בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
ריגה: קולות מן העבר

ריגה: קולות מן העבר

ההחלטה לעזוב את ברית המועצות ולעלות לארץ ישראל גמלה בליבם של הורי, כשהשכנות בבנין הדירות שלנו כינו אותי, פעוטה בת שנתיים, בכינוי הגנאי השמור ליהודים "ז'ידובקה". בברית המועצות של שנות ה70 הקומוניזם חיסל את הדת, אבל לא את האנטישמיות. בביקורי בריגה הופתעתי לגלות שהמילים "ז'יד" ו"זידובקה" הן מילים בלטבית לציון יהודים ואינם כינויי גנאי, אך כיוון שהתגלגלו לשפות מזרח אירופאיות אחרות והפכו לשכאלה, כעת זה לא "פוליטיקלי קורקט" להשתמש בהם.

איך שגלגל מסתובב לו.

כל מסע אל מדינה מזרח אירופאית היא מבחינתי מסע אל העבר של משפחתי, ואל הכוחות שהשפיעו על גורלה : קומוניזם ויהדות. מה נותר מהם עתה?

לטביה, שנות ה60 , מסט השקופיות שצולמו על ידי אבי
לטביה, שנות ה60 , מסט השקופיות שצולמו על ידי אבי

 

רוסים, לטבים ומה שביניהם 

42% מתושבי ריגה הם ממוצא רוסי, ורוסית היא שפתם הראשונה. בבתי הספר בריגה לימוד השפה הרוסית הוא בגדר חובה, ביחד עם לטבית ואנגלית. לאחרונה היה נסיון להעביר חוק שהופך את השפה הרוסית לשפה רישמית של המדינה לצד הלטבית, אך מהלך זה נכשל.

חלק גדול מהרוסים שנמצאים בריגה, נמצאים כבר כמה מאות שנים והם חלק מהעיר ומהתרבות. הם הגיעו לריגה עם הפיכתה לחלק מהאימפריה הרוסית, והיו ברובם סוחרים, היכו בה שורש והפכו חלק ממנה. בפרלמנט הלטבי ישנה נציגות גבוהה לרוסים והמפלגה המייצגת רבים מהם תופסת כשליש מהנציגים.

יש כמובן מועדים ואירועים הנחגגים על ידי הקהילה הרוסית שיחודיים לה, כגון יום הנצחון על הנאצים, הנחגג ב9 במאי. ביום זה ישנה התכנסות גדולה ליד אנדרטת הנצחון, נאומים נישאים, מוסיקה מושמעת, ורבים שותים ואוכלים. גם את תחילת השנה החדשה הקהילה הרובית חוגגת לפי זמן מוסקבה, המקדים בשעה אחת את זמן ריגה. וכך לפיה שעה שבה נשמעים הזיקוקים כולם יודעים מי חוגגמרבית האנשים הן הלטבים והן הרובים מבינים שחייהם של שתי הקהילות קשורת זו בזו, אבל בכל צד ישנם כמובן הקיצוניים הדוגלים בלאומניות חזקה. הקיצוניים בקהילה של הרוסים שמחים היו להצטרף לאמא רוסיה, ואילו הקיצוניים בקרב הלטבים רוצים לגרש את כל הזרים.

לטביה, שנות ה60, מסט השקופיות שצולמו בידי אבי

שאלה שמרבים לשאול היא האם לטביה חוששת מכך שתכבש שוב על ידי רוסיה או מפעולות אגרסיביות דוגמת חצי האי קרים ואוקריינה? לדברי המדריך שלנו לטביה אינה פוחדת, כיוון שהיא חלק מגוש היורו וחלק מנאט"ו ותקיפה של לטביה תפורש על ידי כוחות נאטו כפעולה נגדה.

את המידע הזה למדנו מפי אדוורדס המדריך שלנו בסיור החינמי של העיר העתיקה המתיחס לא מעט ליחסים בין הלטבים לרוסים. הוא מציג ראיית עולם מאוד דיפלומטית ומאוזנת בנושא. קל להבין שיחסה של המדריכה המקסימה שלנו מהסיור ברובע אז’נסקאלנס שונה. היא מספרת כי אביה וסבה הוגלו לסיביר בתקופה הסובייטית, וסבה לא חזר משם

היחסים עם רוסיה הם כמובן מורכבים. לטביה היתה תחת שלטון רוסי פעמיים : פעם אחת תחת רוסיה הצאריסטית, והפעם השניה כחלק מברית המועצות. במשך תקופה קצרה בין שתי מלחמות העולם היתה לטביה מדינה עצמאית. הלטבים מתייחסים לתקופה שבה היו חלק מברית המועצות כתקופת הכיבוש.

בשנות השלטון הסוביטי הפכה לטביה למרכז תעשייתי חשוב. תוך  התבססות על תשתית קיימת של מסילות רכבת ונמל גדול הוקמו בלטביה מפעלים תעשייתים: מכונות, אלקטרוניקה, תרופות, מזון, שמן, ביגוד, ועוד. האוכלוסיה המקומית היתה קטנה מכדי לאייש את כל מקומות העבודה החדשים, ולכן נשלחו עובדים מרוסיה ללטביה. כך הקהילה הרוסית הלכה וגדלה.

לטביה, שנות ה60, סט שקופיות שצולם בידי אבי
לטביה, שנות ה60, סט שקופיות שצולם בידי אבי

במרכזה של ריגה בולטים מספר אתרים הקשורים למשטר הסובייטי על לטביה:

אנדרטת החירות הנמצאת במרכז העיר נבנתה לזכרם של החיילים שנלחמו את מלחמת העצמאות של לטביה בתום מלחמת העולם הראשונה. היא מסמנת בעיני הלטבים  כאז כך עכשיו את החירות ואת העצמאות. שלושת הכוכבים שמחזיקה הנערה מציינים את שלושת מחוזותיה של לטביה. טקס הסרת הלוט נערך ב1935. משהפכה לטביה להיות חלק מברית המועצות, רצו השלטונות הסוביטים לפרק את האנדרטה, אך לפי הסיפורים הדבר נמנע בזכות פסלת רוסיה נחשבת שראתה באנדרטה ערך אומנותי. השלטונות הסתפקו בנסיונות שינוי המשמעות של האנדרטה. כעת היא סימלה את החופש הסוביטי ושלושת הכוכבים את שלושת הארצות הבלטיות שהיו תחת שלטונה של רוסיה (לטביה, ליטא ואסטוניה). הלטבים זכרו את משמעותה המקורית של האנדרטה, וב1987 בתקופה שהשלטון הסובייטי החל להתפרק עמדו כ500 איש בעצרת שהביאה לחידוש התנועה הלאומית של לטביה.

אנדרטת החופש - ריגה
אנדרטת החופש – ריגה

המבנה השני שבולט הוא "אקדמית המדעים" המתנוסס לגובה של 108 מטר. הא נבנה בשנות החמישים והוא מהווה דוגמה לארכיטקטורה הסטליניסית של אותה תקופה. הוא תוכנן על ידי שלושה ארכיטקטים לטביים, והכספים לבנייתו גוייסו כ"תרומה מרצון" משכרם של העובדים הכפריים, ומהקולחוזים.  הבנין גם כיום משמש כאקדמיה למדעים. תצפית על העיר מהקומה ה17 פתוחה לקהל.

"עוגת יום ההולדת של סטאלין"
"עוגת יום ההולדת של סטאלין"

שני אתרים שסימנתי לעצמי לבקר ולא הספקנו הם מוזיאון הכיבוש ומרתפי הקג"ב

מוזיאון המלחמה עוסק במלחמות שפקדו את לטביה ובפוליטיקה באיזור במאה ה20.

 

ביקור במוזיאון הגטו

בניגוד לקרקוב ולוורשה בריגה הנוכחות היהודית של העבר אינה מורגשת כמעט. אומנם בריגה ישנה קהילה יהודית פעילה של כמה אלפים, בבית הכנסת נערכות תפילות גם ביום חו"ל, וישנו "מוזיאון הגטו היהודי" המנוהל על ידי הקהילה היהודית, אך נושא היהודים וגורלם נראה כי כמעט אינו מופיע באג’נדה התיירותית של העיר. המדריך איתו סיירנו בעיר העתיקה ציין רק שלפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה יהודי ריגה היוו 10% מאוכלוסית העיר, ו98% מהם ניספו. על מפת העיר הוא מראה לי את המזויאון היהודי, ועוד אתר בצפונה של העיר מעבר לנהר, בו ישנו אתר הקשור באדם שהציל יהודים רבים. בויקיפדיה אני מגלה שמתוך 70 אלף יהודי לטביה לפני פרוץ מלימת העולם השניה, 150 יהודים נצלו בזכות הסתרה בבתי לטבים נוצריים.

חצר מוזיאון הגטו
חצר מוזיאון הגטו

אחר הצהריים שרצינו להקדיש למוזיאון הגטו היהודי גשום וקר. המוזיאון היהודי ממוקם קרוב לנהר הדאוגובה שממנה מנשבות רוחות קרות. התערוכה המרכזית של המוזיאון מוקדשת להנצחת חייהם של היהודים בגטאות השונים בכלל ובגיטו ריגה בפרט. תערוכה זו נמצאת בחצר המוזיאון, ופרושה על קירות הנצחה גדולים. מפאת הגשם והקור אנחנו מוותרים על התערוכה ומקדישים את תשומת הלב לתערוכות במבנים הסגורים.

בית מהגטו היהודי
בית מהגטו היהודי

הגטו היהודי של ריגה הצטופף ברובע של בתי עץ המרוחק כ15 דקות הליכה מהמוזיאון. בית עץ אחד שלם הובע למתחם המוזיאון. בקומה התחתונה מסודרים מודלים של בתי הכנסת שפעלו בלטביה לפני מלחמת העולם השני. חלקם צריפים פשוטים, חלקם מבנים מפוארים ומעוטרים. על הקירות תלויות אותיות האלף ביתמקושטות, צבעוניות, מלאות חיים – אלה הן עבודות של ילדי הקהילה במסגרת חוג אומנות המתקיים במוזיאון.

בבית קטן זה ששטחו הוא 30 מ"ר בזמן המלחמה חיו 30 אנשים. בקומה השניה משוחזרים שני חדריםומכילים חפצים של לפני המלחמה. מראה צעצועי הילדים הפזורים בפינה מכמיר לב. מה עלה בגורלם של הילדים ששיחקו בצעצועים האלה?

20161030_160325

מוזיאונים היסטוריים בכלל ומוזיאונים המוקדשים לשואה בפרט באים לספר סיפור, נאראטיב הסטורי, הטומן בחובו גם מוסר השכל, ומסר לבאות. את הנאראטיב שעל פיו גדלתי וחונכתי בארץ אפשר לסכם בפשטנות במסר הבא : “מדינת ישראל קמה כבית לאומי ליהודים. על מנת שלא תקרה שואה נוספת היהודים צריכים לגור בישראל ולהגן עליה.” לסיפור שואת היהודים במלחמת העולם השניה יש כמובן גוונים רבים ואת המסר אפשר לקחת לכיוונים רבים. מאוד מסקרן אותי כיצד מטופל הנושא במוזיאונים השונים המוקדשים לנושא בעולם, ואני משתדלת לבקר בהם.

מוזיאון גטו ריגה נמצא במתחם של מבנים תעשייתיים ומחסנים הבנויים מלבנים אדומות. המתחם כולו בתהליך שיקום ושימור במטרה להפוך אותו לאיזור של גלריות, סטודיו לאומנותבפאתי המתחם נמצא המוזיאון. במבנה התעשתי שבו נמצא המוזיאון ישנם שלושה חללי תצוגה לתערוכות מתחלפות . חלל תצוגה אחד מוקדש למיצג הנצחת יהודי סלובקיה ונקרא "3000 גורלות". המיצג בנוי מעשרות פנסי נייר התלויים בחלל המחסן הענק ונקר, וממלאים את המקום בחמימות העור. כל פנס כזה מוקדש לאדם הנספה בשואה וכולל את תמונתו של האדם, ותצלומי מסמכים הקשורים לחייו. זה כל מה שנשאר.

חלל המיצב "3000 גורלות"
חלל המיצב "3000 גורלות"

חלל אחר מוקדש לחברי קבוצת "הורד הלבן",שהייתה התאגדות של חמישה סטודנטים, כולם בתחילת שנות העשרים לחייהם, באוניברסיטת לודוויג מקסימיליאן במינכן. בין יוני 1942 ופברואר 1943 הכינה הקבוצה והפיצה שישה עלונים שונים בהם קראו לסיום שלטון הרודנות הנאצי באמצעות התנגדות פעילה של העם הגרמני. אל הסטודנטים הצטרף מרצה אשר ניסח את שני העלונים האחרונים. כל ששת חברי הקבוצה נעצרו, נשפטו, והוצאו להורג . עלון שביעי נמצא בהכנה בעת מעצרה של החבורה.

החלל האחרון מוקדש לשואת הארמנים, המכונה בשפתם “הפשע הגדול”, שהתחוללה באיזורים בשליטת האימפריה העות’מנית בזמן מלחמת העולם הראשונה. זהו נושא מורכב מכדי לדון בו ברשומה זו אבל בקצרה אציין שמדובר ברצח עם מכוון ושיטתי שביצעו העות'מנים במהלך מלחמת העולם הראשונה באוכלוסייה הארמנית שבשטחה.

רצח העם הארמני התאפיין במעשי טבח המוניים, גירוש המוני וצעדות מוות, בתנאים שתוכננו להביא למותם של המגורשים. ההערכה הרווחת היא כי בין מיליון למיליון וחצי ארמנים נספו. קבוצות אתניות נוצריות אחרות, כמו האשורים והיוונים, נטבחו אף הן באותה תקופה בשטחי האימפריה העות'מאנית, ונראה כי זה היה ממדיניות ואידאולוגיה מכוונת ומתוכננת של העות'מאנים לטהר את אסיה הקטנה מנוצרים. התצוגה בחלל מספרת בתמצות את סיפורם של הארמנים, ואת השתלשלות הענינים שהביאה לרצח העם. מעבר למראות ולסיפורים המחרידים על מעשי הטבח, מחרידים אותי לא פחות העובדה שנערכה ועידה אליה הוזמנו נציגים מאומות באירופה כדי לדון ב"שאלה הארמנית" למצוא לה פתרון . "השאלה הארמנית”, "הבעיה הארמנית”, "פתרון" מצלצל לכם מוכר ? עדויות מטרידות על הנעשה בארמנים זרמו לאירופה , אך לא נעשה דברציטוט מטלטל של מנאומו של היטלר זועק מהקיר הסמוך : “ מי היום בכלל זוכר את הארמנים? …”

20161030_163027

עמדתה הרישמית של מדינת ישראל היא כי לא מדובר בשואה. יש בארץ המחזיקים בדיעה כי השמדת העם היהודי היא שונה לחלוטין מאופי המאורעות שפקדו את הארמנים. הקהילה היהודית בריגה אמרה את דברה. שואת היהודים קשורה קשר אמיץ בשואת הארמנים. העולם התעלם משואת הארמנים ושכח אותה. כך נפתח פתח לשואת היהודים.

לפני נסיעתי לריגה ידעתי מעט מאוד על גורלם של יהודי לטביה במאה הקודמת בכלל ובשואה בפרט, וקיוויתי ללמוד על כך בביקור. אך לצערי מהביקור הקצר שלנו בריגה לא הצלחתי להרחיב את ידעותי בצורה מספקת בנושא. בביקורי הבא אקדיש זמן רב יותר לנושא.

אתרים נוספים הקשורים ליהדות ולשואה:

איריס מספרת על ביקור מרגש בבית הכנסת של ריגה המשרת את הקהילה היהודית שם. בשרשור שלה ב"למטייל" ניתן למצוא קישור לשני מקומות מחוץ לריגה בהם נרצחו יהודים, וכיום משמשים כאתרי זכרון.

המדריך שטיילנו איתו בעיר העתיקה המליץ על הסיור החינמי היוצא מפתח כנסית פטר הקדוש בשעה 12 , המוביל בין השאר לגטו היהודי.

יאניס ליפקה , חסיד אומות העולם, הציל יהודים בריגה. לכבודו הוקם מוזיאון ואתר הנצחה באי קיפסלה בריגה. באתר מוזיאון הגטו מסופר סיפורו בקומיקס, לחצו על  "Three lives for three bottles of vodka"

האתר המקוון של המוזיאון יפהפה, הדף הפותח מספר את סיפורם של 5 יהודים,וקורותיהם במלחמת העולם השניה. בנוסף יש מידע על שעות פתיחה , תערוכות וכתובת. המוזיאון סגור בשבת. הכניסה בחינם, אבל אפשר להשאיר תרומות.

22 Comments

  1. ינינה, כתבת פוסט מעניין מאוד ולא רק מהצד התיירותי. חשפת בפניי עוד כמה רבדים של לטביה והיא ממשיכה חהתגלות כיעד מעניין מאוד דרך הפוסטים שלך.

  2. מיכל מנור

    ינינה, בפוסט זה את עונה על שאלות מורכבות שאני שואלת את עצמי בעודי מהרהרת באפשרות לנסוע לריגה. עוקבת בעניין רב אחר סיפור המסע שלך לריגה.

  3. סמדר

    מאד מעניין לקרוא את נקודות המבט שלך על סוגיות שונות (רוסי-לטבי, יהודים וכו')
    ריגה ברשימת היעדים לשנים הקרובות. ההתלבטות אם לנסוע עם כל המשפחה או בהרכב מצומצם ובוגר.
    תודה רבה לך!

  4. ינינה, אני מתפעלת איך אתם מצליחים בסוף שבוע קצר להגיע למקומות שדורשים התייחסות מעמיקה, ריכוז, מחשבה והתמודדות רגשית. הבאת מידע מאוד מעניין. כמישהי שחלק ממשפחתה קבור בבורות ההריגה של ריגה, יש בי חשדנות כלפי הלטבים ומעניין אותי אם הציגו את הצד הזה בכנות וביושר. כשהייתי בתחילת הקיץ עם הבת שלי במוזיאון מקביל באמסטרדם התרשמתי מאופן ההצגה של ההולנדים שהראו את הדילמות של האזרחים בזמן המלחמה ואת התגובות השונות, ממשתפי הפעולה ועד לאלו שהשתתפו בפעילות מחתרתית. הפשעים של הלטבים קשים מאוד להתמודדות. זה יפה שחשוב להם ליצור הנצחה. הקשר לרצח העם הארמני אולי אפילו נכון ומתבקש. איכשהו נראה לי שבמקרה של הלטבים זה כיסוי והטלת אחריות על גורמים אחרים. אני לא יכולה להיות בטוחה בזה כי לא הייתי שם, רק אומרת מה שעולה לי בלב כשאני קוראת אותך. אבל כל הכבוד לך על התיאור הזה.

    1. יש בי חשדנות ועוינות כלפי כל עם שעל אדמתו התרחש רצח והשמדת יהודים. ולכן אני תמיד רוצה לדעת איך מספרים את הסיפור הזה מחוץ לגבולות ישראל. מוזיאון הגטו בריגה הוא בניהול הקהילה היהודית של ריגה, והבחירות מיצגות את דעת הקהילה או לפחות הפעילים בה. לכן הצטערתי כל כך שלא הספקתי לבקר במוזיאון וההנצחה של יאניס ליפקה (קישור לעיל). בכל מקרה מסיור בעיר ומבדיקה האתרי התיירות באינטרנט, נראה כי ההיהדות והשואה לא נמצאת בראש האג'נדה הפוליטית והתיירותית בריגה. אולי אפילו אפשר לומר שיש התעלמות.
      אני הרגשתי שאני רק מגרדת את הקצה של הקרחון של הנושאים האלה.

      הערה קטנה על הקהילה היהודית – אין לי ספק שהקהילה היהודית צריכה להתנהל פוליטיקלי קורקט בלטביה. אין לי ספק שהאנטישמיות לא נעלמה, והעובדה שמרבית הקהילה דוברת רוסית ורובם הגיעו עם השלטון הסובייטי בושדאי לא מוסיפה להם נקודות. יש לראות את בחירת המוצגים תחת המגבלות הקיימות. ובכל זאת העובדה שמוזיאון כזה קיים – הוא הישג חיובי בעיני.

  5. נמרוד נגב

    לא נעים להיות שכן של רוסיה. "אקדמית המדעים" נראה לי מבנה ארכיטקטוני שחוזר על עצמו בארצות מזרח אירופה השונות. כאובליסק להנצחת שליטת התרבות הרוסית במקום.

      1. נמרוד נגב

        הנוכחות של השכן הרוסי מאוד מורגשת בפינלנד. גם הצבא שלהם למיטב ידיעתי הוא חובה וארוך כשלנו. יחד עם זאת, הפינים ניהלו מלחמת גבורה בלתי רגילה נגד הרוסים "מלחמת החורף", שפרצה על שום סירוב הפינים להיענות לדרישות טריטוריאליות של ברה"מ ושילמו על כך בדור שלם שנהרג להם במלחמה הזו. אם אינני טועה היו להם 25000 הרוגים! ואילו לרוסים פי עשרה.

  6. גבי

    התאור שלך מזכיר מאוד את ביקור השורשים שלי בריגה בשנה שעברה. נולדתי שם, אך עליתי לארץ בגיל 4 כך שזה היה "טיול שורשים" אך ללא זכרונות משם.
    חבל שלא יצא לך לבקר במוזיאון הכיבוש ובמוזיאון המלחמה. שניהם, יחד עם מוזיאון השואה, משלימים תמונה מקיפה של גורל יהודי לטביה בשואה. החלק הזה מודגש בכל המוזיאונים, תוך נסיון לתת דגש על סיפורם של חסידי אומות עולם לטבים. בכל אופן, הרגשתי שנושא שואת יהודי לטביה מיוצג בצורה מכובדת והוגנת. אני חייב לציין שלאחר הביקור הבנתי טוב יותר את המצב הלא פשוט אליו נקלעו תושבי לטביה הלכודים בין כיבוש סובייטי לכיבוש נאצי.
    בניגוד למה שכתבת, ממש לא הרגשתי התעלמות או הדחקה מזכרון השואה. אני באמת לא מצפה מעיר שחוותה על בשרה שנות כיבוש קשות וממושכות להפוך את העיר, 70 שנה אחרי, לאתר הנצחה יהודי. חשוב לזכור שמי שאחראי על שואת יהודי אירופה הוא העם הגרמני ולא הלטבי. עם תחילת הכיבוש הנאצי, ראו חלק גדול מאזרחי לטביה בגרמנים מישהו שיחלץ אותם מהכיבוש הסובייטי האכזר. חשוב להבין את זמינות המידע באותה תקופה ואמינותו. קשה היה אז להבין מה כוונת הגרמנים ומי בעצם גרוע יותר, הסובייטים או הנאצים.
    סבתא שלי ז"ל החליטה להמלט עם משפחתה מזרחה. בזכות זה אני פה. מרבית משפחתה בחרה להשאר.
    כששאלתי אותי למה בעצם כל היהודים לא ברחו?, ענתה לי שמרביתם חשבו "חיינו תחת סטאלין, אז נחייה תחת היטלר". באמת שלא היה ברור בזמנו מה גרוע יותר.
    בסיורים שערכתי כל המדריכים התייחסו גם לסוגיה היהודית הלא פשוטה ולא התחמקו מזה. בסך הכל, נראה שבניגוד אליך ולחלק מהמגיבים פה, לא קיבלתי את הרושם שיש נסיון להעלים/לגמד את החלק הזה בהיסטוריה של העיר והוא מקבל יצוג ויחס ראויים ביותר.

    1. תודה רבה גבי על שיתוף הסיפור המשפחתי שלך ונקודת המבט שלך על ריגה. הסיפור הזה של סבתא שבחרה לברוח – זה בדיוק הסיפור של משפחתי . כל האחרים – נעלמו עיקבותיהם. אני שמחה לשמוע ממך שאתה מרגיש שאין התעלמות מהעניין היהודי. אנחנו נחזור לביקור המשך בריגה בקרוב – אני בהחלט מתכוונת לבקר במוזיאונים שהזכרת. הנקודה שאתה מעלה בעניין החיים תחת הכיבוש הרוסי והתקווה שגרמניה תשחרר אותם – פגשנו זאת גם בטיול שלנו בפינלנד. עניין מורכב מאוד. תודה רבה על קריאת הפוסט ועל התגובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *