בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
גדנסק עם ילדים -הצעה למסלול בן 3 ימים

גדנסק עם ילדים -הצעה למסלול בן 3 ימים

אני מספרת לחברי שהסופ"ש שביליתי בעיר כאורחת לשכת התיירות, עורר בי רצון לחזור לשם עם ילדי.  גדנסק עם ילדים? הם מרימים גבה. בכן, לגדנסק ולחבל פומרניה יש הרבה מה להציע למשפחות פעילות וסקרניות. יש בגדנסק מוזיאונים שבהם אפשר להרגיש את ההיסטוריה חיה, מוזיאון מדע מושקע ונעים, אוכל מצויין, בתים צבעוניים ותעלות מקסימות.

אז כדי להוכיח את דברי התישבתי לתכנן מסלול לשלושה ימים בתוך העיר. המסלול מתאים בדיוק לטיסות סופ"ש של ראיינאייר לגדנסק, משישי עד שני. לנוחותכם סימנתי על מפה את האתרים בהם אני ממליצה לבקר. לכל יום הקדשתי את הצבע שלו .

יום 1 – יום מדע והיסטוריה הכולל ביקור במוזיאון מדע,השוק, ואיזור קסום של תעלות

יום 2 – יום תרבות ימית הכולל במוזיאון ימי אקטיבי ונסיעה לעיר סופוט

יום 3 – סיור בבית סוחר עשיר ועוד הפתעות

גדנסק עם ילדים- מידע כללי והמלצות נוספות

יום 1 – יום מדע והיסטוריה

היום הזה מתרכז באיזור הצפון-מזרחי של העיר העתיקה איזור התחנה המרכזית וגבעת גרודובה. הוא כולל בתוכו את מוזיאון המדע, פסל המקדש לילדי הקינדרטרנספורט, ועוד מספר מקומות קטנים ומקסימים בעיר העתיקה. מוזיאון המדע הוא הנקודה המרוחקת יותר. עם הילדים שלי אני אוהבת להתחיל את היום במוזיאון. אם מקום הלינה שלכם מרוחק מתחנת הרכבת, הייתי מציעה לשקול להגיע במונית, במיוחד שמדובר בעליה לגבעה. בחלקו השני של היום אפשר לטייל בין האתרים האחרים.  האתרים הקשורים ליום זה על המפה מסומנים בצבע צהוב.

 

מרכז הווליאנום –  מוזיאון מדע והיסטוריה אינטרקטיבי לילדים

מרכז הווליאנום  (Hewelianum ) ממוקם על גבעה עם תצפית יפהפפיה על גדנסק. בימים בהירים, במיוחד אחר הצהריים אפשר לראות את כל העיר , הנמל, וגם הערים השכנות. המבנים בהם שוכן המוזיאון היו בעבר ביצורים צבאיים. ביום אביבי בו אני מגיעה הביצורים טובלים בירוק ומסביבם עצים ושיחים הפורחים בפריחה לבנה. המראה כמעט פסטורלי. המוזיאון כולל מספר תערוכות רובן אינטרקטיביות. ישנן תערוכות מאוד ויזואליות הקשורות להיסטוריה של המקום.

במבנה הגדול ששימש בעבר כמגורי חיילים וקצינים ממוקמות  מספר תערוכות, אני מתחילה את הביקור בתערוכה המוקדשת לכדור הארץ והיבשות. התערוכה עוסקת בתופעות גיאולוגיות כגון לבה והרי געש, החומרים שמרכיבים את הסלעים, תופעות אקלים שונות, יבשות והחיים בהם ועוד.  חלק זה הוא דוגמה מעולה ללימוד תוך כדי משחק . בין המוצגים שאהבתי במיוחד היו דגם של הר געש ולבה, סימולטור של מצב הירח ביום שבו נולדתי  (הירח היה בתחילתו).הסימולטור של ההוריקן היה מפחיד במיוחד. למרות הידיעה שאני נמצאת במוזיאון והכל כאן בטוח, כשראיתי את מד הקילומטרים של הרוח עולה והרגשתי את הרוח מתחזקת בהחלט חששתי.

מילה על העיצוב של המקום. התערוכה גדולה וכוללת שפע של מוצגים אבל אין תחושה של עומס. התערוכה מאוד יפה חזותית, ומחיצות יוצרות פינות אינטימיות וחללים קטנים.הספקתי לבקר בתערוכה נוספת בנושא חידות מתימטיות, המוכוונת כלפי ילדים גדולים יותר. נדרשת סבלנות לקריאת ההוראות. אבל יש גם דברים קלאסיים כמו טבעות מביוס ומגדלי הנוי. תערוכות נוספות במתחם כוללות תערוכה על אנרגיה, ומתחם משחק לקטנטנים.

באופן טבעי בימי קדם גבעה שמתנוססת מעל איזור מישורי, תשמש לביצורים ולהגנה על העיר העתיקה. ואכן תפקידה של הגבעה היה להגן על החומות המערביות של העיר. מערכת הביצורים והמצודה הצבאית הראשונה שהוקמה כאן באמצע במאה ה16, כחלק מתהליך של ביצור העיר.  מערכת המצודות נבנתה בסגנון איטלקי בו מחברים ביצורי עפר עם בונקרים בנויים מלבנים.  הביצורים שמשו להגנת העיר בזמן מלחמות שכללו שלוש פעמים מצור על העיר במאה ה18 והמאה ה19.

בימי מלחמת העולם השניה המקום שימש כמקלטים כנגד הפגזות והפצצות אויריות. לאחר המלחמה נבנתה כאן תחנת רדיו בידי הסוביטים, שמטרתה היתה לשדר שידורי תעמולה ולחסום שידוריים מהמערב. היום המבנים המבוצרים משמשים לתצוגה של איך נראו החיים בצבאיים באותה צורה. התצוגה חזותית וכוללת ציורים וחפצים המסודרים כסצנות מאותה תקופה. עוד על המבנה ותפקידיו ניתן ללמוד בתערוכה המכונה ללא גבולות, וגם ניתן גם לגעת בדגמים ובמוצגים כיוון שהיא מוכוונת ללקויי ראיה. לצערי מפאת קוצר זמן לא ביקרתי במוצגים, אבל זכיתי להתנסות בירי וירטואלי מתותח של אותה תקופה.

אני מתנסה בהפעלה (וירטואלית) של תותח. בדמיוני הפעלה של תותח כוללת הכנסת כדור ברזל שפיכת אבק שריפה, הצתת פתיל וסתימת אוזניים מפני רעש הפיצוץ. אבל בפועל אני מגלה שהכנת תותח ליריה של כדור אחד כוללת סדרה ארוכה של פעולות ניקוי, כיוון  תותח ודחיסת אבק שריפה תוך שימוש בכלים שונים. אני שוב ושוב טועה בבחירת המכשירים, ובסדר השימוש בהם. מזל שהמדריך שאיתי הבקי בהיסטוריה צבאית מדי פעם מרמז לי על הכלי הנכון. אין לי ספק שעד שהייתי מסיימת את כל הפעולות, כבר מזמן הייתי מפסידה בקרב.

מידע שימושי

מידע על המוזיאון ושעות הפתיחה שלו אפשר למצוא באתר האינטרנט שלו.

קישור להוראות הגעה וקואורדינטות לגי.פי.אס . שימו לב שאע"פ שהמוזיאון נראה ממוקם קרוב לעיר העתיקה עקב תוואי השטח הוא מרוחק כ רבע שעה בעליה מתחנת הרכבת, או כחצי שעה מהשוק.

הגבעה והנוף המקף ממנה פשוט מקסים. כדאי להגיע עם אוכל ולעשות פקניק צהריים. לא ראיתי מסעדה במקום.

פסל לזכר הקינדרטרנספורט

במבט ראשון הפסל המוצב בכניסה לתחנת הרכבת הוא פסל חביב של קבוצת ילדים. אך מרגע שמתקרבים אליו, וקוראים את הכתוב על הלוחיות בבסיסו מובן שמדובר כאן באירוע היסטורי : וינה, מינכן, וורוצלב, ברלין ועוד.  הפסל הזה הוקם לזכר הקינדרטרנספורט, כלומר משלוח הילדים.  זה היה מבצע להצלת 12 אלף ילדים שאינם ארים משטחי גרמניה הנאצית,אוסטריה וצ'כוסלובקיה שסופחו אליה. עשרת אלפים מבין הילדים היו ילדים יהודיים. הילדים הועברו לאנגליה. את ההחלטה על העברת הילדים קיבלה ממשלת אנגליה בעקבות מאורעות ליל הבדולח. משלוחי הילדים נמשכו במשך כתשעה חודשים שקדמו לפרוץ מלחמת העולם השניה. סיפור הצלת הילדים והמהלכים הפוליטים הוא מרתק ומורכב מכדי לספר אותו כאן. אבל כדאי לציין שמבצע ההצלה הזה היה פרי יוזמתם של מספר אנשים בעלי יוזמה והשפעה. וילפריד ישראל,יהודי ברלינאי, הביא את העניין לתודעת הציבור היהודי והבריטי, ובעזרת קשריו עם הנאצים הצליח לארגן את המסע. חרטראודה וייסמילר-מאייר, הולנדית בעלת השפעה, נשארה ונתנה עם אייכמן והצליחה להשיג את הסכמתו השקטה למשלוחי-הילדים. ברטה ברייסי, חברת אגודת הידידים הקוויקרית,פעילה מרכזית נוספת בהצלת הילדים ובדאגה לקליטתם לאחר הגעתם לבריטניה

הפסל הזה הוא אחד מ4 פסלים שנוצרו בידי  פרנק מייסלר בן העיר גדנסק, אז דנציג, שהיה אחד מילדי  קינדרטרנספורט. הפסל הוצב במקום שבו נפרד מהוריו וראה אותם בפעם האחרונה בחייו. הוא היה בן. הפסל הזה נקרא "הגירוש"  שלושת הפסלים האחרים האחרים נמצאות בתחנות חשובות בנסיעה : תחנת הרכבת בלונדון, תחנת הרכבת בברלין, ובנמל הימי ממנו יצאו בהולנד (האק ואן הולנדר)

אני חשובת שפסל כזה היא הזדמנות מצויינת לדבר עם הילדים על השואה מזויות שונות. אפשר לדבר כאן על עניין הבחירות האישיות של אנשים בעלי ההשפעה, על התגייסות קהילות בעולם לסייע, על המסע מנקודת מבטם של הילדים – רבים לא הבינו שהם לא יראו את הוריהם עוד.

למידע נוסף אני ממליצה לקרוא את המאמר על הקינדרטרנספורט מבית יד ושם.

השוק Hala Targowa

השוק של מרכז העיר הוא שוק קטן שאינו תיירותי ולכן מצויין לסיור עם ילדים. השוק משרת את תושבי הסביבה ואפשר לקנות בו נקניקים, מאפים, ירקות, פירות, גבינות ודגים, וגם בגדים, מוצרי בית. רובו של השוק הוא מבנה מקורה מלבנים אדומות.

לראות מתי נבנה השוק. בלב השוק אני מגלה מתחם ארכיאולוגי. לצערי ההסברים הם בפולנית אבל ניתן להבין שנמצאה כאן בעבר כנסיה. מקום טוב להרהר בשינויים שעוברים על ערים, ושכבות העבר שמוסתרות לעיתים מתחת לאדמה. זה מקום נהדר להצטייד בו לפקניק לפני הביקור במוזיאון המדע.

איזור התעלות ליד פסלו של יאן הווליוש

יאן הווליוש  יליד גדנסק בן המאה ה17. הוא היה אסטרונום וחבר מועצת העיר גדנסק .  הוא היה הראשון שמיפה מיפוי טופוגרפי את פני הירח. , כמו כן עסק במיפוי שמי הלילה והגדיר 10 קבוצות כוכבים חדשות, מהן 7 נמצאות בשימוש האיגוד האסטרונומי הבינלאומי. לכבודו הוקם פסל חביב, םארק נחמד עם מזרקה וציור קיר יפהפה של מפת הכוכבים והשמיים.  על שמו נקרא מוזיאון המדע.

באיזור זה ישנן תעלות קטנות, גשרים קטנים, עצים ירוקים – זו ממש פינת קסם. לא רחוק מכאן נמצאת תחנת הקמח הגדולה ביותר בימי הביניים. היא הופעלה בכוח המים.

יום2 : יש לי יום יום ים – המוזיאון הימי בגדנסק וביקור בסופוט

גדנסק שוכנת לחוף מפרץ בדרום הים הבלטי באיזור שפך נהר הויסלה, דבר המעניק לה יתרון משמעותי כמרכז סחר ימי. מיקומה עיצב את ההיסטוריה היחודית שלה, שלאורכה הייתה גדנסק עיר מסחר. בימי הביניים היא הייתה חברה בברית ערי הנזה, ברית של סוחרים בערי מדינה בצפון גרמניה ובאגן הים הבלטי, אשר התאגדו מטעמים כלכליים,התאגדות שהביאה לפריחה כלכלית של הערים האלה. במספנות גדנסק נולדה תנועת סולידריות בהנהגת לך ולנסה, אשר מילאה תפקיד חשוב בהתמוטטות השלטון הקומוניסטי באירופה בסוף שנות השמונים.

בתקופת תור הזהב שלה במאות ה16 וה17 התיישבו בה פולנים, יהודים, קאשובים, הולנדים וסקנדינבים רבים. כתוצאה מכך התפתחה בעיר זהות רב-תרבותית ייחודית.  סיור בעיר העתיקה, הקרובות לתעלות מעבירות בצורה נהדרת את תחושת החיים בעיר על תעלות המים. עם קצת דמיון אפשר בקלות לדמיין את עיר הנמל השוקקת חיים.

האתרים המצויינים בגדנסק מופיעים במפה בצבע כחול.

ביקור במוזיאון הימי בגדנסק עם ילדים

המוזיאון הימי בגדנסק על כל ענפיו מאפשר הכרות מעמיקה עם החיים האלה. בקרבת העיר העתיקה ישנם כמה מוקדים הקרובים יחסית זה לזה וראויים לביקור עם ילדים.

 

ביקור במנוף

המקום הראשון שבו ניתן לבקר הוא ה"מנוף" . צלליתו בולטת על פני הנהר והוא אחד מהאתרים המזוהים ביותר עם העיר.האזכור הראשון של המנוף של גדנסק נמצא במסמכים מהמאה ה14. המבנה מורכב משני מגדלי לבנים אדומות כשביניהם מבני ע. המשמשים להפעלת המנוף.  על מנת להפעיל את מערכת הגלגליות והחבלים, אנשים רצו בתוך הגלגלים כמו עכברים בגלגל. התערוכה שבמנוף מוקדשת לתיאור חייהם של עובדי הנמל. סבלים, עושי חבלים, תופרי מפרשים, סקיפרים, סוחרים ועוד.

ביקור במרכז לתרבות ימית

ללא ספק גולת הכותרת של המקום הוא מרכז פעילות המאפשר לילדים ללמוד עקרונות פיסיקליים שונים תוך כדי משחק. כאן אפשר לנסות להשיט סירות מפרש או מכלית תוך כדי התמודדות עם זרמים, ורוחות.אפשר לתרגל מיומנות מוטוריקה עדינה תוך כדי לימוד קשרים הנפוצים בעולם הספנות.

להעמיס בעזרת פיקוד על מנופים מיכליות, או סתם לתפעל מנוף קטן.יש שולחנות משחקי דמיון, דגם של ספינה שאפשר לטפס עליה ועוד.

חדר נוסף מוקדש לפעילות יצירתית : ציור, גזירה, הדבקה, ושאר יצירה.

במקום נמצאת תערוכה נוספת מענינת על ספנות ושיט, הכוללת דגמים של סירות וכלי שיט מרחבי העולם, עם מידע על התרבות של העמים שהתמשן בהם. לצערי מפאת חוסר זמן לא הספקתי לבקר בה מלבד הצצה זריזה. התערוכה נקראת "סירות של אנשי העולם"

הצ'ופר להורים הוא הנוף הנהדר הנשקף מהחלון.

שימו לב שהפעילות במרכז היא לפי שעות וזמנות. כלומר יש לבחור שעה בה מבקרים במרכז. למידע והזמנות כדאי לבקר באתר האינטרנט של המרכז. 

ביקור במחסנים ובספינה

מצידו השני של הנהר נמצאת שלוחה נוספת שנקראת ה"מחסנים". בעבר אוכסנו בהם בין שאר הסחורות ה"זהב של גדנסק" : דגנים, וענבר. בתקופת השגשוג של גדנסק נחקקו חוקים שנתנו עדיפות לסוחרים תושביה של העיר בצורת מיסים נמוכים, והחובה על סוחרי חוץ לסחור עם תושבי גדנסק. הענבר שנכרה באיזור הים הבלטי או נמצא על חופיה לאחר הסערה היה אחד מענפי הסחר של העיר.  המחסנים נבנו במאה ה17 בתור הזהב של העיר. מרבית המחסנים נהרסן במלחמת העולם השניה. משלושת המחסנים האלה נשארו החזיתות, והם שופצו בסוף המלחמה. כיום מוצגות שם תערוכות בנושא אריכאלוגיה ימית ואומנות הקשורה לספנות.

לצד המחסנים  נמצאת אוניה, גם היא חלק משלוחות המוזיאון. זוהי אוניית המטען הראשונה שתוכננה ונבנתה במספנות בגדנסק, והפכה מבצעית ב1947. היא שרתה כספינת מטען 31 שנה. גם בה ניתן לבקר.

ביקור בסופוט – לחוף הים הבלטי

סופוט פירוש שמה של העיר בסלאבית עתיקה הוא זרם מים או נחל והוא מתאים לה כיוון שבסביתה ישנם מספר נחלים המתחברים אל הים.  ההיסטוריה המוקדמת של העיר כוללת התישבות סלאבית כבר במאה ה7 כמקום מסחר, הפיכתו לכפר דייגים ונטישתו,והכללותו בתחום מנזר סיסטרני . הספא הראשון נפתח במאה ה16 בעיר ועד סוף המאה כל עשירי האיזור בנו בה את אחוזותיהם. במאות הבאות העיר הועברה מיד ליד, לעיתים נחרבה.  פריחתה כעיר נופש, ספא ותרבות החלה עם סיםפוחה לפרוסיה, אז החלו להבנות בעיר מלונות,אתרי ספא, ומזח. בתחילת המאה ה20 היתה העיר מקום הנופש החביב על הקיסר הגרמני וילהלם השני. בחלקה הראשון של המאה שעברה הפכה העיר למרכז תרבות בזכות פסטיבלי מוסיקה שנערכו בה.

גם כיום מהווה העיר מוקד משיכה לנופשים, ויש בה מבחר מלונות מהודרים, לצד מקומות פשוטים יותר. הרכב מוריד אותנו בחניה של מלון שרתון האלגנטי. בדיוק עכשיו על הדשא נערכת קבלת פנים, ובה נשים אנלגנטיות וגברים בחליפות אוחזים כוסות יין בידם ומשוחחים.

לא רחוק משם נמצאת המזרקה המפורסמת של העיר, ומאחוריה מבנה אלגנטי. רבים ובעיקר רבות המצטלמים לידו.

את אחר הצהריים אני מבלה בשיטוט. במקביל לקו החוף ישנו פארק ירוק שבתקופה זו של השנה פורחים בו צבעוניים. אחר הצהריים הפארק הומה : רוכבי אופניים, משפחות עם ילדים, זוגות צעירים ומבוגרים.

מהפארק אני עושה את דרכי את החוף. החול הבהיר מהווה מוקד משיכה למשתזפים. המים קרים עדיין בתקופה זו של השנה, ולכן מתי מעט נכנסים. להקת שחפים וברבורים מהווה מוקד משיכה למשפחות עם ילדים. כאן עוד לא שמעו, שאסור להאכיל את הציפורים בלחם.

ואז עולה לטיול לאורך מזח העץ שבו העיר מתגאה כמזח הארוך ביותר באירופה- אורכו כ500 מטר.

איפה אוכלים ?

לאורך החוף ישנם שפע מסעדות דגים, ובתוך הקניון ישנם בתי קפה ומסעדות נוספות. אבל כדי להכנס לאוירת ההידור של העיר, את ארוחת הערב שלנו אנחנו אוכלים במסעדה פולנית-קשובית אלגנטית ביותר, הצופה אל המזח והמזרקה. האוכל במסעדה מעוצב כל כך יפה , שאני משקיעה ברקע לצילומים. האוכל הפולני הביתי כאן מקבל טויסט גורמה אלגנטי. את פרטי המסעדה , מיקום במפה ומספר טלפון אפשר למצוא בסוף הכתבה על המסעדה.

מידע שימושי

אפשר לבלות אחר צהריים מהנה בעיר. כדאי גם לצאת אל הרחובות הפנימיים של העיר, בהם ישנם מבנים עם מרפסות עץ יחודיות , הטובלות בירק. יום א הוא יום הומה במיוחד.

אפשר להגיע אל העיר בקלות בתחבורה ציבורית מגדנסק.

 

יום 3 : גדנסק עם ילדים – החיים המתוקים של תור הזהב

המילה מקסים היא מילה כל כך נדושה בתיאור מרכזי ערים עתיקות אבל זו המילה שעולה לי שוב ושוב בראש כשאני משוטטת בשעת בוקר מוקדמת ברחובות העיר העתיקה. אם הילדים שלכם מתעוררים מוקדם זו הזדמנות נהדרת לצאת לטיול לפני ארוחת הבוקר. אם במתבגרים עסקינן, תשאירו אותם לישון וצאו לטיול. בשעות אלה העיר ריקה מתיירים, ואפשר להתבונן בנחת בבתים הצבעוניים ובעיטורים על הקירות. אם ימזל מזלכם תפגשו חתן-כלה בסשן צילומים . כל האתרים מסומנים במפה בורוד.

ביקור בבית סוחר עשיר -בית אופהאגן

אחד הבתים ברחוב הראשי הפך למוזיאון ומאפשר להציץ לחיים של הסוחרים בעיר במאה ה18 זהו בית אופהאגן   (Upphagen house)     זהו אחד מבתי הסוחרים הבודדים באירופה הפתוחים לקהל, והיחיד בפולין. זהו אחד היפים ביותר שראיתי.

בית אופהאגן נקנה על ידי סוחר עשית בתחילת המאה ה18 , שופץ והותאם לתנאי המשפחה ושימש אותה לדורותיה עד 1911, אז הפך למוזיאון. בעת מלחמת העולם השניה חפצי האומנות, הרהיטים, וכל דבר בעל ערך הוצא מהבית על ידי הנאצים. נהרס כמעט לחלוטין במהלך ההפצצות של מלחמת העולם השניה אבל נשארו תמונות ואיורים המראים אותו בימים טובים ביותר. הבית שופץ במטרה להיות מוזיאון ולכן הושאר באורך מלא, בניגוד לבתים האחרים.  רהיטי הבית  חלקם השתייכו למשפחה וחלקם הובאו מכאן ממקומות אחרים אבל הם מאותה התקופה. בתמונות בית אופהאגן, ומר אופהאגן בכבודו ובעצמו.

בסיור בבית אפשר לראות חדרים, סלון, חדר אוכל, מסדרונות המחברים את שני אגפי הבית, רהיטים וכלים תקופתיים. בקומה התחתונה אפשר לראות את חדרי המשרתים והאת המטבח.

במוזיאון אפשר כמובן לסייר לבד, אבל אני ממליצה לקחת סיור מודרך. עלות הסיור למשפחה היא זולה מאוד. המדריך יסב את תשומת הלב לדברים שלבד קשה לראות. למשל  היכן מסתתר חור המנעול של ארון גדל המימדים הזה?

האם ידעתם כבר במאה ה18 היו מכינים "וופלים בלגיים" במטבחי הבתים ? מכשיר הברזל הזה כבד מאוד, זה רק מעיד כמה חזקים נדרשו להיות עובדי משק הבית.

דלתות וחלונות באחד החדרים מעוטרים בציורי חרקים יפהפיים, מצויירים בדיוק רב כאילו יצאו מספר ביולוגיה. מבין כל הפרפרים והחיפושיות אפשר למצוא יצור נתעב אחד קטן – הכינה! מה היא עושה על קירות חדר האורחים ? האם תדעו למצוא אותה?

מידע שימושי

בית אופהאגן הוא אחד משלוחות המוזיאון ההיסטורי של גדנסק. לפרטים על הבית, שעות הביקור במוזיאון ומחירי כניסה כדי לבקר באתר האינטרנט של המוזיאון. שימו לב שאתר המוזיאון הוא חדש ותומך רק בפולנית. הקשה על אפשרות תרגום לאנגלית בדפדפן תאפשר קריאה נוחה וברורה.

 

סניף הדואר

מאז שהקטנה שלנו החלה לגלות ענין בשליחת גלויות אנחנו נוהגים בכל טיול לשלוח גלויה הביתה. נכון שאנחנו מגיעים הביתה הרבה לפני הגלויה, אבל זה ממש כיף לקבל אחרי שבוע או שבועיים תזכורת נעימה לטיול המשפחתי.

סניף הדואר נמצא ברחוב הראשי והוא יפהפה! תקרת הסניף שקופה, ופסל של להקת יונים מעטר אותה. לאורך הקירות פס עם עיטורי זכוכית צבעוניים. האשנבים, שולחנות הכתיבה, והספסלים כולם רהיטי עץ כבדים. שווה להציץ!

אני אוהב שוקולד, ועוגות גבינה…

אם אנחנו מדברים על חיים מתוקים ארצה להפנות את תשומת לבכם למספר חנויות מתוקות לאורך הרחוב. בגדנסק ישנו סניף של חנות הסוכריות הצבעוניות שנעשות בעבודת יד, כמעט בכל שעה שתכנסו עובדי המקום מכינים סוכריות ואפשר לצפות בהם.

לאורך הרחוב פזורות חנויות שוקולד. לפולין ישנם מספר מותגים של שוקולד מאיזורים שונים. הידועים שבהם ההם ודל Wadel מוורשה ו-וול Wavel מקרקוב. המותג שלגדנס' הוא  בלטיקה. שווה לטעום!

 

גדנסק עם ילדים – מידע כללי

באתר לשכת התיירות של חבל פומרניה אפשר למצוא המלצות נוספות לפעילויות עם ילדים בגדנסק וגם בכל פומרניה.

טיסות

הטיסות הנוחות של ראיינאייר הופכות את גדנסק כיעד מצויין לחופשה משפחתית פעילה.  נכון לשנת 2018 לוח הזמנים כולל טיסות בשני ושישי.  לחופשת סוף שבוע – טיסת ההלוך יוצאת ביום שישי בצהריים מישראל ומגיעה לפנות ערב לגנסק , וטיסת החזור יוצאת מגדנסק בצהרי יום שני. לוח הטיסות משאיר יומיים וחצי לביקור בעיר.

 

מלון

את חופשת סוף השבוע שלי ביליתי במלון הבוטיק Gdansk Hotel הממוקם על שפת התעלה, ומשקיף על המנוף הגדול. מרבית חדרי המלון מיועדים לזוגות אבל יש 5 חדרים למשפחות היכולים להכיל עד 3 ילדים. המלון מפנק ביותר. ארוחת הבוקר גדולה, עשירה ומגוונת. גם ארוחות הערב במסעדת המלון מצויינות. כדאי להזמין את המלון ישירות באתר המלון ולא באתרים כגון בוקינג או הוטלס, כך תבטיחו לעצמכם שתקבלו את החדר המתאים לכם ושיתאפשר ביטול במקרה הצורך.

 

מפת המקומות המוזכרים בפוסט

פולין עם ילדים – המלצות לטיולים בערים נוספות בפולין.

וורוצלב היא ללא ספק היעד הראשון שהייתי בוחרת בו כעיר לביקור עם ילדים. למידע על בגמדים, הגשרים ועוד אטרקציות בעיר. 

פוזנן מתאימה מאוד לסופ"ש עם ילדים בגלל הבתים הצבעוניים שלה, מופע העיזים משעון ערית פוזנן והרוגלע המיוחד שלה.

זקופנה והרי הטטרה הם איזור טבע נהדר ומציעים אטרקציות, מסלולי הליכה למשפחות בטטרה, מסלולי הליכה מאתגרים יותר, וגם אגמים יפהפיים כמו המורסקי אוקו.

גם קרקוב מציעה אפשרויות לטיול עם ילדים. יצאנו לסיור אומנות רחוב מרתק בעיר , וגם הצצנו למוזיאונים מענינים.

ליען נוסבאום בעלת הבלוג "בדרכים" אמא לילד קטן כתבה פוסט נהדר עם המלצות לטיול בוורשה עם ילדים.

מיכל מנור בעלת הבלוג רואה עולם לקחה את ביתה לטיול בת-מצווש בוורשה. שתיהן נהנו מאוד.

 

23 Comments

  1. רחלי

    המידע שלך תמעד כתוב בצורה ציורית , כך שאני מרגישה שאני מטיילת איתך.
    נהנת מכל טיול וזה תמעד מהווה כלי משמעותי בהכנה לטיול הבא שלנו.
    תמשיכי לטייל

  2. ינינה היקרה! איזה פוסט מקסים ומלא מידע – עשית לי חשק גדול להזמין כרטיסי טיסה לכל המשפחה ולטוס איתם לגדנסק!!!
    התרגשתי מתמונת פסל הקינדרטרנספורט, שדומה מאד לאחיו בתחנת הרכבת ליוורפול בלונדון…
    הכתיבה שלך נהדרת וקולחת, והתמונות יפיפיות ומקשטות את הכתוב – תענוג לקרוא!
    אורלי

    1. yanina.zaslavsky

      תודה רבה אורלי. גדנסק וסביבתה היא יעד מעולה למתבגרים. לא ראיתי את שאר הפסלים אבל זה פרוייקט מרגש ומעורר מחשבות.

    1. yanina.zaslavsky

      אורה תודה רבה ! אצלי הילדים הם רק תירוץ ללכת לכל המקומות האלה ;)ובנימה רצינית אני מסכימה איתך שהמקומות מענינים גם למבוגרים. כשאנחנו מטיילים כמשפחה אנחנו תמיד משתדלים לבקר במקומות שהם גם וגם. עד כמה שאפשר.

  3. אני מופתעת מכמות המקומות וההיצע שיש לגדנסק לתת לתירים. אצלי הילדים חותרים למקומות ארופאים מובהקים, אני מניחה שלפולין הם יגיעו, כמונו, בבגרות, אחרי שישלימו את מערב אירופה ובטח את ארה"ב. לדעתי חלק גדול מהמקומות שהראית מתאי ים גם למבוגרים. תודה על פוסט מלא מידע וצילומים יפים. שמחה שהיתה לכן הזדמנות כזו מוצלחת לנסוע ולחוות חוויות.

    1. yanina.zaslavsky

      תודה ציפי. אני באמת עשיתי את מערב אירופה בצעירותי , אבל אז פולין היתה מעבר למסך הברזל. וורשה כבר לגמרי על המפה של הצעירים. גדנסק לדעתי אלגנטית יותר ויש בה כמה אופציות בילוי לא צפויות.

  4. זיוה

    ינינה, כמה הרבה ראית והספקת. זה מאוד מרשים. לגבי הקינדרטרנספורט – כדי להבין גם את השתלשלות המאורעות וגם את המשמעות האישית-הרגשית לילדים שהועברו ללונדון ולמשפחותיהם שנשארו מאחור אני ממליצה לקרוא את הספר "נערה מברלין". בני נוער יכולים לקרוא אותו והוא מאוד מרגש. לי הוא שינה את כל ההסתכלות על בני הנוער הצעירים שהגיעו לאנגליה, לארץ או ליעדים אחרים (כמובן לא כולם בקינדר טרנספורט אבל בסיטואציה דומה), אם זה במשפחתי או הסביבתי הקרובה. אנשים שחשבתי תמיד שאינם מה שנקרא "ניצולי שואה", והספר המחיש את הסבל שנאלצו לחוות ולהתמודד עמו.

    1. yanina.zaslavsky

      תודה על ההמלצה על הספר. קראתי קצת ברשת ואת המאמרים שצירפתי בקישור לנושא, ואכן מדובר שם על הקשיים הרבים שהילדים חוו. חלק גדול לא הבין לקראת מה הוא הולך, ולעל אחת כמה וכמה שלא יראה את הוריו ומשפחתו שוב. טוב שיש ספר שמתאים גם לבני הנער.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *