תחילת חודש אלול מביאה איתה תקוה להפוגה מחום הקיץ הגדול וסליחות. גדלתי במשפחה חילונית ובשכונה חילונית. איש לא דפק על חלוננו באישון ליל. בביתי לא נשמעו תפילות ופיוטים. לטרנד סיורי הסליחות התודעתי לראשונה כשמקום העבודה שלי ארגן סיור סליחות בצפת, ונשבתי בקסמם: סימטאות, סיפורים ומנהגים לאחר השקיעה. כשהוזמנתי על ידי דנה חפצדי מטעם תיירות ירושלים, להשתתף בסיור מיוחד לקראת סליחות בירושלים, נעניתי בשמחה. היש מקום טוב יותר מירושלים להתודע למקורות, מסורות ומנהגים שליוו את עם ישראל לאורך דורות? התחלנו בשכונת נחלאות עם טעמים וסיפורים ירושלמיים מפעם, ושמענו על מיזם נשים וסיפורים בירושלים. המשכנו לביקור באתרים סביב לכותל : הגן הארכיאולוגי ומרכז דודסון, מסלול חדש במנהרות הכותל ושרשרת הדורות. וכמובן – סליחות בכותל, שחוויתי בביקור חוזר בירושלים.
סליחות בכותל
העיר העתיקה בלילות אלול שוקקת חיים. גברים ונשים ממהרים בסימטת השוק. גם במעברי הגגות התנועה ערה. כל סימטאות ירושלים מובילות אל הסליחות בכותל. לנו אלה סליחות ראשונות. בעקבות הביקור בכותל קראתי קצת על סליחות. אז לפני שאתאר את חווית הסליחות בכותל אספר כמה דברים שלמדתי מהקריאה.
מה הן הסליחות ?
סליחות הן פיוטים, פסוקים ותפילות הנאמרים לקראת יום הכיפורים, שעיקרם הוא חרטה ובקשה לסליחה. הסליחות הספרדיות, שמתחילות כבר בתחילת חודש אלול, נושאות בקשת מחילה פרטית ומדברות על אפסותו של האדם מול האל. הסליחות האשכנזיות, שנאמרות החל ממוצאי השבת לפני ראש השנה, עוסקות בקשר שבין כפרתו של עם ישראל לגאולה.
במרכז הסליחות עומדת חזרה על יג מידות הרחמים, שלפי האמונה בהן השם מנהיג את העולם ברחמים וסולח על החטאים. אלה הם פסוקים מספר שמות שנאמרו לאחר חטא העגל, בעת שמשה ביקש שהאלהים יסלח לעם ישראל על החטא. מידות אלו מכילות הן רחמים והן דין אולם הן הפכו לביטוי לרחמים באמצעות מדרש נועז של חכמים.
"ה' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת, נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה,וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה – פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל בְּנֵי בָנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים"
מתי החל מנהג הסליחות ?
סליחות מתועדות לראשונה אצל פייטני איטליה במאה התשיעית, ובסידור סעדיה גאון במאה העשירית. נראה כי מנהג הסליחות של היום הם חיבור של שני מעמדי תפילה נפרדים. בתקופת הגאונים נהוג היה בתעניות וביום כיפור לומר את יג מידות הרחמים שוב ושוב, כשאר בין אמירה אחת לשניה נאמרו פיוטי סליחות מיוחדים. בעשרת ימי תשובה נערכו מעמדי תפילה אחרים באשמורת הבוקר, שכונו רחמין או אשמורות שעיקרם אמירת פסוקים ותחינות פשוטות.
ובחזרה לימינו
רחבת הכותל הומה אנשים, נשים וטף. מתפללים בכל מקום: בעזרת הנשים, בעזרת הגברים ובמשותף ברחבת הכניסה. בצד מנינים קטנים וספונטניים המתפללים ביחד ובשקט משודרות ברמקול תחינותיו של חזן או פייטן צרוד מבכי. רבים,נשים וגברים, האוחזים סידור בידם ומתפללים בדבקות ובכוונה. אחרים באו כדי להעלות סטורי: מצלמים בוידאו אל עזרת הגברים, מוסיפים סטיילינג של סידור לתמונה. יש גם רבים כמונו – קבוצות של מטיילי סליחות.
ויש מי שמנסה להרויח צדקה נוספת. סמוך לכניסות יושבים מבקשי צדקה, מושיטים יד, מטלטלין קופותיהם למען יקשקשו במטבעותיהם וממלמלים את מטרתם: הכנסת כלה לחופה, לאלמנות ולאביונים. מדי פעם נשמעת תקיעת שופר. תוקעו לבוש בגדים לבנים וראשו מכוסה בצעיף תכלת, בידו הוא אוחז שופר מסולסל ומעוטר, ועל צווארו תלויים קמיעות. משמתקפצים סקרנים סביב שופרו מציע הוא את מרכולתו, אך מוכן להעטיר גם ברכות חינם: שתבדלי לחיים ארוכים, בריאות ושפע.
סליחות בכותל – מידע שימושי
- הסליחות מתקיימות בימים א-ה החל מהשעה חצות וחצי ועד לזריחה.
- בימי חמישי יש קהל רב במיוחד.
- שער הכניסה לכותל מכיוון שער האשפתות עמוס מאוד. כדאי להגיע דרך השערים האחרים, למשל דרך שער יפו, השוק (רחוב דוד) ואז לפנות לכיוון הכותל.
- החל מה19.9 תהינה רכבות מירושלים לתל אביב, פעם בשעה לאורך כל הלילה. שווה לשקול להגיע לירושלים בתחבורה ציבורית.
סליחות בירושלים – סיור ואירוח בנחלאות
דלילה שמש מתגוררת בבית מעוצב בטוב טעם ובאווירה ירושלמית ברחוב אגריפס. היא דור עשרים בירושלים, משפחתה ממגורשי ספרד. ילדותה עברה עליה בשכונת זכרון משה, שם היא ספגה את אווירת החצרות הירושלמיים. את המנהגים, הפיוטים, הסיפורים והסודות היא חולקת איתנו באירוח הביתי.
דלילה החלה לארח לפני למעלה מעשור, כשילדיה עזבו את הבית. יש בה את כל הנדרש למספרת סיפורים: אנרגיות בלתי נדלות, אהבה לסיפורים ולאנשים ומידה לא מעטה של תיאטרליות. העולם הסובב אותה – ביתה וחפציו, סמטאות השכונה – הוא לה במה. שמה היחודי ניתן לה על ידי הוריה מכיוון שנולדה בקולנוע, במהלך הסרט – שמשון ודלילה. מה הפלא , שמתעוררת בנו תחושה, שהיא חיה בסרט?
בעוד דלילה מספרת סיפורים, בעלה כרמל טורח ועמל במטבח. את מטעמי ידיו הוא פורש ומסדר על שולחן מתחת לחלון עם זכוכית צבעונית. מטעמים כאלה מוהגים במשפחות הסדפרדיות לאכול בשבת : דגים מלוחים ומעושנים, בוריקסים, פסטלים, סלטים, מימרחים, פילו ממולא אגוזים, גבינות ומיני חמוצים.
דלילה היא מדריכת טיולים מוסמכת ויש באמתחתה למעלה מ20 סיורים ירושלמים בנושאים שלמים. במהלך הביקור אנחנו טועמים מעט מהסיור המומחז שלה בסימטאות שכונת נחלאות שמעבר לביתה. בגינה הקהילתית הקטנטנה היא הפכה לגבי בית הכנסת העובר בשכונה, נושא בידו עששית העשויה מנר וקופסת שימורים, דופק על דלתות השכנים ומזמין את כולם לסליחות. בחצר הירושלמית, בין הבתים היא מספרת לנו על התשליך שהיו עושים לקראת השנה החדשה מעל בור המים, שנמצא במרכז החצר. היא מסבירה מדוע יש שכבות של פחים על הבתים (מפני הגשם), ומסיבה את תשומת ליבנו לחלונות שעדין פס כחול כנגד עין הרע צבוע עליהן (שמלאך המוות יחשוב שזה השמים ויתבלבל) וברכות לפריון חקוקות על משקוף הבית – יד של ילד ויד של ילדה.
להזמנת סיפורים בטעם של פעם עם דלילה שמש
סיפורים פיוטים וסיור בליווי כיבוד קל : לקבוצות בין 20 עד 50 איש.אירוח עם ארוחה עד 20 איש.המחירים לקבוצה תלוי בגודלה: 1100 – 1500, ארוחה בתשלום נוסף תלוי בתפריט.
ליצירת קשר עם דלילה: טלפון 050-8679877 אימייל delila12@walla.com
נשים וסיפורים בירושלים
דלילה שמש חברה בקבוצת נשים וסיפורים בירושלים, מיסודה של המחלקה לקידום נשים בעיריית ירושלים. זהו מיזם תיירותי חברתי המאפשר למבקרים הצצה לבתיהן ולאורח חיהן של נשים בירושלים מכל קשת החברה הירושלמית: חילוניות, חרדיות, דתיות לאומיות, נוצריות וערביות. הנשים מארחות בביתן, מספרות את סיפור חייהן, או מעבירות סדנאות בתחומים שונים. האירוח הוא לקבוצות ולמשפחות מלווה בכיבוש קל או בארוחה. לכבוד חודש אלול, הן יוצאות במיזם של סיורי סליחות .
לא רק סליחות בירושלים – ביקור אתרים ליד הכותל
כשעומדים ליד הכותל המערבי, המתוחם משני צדדיו במבנים, קל לשכוח שהוא רק קטע קטן מהחומה המערבית של הר הבית. למעשה הוא ממשיך גם אל עומק האדמה. הביקור במרכז דוידסון ובמנהרות הכותל מאפשר לראות עוד חלקים ממנו. אמנם הייתי בשני האתרים בעבר אבל רק הפעם, כביקרתי בהם ביום אחד, הצלחתי לתפוס בפעם הראשונה את גודלו של מתחם בית המקדש.
הגן הארכיאולוגי ומרכז דודסון – מסלול לכל המשפחה
אתר מענין מאוד, שלגמרי שכחתי מקיומו, הוא מרכז דודסון, הידוע גם כגן הארכיאולוגי ירושלים או גן העופל. האתר מנגיש את ההיסטוריה והארכיאולוגיה לקהל בעזרת שילוב מולטימדיה. במקום יש ממצאים החל מתקופת הברונזה לפני כ5000 שנה, ועד התקופה העות'מנית. חשיבותו העיקרית של הגן במבנים והממצאים מימי בית שני ובאלה התרכז הביקור שלנו. אבל תחילה יש להתיחס לשם המוזר מעט של המקום – גן העוֹפֶל. העופל היא מילה מהתנ"ך המתארת את האיזור בעיר שבו ישב המלך או מרכז המנהל. איזור זה היה בדרך כלל מוגבה, ומכאן נגזר הפועל להעפיל. בירושלים העלייה הייתה מעיר דוד דרך העופל אל הר הבית.
תחילתן של החפירות הארכיאולוגיות באיזור הכותל הוא באמצע המאה ה19. הארכיאולוג הבריטי צ'ארלס וורן נשלח על ידי מלכתו ויקטוריה לחפור סמוך לחומות. השלטון העותמאני אסר על חפירות באופן גלוי בהר הבית מפחד פגיעה באתרים הקדושים לאיסלם. וורן חפר פירים ומנהרות, כדי לבדוק האם יש ממצאים מתחת לפני השטח. מאז נערכו חפירות רבות באיזור, הן בימי הבריטים והן על ידי ארכיאולוגים ישראלים. כל סבב חפירות העלה ממצאים חדשים ומענינים.
הגן סמוך לפינה הדרומית מערבית של החומה המקיפה את הר הבית. החומה המערבית היא המשכו הישיר של הכותל המערבי! כשיורדים ממפלס הכניסה אל החומה מבחינים ברחוב מרוצף. זהו הרחוב ההרודיאני. ממנו היו עולי הרגל מגיעים אל השער להר הבית. לאורך הרחוב נחשפו שורת חנויות, שבהם מכרו בין השאר מנחות, קורבנות וחפצי פולחן. זה המקום לעצום עיניים לדמיין איך פעם היה זה מקום סואן.
ממצא מרתק נוסף הוא קשת רובינסון. כיום העליה להר הבית מהצד המערבי היא דרך שער המוגרבים, אבל בזמן בית שני היו מספר שערים בחומה המערבית. אל השער הדרומי בחומה הוביל מחלף להולכי רגל, שחיבר בין מפלס הרחוב למפלס המוגבה של הר הבית. הדרך נשענה על קשת ענקית. גובהה 15 מטר, מפתחה 12 מטר, ומשקל האבנים היה 1600 טון. הקשת נחרבה על ידי הרומאים לאחר כיבוש ירושלים. ההשערה היא שהקשת נפלה לאחר שהרומאים הצליחו לחצוב ולהוציא את אבן הראשה – האבן שבזכותה עומדת הקשת. שרידי הקשת נשארו בולטים מהחומה, וזוהו על ידי רובינסון האמריקאי.
הממצא המרגש ביותר הוא אבן התקיעה. במפולת הסמוכה לפינה הדרומית מערבית התגלתה אבן ועליה כתובת : 'לבית התקיעה להכ…' . בית התקיעה הוא מקום שבו נהגו לתקוע בחצוצרות כדי להכריז על כניסת השבת והחג. האבן היא ראש הפינה של החומה, שהושלכה על ידי הרומאים כשפירקו את כותלי הר הבית. במקום ניתן לראות את העתק האבן.המקור – במוזיאון ישראל.
מרכז דודסון – מידע שימושי
הגן הארכיאולוגי- מרכז דודסון מציע שני מסלולים המתאימים גם למשפחות:
- סיור באתרים המרכזים של המקום בעזרת סיור קולי במכשיר הנייד. בכל נקודה בעלת ענין יש קוד לסריקה, המפעיל הסבר אודיו על המקום. ההסברים ברורים ומענינים. היתרון של הסיור הוא שאפשר לשמוע את כל ההסברים כל המשפחה ביחד. הסיור הוא בעלות של 5 שקלים בנוסף לכרטיס הכניסה.
- סיור בשילוב מציאות רבודה: הסיור כולל ארבע תחנות בשטח הגן כשבכל אחת בעזרת משקפי מציאות רבודה ההיסטוריה קמה לנגד עינינו.המציאות הרבודה מגניבה ממש ועוברת בין אנימציה, לבין המראה המציאותי. הסיור מומלץ לילדי בית ספר מגיל 9-10, ואינו מתאים לקטנים. עלותו לא זולה – 50\60 ש"ח לערכת למבוגר\ילד.
- כל סיור עורך כ40 דקות
מנהרות הכותל – מסלול הגשר הגדול
את בת המצוה של בכורתנו, סטודנטית כיום, חגגנו במנהרות הכותל. כלת השמחה הדריכה את המשפחה בסיור מרתק ומרגש לאורך מנהרות הכותל. בתריסר השנים שעברו מאז לא נחו הארכיאולוגים והתגלו תגליות חדשות. לאחרונה נפתח מסלול חדש – מסלול הגשר הגדול. המסלול יורד קומה נוספת אל מתחת לאדמה, וחושף תגליות חדשות הקשורות לתקופת בית שני וסיומה.
הסיור מתחיל בהסבר על תוואי הר המוריה והגיא הסמוך לו, את בנית בית המקדש ואת מיקום הגשר הגדול. אחרי שאנחנו מקבלים תמונה כללית אנן יורדים למטה, אל החפירות ואל הפרטים.
בלב הסיור מבנה גדול, שנבנה ככל הנראה כ40 שנה לפני החורבן. הוא שכן ליד הרחוב הראשי של החנויות שהיו מחוץ למקדש. המבנה בנוי במאפיני הבניה בימי בית שני: כרכוב, עמודים נאים, אבנים גדולות ומסותתות. העמודים היו מעוטרים בכותרות נאות. מהחורים בכותרות, מעריכים שיצאו מים למזרקות נוי. המים הגיעו מאמת המים, שעברה על הגשר הגדול. עם השנים עשו שינויים במבנה והוא חולק לחדרים קטנים יותר, ואף הורחב עד לקשתות הגשר הגדול. באחד מהחדרים נבנה מקווה טהרה בעל צורה מיוחדת – חשובים ששימש כמקוה לכלים.
סופו של הביקור מוביל אותנו אל חדר המשתרע על שני מפלסים. בצידו האחד קיר גדול, מאבנים מסותתות. האבנים הם אבני הכותל – רק שהו נראות חדשות. לא פלא כמעט אלפים שנה שכנו במעבה האדמה לפני שנחשפו. במפלס התחתון אנו מבחינים במבנה מבנה דמוי תיאטרון מתחת לקשת. תיאטרון זה יכול להכיל מעל 200 איש. לכן חושבים שהוא שימש להופעות מצומצמות (ואז שמו אודיאון), או לאספות של נכבדי העם (ואז שמו בוליטריון). בנייתו של תיאטרון זה מעולם לא הושלמה ולכן סוברים שהוא מעולם לא היה בשימוש בפועל. יש הטוענים שבנייתו הופסקה בפריצת מרד בר כוכבא.
ההליכה מתחת לאדמה דרך מסדרונות וחדרים מבלבלת. לכן כל כך מרתק לצפות במודל בית המרדש בסוף הסיור. החלק המעניין ביותר הוא כמובן האיזור שבו אנחנו מטיילים ואותו אנחנו רואים במודל בשכבות שונות, ולאורך התקופות. כאן מבינים עד כמה הכותל הוא חלק קטן מהחומה המערבית, וגם כמה עוד חבוי מהעין.
מנהרות הכותל – מידע שימושי
- הביקור במנהרות הכותל הוא רק בסיור מודרך.
- יש אפשרות להגיע לבית הכנסת הקטן והממוזג במנהרות הכותל לתפילה בלבד.
- באתר מנהרות הכותל אפשר למצוא מידע על שני הסיורים, ועל חוויות נוספות במקום.
שרשרת הדורות
זהו מיצג אורקולי המתפרש על שמונה חדרים. המיצג מתאר נקודות בזמן של ההיסטוריה היהודית וקושר אל ערכים של העם היהודי. את הביקור בחדרים השונים מלווה אותנו דמותו הוירטואלית של אביתר בנאי. הוא מספר את סיפור עלית משפחתו והשתרשותה בארץ, הוא מדבר על תהליך חיפוש השורשים שהוא עבר, והוא מספר על המאורעות בהיסטוריה של העם היהודים, ומלווה גם בניגון ובשיריו.
בחדרים חוזר מוטיב של יצירה גדולה מזכוכית: פעם אלה שמות האבות והשבטים, פעם אלה שמות מלכי ישראל ויהודה, פעם זוהי חנוכיה ועליה שמות חז"ל, ופעם אלה שברים וחורבות המסמלים את חורבן בית המקדש.
אמנם החדרים נמצאים באיזור מנהרות הכותל ובחלקם ניתן לראות את הקמרונות והקירות, אך לרוב אין התיחסות לארכיאולוגיה. בחדר אחד ניתן לראות דרך הרצפה שכבות, שהתגלו בחפירות ארכיאולוגיות. הביקור הוא יותר חוויתי מאשר לימודי.
שרשרת הדורות – מידע שימושי :
- כמה זמן ? הביקור אורך כ45 דקות.
- למי מתאים ? הביקור מתאים למשפחות עם ילדים בגיל בית ספר. המלצה חמה להגיע לכאן עם אורחים מחו"ל עם זיקה לעם היהודי.
- למידע נוסף והזמנת סיור
לא רק סליחות בירושלים – המלצות נוספות
- סיור מרתק בעקבות הקרמיקה הארמנית
- הרצל ביקר בירושלים רק פעם אחת. איך התרשם ממנה? לשם מה הגיע ? על כך בשחזור מסעו של הרצל לירושלים.
- לעוד המלצות על ירושלים
- דנה חפצדי מנהלת קבוצה משובחת בפייסבוק על תיירות בירושלים.
תגליות מפעימות בירושלים! תודה על המידע על הסליחות. החכמתי. רושמת לעצמי את דלילה!
תודה מלי! ממליצה בחום לדעתי ביניכם יהי קליק מיידי!
פוסט נהדר ! העולם המופלא של ירושלים. מקווה לבקר בקרוב שוב שם.
עשרה קבין של עניין ירדו על העולם., תשעה נטלה ירושלים… אם יורשה לי להעיר. לגמרי עולם מופלא