בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
הרהורים על כסף ואורח החיים

הרהורים על כסף ואורח החיים

רגע לפני שעוזבים את נורווגיה, קצת הרהורים על עלויות, כסף ואורח חיים.

נורווגיה נתפשה בתודעה שלי כמדינה יקרה, אולי הכי יקרה בעולם. המדינה עם כוס הקפה היקרה בעולם. מדינה שאפילו לנשום בה עולה כסף..

נורווגיה, היקרה מבין מדינות סקנדינביה,היא מדינת מדינה עשירה,. עושרה בא לה בעיקר מנפט בים הצפוני. זוהי מדינת רווחה שמממנת את מדיניותה ממסים גבוהים – המע"מ לדוגמה הוא 25%!. מרבית המוצרים לנורווגיה מיובאים, התעשייה כמעט אינה מפותחת (מלבד תעשיית העץ), וכמעט שלא ניתן לגדל בה גידולים חקלאיים – גם קר מדי, וגם מפאת תוואי הקרקע ( הררים ומפרצים). סיבה נוספת לכך שמוצרי המזון והצריכה יהיו יקרים.

בתנאים אלה – לנסוע לשם עם משפחה בת 6 נפשות , נשמע כמו התאבדות כלכלית. האומנם ?

מבדיקה ראשונית של מחירי צימרים ודירות נופש – הופתעתי. מצאתי דירונת באוסלו במיקום טוב, במחיר של 1100 קרונות ללילה ( קרונה שווה נכון לתקופה 0.6 שקל), ובמקומות אחרים אף פחות.  לשם השואה תחשבו רגע על צימר למשפחה בת 6 נפשות בארץ.

בדיקה של עלויות כניסה למוזיאונים בעיר, העלתה שהמחירים זולים יותר מאשר מוזיאון ישראל, והילדים בחינם, או "כרטיס" משפחה.

הטבע והנופים הם בחינם.

כרטיסי טיסה לסוף אוגוסט, (באיירברלין), היו זולים יותר מאשר לטוס לוינה או למינכן.

אז נוסעים!

עכשיו כשחזרנו, ואריק עשה את החשבון הכולל, התברר לנו שלא טעינו. זה לא שנורווגיה היא זולה כמו הודו, ואפילו לא כמו אוסטריה. אבל יוקרה היא ענין של השקפה : מה אתה מחפש בטיול שלך.

עוד כמה אמיתויות –

בנורווגיה התברר לי – שכוס הקפה אולי יקרה( לא בהרבה מישראל אגב – 25 -30 קרונות), אבל המילוי מחדש הוא בחינם.

בכל עיירה קטנה, במרכז יש שירותים, נקיים, מחוממים עם נייר. בחינם.

בכל כביש יש פינות פיקניק הממוקמות על הנוף הכי יפה, עם שולחנות ושירותים. בחינם.

האוכל יקר, כמו בארץ או יותר, אבל יש רשתות גדולות, עם מותגים פרטיים במחירים טובים ( למשל KIWI )שכחו מהעוף, לכו על סלמון נורווגי, טרי או מעושן. הבקר עולה כמו בארץ, אבל טעים יותר.

הדלק קצת יקר יותר מאשר בארץ, ויש אגרות על חלק מהכבישים (בעיקר באיזור אוסלו 25- 30 קרונות) והמעבורות הן יקרות, אבל השילוט נפלא והתחזוקה של הכבישים נהדרת.

האטרקציה הזולה ביותר היא הבריכה העירונית – תמורת כ50 שקל לאדם, תקבל מגוון בריכות במגוון טמפרטורות, ג'אקוזי, בועות, מגלשות ומקפצות. והכל פחות או יותר לעצמך. אין הרבה אנשים שם בסקנדינביה.

בנורווגיה, אתה יכול לבחור : לחיות כמלך ולשלם על כך, או לעשות הכל בשביל עצמך – בזול. אבל אתה יכול לבחור!

אם תבחר באופציה הזולה  תוכל לבשל את האוכל שלך בשביל עצמך במטבחים מאובזרים היטב בבקתות, לסדר את המצעים שהבאת מהבית בעצמך, לכבס לעצמך, לנקות אחרי עצמך. מכיוון שהסקנדינבים הם אנשים ישרים, ותרבות ה"עשה זאת בעצמך" היא כל כך מפותחת, הם גם ידאגו להשאיר את המקלחת המשותפת בקמפינג נקיה, ואת הבקתה שבה לנו מצוחצחת. נקה לי , ואנקה לך..

הטבע הוא בחינם, וגם תרבות הטיול בו מפותחת. שבילים משולטים, פינות מידע, לשכת מטיילים עם ידע והמלצות. מדי פעם נדרש לשם אגרה של כביש נופי 20 -30 קרונות. שבילי אופניים בכל מקום, אופניים להשכרה. והנורווגים, אכן מרבים לעסוק בספורט, ולבלות בחיק הטבע.

אם תבחר באופציה היקרה לחיות כמלך – תקבל שירות אדיב ונעים . יציעו את מטתך, ינקו אחריך, יכינו את מזונך במסעדה, ישעשעו אותך, ויגישו לך המחיר בהתאם – בערך כפול ממה שזה יעלה אם תעשה בעצמך. אבל גם כאן יש משהו מנחם – אם המלצר מרויח כמו עובד היטק  מה הסיכוי שמישהו ירצה לרמות אותך ?

קשה שלא לשקוע להשוואה עם תרבות הבילויים הישראלית, שמקדשת את ה"אכול ושתה כפי יכולתך", "אם שילמתי  אז ..", מלונות ועדי עובדים שמשעשעים אותך וילדיך מצאת החמה ועד צאת הנשמה, וצימר "מפנק"  בעלות של שבוע סקי . צימר נקי ובסיסי שמאפשר בישול עצמי במחיר שפוי למשפחה – כמעט ולא בנמצא. ואם תרצה להוזיל את הלינה ותלך על קמפינג, תקבל בעיסקת חבילה עשן מנגל מכל פינה ו"בומים" של מוסיקת ערסים עד לפנות בוקר…

לא הכל יקר בנורווגיה - סנדביץ שרימפס ב35 שקל
לא הכל יקר בנורווגיה – סנדביץ שרימפס ב35 שקל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *