בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
טאלין עם ילדים – מים, שמים, חומות ומגדלים

טאלין עם ילדים – מים, שמים, חומות ומגדלים

"מהר ! בוא נצא מהר! " אני מזנקת מהמיטה ומחרידה את האיש מקריאה בספרו.  עד לפני שעה קלה עוד היינו טרודים בהתארגנויות, גישורים, פשרות, ארוחת-ערב-שטיפת-כלים. הילדים פרשו לחדרם ולמקלחות ואנחנו מצאנו שעה קלה לנוח ולקרוא. עם התעמעמות האור הרמתי את את עיני אל החלון. השמים זרועי העננים נצבעו לפתע בורוד. אני לוקחת את המצלמה, נועלת נעלי, זורקת "הולכים לראות שקיעה תכף נחזור" אל הילדים ומושכת את האיש במעלה הסימטאות אל  הגבעה הסמוכה, כדי לחזות בשקיעה הנהדרת.  במסגרת הטיול המשפחתי שלנו אנחנו נחזור לנקודת התצפית הזאת שוב ושוב, להתבונן  בשקיעה ובזריחה וגם סתם ככה במשך היום. מלמעלה טאלין נראית כעיר אגדות. סימטאות, גינות חמד, מגדלים וגגות. מנקודת התצפית אפשר לראות את הנמל עם הספינות, את הפארקים הרחבים, את רובע בתי העץ ואת השכונות החדשות.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי בטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין
טאלין שקיעה מעל מגדלים וצריחים

טאלין היא עיר ציורית, נעימה וידידותית לילדים ולמשפחות. על בסיס השהות בת הארבע לילות שלנו בניתי מסלול לביקור בעיר. המסלול מתאים לטיול בעיר טאלין עם ילדים, אבל גם מבוגרים ימצאו בו עניין. במסגרת ההכנות לטיול ערכתי רשימה של מקומות שעשויים לעניין אותנו. כמובן שלא הספקנו את כולם אבל  אני מציינת גם אותם  כאפשרויות נוספות לכל יום.

יום 1 – יום טיול בעיר העתיקה, מעל האדמה ומתחתיה

יום 2  – יום בשכונת קלמיה ואומנות רחוב

יום 3 – יום בשכונת רוקה אל מארה

 יום 1- סיור בעיר העתיקה של טאלין

שמות רבים לה, לטאלין. על מפות ערביות מהמאה ה12 היא מופיעה כקאלווני. במקורות הרוסים העתיקים העיר הוזכרה בשם קוליוואן. יש האומרים שהיא נקראת כך על שם המלך כלב, שנקבר עם מותו תחת תל שהקימה לזכרו אהובתו. טאלין נוסדה ככפר אסטוני בשם לינדניס, משם נגזר השם לינדנסה שמופיע במקורות הסקנדינביים. בימי הביניים הגרמנים והסקנדינביים החלו לקרו לה רוול, על שם המחוז סביבה, וכך היא נקראה עד 1917. השם טאלין נזכר לראשונה במקורות במאה ה16, אך מקורו אינו ברור. "העיר הדנית" (טאני לין )  או "העיר החקלאית" (טאלווה לין ) הם שני פירושים אפשריים.  אני הכי אוהבת את טאלו לין ,  שפירושו העיר החורפית. הגשם שירד לפרקים והקרירות המבורכת בקיץ  מתאימה לפרוש זה.

ההמלצות שלנו ליום הזה מסומנות במפה בכתום.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי לטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

את היום אנחנו פותחים בסיור חינמי מצויין שמכניס אותנו להיסטוריה של העיר. מיקומה של העיר על הים הבלטי והיותה נקודת חיבור בין רוסיה לסקנדינביה הפך אותה אטרקטיבית בעיני שליטים. כך עברה טאלין סידרה של כיבושים. היא נכבשה תחילה בעת מסע הצלב, ואחר כך על ידי הדנים. הדנים מכרו אותה למסדר הטבטוני. הבאים בתור היו השוודים והרוסים. בתום מלחמת העולם הראשונה הכריזה אסטוניה על עצמאותה, אך גרמניה סרבה להכיר בכך ושלחה צבא לכבוש אותה., הרוסים שלחו צבא משלהם, והפינים הצטרפו לאסטונים למאבק בכובשים. המדריך מצביע על דגל אסטוניה המתנוסס מעל מגדל.  הדגל הזה התחלף המשך שבועיים קצרים מספר פעמים כשעברה אסטוניה מיד ליד, ב1918. בסופו של דבר ניצחו האסטונים והרפובליקה התקיימה כמדינה עתמאית עד למלחמת העולם השניה. אז נכבשו ב1940 על ידי הרוסים. אסטוניה קיבלה שוב את עצמאותה לאחר התפרקות ברה"מ.

סיור חינמי – מידע נוסף

המפגש לסיור הוא בכניסה ללשכת התיירות בעיר העתיקה. אורכו כשעתיים ובזכותו הכרנו כמה מנקודות העניין המפורטות בהמשך. הסיור מתקיים באנגלית.

למי מתאים ? משפחות מתקבלות בברכה . בני הנוער הסתדרו לבד עם ההסברים . לבת ה9 שלנו תרגמנו.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי לטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין
ראשו של המגדל והדגל, אנדרטה לזכר הנצחון והעצמאות

טאלין של מטה

האיש חובב מחילות, מנהרות סודיות, ומעברים תת-קרקעיים. כשאנחנו מצליחים לשלב בטיול שלנו בחו"ל סיור כזה, לא ברור מי נהנה יותר- האיש או הילדים.  במסגרת התכנון גיליתי לשמחתי, שטאלין נמנית עם הערים בהן התקיימה מערכת של מעברים תת קרקעיים.

המעברים התת קרקעיים נבנו במאה ה17 תחת שלטונה של שוודיה. מטרת המעברים האלה היתה לאפשר שינוע חיילים וציוד בין מגדלי השמירה באופן בטוח וסודי. עם השנים חלק ממערכת המנהרות הזו נשכח ורק בתחילת שנות האלפיים הם נתגלו. חלק אחר של המהרות היה ידוע, ושימש את תושבי העיר כמקלטים בעת מלחמת העולם השניה. לפני שהפכו למוזיאון היו משכנם של הומלסים, ומקום מפגש של פאנקיסטים.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי לטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

הכניסה למנהרות מצויה מתחת לאחד ממגדלי השמירה שזכה לשם המיוחד " קיק אין דה קוק" (Kiek in de Kök) שפירושו "הצץ אל המטבח", האגדה המקומית מספרת על כך שבימי הבייניים המגדל נחשב לגבוה כל כך שהחיילים היו יכולים להציץ מבעד לארובות של הבתים בקירבתו היישר אל תוך המטבחים. הסיור בנוי כמסע אחורה בזמן מימינו אנו ועד לימי הביניים. להשלמת התפאורה מסודרות בובות בבגדי התקופה, דגלים, צילומים וקצת אביזרים תקופתיים. המדריכה מספרת על התקופות השונות, ומטבלת באנקדוטות מעניניות. החלק המעניין ביותר מבחינתי היה החלק של המאה ה20.

סימטאות על גבעת טומפיאה
המנהרות כבונקרים תת קרקעיים

בעת מלחמת העולם השניה טאלין נכבשה תחילה על ידי הרוסים, אחר כך על ידי הגרמנים, ולקראת סוף המלחמה חזרה ונכבשה על ידי הרוסים. במהלך חילופי השליטה הותקפה טאלין והופגזה מהאויר מספר פעמים, הן על ידי הרוסים והן על ידי הגרמנים. ההתקפה הטראומטית ביותר היא המתקפה של מרץ 1944 בה היתה תחת שלטון גרמני והופגזה על ידי הרוסים.  אלפי פגזים הושלכו מהאויר, הרסו בנינים רבים והציתו אש בבתי העץ שאיכלסו חלקים נרחבים מטאלין. בהפגזה הזאת נהרגו כ 800 תושבים, מרביתם אזרחים, וכ20 אלף נותרו ללא קורת גג. כיוון שמרבית המתקנים הצבאיים נותרו שלמים, ברור היה שהמתקפה הזאת נועדה לפגוע במורל תושבי העיר ולמנוע כל התנגדות לכיבוש מחודש של העיר על ידי הסוביטים. במהלך הביקור מוקרן סרט קצר ערוך מסרטים שצולמו בעת ההתקפה  האסטונים מעולם לא סלחו לרוסים על המתקפה ההיא.

סימטאות על גבעת טומפיאה

הסיור מסתיים במוזיאון האבן של טאלין.  בקטע זה של המנהרות רוכזו דוגמאות של עבודות גילוף עם מידע היסטורי. הבנינים העתיקים של טאלין בנויים מאבן גיר ובימי הביניים התקיימה בטאלין תעשיה משגשגת של גילוף אבנים.  הסיור בחלק זה הוא חופשי ולכן אפשר לחלוף על האבנים המסודרות לאורך קירות המנהרה , או להתעמק מעט בהסברים המענינים.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי לטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין
מוזיאון הגילוף באבן בטאלין

סיור במנהרות –  מידע שימושי:

הביקור שלנו התחיל בצפיה בסרטון המספר על ההיסטוריה של העיר ובנית הביצורים שלה, ועל החיים בעיר בתקופות השונות. בתום הסרטון יצאנו לסיור במנהרות עם מדריכה שספרה לנו על כל תקופה בהיסטוריה שיוצגה בה. המעבר מוביל אותנו אל מוזיאון המוקדש לתגליפים על אבן. מסתבר שטאלין הייתה  מרכז לגילוף על אבנים בעברה. המוזיאון קטן ומעניין. המגדל עצמו משמש כיום כמוזיאון, המספר את סיפורם של הביצורים ואת ההיסטוריה שלו. אנחנו לא ביקרנו בו. (פרח לנו מהראש)

יש להרשם לסיור מראש. הסיור מתקיים באנגלית, ונדרש תרגום כדי להבין במה מדובר. ההמחשה הויזואלית יפה ומוצלחת. למידע על הסיור במנהרות

למי מתאים? החל מגיל 8. ילדים צעירים יותר עשויים להשתעמם, וגם אולי לפחד מעט מהבובות, מהחשיכה ומקולות הפיצוצים. ההדרכה אינה מוכוונת בהכרח כלפי הילדים, וגם אנו המבוגרים מצאנו עניין רב בסיור.

כמה זמן ? הסיור אורך כשעה

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי לטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

בית המרקחת שליד העיריה בטאלין

באחת מפינות הכיכר המרכזית של העיר נמצא בית מרקחת קטן שלא הפסיק פעילותו החל מהמאה ה15 בה הוא נפתח. בימים עברו מלבד תרופות ושיקויים נרקחו במקום גם משקאות חריפים והוא שימש לתושבי העיר כמקום מפגש לשתית יין.

בית המרקחת מתפקד כיום כבית מרקחת לכל דבר, אבל הוא שומר על העיצוב העתיק שלו ויש במקום מוזיאון קטן עם ארונות, בקבוקים ומכשירים להכנת שיקויים. מקום עם אוירה מגניבה.

למידע נוסף על בית המרקחת

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי לטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

גבעת טומפאה

גבעה קטנה המתנוססת כ30 מטר מעל המישור והים וממנה נשקף נוף יפהפה על העיר, על הנמל ועל הים הבלטי. לפי המיתולוגיה המקומית גבעה זו היא תל הקבורה של המלך כלב, שהוקם על ידי אישתו האבלה לינדה. באופן טבעי משאב אסטרטגי זה שימש לאורך ההיסטוריה כמקום בניתן של מצודות וטירות. הביצורים הראשונים נבנו עליה ככל הנראה במאה ה10 על ידי תושבי האיזור, אבל המקום לא שימש למגורים קבועים. בעת מסע הצלב הליבוני ששהחל מלך דנמרק כנגד השבטים הבלטיים, נכבש האיזור ונבנתה המצודה הראשונה ששמשה למגורי קבע.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי לטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

כובשים שונים הרסו ואחר כך הרחיבו, שינו והוסיפו ביצורים למצודות. היא שמשה את הרוסים ואת השוודים בתקופות שלטונם. כיום על הגבעה נמצא הפרלמנט של אסטוניה, מספר כנסיות ומנקודות תצפית יפהפיות על העיר. מרפסת התצפית הפופולרית ביותר הנקראת Patkuli viewing platform  , הומה תיירים במשך רוב שעות היום. ממנה אפשר לרדת במדרגות אל פארק יפה.  נקודת תצפית שקטה יותר  – Piiskopi viewing platform. השעה היפה ביותר לשוטט באיזור זה היא שעת השקיעה, עת השמים מקבלים גוון וורדרד, והפנסים הנדלקים שופכים אור צהבהב בסימטאות .

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי לטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין
סימטאות על גבעת טומפיאה

טאלין העתיקה – נקודות עניין נוספות לילדים :

מי שמעדיף לסייר על החומות ולא מתחתיהן  – נפתח מסלול על החומות בין מגדלים.

לחובבי ימי הבינים אפשר לבקר במזויאון במגדל קיק-אין-דר-קוק, בו מציגים את העיר וההגנה עליה בימי הביניים.

סימטה ציורית שמזכירה את מראה העיר בימי הביניים – סימטת סט.קטרינה

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי לטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

יום 2 – מוזיאון ימי, שכונת קלמיה ואומנות רחוב

שכונת קלמיה (Kalamaja) על בתי העץ הצבעוניים שלה ממוקמת בין תחנת לבין הים מצידה המערבי של העיר העתיקה.בעבר היתו זו שכונת פועלים עניה, אבל בשנים החרונות היא הפכה לשכונה טרנדית המושכת אליה צעירים רבים. גם מבני התעשיה שבה משנים פניהם והופכים למתחמי בילוי , ועסקים קטנים. פירוש השם קלמיה הוא כפר דייגים.כבר מהמאה ה14 הנחל שימש את הדייגים ואת סירותיהם. בסוף המאה ה18 חוברה טאלין עם מסילת ברזל לסנט פטרסבורג. עם המסילה הגיעו פועלים , נבנו מפעלים , וסחורות החלו לעשות את דרכם אל רוסיה ברכבות המשא.

האתרים של היום מסומניפ במפה בכחול.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי בטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

המוזיאון הימי – לא רק לילדים

המוזיאון הימי ממוקם בהנגרים ענקיים של מטוסי ים, שנבנו בתחילת המאה הקודמת על ידי הצאר פיטר הגדול כחלק ממיזם ביצורי הים שלו. באותה תקופה אסטוניה היתה חלק מרוסיה הצארית. הארכיטקטורה ושיטות הבניה היו מתקדמות וכללו שימוש בבטון מזויין. כיום ההאנגרים המרשימים הם ביתם של מטוסים ימיים, כלי שיט, ספינות וסירות דיג, וכלי שיט תחרותיים.  ישנם מספר סימולטורים ומיצגים אינטרקטיביים.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי בטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

אסטוניה שוכנת לחופו של הים הבלטי ואיים רבים נושקים לחופיה. תושבי החוף והאיים הם יורדי ים מימים ימים. גם בשטחי היבשה האגמים מרובים והיושבים לחופש התפרנסו גם מהדיג בהם. במוזיאון מוצגים מיני סירות קטנות העשויות מעצים וגזעים חלולים, לצד שיטות דיג מענינות. הסחר הימי בין אבטוניה לשכנותיה הי מפותח בר בימי הביניים כפי שמעידה ספינה טרופה שנמצאה סמוך לחופי אסטוניה.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי בטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי בטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

העובדה שחורף והאגמים קפואים אינה צריכה להפריע לחובבי השיט. כך לפני כ40 שנה המציא אסטוני חובב שיט ומומחה בעיבוד מתכות קיט קל להרכבה של יאכטת קרח לילדים.  המתקן נראה כמו יאכטה קטנה עם מפרש , אבל לגוף הסירה הצד מוצמדות מחליקיים. המצאה שלו זכתה להצלחה והוא פתח ביצור סדרתי ששווק לרוסיה , גרמניה ופולין. עם נפילת הקומוניזם הוא רשם על כך פטנט.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי בטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

מבחינת הילדים גולת הכותרת של הביקור במוזיאון היא צוללת בגודל טבעי שממוקמת בתוך ההאנגר. זוהי צוללת בריטית שנבנתה ב1936 בבריטניה עבור הצי האסטוני ונטלה חלק במאץ המלחמתי הימי של ברה"מ במלחמת העולם השניה. היא המשיכה לפעול במשך 75 שנים , עד 2011 . למרות ההיטוריה הארוכה שלה במים היא במצב מצויין ומאפשרת הצצה לטכנולוגיה של לפני מאה שנה, ובכלל לחיים מתחת למים.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי בטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

במוזיאון שינם מיצגים אינטרקטיבים רבים. סימולטורי שיט , ספינות בתוך מים שאפשר להפעיל בעזרת הגעים ושלטים, סרטון של צלילה למעמקים בתוך צולת צהובה (באנגלית אבל חוויתי מאוד ). התערוכה המתחלפת עסקה בנושא חילוץ והצלה בים . אפשר היה לראות ולהכנס לסירות ורפסודות הצלה בגדלים שונים. הילדים הכי התלהבו מצילום במדי רב-חובל על מסך ירוק. האפחיקציה כבר הציבה אותם על ספינה.

אסטוניה היא מדינה קטנה למודת כובשים ושוחרת שלום. למרות התצוגה העניפה של ספינות מלחמה, צוללת , תותחים טורפדו ושאר כלי מלחמה ימיים , ציור קיר גדול ויפהפה הסמול לתצוגה מזכיר לנו , למה משמשים הכלים האלה מחות למוזיאון. הציורים נוגעים ללב.

עיצוב המוזיאון מעניין לא פחות מהתצוגות שלו. לאורך היקף ההאנגר נבנתה פלטפורמה שמשמשת כמסלול הליכה בין התצוגות העליונות.הפלטפורמה נשענת על עמודים הנראים כאידרה של דג. על המעקה הותקנו מסכים אינטקטיביים המאפשרים קריאה על המוצגים. המוצגים תלויים כמרחפים באויר. רצפת המוזיאון נראית כמפת ניווט בים, צבועה בגווני כחול, ומעוטרת בדגים. העיצוה משרה רושם כאילו אנחנו מטיילים במעמקי הים , מוקפים כלי שיט.  אם הגעתם לביקור – אל תפסחו על השירותים . הם מגניבים !

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי בטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

המוזיאון הימי – מידע שימושי

למי מתאים ? לכולם.

כמה זמן ? אנחנו בילינו במוזיאון שעתיים עד שפקעה סבלנותם של בני הנוער. חלק נוסף של המזויאון הוא ביקור בספינת קרב העוגנת מחוץ להאנגרים. במקום יש מסעדה, ואיזור לפיקניקים. עם ילדים קטנים אפשר לבלות כאן יום שלם.

המוזיאון מרוחק מעט מהעיר העתיקה, אבל אפשר להגיע אליו בתחבורה ציבורית.  אם הולכים – ישנה טיילת לאורך המים שמובילה עד אליו ,

בחצר המוזיאון ישנו גן שעשועים נחמד ומעוצב יפהפה כולל מסלול חבלים לקטנטנים. הכניסה לגן השעשועים הזה אינה בתשלום.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי לטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

טאלין עם ילדים וגרפיטי

אם יש משהו שמשדר מגניבות זה גרפיטי וציורי קיר מעוצבים. הדרך המהירה ביותר לשוות לשכונה מוזנחת זה לפזר בה ציורי קיר. גם בטאלין אפשר למצוא ציורי קיר, ובטיולים שלנו בעיר נתקלנו בשני מוקדים. באיזור השוק של קלמיה ישנם ציורי קיר יפהפיים שצוירו בעת פסטיבל אומנות רחוב שנערך בעיר. השוק עצמו הוא מקום מצויין לבוא לאכול בו עם הילדים – ישנו מתחם של גוכנים עם אוכל מכל העולם.

מידע נוסף על אומנות הרחוב בטאלין

אם אתם מטיילים ברחבי אסטוניה בערים האפסלו וטארטו ישנם מקבצים רבים של אומנות רחוב.  למידע נוסף על אומנות רחוב באסטוניה.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי לטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

 הקומפלקס האולימפי

בשנת 1980 אירחה ברית המועצות את האולימפיאדה, העיר טאלין נבחרה לארח את הענף הימי של התחרויות. לכבוד האירוע נבנה בה קומפלקס גדול ובו ברכת שחיה, ומעגן קטן להזנקות של תחרויות השיט. היום הקומפלקס השומם מהווה נקודת מפגש לצעירים, ופינות רבות בו מכוסות בגרפיטי. בשעות אחר הצהריים ולקראת ערב מגיעים לשם הצעירים חבורות חברות, מתישבים בפינות השונות: קצת שותים, קצת מעשנים, קצת מדברים וקצת מנגנים.  מהמבנה יש נוף נאה לכיוון הים ולכיוון העיר באיזוריה המתחדשים.

למי מתאים ? המקום הוא בהחלט אזיור גרפיטי הארד-קור. כלומר יש בו עזובה והזנחה, אבל הוא אינו מפחיד.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי לטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

יום 3 – יום בשכונת רוקה אל מארה

שכונת רוקה אל מארה ,שפירושה "אבן הים " באיטלקית, נמצאת בצידה המערבי של טאלין  במרחק כחצי שעה נסיעה באוטובוס.  ארתור גירארד,  מנכבדי העיר העשירים, הקים את אחוזת הקיץ שלו באיזור מיוער על שפת הים וקרא לה בשם זה, ןלא בכדי. בביקור שלנו במוזיאון האבן קראנו על כך, שהוא היה חובב אבנים מגולפות. הוא אסף אל אחוזתו ראשי מצבות גדולות שמצא במנזר חרב ולוחות אבן מגולפים מהסביבה וסידר אותן לתצוגה בשדרה ארוכה. תושבי העיר כינו את השדרה הזאת "ויה אפיה" כמטאפורה לדרכי האבן שסללו הרומאים. "ויה אפיה" של טאלין לא שרדה את הזמן, אבל היתה ההשראה להקמת מזויאון האבנים במנהרות. כיום על שטח האחוזה ממוקם המוזיאון הפתוח של טאלין.

במרחק הליכה קצת ממנו נמצא גן החיות של טאלין . לאחרונה הוקם בו פארק חבלים.

המוזיאון הפתוח בטאלין

כדאי להגיע למוזיאון הזה במיוחד. אנחנו בחרנו לבקר בו ביום העצמאות של טאלין. באיזור מיוער הנשקף אל הים קובצו מבני עץ מחוות באסטוניה. זהו אחד המוזיאונים המוצלחים ביותר שהיינו בהם. כתבתי בהרחבה על חווית הביקור במוזיאון הפתוח של טאלין .

למגיעים בתחבורה ציבורית כדאי לבדוק את לוח הזמנים המדוייק של האוטובוס בחזרה, כיוון שהוא עובר רק פעמיים בשעה.

המקומות מסומנים במפה המצורפת באדום.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי בטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין
במוזיאון הפתוח של טאלין

 טאלין עם ילדים – מפת המסלול לפי ימים

טאלין עם ילדים רעבים

בטאלין ישנו מגוון גדול של מסעדות, מאכליות, בתי קפה ומזללות. המחירים נוחים אם כי יקרים מהמחירים במזרח אירופה. ברחבי העיר פזורים סופרים של רשת rimi ויש בהם כל מה שנדרש, כולל מאפים טריים לארוחת הבוקר. במסגרת השהות שלנו את ארוחת הבוקר אכלנו באכסניה שלנו. בכל בוקר טיילנו ההורים לסופר לקנות מאפים טריים, פירות וירקות וגבינות. ארוחת צהריים אכלנו במסעדות בעיר, וארוחת ערב – איך לפעמים.

הקומפרסור

כשביקשנו מהמדריך שלנו המלצה למסעדה מקומית, הוא מיד המליץ על הקומפרסור. ובצדק. המסעדה נתחבבה עלינו כל כך עד שחזרנו לאכול בה פעמיים. ראשית – העיצוב. על קירות המסעדה מצויירים ציורי קיר פשוט מגניבים: זוג צפרדעים משיקות כוסית לכבוד כניסתו, מחבתות מעוטרות מסמנות את הכניסה לשירותים,  ועוד ציורי אוכל ודמויות מסיפורים מפוזרים על הקירות.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי בטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

המסעדה היא אולם גדול והומה, בו הוצבו שולחנות וכיסאות ישנים. השולחנות גדולים ומכילים בנוחות את כל משפחתנו. המסעדה מתמחה בחביתיות/ בלינצ'ס/בליני ענקיים בעלי מילוי יצירתי מתוק או מלוח. טעמנו כ4 סוגים שונים ואהבנו מאוד. בביקור חוזר דגמנו את המתוקים. המנות גדולות מספיק כך שישביעו אפילו מתבגרים רעבים.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי בטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין
הבליצ'ס בקומפרסור

רשתות מזון מהיר

מסגרת המזון המהיר בדקנו את Hesburger רשת פינית להמבורגרים. בני הנוער היו מרוצים וישנם מספר סניפים ברחבי העיר. רשת מזון נחמדה אף יותר היא Wok to Walk – נודל שמכינים במקום עם מבחר תוספות ורטבים לפי בקשה. אפשר גם לקחת הביתה.

מסעדה אסיאתית שהפתיעה לטובה נמצאת באיזור המזון של הקניון  – צ'ופסטיקס. אכלנו בה יותר מפעם אחת.

שוק אוכל

Balti Jaama שוק נעים ומעוצב. נמצא בקצה שכונת קלמיה סמוך לתחנת הרכבת ולכן הוא נגיש גם ביום שבו מטיילים בעיר העתיקה. לצד פירות וירקות, חנויות של נקניקים וגבינות, יין ובירות ישנם דוכני אוכל רחוב סובבי עולם.

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי בטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין

טאלין עם ילדים – מידע נוסף

באתר לשכת התיירות בדף היעודי למשפחות: טאלין עם ילדים, אפשר למצוא המלצות נוספות לבילוי בעיר.

אורה גזית טיילה בטאלין עם בן זוגה.

רבקה קופלר הגשימה חלום לטייל בטאלין וכתבה עליה המלצות.

לינה

מכיוון שרצינו גמישות מירבית במשך היו , כזו שתאפשר לנו לחזור לחדר למנוחה או לללות את הילדים לחדר ולהמשיך, חיפשנו דירה ממש קרוב לעיר העתיקה. חשוב לנו אפשרות של בישול עצמי כדי לא להיות מחויבים למסעדות – הסופרים באסטוניה מלאים כל טוב. לא היה פשוט למצוא מקום לינה שיעמוד בדרישות שלנו. התמקמנו באכסניה בקרבת העיר העתיקה: הילדים ישנו בחדר אחד (עם מקלחות ושירותים משותפים ) אנחנו ישנו בחדר  עם מקלחת ושירותים פרטיים. את הארוחות בישלנו ביחד עם הילדים במטבח המשותף. לא אידיאלי, אבל מספיק טוב לצרכים שלנו.

מוזיאונים לילדים צעירים

הבלטיות עם ילדים

מטאלין המשכנו לטיול טבע באי היומאה ובפארק סומה.

לקריאת מסלול הטיול  שלנו באסטוניה ולטביה.

גם ערי הבירה הבלטיות האחרות נהדרות לטיול עם ילדים: וילנה עם ילדים , טיול שלכת בריגה

טאלין עם ילדים, טיול משפחתי לטאחין, טיול משפחתי באסטוניה, אטרקציות בטאלין
לילה טוב מטאלין

16 Comments

  1. עינת הרשקו

    נראה שהיה לכם ממש מעניין ומלא חוויות בטאלין. מאוד מעניינת הדרך בה חיברת את החוויות למידע ההסטורי ולרקע הכללי של המקום. לגמרי עוד יעד ברשימה, עם או בלי הילדים…

  2. זיוה רענן

    נשמעת מעניינת הטאלין הזאת. זו ארץ כל כך לא מוכרת לי ואני חושבת שלרוב הציבור, ונראה שאפשר לגלות בה עולם ומלואו. גם אני אוהבת סיורים מתחת לאדמה. יש בזה אלמנט של מסתורין.

    1. yanina.zaslavsky

      תודה זיוה, זה מדהים עד כמה בתקופת הלאוקוסט מדינות נעשו לא נגישות רק בגל שאין אליהם טיסה ישירה – תכלס באוטבוס היה ממש כיף. הביור מתחת לאדמה – באמת מוצלח!

    1. yanina.zaslavsky

      תודה אורה! קראתי בעיון את הפוסט שלך לפני הנסיעה, ודווקא חשבתי שלילדי יהי מעניין בעקבותיו. גם בערים טיפוסיות לילדים , אנחנו פחות בקטע של אטרקציות.
      והם באמת נהנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *