בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
טיול בונקובר עם מתבגרים

טיול בונקובר עם מתבגרים

ונקובר היא העיר הראשונה במסע של האיש והבנות בצפון אמריקה. ונקובר התגלתה כעיר יפה, שמשלבת במרחב הציבורי שלה אומנות, טבע עירוני, שכונות בעלות אופי, שווקים ותרבות. רשות הדיבור לאיש, שכותב חוויות מהשהות והמלצות לתכנון טיול בונקובר עם מתבגרים:

טיול בונקובר עם מתבגרים

טיול בונקובר עם מתבגרים – סיור הכרות בעיר תחילה

סיור חינמי היא דרך מעולה להתחיל טיול בונקובר עם מתבגרים. הסיור מאפשר הכרות ראשונה עם העיר ועם ההיסטוריה שלה. זוהי הזדמנות לשמוע סיפורים ואנקדוטות על דמויות שהשפיעו על העיר, וגם על הבעיות שלה.

אמנם באיזור ונקובר החלה התיישבות האינדיאנית, בתום עידן הקרח האחרון,לפני כ 10000 שנה, והספרדים היו האירופאים הראשונים שגילו את המקום. היסטורה של ונקובר העיר מתחילה לפני כ 150 שנה. רק חודשיים לאחר שקיבלה את שמה ונקובר, בשנת 1886, נחרבה העיר עד היסוד בעקבות שריפה ואפשרה את הקמתה מחדש כעיר מודרנית עם מערכות מים, חשמל ותחבורה מתוכננות. נזכיר כאן קצת מהאתרים בהם ביקרנו, אבל אני ממליץ בכל פה להצטרף לסיור .

טיול בונקובר עם מתבגרים

לב העיר – כיכר בתי המשפט

את הסיור אנו מתחילים בכיכר בתי המשפט. בונקובר ישנם שלושה בתי משפט והם סמן להתרחבותה וגדילתה של העיר. כשהראשון היה קטן מדי החלו לבנות את השני.לפניש בניתו הסתימה ,כבר היה קטן מדי- אז הקימו את השלישי. הכיכר באורך של 3 רחובות ונקראת על שמו של דון רובסון, האיש שהעניק לעיר וונקובר את שמה. 3 מפלים יש בכיכר והם חלק ממערכת הקירור של בתי המשפט. בית המשפט השני מאכלס כיום את הגלריה העירונית, ותחת הכיכר יש גם משטח החלקה על קרח.

טיול בונקובר עם מתבגרים

הספריה העירונית של ונקובר וגינה על הגג

התחנה הבאה שלנו היא הספרייה החדשה של העיר, והמבנה שלה מרשים ומרתק. הספרייה תופסת בלוק שלם שבמרכזו חלל גדול. לספריה גינת גג הפתוחה לקהל ומאפשרת נוף ומנוחה. במסגרת הסיור לא עלינו לגינה אבל ביקרנו בגינת גג בספרית האוניברסיטה בוורשה ועל גג האופרה בביאליסטוק. לספרייה 9 קומות והיא מכילה 1.3 מיליון ספרים ועיתונים במגוון שפות. את הספרים לספרייה החדשה העבירו בשרשרת אנושית מיד ליד ממשכנה הישן הסמוך.בכל הרחובות הסמוכים ציטטות על המדרכות.

גיבור קנדי בכניסה לאצטדיון

מול הכניסה לאיצטדיון העירוני עומד פסלו של גיבור קנדי – טרי פוקס.  פוקס אובחן בגיל 18 עם סרטן בברך ורגלו נקטעה. לאחר ארבע שנים הוא יוצא למרתון התקווה ממזרח קנדה למערב מים לים. התכנון שלו היה לרוץ מרתון שלם מידי יום ולגייס דולר מכל קנדי ( סה"כ 24 מיליון דולר) לטובת חקר המלחמה בסרטן. ההתחלה הייתה קשה וכללה סיפורים על נהגים שניסו להוריד אותו מהכביש אך בהדרגה, החשיפה הלכה וגברה ואתה הגיעה תמיכה ופוקס הפך לדמות נערצת. הוא הצליח לרוץ 5373 ק"מ במשך 143 יום עד שגופו לא עמד בעומס והסרטן התפרץ מחדש. כאשר נאלץ להפסיק את המירוץ הוא גייס כמיליון וחצי דולרים. שבוע לאחר מכן התקיים מבצע "טלטרום" בן 5 שעות שהביא לגיוס של  10.5 מיליון דולרים נוספים, ותרומות נמשך גם לאחר מכן. פוקס היה לזוכה הצעיר ביותר במדליית "המסדר של קנדה". הוא נפטר כשנה אחרי שיצא למרוץ, ביוני 1981, אך המורשת שלו ממשיכה. בכל שנה מתקיים מירוץ לזכרו ולגיוס תרומות. עד היום נאספו מעל 750 מיליון דולר לחקר הסרטן. בוונקובר ישנו איצטדיון נוסף – איצטדיון הוקי.

הוליווד צפון

סמוך לאיצטדיון הוקי קרח ניתן לראות אוטוסטרדה על עמודים – זהו המקום בו צולמה סצנת הקרב בסרט דדפול. אוטוסטרדה זו שמשה גם בסרטים נוספים. לונקובר תפקיד חשוב בתעשיית הסרטים , ובה נערכים צילומים של סרטים רבים עד שזכתה לכינוי "הוליווד צפון". בשל המראה המגוון שלה היא יכולה "לייצג/ להתחפש" למבחר גדול של ערים. למשל לצורך הסרט "גורדי שחקים" (Skyscrapers), הפכו את אזור הצילום להונג קונג, תוך 12 שעות כולל כל השילוט בסינית והתמרורים, עד הפרט האחרון. למחרת הצילומים, אחרי 12 שעות עבודה נוספות "החזירו" את וונקובר.

צ'ינטאון – מסעדות, עסקים קטנים וחסרי בית

הצ'ינהטאון של ונקובר הוא הגדול ביותר בקנדה וגובל בדאון טאון. עסקים קטנים, מסעדות,חנויות סיניות קטנות ומבנים בסגנון סיני שמכניסים לאוירה של עיר תוססת במזרח, בזכות פיתוח עירוני ושימור שנערך כאן בשנות השמונים של המאה הקודמת. בחלק השני של המאה ה19 מהמהגרים סיניים, בעיקר גברים הגיעו לכאן במספרים גדולים בעקבות בהלת הזהב של בריטיש קולומביה, כפועלים בבניין הרכבת הקנדית.

טיול בונקובר עם מתבגרים
אחד משערי הכניסה לצ'ינטאון

לא תמיד הסינים התקבלו בברכה. בתחילת המאה העשרים הושת מס גולגולת על מהגרים סיניים כדי להקטין את ההגירה. המס הוכפל וחומש במשך השנים ובשיאו הגיע ל500$. פקידי הממשל הרבו להזהיר מפני הצטופפות הסינים ברובע , על בעיות תברואה קשות וחשש שיביאו אותם מחלות ועודדו חוקים כנגם. ב1907 פרצו מהומות כנגד הסינים שהביאו לנזק ברכוש, ובנפש. ב1923 נחקק חוק המונע מהסינים להגר לקנדה.

צ'ינטאון בונקובר

זהו רובע סיני הארד קור. נכנסנו לנספר חנויות – והמוכרים לא ידעו לדבר אנגלית.הפארק הסיני והגינה הנאה שלידו הם פינות נחמדות לנוח בה מהמולה. בכניסה למבנים סיניים רבים מקבלים את פנינו שני אריות סיניים. כאן למדנו מיהו האריה הזכר ומיהי הנקבה:הלביאה מניחה את כפתה על גור קטן בעוד שהאריה מניח בדרך כלל את כפתו על כדור.

טיול בונקובר עם מתבגרים הוא הזדמנות לחשוף אותם גם לצדדים הפחות נעימים של החיים בצפון אמריקה. באזור זה אנו נחשפים לאחת הבעיות הקשות של העיר- חסרי הבית. במסגרת הסיור שלנו שלנו פוגש את חסרי הבית, יושבים בקרנות רחוב, על ספסלים, בגינות, ברחובות בכל מקום למעט אולי רחובות מרכז העסקים והמגדלים. מספר חסרי הבית הגדול נוסע ממספר סיבות. סיכויי ההישרדות שלהם כאן בוונקובר, במזג האוויר הנוח גבוהים בהרבה מול הסיכויים בקלגרי בה צונחות הטמפרטורות הרבה מתחת לאפס בחורף. שם אורך החיים הצפוי להומלס החי ברחוב עומד על 9 חודשים בלבד. המשחקים האולימפיים של קלגרי ב 1988 הם הסיבה העיקרית למצב. ביוזמת ראש עיריית קלגרי הוצע לכל הומלס שיתנדב לעזוב את העיר כרטיס נסיעה בחינם ומענק כספי. 15000 הומלסים עזבו את קלגרי והשאירו אותה "נקייה" לקראת המשחקים האולימפיים. יש לציין שערים גדולות רבות המארחות אולימפיאדות ואירועים גדולים אחרים עושות מאמץ לסלק חסרי בית מהרחובות לפני בוא התיירים.

ונקובר היא העיר היקרה בקנדה, ומספר חסרי הדיור שבה עלה ב 30% בין השנים 2014 ל 2017. מי שלא חי בקרוואן או במכונית שלו, יימצא ברחוב. בעיר בה לשכור דירת חדר עולה 1800$ לחודש, לא קשה להבין את המספרים. הסיבות ליוקר הדיור מתחילות בצפיפות. לוונקובר כ 5400 תושבים לקילומטר מרובע, העיר הצפופה ביותר בקנדה. מיקומה של העיר מאוד גבוה במדדי איכות החיים העולמיים מביא לביקוש רב למגורים בעיר.

סיפור ההומלסים מרתק אותי ואני מחפש לו סימוכין באינטרנט. אני לא מוצא כזה. אין לי ספק שהוא פנטסטי מדי מכדי שהמדריך שלנו ימציא אותו ולכן אני שואל על כך בקואורה. אישור לסיפור מגיע מתושב המחוז. הוא מספר על ראש העיר דאז, רלף קליין שלאחר מכן היה מושל המחוז כולו והשאיר חותם משמעותי על אלברטה, וגם כמה חילוקי דיעות.

חסר בית בונקובר

רובע גאסטאון

צ'נטאון גובל ברובע גאסטאון (Gastown) , רובע תיירותי של חנויות ומסעדות, שממנו התחילה העיר ונקובר בשנת 1867. הרובע נקרא על שם ג'ק דייטון, שכונה גאסי , כלומר פטפטן. הוא הרפתקן יליד אנגליה, שהגיע לקנדה בחיפוש אחר מזלו. בתחילה שימש כמשיט סירות על הנהר, ובהמשך הקים מסבאה בסמוך למנסרה גדולה שפעלה באזור. הבתים שצצו סביב המסבאה, כונו גאסיטאון, שהפך לגאסטאון. רשמית קיבלה העיירה את השם גראנוויל, על שמו של שר המושבות הבריטי. העיירה התפתחה מהר מאוד בזכות מוצא נהר הפרייזר הסמוך ,שהיה נוח לחיבור הרכבת הטראנס-קנדית לטובת העברת הסחורות למפרץ ולנמל שבשפך הנהר. גם כיום נמל זה הוא הגדול בצפון אמריקה, המעסיק כ30 אלף עובדים , בעל השפעה כלכלית ברמה הלאומית.

סיורים בונקובר -מידע נוסף

פארק סטנלי – יום של טבע עירוני

פארק סטנלי ( Stanley ) הוא פארק ציבורי בעל שטח של יותר מ100 דונם, הנמצא בקצה חצי האי של מרכז העיר. הפארק הוא תוצאה של התפתחות יער ומרחב עירוני לאורך שנים רבות. מרבית המבנים בפארק נבנים בשנים שבין שתי מלחמות העולם. חלק גדול מהפארק מיוער בצפיפות כפי שהיה בשלהי המאה ה19, ובו יש עצים בני מאות שנים.

אנחנו מתחילים את הטיול בפארק בירידה למים. טיילת בת 10 ק"מ לאורך החוף מקיפה את הפארק, ובטיילת זו אנחנו מהלכים לאורך החוף ומקיפים אותו בשלמותו.

טיול בונקובר עם מתבגרים

גם בשטח הפארק ניתן לפגוש באומנים ובעלי מלאכה שפורסים את עבודותיהם למכירה. לאורך החוף אנו נתקלים במגדלי אבנים. גם אנחנו משתעשעים מעט בהקמת עמוד משלנו. כמה מאות מטרים בהמשך עומד לו אמן היוצר מגדלים מרשימים ביותר, מסלעים העומדים בשיווי משקל מופלא ממש. הוא מצלם אותם ומוכר את התמונות. הקהל מוזמן להינות מהתוצאות.

טיול בונקובר עם מתבגרים

לכל אורך הדרך ספסלים שנתרמו לרווחתם של המטיילים, בדרך כלל לזכרם של קרובי משפחה או חברים שהלכו לעולמם. על כל ספסל נכתבה הקדשה, כמה מילים או משפט מרגש לזכרו של הנפטר. היום הוא יום ראשון, ורבים נמצאים בחוץ: רצים, רוכבי אופניים ואנשים מטיילים או יושבים על הספסל ונהנים ממזג האוויר היפה.

פארק סטנלי
ספסלים עם הקדשות לאהובים

בכיכר שהיא נקודת המפגש שבין רחוב דייבי ואזור תחילת הפארק, מול המפרץ האנגלי ממוקמים שני מוקדי עניין. האחד – סדרת פסלי ענק של סיני צוחק העומד בשלל "פוזות". A-maze-ing Laughter היא נקראת, ויצר אותה האמן יואה מינג'ון לביאנלה האמנות הבינלאומית של ונקובר. כל אחד מ 14 הפסלים מתנשא לגובה של 3 מטרים, שוקל כ 250 ק"ג ומציג את האמן עצמו בהתקף של צחוק היסטרי.

טיול בונקובר עם ילדים
מתגלגלים מצחוק

מוקד עניין נוסף הוא דוכן נקניקיות. מול הנוף עומד בחור ומוכר נקניקיות .ניכר עליו שהוא נהנה מכל רגע. אני נזכר כי באכסניה בה שהינו שיבחו את הדוכן הזה עד מאוד. זהו כנראה מוסד מוכר בסביבה, ובהחלט מומלץ.

דוכן הנקניקיות המפורסם של פארק סטנלי – כי נקניקיות עושים באהבה

לאורכו של הפארק מספר חופים להנאת הציבור. בכל פעם שאנו עוקפים "פינה", נגלה לעינינו נוף חדש. המים בתחילת ספטמבר כבר קרים מכדי להכנס, אפילו למקומיים.

פארק סטנלי – מידע שימושי

טיול בונקובר עם מתבגרים

שיט וביקור באי גרנוויל

חמש דקות ממקום הלינה שלנו בחצי האי של מרכז ונקובר נמצא קו מעבורת, המקשר בין גדותיו של מפרץ הפאלס קריק ( False Creek ). אנחנו עולים על "גיגית", סירונת המעבירה אותנו לגדה השניה בתוך דקות ספורות. השם המשונה ניתן למפרץ במאה ה19 על ידי ראש משלחת הסוקרים שיצאה לסייר באיזור. בתחילה הם חשבו שהם עולים במעלה ערוץ צר של נחל, אך משגילו את טעותם כונה המקום בשם "נחל שקרי"

טיול בונקובר עם מתבגרים
שיט במעבורת לאורך פאלס קריק

האי גרנוויל ( Granville island ) הוא למעשה חצי אי קטן הנמצא דרומית למרכז העיר ונקובר. זהו חצי אי מלאכותי שנוצר על ידי הערמת בוץ מהמפרץ בתחילת המאה השעברה. משיוצב הבוץ בנו עליו מפעלי תעשיה ושוק גדול. אזור התעשיה הוסב למרכז תיירותי. באיזור יש שוק אוכל מקורה, מרכזי קניות של בעלי מלאכה ואומנים, תיאטראות ומקומות בילוי. כיום זהו מוקד עלייה לרגל של תיירים ומקומיים המחפשים בילוי . יש האומרים שזהו האתר השני המתוייר ביותר בקנדה, אחרי מפלי הניאגרה. שוק האוכל המקורה מכונה בעלוני הפרסום "גן עדן לאוהבי אוכל", ועם כל הטוב הנמכר שם אין ספק שההגדרה מתאימה.

שוק באי גרנוויל

בדוכני הפרות ירקות תופסים את עיננו דובדבנים, פירות יער וענבים מאורכים דמויי דמעה,. הסחורה טריה וצבעונית ורבים מתושבי העיר הבאים לערוך כאן את קניותיהם.

האיש מצלם שוק

דוכני האוכל שאנחנו מטיילים ביניהם מעוררים השראה ובהדרגה גם תיאבון. בייגלים חמים, שמן זית בטעמים, פוקפורן בשלל גוונים, מלפפונים כבושים בשפע סגנונות, פרלינים, פסטות טריות, עוגות, עוגיות ועוד . השיטוטים והזמן מעוררים בנו רעב ואנחנו בוחרים לנו כל אחד לפי טעמו את ארוחת הצהריים: שניצלי דגים, אטריות מוקפצות, אוכל מקסיקני.

טיול בונקובר עם מתבגרים
דוכני מזון באי גרנויל

אנו מטיילים בין דוכניהם של אומנים: מציור על אבנים, כובעים, סכינים מאבן לבה ושאר מלאכות ומזכרות. האוירה הנינוחה מאפשרת לגל שיחה נעימה עם האומנים ולשמוע קצת עליהם, ועל עבודתם. האומנים מצידם מתענינים באנשים ושמחים לגלג שיחה קלה. כל למשל אומן קרמיקה שמספר לנו על ביקורו בישראל. שהיה צעיר היה כתב של מקומון שנשלח לפגוש את מלכת היופי של ישראל ולראיין אותה. בסטודיו שלו הוא מוכר גם עבודות של קולגות ובהם סלסילות קרמיקה "קלועות" מרהיבות.

האי גרנוויל
האומן והחנותו

הנערה חובבת עיצוב וצופרת את בגדיה לכן אנחנו נכנסים לחנות המציעה מגוון גדול של צבעי בד, אביזרים כגון כפתורי קרמיקה, ובדים שנבחרו בטעם מאוד טוב. גם כאן השיחה קולחת והמוכרת המאוד נחמדה מספרת לנו מעט על עצמה ועל החנות.

ראוי לציון שוק שכולו מוקדש לילדים – קידס מארקט. חניות עם שפע צעצועים איכותיים וגם מוצרים סטנדרטיים סיניים. למבנה שתי כניסות, זו לצד זו, האחת למבוגרים והשנייה, לקליינטים האמיתיים, הנמוכים בגובהם!

טיול בונקובר עם מתבגרים
שוק שכולו לילדים

כשמחליטים להמשיך אנו עוברים את הגשר המחבר בין האי לחלקה הדרומי יותר של העיר ומסיירים ברחובות, תוך שאנו מתפעלים מציורי קיר ענקיים, ומהחנויות אותן אנו מגלים תוך כדי הליכה. כאן אנחנו מחוץ לאזור התיירים.

טיול בונקובר עם מתבגרים
ונקובר עושה לנו כנפים

האי גרנוויל – מידע שימושי

טיול בונקובר עם מתבגרים -מידע שימושי

התניידות בונקובר

על מנת להמנע מתלאות חיפוש חניה בעיר, השתמשנו בתחבורה הציבורית הנוחה של ונקובר. התחבורה הציבורית כולל רכבת עילית (sky train) , אוטובוסים ומעבורות. גם משדה התעופה ניתן להגיע לעיר ברכבת העילית.

לינה עם מתבגרים בונקובר

עקב עלויות לינה גבוהות בוונקובר בדקנו לחינה באכסניות נוער של רשת HI Hostels. מנסיון קודם האכסניות ברשת נקיות, ממוקמות טוב, יש אפשרות לבישול עצמי, והזדמנות להכיר אנשים – מצויין בעת טיול עם מתבגרים בונקובר או בכלל. בחרנו באכנסית דאנטאון בזכות מקומה קרוב לפארק סטאנלי. היא ממוקמת בשכונה שקטה שנעים ללכת בה וללא חסרי בית ברחובות. החדרים קטנים אך נקיים מאוד, בחלקן יש מקלחת ושירותים צמודים. הצוות נעים, שירותי ושמח לעזור. שימו לב! לא כל האכסניות מקבלות אורחים מתחת לגיל 18 – בדקו את האותיות הקטנות בעת טיול עם מתבגרים בונקובר.

השארנו לפעם הבאה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *