בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
חופשת חורף בבודפשט

חופשת חורף בבודפשט

"דווקא עכשיו כשהחיים מתחילים, צריך ללכת לצבא" קוננה הנערה בסופו של טיול אמא ובת מוצלח מאוד בוורשה לפני כשנה. עברה שנה, הנערה סיימה לימודיה, התגייסה, עברה טירונות וקורס, הוצבה ביחידתה ולשמחתה גלתה שהחיים ממשיכים. צה"ל אישר לנערה לנצל את ימי החופש שלה בחו"ל.

אז באופו כמעט ספונטני נסענו שוב, אמא ובת, לטיול חופשת חורף בבודפשט.

ימי הסתו או תחילת החורף הם זמן נהדר לצאת לחופשה בבודפשט. האויר נקי וצלול, השלכת עוד עומדת על העצים, ותנועת התיירים נעשית דלילה יותר. כבר מסוף נובמבר העיר מתקשטת באורות מנצנצים  והחנויות והקניונים מתחרים ביניהם ביצירתיות קישוטי חג המולד.

חופשת חורף בבודפשט – עדכון לשנת 2021

זה מכבר החיילת הפכה לסטודנטית. היא נצלה את השבוע האחרון לפני הלימודים לגיחה לבודפשט. היא חזרה משם עם המלצות על בתי קפה ומסעדות בבודפשט, ועדכוני קורונה:

  • לפני היציאה מישראל יש למלא טופס יציאה מהארץ
  • לא נדרש כל טופס נוסף לכניסה להונגריה. מומלץ לעקוב אחרי עדכונים באתר שגרירות הונגריה בישראל.
  • לפני החזרה יש למלא טופס כניסה לארץ. מומלץ לשלם כבר מראש לבדיקת הPCR בכניסה לישראל.
  • יש לקחת אתכם את תעודת החיסון. אמנם לא ביקשו לא במסעדות ולא בכניסה להונגריה – אבל שיהיה.
  • בדיקות PCR בעלות של כ130 ש"ח במעבדות ניומן. יש לקבוע תור מראש
בודפשט חוגגת את החורף
בודפשט חוגגת את החורף

חופשת חורף בבודפשט – שלב התכנון

הנערה הופקדה על תכנון החופשה. היא רקחה לנו מיקס מעניין של סיורים מודרכים בעיר לצד שוטטות ספונטנית,  ביקור בבתי כנסת, לצד סיבוב קניות ממוקד, ובעיקר הרבה זמן איכות אמא- בת.

יש שפע של מידע ברשת על בודפשט, גם בעברית. הפוסט המצויין "בלוגרים מטיילים בבודפשט" של ליען נוסבאום בעלת הבלוג "בדרכים" מרכז שורה ארוכה של בלוגים הנכתבו על בודפשט, ומציעים שלל אפשרויות לבילוי ועניים בעיר הזאת.

בודפשט היא יעד נהדר לטייל בו עם ילדים גם בקיץ. הילה בעלת הבלוג תלתלים, מספרת על בודפשט עם ילדים.

שווקי חג מולד

מרשימת האפשרויות של שווקי חג המולד התמקדנו בעיקר בשווקים שבמרכז העיר. לאורך רחוב האופנה היוצא מכיכר דאק פרנץ מסודרים דוכני אוכל, ממתקים, עבודות יד וקיורטוש על גחלים. מחירי המזון באיזור זה יקרים מאוד, וללא ספק אפשר לכנותם כ"מלכודת תיירים" הרחוב עצמו מקושט ויפהפה.

חופשת חורף בבודפשט , טיול לבודפשט, המלצות לבודפשט , שוקי חג מולד בודפשט
רחוב האופנה מקודשט לחג המולד

כיכר ורומשטי הופכת כולה לשוק אחד גדול, כאשר במרכזה דוכני מזון הכוללים בעיקר אוכל הונגרי מסורתי ובצדדיה דוכני עבודות יד מסורתיות , תכשיטים, קרמיקה, סבוני בוטיק, עבודות קרטון וניר ועוד.

גם ברחבה מול בזיליקת סנט סטפן מוקם שום חג המולד עם תכולה דומה. האטרקציה המרכזית כאן הוא מופע וידאו המוקרן על הזיליקה ונערך מספר פעמים בערב וזירת החלקה על הקרח קטנטנה לילדים.

חופשת חורף בבודפשט , טיול לבודפשט, המלצות לבודפשט , שוקי חג מולד בודפשט
בשוק חג המולד שליד כנסית סנט סטפן

שווקי חג המולד מתעוררים לקראת 10-11 בבוקר, ונשארים פתוחים לאורך כל היום עד ל20:00 בימי חול ועד 22:00 בימי סוף השבוע. כדאי לבוא סמוך לשקיעה באיזור השעה 16:00, כך אפשר להנות מקישוטי האורות לאור ערב, אבל עדין לא קר מדי.

חופשת חורף בבודפשט , טיול לבודפשט, המלצות לבודפשט , שוקי חג מולד בודפשט
שוק חג המולד "שליד הבית"

אבל שוק המולד הנחמד ביותר, והכי אותנטי בעיני היה השוק שמול דירתנו ברחוב Karoly Kert . קצת דוכני אוכל, קצת עבודות יד, יין מתובל, קצת מזכרות. עץ גדול מקושט בכדורים נוצצים וסוכריות ענק בהתאם למסורת . אבל מה שנחמד עוד יותר הם עצי חג מולד קטנים שנעצו על ידי ילדים. עץ אחד שעוטר בגרעיני תירס, שימש את ציפורי השכונה למאכל. בכל בוקר עקבנו אחרי בעלי הדוכנים הפורשים את מרכולתם, שותים קפה של בוקר ומפטפטים ביניהם.

בכל ערב התקיימה באוהל הופעה המיועדת לקהל המקומי. התוכניה שלקחנו היתה רק בהונגרית, אבל המוסיקה מדברת אל כולם. ערב אחד היתה להקת מתופפים, בערב אחר הקשבנו לתזמורת כלי נשיפה . היה חמים, נעים לאוזן ואינטימי.

חופשת חורף בבודפשט , טיול לבודפשט, המלצות לבודפשט , שוקי חג מולד בודפשט
תזמורת כלי נשיפה -בשוק חג המולד

בשנים האחרונות מסתמנת מגמה של שווקי פסחא במזרח אירופה. בשנה שעברה יצא לנו לבקר בשוק פסחא בקרקוב. גם בבודפשט מתקיים שוק פסחא . שווה לעקוב ולחפש מידע לקראת מרץ.

סיורים חינמיים

כדי לשמוע קצת מה המקומיים מספרים על העיר שלהם הצטרפנו לסיורים החינמיים בעיר. ישנם מספר חברות המציעות סיורים חינמיים. אנחנו בחרנו לטייל עם חברה זו  טיול אחד, ראינו כי טוב והמשכנו לעוד סיורים. 

סיור הערב של השעה 18:30 לקח אותנו לאורך הואצי אוצה עד לגשר המיתרים החדש. הסיור אינו חופף לסיור הכללי שאליו המשכנו למחרת.

סיור הרובע היהודי מתמקד בהיסטוריה של יהודי בודפשט, על גורלם במלחמת העולם השניה, ובחיים החדשים שנוצרים כעת ברובע. כסיור השלמה הצטרפנו לסיור הפאבים בעלות 10 יורו לאדם (כולל משקה בכל פאב).על חוויותינו מהסיור היהודי אפשר לקרוא בפוסט על יהודים, היפסטרים, ותיירים. על גורלם של היהודים במלחמת העולם השניה ועל ארבע אנדרטות המנציחות את הסיפור מזויות שונות אפשר לקרוא בפוסט על הזכרון 

סיור הקומוניזם מרתק במיוחד, ומסופר בו על החיים בהונגריה בימי הקומוניזם. מעט ממה ששמענו אפשר לקרוא בפוסט : בודפשט בין הגולש לקומוניזם.

חופשת חורף בבודפשט , טיול לבודפשט, המלצות לבודפשט , שוקי חג מולד בודפשט
סיור חינמי – כיכר אליזבת

חופשת חורף – קררררר? כמה דרכים להתחמם…

לבושים להצלחה

כפפות, כובע – חובה!כדאי להתלבש בשכבות. בחוץ אומנם קר, אבל המבנים מחוממים. ב0, ומעלות בודדות מתחתיו לבשתי מכנסיים עם גרביונים, חולצה תרמית, פליז דק ומעיל פוך עבה, נעלי טרקים עם גרבי צמר עבות. הנערה שבחרה להיות אלגנטית לבשה מתחת לשמלתה , והצטיידה בזוג גרביונים מתחת לטייץ מחמם. בנעליים האלגנטיות הסתתר זוג גרביים נוסף. מעל הכל התעטפה במעיל פוך מחמם. 

כל דקה של שמש חשובה

בימי החורף השמש זורחת מאוחד ושוקעת מוקדם. הרחובות הצרים בין הבנינים מוצלים ובקור גם לאחר זריחת השמש. כדאי לתכנן את הפעילות בחוץ לשעות האור ולנצל כל דקה של אור. קניות בקניונים ניתן לעשות לאחר השקיעה. הקניונים והחנויות בואצי אוצה פתוחים עד שעה מאוחרת. את הביקור במוזיאונים, ובמקומות סגורים כדאי להשאיר לימים גשומים. הכי קר באיזורים פתוחים וליד הדנובה, ולכן כדאי לשמור את הטיול לאורכה לימי שמש.

תחבורה ציבורית

אומנם בבודפשט האתרים קרובים זה לזה וניתן בקלות ללכת ברגל, אבל כדאי להשתמש במטרו, בחשמליות או באוטובוסים כדרך התחממות במיוחד בתום שעות האור

חופשת חורף בבודפשט , טיול לבודפשט, המלצות לבודפשט , שוקי חג מולד בודפשט
מטרו בבודפשט – להרגיש כמו בסרט ג'ימס בונד

 תה חם, ויין מתובל

החורף הוא עונת המשקאות החמים. בשווקי חג המולד, בבתי הקפה ובמסעדות נמכר יין מתובל. הטעם נהדר, החום מחמם את הידיים, והאלכוהול דואג לתחושת חימום עוד זמן מה. הנערה ממליצה להביא כוס תרמית וכבר מהדירה לצאת עם תה חם.

טבילה במרחצאות

בודפשט נמצאת באיזור מעניינות חמים. כבר מימי הרומאים בודפשט נחשבה כאתר מרחצאות ונבנו בהם בתי מרחץ רומאים. גם העות’מנים נהנו מהמים החמים בחמאמים ועדיין ישנו בית מרחץ טורקי פעיל בבודפשט. אנחנו בחרנו לבקר בסצ’ני (Szechenyi Baths ), הנמצא בפארק, לא רחוק מכיכר הגיבורים וניתן להגיע אליו במטרו הצהוב. מרחצאות סצ’ני נבנו בתחילת המאה הקודמת והיו האתר הראשון בצד של פשט.

בהמלצת המקומיים הגענו בשעת בוקר מוקדמת למרחצאות, שפתוחים כבר מהשעה 6 בבוקר, וטוב שכך. המרחצאות מאוד פופולריים ובשעות מאוחרות יותר משתרכים תורים גדולים של אנשים.

חופשת חורף בבודפשט , טיול לבודפשט, המלצות לבודפשט , שוקי חג מולד בודפשט
ברכה פנימית במרחצאות סצ'ני

החוויה מזכירה קצת מסע בזמן ואל עידן אחר. עיצוב המבנים הוא קלאסי הגובל בקיטש. פסלים ומזרקות מעטרות את הבריכה החיצונית. המלתחות משותפות לגברים ולנשים. נכנסים לתא על מנת להחליף בגדים. גברת חמורת סבר מקבלת את פנינו ומקצה לנו לוקר. לכל סגירה נוספת יש להתסיע בה ובמפתח המסטר שעל צוארה. הנערה מכנה את הבריכות הפנימות "קומוניסטיות "ויש משהו בדבריה. עמודי שיש חום משורג בנימים לבנים, מעקות מצופים פליז, חלונות זכוכית שדרכן חודרות קרני אור בודדות, וקירות מסויידים לבן. הד חזק עונה על כל שכשוך או דיבור. בשעה זו של היום מרבית האנשים הם מקומים ומבוגרים.

חופשת חורף בבודפשט , טיול לבודפשט, המלצות לבודפשט , שוקי חג מולד בודפשט
מרחצאות סצ'ני

הנערה נהנית הרבה יותר בברכות החיצוניות. אנחנו מתעטפות במגבות שהבאנו איתנו ורצות בקור הבוקר למים החמים. האדים מסתירים כמעט לחלוטין את הרוחצים. במקומות שונים ישנם מושבים ואתרי התזת סילונים. סמוך למדרגות חבורה משחקת שח. הלוח מונח על מפתן הבריכה, הגוף במים החמים. הנערה מסכמת את החויה בכך, שפעם הבאה שארצה מרחצאות, עדיף שניסע לאיסלד. אני מחליטה לחזור לבודפשט לחופשת ספא – עם האיש.

חופשת חורף בבודפשט –  קניות

הנערה בתכנונה מקצה זמן לקניות. לשמחתה בסוף השבוע שאנחנו מבקרים מתחילים הסיילים : 20 %-30% הנחה. אנחנו מבקרים בקניון וסט אנד, וברחוב ואצי אוצה בסדרת חנויות לפי רשימה שהוכנה מראש. רחוב ואצי אוצה, למרות היותו היקר יותר מבין השניים מניב רכישות מוצלחות . חוויה הקניה ללא ספק מהנה, במיוחד שחלק מהחנויות מצויים בבנינים היסטורים. אין שום בעיה להמתין לסדרת מדידות ארוכה ככל שתהיה כשחלונות החנות הן יצירות ארנובו בזכוכית.

חופשת חורף בבודפשט , טיול לבודפשט, המלצות לבודפשט , שוקי חג מולד בודפשט

ברובע היהודי יש מבחר גדול של חנויות מעצבים צעירים וחנויות יד שניה. כיף להסתובב, להסתכל בחנויות הראווה. מחירי חנויות המעצבים יחסית יקרים, בחנויות יד שניה – יש מציאות.

בקומה הראשונה של בנין הנראה כעוגת קצפת מצאנו חנות יד שניה יפהפיה הנקראת בשם המתאים כל כך קרם . הבגדים מסודרים לפי צבעים על קולבי התליה. נעים לבקר בה מאוד. בחנות זו משלמים על בגדים לפי משקל.

חופשת חורף בבודפשט , טיול לבודפשט, המלצות לבודפשט , שוקי חג מולד בודפשט

חופשת חורף בבודפשט – עלויות ופרטים טכניים 

טיסה

זוג כרטיסי של וייזאייר, כולל טרולי אחד למטוס,מזוודה בכיוון אחד ואופצית פלקס – 1380 שח.

הטיסה מבודפשט לת"א יוצאת בשעה שש בבוקר. יש שיאמרו שהשעה לא נוחה, אבל אני עוד הספקתי להגיע לעבודה באותו יום וכך לחסוך ביום חופש יקר מפז.

חופשת חורף בבודפשט , טיול לבודפשט, המלצות לבודפשט , שוקי חג מולד בודפשט
מבט על פסגות מושלגות

לינה

מלון הדירות K9  ממוקם על Karoly Kert הסואן. חדר מרווח, בעיצוב מודרני נעים, מאובזרים היטב. החלונות משקיפים על הרחוב הסואן ומאפשרים מבט על עיר חיה ונושמת וגם קצת גגות. זהו ציר מרכזי של העיר ולכן יש בו רעש מכוניות, אמבולנסים. כשסוגרים את החלון הרעש מתעמעם ומשאיר תחושה של עיר חיה ונושמת. בהחלט אשמח לחזור למקום הזה. עלות לחמישה לילות – 300 יורו. לא כולל ארוחת בוקר.

חופשת חורף בבודפשט , טיול לבודפשט, המלצות לבודפשט , שוקי חג מולד בודפשט
מראה מחלון חדרי – רחוב שוקק חיים ושוק חג מולד קטן

תחבורה ציבורית

כרטיס תחבורה שבועי – 4950 פורינט.

אמנם מחיר נסיעה בודדת הוא לא יקר 490 פורינט, ומרכז בודפשט אינו גדול ובהחלט מאפשר הליכה ברגל אבל עקב הקור העז , לעיתים תכופות העדפנו להשתמש באפשרות הנסיעה ברכבת התחתית.

הגעה ועזיבה משדה התעופה.

אל העיר: נסענו בתחבורה ציבורית.

אוטובוס 200E יוצא משדה התעופה כל 5-10 דקות ומוביל לתחנת ההתחלתית של המטרו האדום M2 איתו ניתן להגיע למרכז עיר תוך זמן קצר. עלות הנסיעה תהיה 980 פורינט ( 2 כרטיסי תחבורה ציבורית ), לרוכשי כרטיס תחבורה ציבורית בשדה התעופה – זה כלול.

חזרה בשירות הסעות של miniBUD העלות 7.5 יורו לכרטיס. יש להזמין מראש באתר. השירות יעיל, אמין, מגיע בשעה היעודה.

חופשת חורף בבודפשט , טיול לבודפשט, המלצות לבודפשט , שוקי חג מולד בודפשט

11 Comments

    1. לגמרי איתך. אני מאוד מקווה שהצלחתי להנחיל את המסר הזה לילדי. אגב הטיול יכול להיות גם וירטואלי : על סולמות המוסיקה , בין מסדרונות המחזות, על כנפי הדמיון, בין דפי הספרים.

  1. פינגבק:מסעדות בלונדון - טעימות על קצה המזלג - אפקים מטיילים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *