בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק

מסלולי הליכה בסנטוריני

מסלולי הליכה בסנטוריני היו הפתעת החופשה שלנו. בסנטוריני ישנם כ 10 מסלולים המאפשרים להכיר את סנטוריני ונופיה מזוית אחרת. המסלולים עוברים בין כפרים ותצפיות נוף וחלקם מתבססים על דרכים עתיקות. אמנם הזמן היפה והנוח ביותר לטייל לאורך מסלולי הליכה בסנטוריני הוא האביב, אבל אנחנו שטיילנו בקיץ השקמנו קום וזכינו להנות מטיול בקרירות היחסית של הבוקר .

מבין עשרה מסלולי הליכה בסנטוריני טיילנו בשלושה:

בין מלונות בוטיק וטבע געשי – מסלול הליכה מפירה לאיה

זהו המסלול המפורסם מבין מסלולי הליכה בסנטוריני, העובר בין כפרים ציוריים ותיירותיים, כנסיות מבודדות על צלע הר ולאורך מדרונות געשיים. מהמסלול נשקפים מראות מזויות שונות אל הקלדרה, האיים שבתוכה והכפרים הצופים אליה. מסלולי הליכה שמשלבים טיול בין נופים וכפרים הם מסלולי ההליכה האהובים עלי. המסלול ההליכה זה הוא בעיני אחד היפים שעשינו.

מפירה לאיה – מידע שימושי

• נקודת התחלה: פירה או איה. אפשר לעשות את המסלול לשני הכיוונים. אנחנו התחלנו בפירה ליד העיריה. ההמלצה שלי היא להתחיל דווקא בכפר אימרובילי ( Imerovigli ) ולוותר על רצף הכפרים שלפניו. מאימרובילי מתחיל הקטע "הפראי" של הדרך. ברצף הכפרים מבקרים ממילא.
  • מרחק: 10-12 ק"מ תלוי היכן מסימים והיכן מתחילים.התחלה באימרובילי מקצרת את הדרך ב2 ק"מ.
  • זמן הליכה: הזמן המצויין על השלטים הוא כ 3 שעות ו45 דקות, אבל הוא תלוי בקצב העצירות לפוטו-סטופ. הקטע בין פירה לאימרובילי, לקח לנו כמעט שעה.
  • מתי: מוקדם בבוקר, בקיץ מומלץ לצאת מאימרובילי לא יאוחר מהשעה 7. המסלול חשוף ברובו.
  • חניה – באיזור פירה ישנם מספר חניונים. אנחנו חנינו בחניון הדרומי ביותר שלה. באיה ובכפר פיניקיה ישנם מספר חניונים, אחד מהם בתשלום של 10 יורו. אם מתחילים באימרובילי – סמוך לכיכר המרכזית של הכפר יש חניון.
  • המסלול הוא קוי. חזרנו לנקודת ההתחלה באוטובוס. האוטובוס בין פירה לאיה עובר כל חצי שעה. עלות 1.6 יורו לאדם.
  • המסלול ברור ומשולט בנקודות פיצול. לקריאת תיאור מסלול מפורט .
מסלול הליכה מפירה לאיה, מסלולי הליכה בסנטוריני

מפירה לאיה סיפור טיול

הקטע הבוטיקי – מפירה לאימורבילי

בשעה 7 בבוקר החנינו את המיני-אוטו שלנו במגרש החניה בקצה פירה והתחלנו ללכת. בדיעבד – היה עדיף לצאת שעה קודם. פירה ישנה. תריסי חנויות הבוטיקים מוגפים, המסעדות סגורות, ורק ראשוני העובדים מתחילים להגיע – לבושים בלבן. "קלימרה! בוקר טוב! " אנחנו מברכים זה את זה. הסימטאות שהמו אדם לקראת שקיעה ואחריה, ריקות עכשיו. פה ושם אנחנו פוגשים חתול סנטוריני וצלמים. רוח קלילה מלווה אותנו.

חתולים

שמש הבוקר העולה מאירה את הכפרים באור רך. השחפים מלווים אותנו בקריאותיהם. המראות אל הקלדרה יפהפיים. המים נראים כחולים ושלווים. סירות קטנות מנקדות אותם בלבן. אחרי חצי שעה של הליכה אנחנו פוגשים שלט ומגלים שעשינו בחצי שעה מסלול של רבע שעה. נו טוב, ככה זה כשכל שניה עוצרים לפוטו-סטופ.

רצף המלונות, בתי הקפה והחנויות שעברנו נראה כישוב אחד. למעשה אלה הם שלושה כפרים : פירה, פירסטפאני, ואימורבילי. בפאתי אימורבילי, הישוב הגבוה ביותר מבין השלושה, נעלמים בתי הקפה ונשארים רק מלונות הבוטיק. המדרון כולו מרפסות שמש, מדרגות, בריכות וכסאות נוח. השעה 8 בבוקר וראשוני הנופשים כבר ישובים אל מול הנוף. ארוחת הבוקר ערוכה לפניהם.

מקום יפה לקפה – משקיף אל האי תריסיה

הקטע הטבעי – מאימרובלי לאיה

בקצה אימרובילי מתחיל הקטע ההרפתקני של המסלול. המלונות הולכים ומתדללים. המדרון אל הים חשוף כולו.אנחנו רואים את הצמחיה הטבעית. לטאות קטנות מתרוצצות בין השיחים והאבנים. מהירות מכדי שאוכל לצלם אותן. מדהים שאפילו בשיא הקיץ יש עוד משהו שפורח. אנחנו מגלים שאנחנו לא לבד. עושי כושר עוברים אותנו בריצה, ויש עוד טיילים. אנחנו פוגשים גם את המקדימים שיצאו מאיה.

מבט קדימה מראה לנו שביל המוביל אל ראש של גבעה, עליה כנסיה. בהמשך מבצבצים כיפה ומגדל פעמונים. העליה תלולה. אנחנו מסיימים את העליה אל הכנסיה ועוצרים למנוחה בצל האורנים המקיפים אותה.

מכאן רואים היטב את הכפר שהשארנו מאחורינו, את האיים השרופים והספינות הקטנות היוצאות לשיט . מאחוריהם החלק הדרומי של האי. זו אחת התצפיות היפות שהיינו בהם.

כנסיות וחמורים יש, ארוחת בוקר – אין

הייתי שמחה לעצור לארוחת בוקר, ולשתות משהן – אבל אין כלום. את בתי הקפה השארנו מאחורינו. פה ושם אנחנו רואים קיוסקים סגורים. הגזלנים המקומיים ישנים עד מאוחר.

עוד קצת הליכה ומתחילה ירידה תלולה. הולכים לאט ובזהירות. לאן יש למהר? השעה כבר 9 והשמש מפליאה בנו את חומה. למזלנו רוח קרירה מנשבת, מיבשת את הזיעה ומפיגה את החום. השביל עובר לצידה השני של הגבעה ואל תוך קטע צל. פתאום משום מקום לפנינו נפרש מלון גדול. לא רחוק היום, אני אומרת לאיש, שגם קטע השביל הזה יהיה מרוצף מלונות.

מרחוק אנחנו רואים איש על חמור. צריף קטן ושלט המציע טיול חמורים מסביר את המצאותו. זה החמר שהולך להביא את חמוריו. הפתעות ריחניות על השביל מבטיחות לנו שאנחנו בדיוק על אם הדרך.

השביל מוביל אל כנסיה והפעם מצידה השני נפרשים לפנינו הכפרים פניקיה, איה ומפרץ קטן יפהפה – מפרץ אמודי.

המסלול מוביל אותנו אל תוך פאתי הכפר פיניקיה. אנחנו יכולים לראות את פירה שממנה יצאנו. גם בקטע השביל האחרון יש תצפיות נוף יפהפיות. אנחנו עוברים על פני אתרי בניה של מלונות.

המסלול מוביל ישירות אל איה, אל הבוטיקים שלה, שכבר מתחילים להתעורר. אנחנו רעבים נורא. כמעט ארבע שעות של הליכה ולא אכלנו דבר. לשמחתינו אנחנו מאתרים את המאפיה של הכפר. הריח טוב עולה ממנה. את מאפי הבוקר הטריים ואת הקפה הקר אנחנו אוכלים לאיטנו על ספסל מוצל, בכיכר הכנסיה המרכזית.

כעת לא נותר לנו אלא להמתין לאוטובוס אל שיחזיר אותנו לפירה.

מסלול הליכה מפירה לאיה, מסלולי הליכה בסנטוריני
אחת הכנסיות באיה

מסלול סלע סקרוס ( Skaros rock hike )

סלע סקרוס המזדקר מתוך מדרון האי, עומד במערומו הגעשי אל מול רצף לבן של מלונות הבוטיק.  מרחוק הוא נראה כסלע ענק, מלבני, העומד בראש תלולית עפר. זהו הקצר מבין מסלולי הליכה בסנטוריני, והיחיד שמאפשר תצפית טובה אל האיים בלב הקלדרה.

סלע סקרוס, skaros rock, מסלולי הליגה בסנטוריני
מבט אל סלע סקרוס והאי תרסיה

טיול אל סלע סקרוס – מידע שימושי

• נקודת התחלה: כיכר הכפר אימרובילי. שלט מסמן את כיוון ההתחלה. הירידה היא מבין השבילים המובילים למלונות הבוטיק. המסלול הוא הליכה אל הסלע וחזרה ממנו
  • זמן הליכה: 20 דקות הליכה לכיוון. המסלול הוא ירידה במדרגות, ואח"כ עליה בשביל. המסלול חשוף לשמש ברוב.
  • מתי: מוקדם בבוקר, או אחר הצהריים סמוך לשקיעה.
  • חניה – חניון אימרויגלי חינם. ניתן להגיע גם באוטובוס ולרדת בתחנת אימרובילי.

מקרוב הוא מרשים ועוצמתי אף יותר. פסים אדומים וירוקים מעטרים את גוש הסלע הענק, ומעידים על נוכחות עופרות.

מסלולי הליכה בסנטוריני , סלע סקרוס

סלע סקרוס – סיפור טיול

תכננו לטייל לסע מוקדם בבוקר. אך אנו מתעוררים אל ערפל כבד שמכסה את הכפר פירה ואת סביבתו. אז אנחנו מתחלים את הטיול בשעה מאוחרת יותר וחוטפים את זעמה של החמה הקופחת על ראשנו. מסלול ההליכה אל סלע סקרוס לוקח לנו כמעט כפול – עקב עצירות מרובות בכל פיסת צל שמצאנו.

אימרובילי, סלע סקרוס

תחילתו של המסלול מוביל אל מבוך מלונות הבוטיק. אנחנו עוברים ליד שכשוכיות פרטיות, מרפסות שיזוף, כסאות ושמשיות מעוצבים. בתוך המבוך כולו מתרוצצים עובדי המלונות. לבושים הם בלבן ועמלים על נקיון, סידור והובלות מזון חומרי הניקוי. אנחנו חולפים על פני נופשים הגוררים מזוודות כבדות, נוטפי זיעה עד למקום משכנם. עוד רגע יכנסו אל תוך החלום האינסטגרמי שלהם.

סלע סקרוס, מסלולי הליכה בסנטוריני, skaros rock

הנוף הנשקף לאורך כל הירידה הוא מרהיב. מים כחולים כחולים. האיים שמולנו וסלע סקרוס. המסלול ברובו מרוצף, ומדורג. בעיקולים אפשר לתפוס פיסות צל ובריזה. כמו בכל מסלולי הליכה בסנטוריני אנחנו חולפים על פני כנסיה, מבהיקה בלובנה. כשאנחנו מסיימים את הירידה ומתנתקים מצלע האי ועוברים השביל הופך להיות שביל עפר.

מסלולי הליכה בסנטוריני - סלע סקרוס

סלע סקרוס והמצודה הונציאנית

פעם, בראש הסלע הגדול הוצב פעמון. להזהיר את תושבי הסביבה מפני מתקפות של פירטים.

בימי הביניים ובתקופה הביזנטית סקרוס היה החשוב מבין חמישה ישובים מבוצרים באי, עקב התפשטות הפירטים בחופי הים האגאי.  את המבצר בנה ג'אקומו באריצי הונציאני, שקיבל את האי במתנה מהדוכס מארקו סאנודי  ב1207.  סביב למבצר התפתח ישוב צפוף, בן לפחות 200 בתים, שכונה קסטלי (Kasteli)  אוכלוסית הישוב היתה קתולית.

סלע סקרוס והמבנים שעליו ניזוקו קשה ברעידות האדמה  במאות ה17 , ה18 וה19. משפחת האצולה הונציאנית החליטה לעזוב אחרי רעידות אדמה בתחילת המאה ה18. נראה שהכפר המשיך להתקיים עד סוף המאה . כשביקר ארכיאולוג בשם שואזה- גופיה ב1836 המבנים היו נטושים . מעט מהקשתות ומגדלי השמירה ניתן לראות כשמתקרבים .

מסלולי הליכה בסנטוריני, סלע סקרוס
שרידי המצודה והכפר, אל מול מלונות הבוטיק באימרובילי

שביל העפר מקיף את הסלע הגדול. אם תרצו לעמוד על פסגתו , תצטרכו לטפס על קיר שרידי המצודה. אנחנו בחרנו לוותר ולהתפעל מהנוף מהשביל. זהו המקום הטוב ביותר המאפשר לצפות בשני האיים הנמצאים בתוך הקלדרה.

דרך עדשת הזום של המצלמה אני בוחנת את תצורות הסלע הגעשיות. סירות צבעוניות עוגנות במפרץ קטן למרגלותיו. את האפשרות לטייל על האי עצמו אנחנו שומרים לפעם הבאה.

משצפינו אל הקלדרה לשביעות רצוננו, אנחנו חזורים כלעומת שבאנו.

מים ושמים – מסלול הליכה מקמארי לפריסה

קמארי ופריסה הם שני כפרים קטנים השוכני משני צדיו של ההר היחיד בסנטוריני. ההר נראה כמקשה אחת בלתי עבירה. סלע ענק המזדקר מתוך המים. מתברר שישנו מסלול הליכה היסטורי המחבר ביניהם. על ההר הקשח והחשוף פעם היתה עיר שוקקת חיים ועטורת מקדשים. על בסיס מסלול הליכה זה ניתן לבנות יום מענג במיוחד.

בין קמארי לפריסה – מידע שימושי:

• כמה זמן ? את מסלול ההליכה עשינו תוך פחות משעתיים, אבל מומלץ לשלב בו פעילויות ולהפוך אותו לבילוי של יום שלם, כפי שאתאר בהמשך. העליה מקמארי לת'ירה העתיקה – לוקחת כשעה. הירידה מת'ירה העתיקה לפריסה – לוקחת כ50 דקות, כולל הצצה לכנסיה קטנה.
  • אופי המסלול ? המסלול תלול למדי, אבל בחלקים גדולים ממנו מרוצף באבנים ויש בו מדרגות להקל על העליה והירידה. המסלול מעגלי – בסיוע לוגיסטי של מונית מים.
  • מתי ? המסלול חשוף לשמש ברובו ולכן מומלץ להתחיל מוקדם בבוקר . אנחנו התלנו בשעה 7.
  • נקודת התחלה : אנחנו התחלנו מקמארי. המסלול מתחיל מאחורי החניה של מלון אנתינאה Antinea. תוכלו לראות שלט עץ קטן מסמן את תחילתו. חנינו ברחוב הסמוך.
  • נקודת הסיום : שיפולי הכפר פריסה. כביש מוליך אל חוף הים ומרכז הכפר- מרחק כ6 דקות הליכה.
  • את המסלול אפשר כמובן לעשות בכיוון ההפוך. בחרנו לעשות בכיוון זה כיוון שהירידה מת'ירה העתיקה אל פריסה מוצלת עד השעות המאוחרות של הבוקר.
  • מונית מים הפועלת בין השעות 10 עד 17 מקשרת בין הכפרים. השיט לוקח כ10 דקות ועולה 5 יורו לאדם.
  • מומלץ לשלב ביום הטיול ביקור בת'ירה העתיקה. האתר נפתח כבר בשעה 08:30.
  • החופים של פריסה וקמארי מאפשרים טבילה מרעננת במים. קחו איתכם מגבת, בגד ים ונעלים לכניסה למים.
  • בפריסה ובקמארי שפע של מסעדות ובתי קפה, אבל קחו אתכם נשנושים לדרך ומים.

מקמארי לפאריסה – סיפור טיול

עולים בלבד

השלט האדום הקטן בתחילת המסלול מבטיח שתוך 50 דקות נהיה על האוכף של ההר החשוף שלפנינו. מרחוק השביל המפותל נראה כשביל עיזים צר.אך כמתקרבים מתגלה שביל מסודר ומרוצף באבנים. מתחילים לעלות. לאט לאט. השיפוע הוא תלול. בכל פיתול של השביל או נקודת צל אנחנו עוצרים להתבונן לאחור. הכפר מנמנם מאחורינו. מטוס ממריא משדה התעופה הקטן של האי.

עיירת חוף בסנטוריני, קמרי

לאחר כמה פיתולים אני מבחינה בדמות קטנה ליד סלע ענק. הוא אוחז בידו מצלמה. כשהוא מבחין בנו, הוא מתחיל לצלם. אני מבינה אותו. כדי לתפוס את גובה ועוצמת הסלעים, צריך איזו דמות בשביל הפרורפורציה. "אנחנו לא לבד" אני אומרת ספק לעצמי, ספק לאיש. מנסה לשכנע , שהרעיון לטפס על צלע הר בסנטוריני בקיץ הוא לא לגמרי מטורף.

כנסיה, מעיין וברוך ג'מילי היווני

בחצי הדרך אנחנו עוצרים למנוחה ליד כנסיה קטנה מתחת לעץ חרוב. פעמוני הכנסיה מחוברים לעץ, וחבליהם משתלשלים כלפי מטה. בקצה החצר פתח המוביל אל מעיין. מעיין טבעי זה, הנובע מסלע הגיר בבסיסו של ההר, היה מקור המים העיקרי של ת'ירה העתיקה. לא בכדי מכונה המעין "הנותן חיים" או ביונית Zoodochus Pigi. על שמו קרויה כך גם הכנסיה..

המעין נחבא בתוך מערה באורך 26 מטר. המים נוטפים מהתקרה אל אגן הקוות. בתוך המערה ניכרים סימני חציבה ,המעידים על כך שהמים נוהלו על ידי בני העיר.

בעבר הדרך לת'ירה עברה ליד המעיין וכאן התפצלה. ענף אחד שלה הוביל לאורך המדרון מטה אל נמל למרגלות ההר. ענף אחר הוביל אל בית קברות של העיר. הנמל של אז הוא קמארי של היום. את בית הקברות,הנקרופוליס,לא הלכנו לחפש. בבואי הביתה גיליתי שהוא מסומן בגוגל.

המעיין שימש כנקודת מנוחה להולכים בדרך, כפי שיעידו כתובות חצובות בסלע ליד המעיין ביוונית ארכאית. גם את הכתובות האלה לא ראינו, כי לא הבאנו פנס.

מסלולי הליכה בסנטוריני, מסלול מקמארי לפריסה, כתובות ביונית עתיקה

אל ת'ירה העתיקה

אנחנו ממשיכים לאורך המסלול אל ת'ירה העתיקה, עד לחיבורו לכביש המפותל המוביל את ת'ירה. את הסללום שהוא יוצר על ההר ניתן לראות מרחוק. השלט האדום שנמצא בעיקול, מבהיר לנו שהגענו לנקודה הנכונה. ממשיכים ללכת עם הכביש על לעיקול הבא. בעיקול ניתן להבחין בצל עצי אורן במדרגות. אע"פ שאין שלט, נראה שהמסלול ממשיך מכאן. מתחילים לעלות. המדרגות מובילות לשביל צר אבל ברור. תוך זמן הליכה קצר אנחנו אכן מגיעים אל ת'ירה. אלמלא עלינו במדרגות, היינו צריכים להתפתל לאורך הכביש עוד מספר עיקולים.

יורדים לפריסה

שלט אדום נוסף מצביע על המסלול לפריסה, ומבטיח שתוך 35 דקות נגיע לשם. הקטע הזה של המסלול בשעות הבוקר מוצל. לפנינו נפרש הכפר הקטן והחוף. אני מבחינה בכיפת כנסיה ומגדליה. יש האומרים, שכנסיה זו נתנה לאי את שמו. סנטוריני הלוא היא סנטה איריני.

קטע דרך זה פופולרי הרבה יותר ואנחנו פוגשים במטיילים שעושים את דרכם במעלה ההר. במהרה הדרך מגיעה לפיצול. ניתן להמשיך ולרדת אל הכפר או להמשיך אל כנסיה קטנה. את הפיצול לא קשה לזהות – אבל ואליה צלב מסמנת את הדרך לכנסיה. ההליכה אל הכנסיה מאריכה את הדרך ב5 דקות לכל כיוון אבל כדאית. סמוך לכנסיה יש ספסלי ושולחנות אל מול הנוף מתחת לעץ . מקום נהדר לעצירה למנוחה.

טבילת סוף מסלול בחוף של פריסה

סופו של המסלול מוביל אל כביש צידי המוסיל אל החוף. לאורך החוף ביתי קפה ומסעדות רבות. במרביתן יש דיל נחמד : אם תאכלו ותשתו, תוכלו לקבל מיטות שיזוף ושמשיה בחינם. החוף עצמו נקי ומסודר ויחסית שקט בהשוואה לקמרי. החוף הוא חוף אבנים שחורות, ולכן כדאי לקחת סנדלי שורש. המים נקיים ועמוקים כבר בסמוך לחוף.

זה הזמן להתרעינן במים,לאכול באחת המסעדות ולנוח. הרוחנו את זה – לא ?

חוף פריסה, Perissa

שיט מפריסה לקמארי

הדרך הנחמדה ביותר לעבור בין פריסה לקמרי היא בשיט. מונית מים מחברת בין שני החופים. לא בכדי אמרתי חופים. כי העליה לסירה והירידה ממנה היא הישר מהחוף. הסירה שטה בסמוך למצוק. אנחנו מטרידים משלוותם שחפים וקורמורנים. מונית המים פועלת בכל יום בין השעות 10 עד 17. השיוט לוקח כ10 דרות והוא עולה 5 יורו לאדם. המסעדות בחוך ישנו לוח זמנים מדוייק.

מסלולי הליכה בסנטוריני – מידע נוסף

במסגרת הכנות הטיול התקשיתי למצוא מידע מפורט על מסלולי הליכה בסנטוריני מבלבד המסלול מפירה לאיה. מצאתי מספר המלצות כלליות על מסלולי הליכה בסנטוריני, אבל לא מידע מספק לתכנון ההליכה בהם. בעת השהות בסנטוריני גיליתי שהמסלולים מסומנים בשלטי עץ קטנים, במרכזי הכפר מהם הם יוצאים. ההמלצה שלי היא לשאול את המקומיים על נקודות ההתחלה. במספר מקומות אפילו מצאתי מפת מסלולים. מקטעי המסלולים אינם ארוכים, בדרך כלל אינם עולים על 4 ק"מ, והמפה מאפשרת ליצור שילובים מענינים. השלטים מציינים את זמן ההליכה, ונמאנו שהוא מתאים לקצב נוח לאדם מבוגר.

מסלולי הליכה בסנטוריני, Santorini hikes

פירוט מסלולי הליכה בסנטוריני באיזור המרכזי

המסלול הסגול (מסומן 2 ) – מאמבוריו לפירגוס ולמסה גוניה( Emborio to Pirgus ) שימו לב לעיתים אמבוריו מופיע כ Emporio . מסלול שעובר דרך שלושה כפרים, דרך מסלולי שדות וגידולים חקלאיים. כשישה ק"מ. המסלול הכחול (מסומן 5 ) הוא ואריאנט על הקטע האחרון.

המסלול הירוק (מסומן 1) – מפירגוס למזנר על הר פרופיטי איליאס, וממנו אל ת'ירה העתיקה. כשישה ק"מ. המנזר הוא הנקודה הגבוהה ביותר באי (550 מטר) הקטע מהמנזר לת'ירה העתיקה הוא חשוף לרוחות ותלול.

4 Comments

1. yanina.zaslavsky

תודה רבה זיוה. קראתי בעניין את המסעות הקיקלידיים שלך. עשית לי חשק לטייל בעקבותיך.