בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
איי סן חואן – על קו החוף ישוטטו הילדים

איי סן חואן – על קו החוף ישוטטו הילדים

חופים סלעיים, מפרצונים קטנים, יערות מחטניים, ליוויתנים, כלבי ים, ציפורי מים ושלווה – אלה הם מראות חופשה באיי סן חואן. אם תביטו במפה באיזור הגיאוגרפי בין ונקובר לסיאטל תגלו חוף משונן ומפורץ, איים קטנים וגדולים ומיצרים רבים. קבוצת איי סן חואן כוללת בתוכה 172 איים ושוניות. לארבעה איים גדולים ניתן להגיע במעבורת. את שלושת הימים הבאים אנחנו מבלים בשקט ובשלווה של האי אורקאס.

איי סן חואן
איי סן חואן

איי סן חואן – טיול באי אורקס

בניגוד לסברה הרווחת האי אורקס ( (Orcas Island ) הוא אינו על שמם של ליוויתני האורקה, השחורים לבנים, הנמצאים במימי המפרצים הסובבים את האיים. רבים מגיעים לאי בעיקר כדי לשוט ולצפות בהם. האי נקרא ע"ש אציל מקסיקני ששלח לאזור משלחת מחקר בסוף המאה ה18. שטח האי אורקס הינו כ 150 ק"מ רבועים עם אוכלוסייה של כ 6000 תושבים. אל ליוויתני האורקה אנחנו עוד נגיע.

זהו האי הגדול בקבוצת האיים. באי ישנה שמורת טבע השייכת לאינדיאנים וסגורה לציבור עקב ונדליזם. כמוכן באי שמורת מורן (Moran), שבתוכה ממוקם הר החוקה ( Constitution) שהוא הגבוה שבהרי האיים ומתנשא לרום צנוע של כ 730 מטרים. השמורה כוללת יער, מספר אגמים ומפלים.

אנחנו מתמקמים במקום הלינה בעיירה איסטסאונד, ויוצאים לשוטט בחוף הסמוך.

איי סן חואן
פארק קו המים איסטסאונד

פארק קו המים איסטסאונד

פארק קו המים הוא רצועת חוף ובה מרחבי דשא וחוף סלעי עם עצי סחף. מהחוף ניתן לראות אי קטן שהוא יעד פופולרי לטיולי קייקים של ילדים. חלק אחד של השמורה סגור למבקרים, במטרה לאפשר לטבע להתחדש.

שיטוט על קו החוף הוא דרך נהדרת להתחיל טיול באי אורקס ולחלץ עצמות לאחר יום נהיגה ממושך. הבנות משוטטות על החוף, מתרגעות על גזעי עץ, מקפיצות אבנים אל קו המים, מצלמות ומצטלמות. בין הסלעים ניתן לפגוש סרטנים אדומים או את הנשל שלהם. השמורה פתוחה במשך כל שעות היום אבל שעות בין הערביים קסומות במיוחד לטיול.

למידע נוסף על הפארק ומפה.

איי סן חואן

שמורת מורן – מסלולי הליכה ותצפיות על איי חואן

שמורת מורן (Moran) כוללת יער, מספר אגמים ומפלים, אתרי קמפינג ושבילי הליכה.  השמורה נקראת על שמו של רוברט מורן, ממייסדי העיר סיאטל, והייתה האחוזה הפרטית שלו בראשית המאה שעברה, עד שנמסרה על ידו למדינה לצורכי הקמת הפארק. בשמורה ממוקם הר החוקה ( Constitution) הגבוהה שבהרי האיים ומתנשא לרום צנוע של כ 730 מטרים. אל ההר אפשר להגיע בשבילי הליכה או בנסיעה ברכב. אנחנו עשינו זאת – גם וגם.

בראש ההר מתנוסס מגדל אבן מאסיבי.  המגדל הוא פרי תכנונו של  אלסוורת' סטוריי , הארכיטקט שביסס סגנון ארכיטקטוני יחודי לאיזור. הוא הצטרף לשרות הפארקים בשנות השלושים והתגורר באי אורקס במשך חמש שנים. משעלה הצורך לבנות מגדל תצפית אש הגיש הארכיטקט ארבע הצעות שמתוכן נבחרה אחת . המגדל נבנה על ידי צעירים מובטלים שגויסו לעבודה, תוך שימוש בחומרים מקומיים והרבה כוח פיזי.  תחזוקתו של מבנה כזה באיזור חשוף לפגעי מזג האויר היא אינה פשוטה. מאמצים רבים מושקעים לשמירה על הקיים. בזכות המיקום שלו חברות תקשורת הציבו עליו אנטנות שכיערו את מראו. האנטנות הוסרו לאחר מאבק ממושך שניהל נכדו של מורן. נראה שסטוריי חזה את הדברים האלה. בשיפוץ המקום ב1970 נמצאה לוחית פליז עליה חקק סטוריי "למי שמשמר נתונה ברכתי הכנה, וקללה שלוחה למי שמשנה"..

אנחנו מגיעים לתצפית הזו פעמיים. רק באחד הימים הראות ממש טובה. בהחלט שווה להגיע, אך כדאי לבחור את היום עם הראות הטובה. מהתצפית ישנו מראה הן על הסביבה הקרובה של האי אורקס וגם על איי סן חואן.

בביקור השני שלנו אנחנו עושים מסלול מהתצפית עד לאחד האגמים ועולים בחזרה. המסלול לא קשה או ארוך במיוחד אבל הירידה שאורכה כשני ק"מ די תלולה. ההליכה ביער מהנה, בייחוד כשאנו פוגשים איילים מקומיים. אין דבר מענג יותר מלפגוש בעלי חיים בצד הדרך. בנסיעה בכבישים או בהליכה בשבילים .

למרות קצב מאוד מתון אנחנו עייפים. הקטנה פוצחת בהתקף קיטורים ואפילו נחשי הגומי מתקשים להרגיע אותה. בדדיעבד עדיף לעשות את המסלול בכיוון הפוך תחילה לעלות לתצפית ואחר כך לרדת לאגם.

איי סן חואן

שמורת מורן – מידע שימושי

בפארק ישנן מספר רב של מסלולי הליכה ברמות קושי שונות, חלקם מעגליים, הם מסומנים על המפה. עלות הכניסה לפארק היא 10 דולר לרכב ליום. אם אתם מתכוונים לבקר בפארקים נוספים במדינת וושינגטון או איי סן חואן כדי לשקול לרכוש מנוי לפארקים של המדינה (עלות של 30 דולר לשנה)

שיט ליוויתנים במי איי סן חואן

גולת הכותרת של איי סן חואן היא הצפיה בליוויתנים. בסביבתם של איי סן חואן ישנן להקות של ליוותני קטלן. על מנת לראות אותם יש לעלות על סירה ולצאת לשיט. יש לנו היסטוריה משפחתית של חוסר הצלחה בצפיה בליויתנים. באיסלנד בהפלגה ארוכה הצלחנו לראות זנב. הפלגה מתוכננת בבוסטון בוטלה עקב מזג האויר. בדרום אפריקה בעיירה הרמנוס ראינו את גבם של ליוותנים מהחוף. הפעם, כך אומר הצוות, ההנאה מובטחת.

איי סן חואן
סירה לצפיה בליוויתנים – בכזאת הפלגנו

ההנאה כוללת כמעט 4 וחצי שעות בים, כי הליוויתנים התרחקו מהחוף ולוקח זמן למצוא אותם. משמגיעים ללויתנים שומרים מהם מרחק עקב כללי שמירת טבע נוקשים. אמנם לא מאוד קרובים, אבל הם שם, והם מרגשים.

איי סן חואן

הליוויתן הקטלן הידוע גם כאורקה או גרמפוס הוא הגדול במיני הדולפינים בעולם. אורכו מגיע עד ל10 מטרים ומשקלו ל10 טון. הוא נפוץ בכל האוקיאנוסים וניזון מדגים, דיונונים, עופות ימיים ,צבי ים ויונקים ימיים. הליוויתנים חיים כ40-50 שנה ,אם כי בטבע יכולים להאריך חיים עד גיל 90. הם נמצאים בסכנת הכחדה כיוון שנקבה מעמידה בימי חיה 5 צאצאים בממוצע. כיום יש כ 50000 מפריטים בטבע.

השם אורקה ניתן ליונקיים אלה על ידי הרומאים, ונגזר מהמילה היוונית אוריקס שפירושה ליוויתן. המונח אורק שימש לתיאור דגים גדולים, ליוויתנים או מפלצות ים והתגלגל לתיאור מפלצות בספרות פנטזיה. מקור השם קטלן או רוצח הוא בעדותם של מלחים ספרדים במאה ה18 שצפו בלהקה של קטלנים הורגת ליוותן גדול. "רוצח ליוויתנים" הם כינו אותו, ובתרגום משובש לאנגלית זה הפך לליוויתן רוצח.

תחילה רואים אדי מים ולהקות של ציפורים . אחר כך, כשמתקרבים רואים את סנפירי הגב.

יש שם ליוויתן

בשיט שלנו צפינו באם וגורה, וליוויתן בוגר נוסף שמדלג לא רחוק מהם. המקומיים נותנים להם שמות, ומכירים אותם. אלה להקות מקומיות כאמור, אם כי יש גם ליוויתנים מזדמנים המגיעים לאזור. מה שאנחנו בעיקר רואים זה את סנפירי הגב מגיחים מעל למים, אדי מים, ולפעמים מעט מקצה האף. זה מה שתראו ב- 95% מהמקרים מסבירה לנו המדריכה. אנחנו עוקבים אחריהם, עולים לנשום להם בינות לגלים, עד שמגיע הזמן לחזור.

אורקה
אם ובנה

בשיט ניתן לצפות גם באריות ים והם מקסימים ומרגשים. הם אוהבים להתחמם בשמש על מדפי סלע, ונקבצים עליהם גדולים וקטנים.

איי סן חואן

במים מחכה לנו הפתעה משמחת – הציפור הצבעונית המזכירה קצת בצבעיה ובהתנהגותה ליצן, שהפכה חביבת המשפחה מרגע שפגשנו אותה לראשונה באיסלנד- המטשאי הצפוני, המוכנה גם תוכי ים. תוכי הים כאן הוא עם ציצית גנדרנית מאחור המאפיינת את הציפורים באיזור, כמו שראינו גם בשיט בקמצ'טקה.

בשיט חזרה אני עוצם את עיניי ומנמנם, ולו כדי להפחית מעט את הבחילה, למרות שנטלתי 2 כדורים, כפי שהמליצו לי המארגנים. הליוויתנים מרגשים אבל אין ספק שאני שייך ליבשה…

שיט וצפיה בליוויתנים – מידע נוסף

ליוויתני האורקה נמצאים באיזור איי סן חואן כל השנה, אבל הזמן הטוב ביותר לראות אותם זה בקיץ. אנחנו שטנו בתחילת ספטמבר וזה נחשב סוף העונה. כדאי להזמין מקום מראש. הסיורים האלה פופולריים.

למידע נוסף על צפיה בליוויתנים באיי סן חואן

איי סן חואן

איי סן חואן – מידע שימושי

מידע רב על איי סן חואן והמלצות למסלולי טיול מצאנו באתר המידע של איי סן חואן.

הגעה לאי אורקס

שרות המעבורות של מדינת וושינגטון מציע מספר גדול של מעבורות בכל יום אל ארבעה מאיי סן חואן. בעזרת מעבורות ניתן לנוע גם בין האיים.מומלץ להזמין מקום מראש על המעבורת. שימו לב שהתשלום הוא רק בכיוון אחד של הנסיעה.

לפני ההזמנה כדאי לקרוא מידע מפורט על הזמנת מעבורת לאיי סן חואן.

יוזמה נחמדה של התושבים להעביר את הזמן על המעבורת היא הרכבת פאזלים. על השולחנות פרושים פאזלים וכל אחד מוזמן לתרום להרכבת הפאזל, הנסיעה קצרה מכדי לסיים פאזל כך שזהו שיתוף פעולה בין נוסעים שאינם פוגשים זה את זה, בכיוונים השונים, עד להשלמה.

לינה באי אורקס

כיוון שזהו איזור נופש פופולרי כדאי להקדים ולהזמין לינה. מבדיקה שערכנו מעט מאוד דירות, מלונות ובתי נופש מוצעים באתרי מלונות כגון בוקינג או הוטלס. אמנם יש לא מעט מקומות בair B&B אבל תנאי הביטול נוקשים מאוד. נמקום הלינה שלנו היה דירת נופש מאובזרת היטב בת שני חדרי שינה, סלון ומטבח בעיירה איסטסאונד. את הדירה הזמנו ישרות מאתר הדירות.

המלצת לינה איי סן חואן

מסעדות ואוכל

אמנם יש באי אורקאס מסעדות ובתי קפה בשפע, אבל אנחנו העדפנו לבשל לעצמינו. הצטיידנו באוכל למשך שלושת ימי השהות שלנו לפני שעלינו למעבורת. באי ניתן כמובן לרכוש מזון, אבל הוא יקר .

איי סן חואן

2 Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *