותר? פשוט חבל לי על השעתיים האלה וגם חוששת שיתעייפו בדרך…

    1. yanina.zaslavsky

      הי יעל. הבת שלי היתה בת 9 כשהיינו. האם הכוונה שלך למסלול הארוך שאנחנו עשינו עם כרכרות בכיוון אחד? מדובר ב9 קמ לכיוון. לבת שלי נחה קשה לעשות מסלול כזה הלוך ושוב. את המסלול סביב לאגם והעליה לאגם העליון לא יהיה קשה – פשוט ללכת בקצב שלהם.

  4. Dovi

    כתבת על מיניבוסים אך לא מצאתי מידע על זה באינטרנט.
    האם אפשר להגיע למורסקי אוקו בתחבורה ציבורית מזקופנה?

    בכלל איך התחבורה הציבורית באזור?

    פוסט נהדר אגב. תענוג לקרוא!!!

    1. yanina.zaslavsky

      תודה דובי. המיניבוסים יוצאים מאיזור תחנת האוטובוסים המרכזית . על החלון יש שלט עם היעד. כדאי לברר במלון את מיקומם המדוייק. אנחנו השתמשנו בהם להגיע למורסקי אוקו . התחבורה הציבורית נוחה מאוד. גם לקספרובי וירח הגענו בתחבורה ציבורית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *