בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
טיול טעימות באוזבקיסטן

טיול טעימות באוזבקיסטן

השבוע חזרתי מאוזבקיסטן, נפעמת ומלאת חוויות. זה היה טיול מיוחד מאוד. ראשית – אוזבקיסטן היא אחת המדינות הצבעוניות והמרתקות שביקרתי בהן. הטיול היה רק טעימות והותיר בי רצון לחזור ולערוך בה מסע עומק. שנית – הייתי חלק ממשלחת רישמית של כתבי תיירות, צלמים ובלוגרים שהוזמנו לטיול באוזבקיסטן.  אז לפני שאני מתחילה לספר, אני רוצה להודות לחברתי מיכל בן ארי מנור בעלת הבלוג המצליח רואה עולם. מיכל קישרה ביני ובין פרופסור יואל מנספלד מקים החוג לחקר התיירות באוניברסיטת חיפה, יוזם ומארגן המשלחת. אני אסירות תודה לשניהם על הטיול הנפלא הזה.

הפוסט הזה הוא מיני-מדריך לאוזבקיסטן, והראשון מסדרת פוסטים שאני כותבת על המדינה המרתקת הזו. אני מזמינה אתכם להרשם לקבלת עדכונים על הפוסטים הבאים כאן. בפוסט הזה אתיחס לנושאים הטכניים של תכנון טיול באוזבקיסטן. אם יש לכם שאלות או הערות אנא כתבו אותם בתגובות, אני מבטיחה לברר ולשוב אליכם.

אוזבקיסטן על דרך המשי

אוזבקיסטן נמצאת בלב ליבה של יבשת אסיה, היא מוקפת מכל עבריה ב"מדינות ה-סטן האחרות" : קזחסטן, טג'יקיסטן, טרכמניסטן, אפגניסטן וקירגיסטן.  עד קבלת עצמאותה ב1991 היא היתה חלק מברה"מ. מיקומה על דרך המשי, רשת של דרכי מסחר בין המזרח למערב, הביא אליה את גדולי הכובשים: אלכסנדר הגדול, ג'ינג'יס חאן , וטימורליין. הכובשים והסוחרים הביאו אליה השפעות תרבותיות, שמכולן נארג השטיח התרבותי והצבעוני שהוא היום אוזבקיסטן. מרבית אוכלוסיתה של אוזבקיסטן היא מוסלמית.  זהו איסלאם ליברלי וישנה הפרדת דת מהמדינה. המדינה מתגאה בלמעלה מ100 בני קבוצות אתניות שונות, ובכללם יהודים.

אוזבקיסטן נמצאת כרגע בתנופת פיתוח אדירה. יש בה כבר תשתיות מערביות, אבל לא תמיד ולא בכל מקום.  בין הערים המרכזיות: סמרקנד, בוכרה וטשקנט מקשרת רכבת מהירה, המגיעה למהירות של 200 קמ"ש. הרכבות יוצאות בזמן, מספר פעמים ביום. הנסיעה בהן נוחה ונעימה.  ישנם מלונות מערבים בכל מקום. באתרי מורשת עולמים המרובים יש שירותים מערביים ונקיים. הרחובות נקיים. ישנה תחבורה ציבורית יעילה בתוך הערים. ישנן גם טיסות פנים. אבל בכל המערביות הזאת מדי פעם יצוצו הפתעות. הוייפי לא תמיד עובד גם במלונות יקרים. קפה ראוי לשמו קשה להשיג. השירותים לעיתים יהיו בול פגיעה במסעדות ( אם כי נקיים מאוד). תתכן תקלה במים החמים.  יש לבוא עם סבלנות וראש פתוח. אבל בהחלט כדאי לבוא!

טיול באוזבקיסטן – הנקודה היהודית

סיפורה של הקהילה היהודית באוזבקיסטאן הוא סיפור מרתק, שאתיחס אליו לעומק, כשאכתוב בפירוט על בוכרה. הקהילה היהודית באוזבקיסטאן נחלקת לשנים. הקהילה הבוכרית היא אחת מקהילות היהודיות הותיקות בעולם ונמצאת שם לאחר גלות בבל. היהודים התישבו במרחב שכיום מחולק בין טג'יקיסטאן ואוזבקיסטאן, והם מדברים ניב טג'יקי מיוחד. הערים המרכזיות הן בוכרה, סמרקנד, קוקנד, וחיוה.  יהודים אשכנזים הגיעו לאוזבקיסטאן בתחילת המאה העשרים מגרמניה ומזרח אירופה, וגל נוסף שהגיע במהלך מלחמת העולם השניה.  בטשקנט ישנם כיום 3 בתי כנסת. אחד מהם אשכנזי, והאחרים בוכרים. גם בבוכרה ובסמרקנד יש בית כנסת פעיל.  הקהילה היהודית מעולם לא סבלה מרדיפות אנטישמיות מצד שכניהם המוסלמים. גם ההודים וגם המוסלמים גאים בכך מאוד.  מ230 אלף יהודים שחיו באוזבקיסטן לפני שנות ה70, נותרה כיום קהילה של 8000 יהודים בכל אוזבקיסטאן.  היהודים עזבו בשנות ה70 לישראל, ארה"ב ואוסטריה עקב רדיפות מצד השלטון הסוביטי וחלון הזדמנויות שנפתח. גם בשנות ה90 לאחר התפרקות ברית המועצות היתה עליה גדולה.

טיול באוזבקיסטן, טיול עם ילדים באוזבקיסטן, טיול משפחות לאוזבקיסטן, בוכרה, סמרקנד, טשקנט, חיוה
בית הכנסת בבוכרה – צולם מעזרת נשים

האם טיול באוזבקיסטאן מתאים לילדים ?

אני חושבת, שכל מקום בו גדלים ילדים והוא לא מסוכן מבחינה בטחונית או בריאותית מתאים לטיול עם ילדים. כמובן, לעיתים נדרשת הכנה טובה.

המדינה אינה משופעת באטרקציות מוכוונות ילדים, אבל בערים הגדולות יש לונה – פארק, יש פארקי מים, יש גני שעשועים. אבל השווקים הצבעוניים, הפארקים היפים, הבנינים שכאילו יצאו מ"אלאדין" הם תפאורה נאה לטיול משפחתי מיוחד. גם לינה בבתי משפחות בכפרים היא חוויה מדהימה. (התנסיתי אצל השכנים בטג'יקיסטן)

אם מדובר בבני נוער וילדים גדולים זו בהחלט מדינה שהייית שמה אותה בעדיפות גבוה בזכות הערך המוסף שניתן להפיק מטיול כזה. עם תשומת לב נכונה טיול במדינה הזאת יפתח להם זוויות ראיה שונות על העולם. החל מפגישה עם איסלאם ליברלי וחיים במדינה חילונית בה מופרדת הדת מהמדינה.   דמהתבוננות באוכלוסיה המגוונת מבחינת מראה יכולה לעורר דיון על נושא היופי, המראה, קבלת האחר וסקרנות לגבי חיים של צעירים במקומות אחרים בעולם. אם תעודדו שיחה ומפגשים עם צעירים שתפגשו בדרך – תצאו נשכרים.

טיול באוזבקיסטן, טיול עם ילדים באוזבקיסטן, טיול משפחות לאוזבקיסטן, בוכרה, סמרקנד, טשקנט, חיוה
בוכרה – קבר עתיק ופארק שעשועים

האם אפשר לטייל באופן עצמאי באוזבקיסטן ?

לדעתי בהחלט כן. טיול בין הערים הגדולות בודאי ובודאי. אפשר להגיע ממקום למקום בעזרת רכבת ובטיסה ובתוך הערים להשתמש בתחבורה ציבורית, או במוניות. לעיתים קרובות האתרים המרכזיים הם במרחק הליכה. את המלונות ניתן להזמין באתרי המלונות או ישירות מול המלון.

מרבית האוזבקיסטנים מדברים רובית, אבל יותר ויותר צעירים מדברים אנגלית. נותני שירותי התיירות מדברים אנגלית. האוזבקית נכתבת כיום באותיות לאטינית – כל שקל לקרוא ולהסתדר מול מפה ושמות של רחובות.

אבל אוזבקיסטן היא לא רק ערים, אלא גם כפרים וטבע. התשתית התיירותית שם עדיין אינה מפותחת לגמרי לטיול עצמאי ולטיול משפחות. לפני שנסעתי בדקתי אפשרות של לצאת ליומיים טיול בשמורה המרוחקת כ100 קילומטר מטשקנט. לשם כך יצרתי קשר עם חברת תיירות מקומית לקבלת המלצות. לא אוכל להמליץ מכיוון שבסוף זה לא יצא לפועל, אבל זו בהחלט אופציה סבירה גם מבחינת עלות.

טיול באוזבקיסטן, טיול עם ילדים באוזבקיסטן, טיול משפחות לאוזבקיסטן, בוכרה, סמרקנד, טשקנט, חיוה
נסיעה משפחתית ברכבת

טיול באוזבקיסטן – מסלול

בטיול הזה חווינו מעט ממה שיש לאוזבקיסטאן להציע והתמקדנו בערים הגדולות, החשובות ובעלות ההיסטוריה.  אוזבקיסטאן נמצאת בלב ליבה של מרכז אסיה, על אם דרך המשי האגדית ולכן על כל צד ושעל יש היסטוריה.  ביקרנו בארבע ערים כשלכל אחת יש את האופי והיחודיות שלה. במשך שבוע ימים ובתכנון מדוקדק אפשר בהחלט לכסות לא רע את הערים האלה. אבל לאוזבקיסטאן יש מה להציע גם מבחינת נוף, טבע ותרבות בישובים הכפריים- לשם כך נדרש זמן נוסף שלא עמד לראשותינו.

טשקנט

טשקנט בירת המדינה והעיר המודרנית ביותר היא עיר מפתיעה ומסקרנת ביותר. יש בה פארקים נעימים, שדרות רחבות ומוסדות ציבור אלגנטיים. הארכיטקטורה מרתקת הכוללת שילוב של בניה מודרנית עם אלמנטים מסורתיים. יש בה  חיי לילה ותרבות, מסעדות שף ומסעדות מסורתיות. אפשר לבקר בה בשווקים צבעוניים, מרכזי קניות מודרניים, וחנויות מותגים בינלאומיים. בטשקנט נמצא גם המלון היחיד המדורג ב5 כוכבים – הייאט .

לביקור בעיר כדאי להקצות לפחות יומיים. אפשר בהחלט להגיע לעיר לביקור של  4 ימים ויותר.

אתרים מרכזיים שביקרנו בהם: המוזיאון הלאומי אמיר טימור, שוק צ'ורסו, אנדרת ידידות העמים, האנדרטה לזכר קורבנות המלחמה, סיור במטרו של טשקנט, ביקור במדרחוב האומנים. את כל המקומות תוכלו למצוא במפה המקושרת.

חיוה

העיר חיוה נמצא בקצה המערבי של המדינה , מבודדת מעט משלוש הערים האחרות ואליה מגיעים בטיסה. אבל המאמץ כדאי מאוד!  נראית כאילו היא תפאורה לסרט שחרזדה או אלאדין, אבל היא עיר חיה ונושמת. חיווה היא עירו של אל ח'ואריזמי, אסטרונום, קרטוגרף, ומתמטיקאי. מקור המילה אלגברה היא בשיבוש שמו. כישתו השיטתית הביאה לפיתוחה. והוא זה שגילה את נסוחת המשוואה הריבועית.

האתרים המרכזים בהם ביקרנו : מדרסה, מסגד, ארמון האמיר (שעכשיו מוזיאון) השוק התיירותי המקומי, המאוזילאום.אני נהניתי פשוט לשבת ברחוב ולהתבונן. היום הבודד שהקדשנו לאיזור לא מספיק ממש. אפשר וכדאי גם להקצות זמן לסיור בכפרים בסביבה. הסתו היא עונת הכותנה והמלונים.

סמרקנד

סמרקנד היא לב ליבה של ההיסטוריה התרבותית של אוזבקיסטן.  כאן עסקו חכמי העיר בלימוד דתי וחילוני ובכתיבה. כאן נלמדו מדעים מדויקים כמו אסטרונומיה.  אולובג , נכדו של טימורליין, בנה כאן מצפה כוכבים בעל 3 קומות ומרכז מדעי. תצפיות וחישובי כוכבים שבמצפה הזה שמשו עד למאה ה17. השפעות הארכיטקטורה שהגיעה לכאן מפרס, המשיכו להודו, רוסיה, תורכיה ואירופה.האתרים שביקרנו בהם: המאוזוליאום של אמיר טימור, רגסטאן, השוק ליד מסגד ביבי חאנום, קברו של הנביא דניאל.

בעיר הזאת ישנן אוניברסיטאות רבות. כאן מתכוונים להקים את אוניברסיטת "דרך המשי" שמטרתה להכשיר סטודנטים בתחום התיירות של דרך המשי. זהו מיזם חובק מדינות, ואופי האוניברסיטה יהיה בינלאומי. בשעות הצהריים ואחרי הלימודים הרחובות הראשיים מתמלאים סטודנטים והמראה מאוד אופטימי ומשמח.

גם לעיר הזאת הייתי מקדישה לפחות יומיים. לא הספקנו לבקר באתרים רבים.

בוכרה

בוכרה היא עיר שנכנסת ישר ללב. היא נווה מדבר אמיתי. ברחבי העיר פזורות בריכות נוי שמוזנות ממאגר מים תת קרקעי. ברור שמקום כזה יהפוך לתחנה חשובה בדרך.העיר הזאת נתנה את שמה גם ליהודים שישבו באיזור.  את הביקור שלנו בעיר התחלנו בביקור מרגש בבית הכנסת של הקהילה היהודית.השוק התיירותי שלה נעים ונחמד, ויש אפשרות לראות בו בעלי מלאכה עובדים. זה המקום שבו מומלץ לקנות שטיחי צמר ומשי. המספרים של בוכרה נודעות באיכותן, והן משמשות לחיתוך בד, עור, נייר ואפילו עיטורים. כמובן שרכשתי לנערה.

האתרים שביקרנו בהם: מדרסה, בית הכנסת, ארמון הקיץ של האמיר, קברו של איסמעיל סומני, שוק האומנים, מפעל שטיחי משי.

טיול באוזבקיסטן – הפרטים הטכניים

העונה ומזג האויר

אוזבקיסטן היא ארץ מדברית ברובה, ללא מוצא אל הים שיביא למיזוג. הקיץ חם מאוד, במקומות רבים הטמפרטורה יכולה לעלות על 40 מעלות. בחורף קר מאוד, הטמפרטורה יורדת מתחת לאפס. הסתו (ספטמבר- אוקטובר) והאביב ( מאי – יוני) נחשבות עונות טובות לטיול. אנחנו טיילנו בתחילת אוקטובר. מזג האויר היה מצויין. מכיוון שאין לחות גם כשחם לא מזיעים. בצל ובערב נעים מאוד. את השעות החמות של היום אפשר לבלות בנחת במסעדה. בכל מקרה כדאי מאוד לקחת בגדים חמים, כי בבת אחת הטמפרטורות יכולות לרדת. לרגע לא הצטערתי על מעיל הפוך שלי.

טיול באוזבקיסטן, טיול עם ילדים באוזבקיסטן, טיול משפחות לאוזבקיסטן, בוכרה, סמרקנד, טשקנט, חיוה
חבושים ושלכת – סתו בטשקנט

משטרת תיירות

במסגרת המאמצים של קידום התיירות והדאגה לרווחתו ובטחונו של התייר הוקמה משטרת תיירות, ונוכחות המורגשת במרכזים התיירותיים. השוטרים לבושים במדים ירוקים.הם דוברי שפות זרות כולל אנגלית, ואפשר לפנות אליהם בבקשה להכוונה, לדווח על התיחסות לא נאותה, ואפילו לעזרה ראשונה. נציג משרד התיירות שטייל איתנו מבקש בכל לשון של בקשה לפנות אליהם ברגע שאתם כתיירים מרגישים שנעשה לכם עול – "אם לא תפנו ולא תתלונו , איך נדע ?" הוא מדגיש.

אנחנו זכינו לראות את המשטרה בפעולה. בנות המשלחת רכשו חבילות סיגריות במכולת ליד המלון שלנו. מאוחר יותר הן הבינו שהמוכר מכר להם במחיר מופקע. הפניה למשטרת התיירים טופלה במקום – השוטרים הצטרפו למתלוננות, נכנסו לחנות, העמידו את המוכר בפני מעשיו. כספן הוחזר להן עם התנצלות רשמית. (  חפיסת סיגריות עולה עשרת אלפים סום , קצת יותר מדולר)

כסף וקניות בעת טיול באוזבקיסטן

המטבע המקומי הוא סום. נכון למועד כתיבת פוסט זה שערו של הסום היה 8179 לדולר. המחירים כוללים אפסים מרובים ולוקח זמן להתרגל אליהם ולחישוב בראש של העלות האמיתית.

"הסוחרים כאן מכורים למזומן", אומר בחיוך מירעבאס המדריך שלנו בבוכרה, "כאשר  הם רואים מזומן (לא בכרטיס אשראי) יהיה קל יותר להוריד במחיר".  כדאי לשלם במזומן בשווקים, בחנויות המזכרות, בתחבורה ציבורית, במסעדות, ובבתי מלון קטנים. כפי שאומרת לנו המוכרת הממולחת בחנות השטיחים "אנחנו נמצאים במרכז אסיה ולכן המחירים נתונים למו"מ". זה נכון לשוקים תיירותיים, אבל לא למרכזי קניות מסודרים וחנויות מותגים מערביים. גם בשווקים המקומיים בהם מוכרים מזון והמחירים כתובים – אין מה להתמקח.

כרטיסי אשראי מתקבלים בערים הגדולות בבתי מלון, בחנויות גדולות המופנות כלפי תיירים (שטיחים, תכשיטים, מותגים), במרכזי קניות ובסופרים גדולים. לא בכל מקום מתקבלים כל חברות האשראי, אז אם יש לכם גם ויזה וגם מאסטרקרד כדאי לקחת את שניהם. נדרשת הקשת קוד אישי בעת התשלום.

לא הזדמן לנו לערוך קניות, אבל ביקרנו בשווקים מקומיים, חלקם תיירותיים וחלקם מיועדים לתושבי המקום. בכל מקרה היה צבעוני ומרתק.

מרכז קניות גדול במרכז העיר של טשקנט הוא  Samarqand Dorvpza , מרכז הקניות פתוח בין השעות 8:00 עד 1:00 ( אחת אחרי חצות ), יש בו סופר גדול טוב,  מקום להחליף כסף, מקום לרכוש סים, חנויות מקומיות ומעט חנויות מותגים.

מה אוכלים באוזבקיסטן ?

אם אצטרך לסכם את האוכל במילה אחת: מצויין.  האוכל כאן טעים, מגוון, עשיר בטעמים ובתבלינים. ירקות מבושלים וטריים הם חלק חשוב בארוחה, ויש מגוון נהדר של פירות טריים ומיובשים. אוזבקיסטן היא מדינה מוסלמית ולכן כמעט שאין סיכוי להתקל בבשר חזיר, אבל בהחלט יכול להיות מוגש בשר סוס. כדאי לשאול. כמו כן לצמחוני בחבורה היה לא פשוט. המודעות אינה גדולה אבל אפשר להסתדר. יש לברר האם במרק או בסלטים מוגש בשר.  לקריאה מפורטת יותר על האוכל באוזבקיסטן, ועל מסעדות מומלצות.

טיול באוזבקיסטן – לינה

בכל הערים התיירותיות ניתן למצוא מלונות בדרגת תיירות טובה. יש לקחת בחשבון שהרמה היא לא אחידה, ולכן כדאי לקרוא את הביקורות בעת בחירת המלון. גם במלונות עצמן הרמה היא לא תמיד אחידה. אם החדר רחוק מהראוטר, הוייפי עלול להיות חלש. לעיתים חסרים דברים בארוחת הבוקר. אבל חשוב לבוא בראש פתוח.  מדובר באמת בדברים קטנים והבקשות שלנו נענו תמיד וברוח טובה. אני מצרפת כאן את המלונות שישנו בהם . עם מספר מילים על כל מלון

מלון בטשקנט

במשך שהותינו לנו במלון טוריקסטן ( Turkiston ), המיקום שלו טוב ונוח במרכז העיר, החדרים מרווחים מאוד, נקי אם כי העיצוב מיושן מעט. ארוחת הבוקר טובה.  אנחנו התאכסנו באגף המיועד לאורחים רישמיים, אבל אפשר להתארח באגף המיועד לתייריםץ לפחות מהתמונות הוא נראה יפה יותר.  הצוות דובר רוסית ואנגלית. לפרטים על המלון אפשר לפנות דרך דף הפייסבוק שלו, הוא מופיע גם באתרי הזמנת מלונות.

טיול באוזבקיסטן, טיול עם ילדים באוזבקיסטן, טיול משפחות לאוזבקיסטן, בוכרה, סמרקנד, טשקנט, חיוה

מלון באורגנץ' (חיוה)

המקום שבו לנו ממוקם בעיר אורגנץ', בה נמצא שדה התעופה.  המלון מרוחק כחצי שעה נסיעה מהעיר חיוה.  במלון אכלנו גם ארוחת בוקר וגם ארוחת ערב  –  אוכל טעים ומגוון. החדרים הרגילים מספקים, יש מזגן, וחדר אמבטיה גדול. אם מתאפשר לדעתי עדיף לישון בחיוה. את מלון cravan urgench אפשר להזמין בבוקינג.

מלון בסמרקנד

בסמרקנד ישנו במלון Registon Palace  המוכר גם כ President Palace . המלון ממוקם במיקום מרכזי, כך שאתרים רבים הם במרחק הליכה ממנו. החדר מרווח ונעים. ארוחת הבוקר במלון מצויינת. הצוות שירותי. זהו מלון גדול בו לנות קבוצות אז בשעות הבוקר יש לחץ על המעליות (יש רק שתים ). קחו בחשבון זאת בעניין שעת היציאה. פרטים על המלון באתר שלו.

טיול באוזבקיסטן, טיול עם ילדים באוזבקיסטן, טיול משפחות לאוזבקיסטן, בוכרה, סמרקנד, טשקנט, חיוה

מלון בבוכרה

בבוכרה ישנו במלון בוטיק נחמד בשם Labihauz בלב העיר העתיקה, במרחק דקות הליכה ספורות מבית הכנסת. גם אתרים רבים הם במרחק הליכה. החדרים צנועים אבל נקיים. יש חדרים למשפחות,לזוגות וליחידים. ארוחת הבוקר היא כיד המלך. לפרטים על המלון באתר שלו

טיול באוזבקיסטן, טיול עם ילדים באוזבקיסטן, טיול משפחות לאוזבקיסטן, בוכרה, סמרקנד, טשקנט, חיוה
מלון בוטיק בלב בוכרה

טיול באוזבקיסטן – תחבורה

טיסה

חברת אוזבקיסטאן איירוייז מקיימת מספר טיסות בשבוע בין ישראל לטשקנט. רבים ממשיכים מטשקנט ליעדים במזרח הרחוק. המטוסים חדישים (בטיסה חזור טסנו בדרימליינר, בהלוך באיירבאס), הצוות יעיל ואדיב, דובר אנגלית ורוסית.   הטיסה אורכת כארבע שעות וחצי.

אפשר להגיע גם בטיסות עם קונקשן בחברות תעופה אחרות.

לאתר חברת אוזבקיסטאן איירוייז

טיול באוזבקיסטן, טיול עם ילדים באוזבקיסטן, טיול משפחות לאוזבקיסטן, בוכרה, סמרקנד, טשקנט, חיוה
הגעה עם זריחה לטשקנט

רכבת

ניתן להגיע לערים השונות באוזבקיסטאן ברכבת. גולת הכותרת של הרכבת היא הרכבת המהירה בין הערים טשקנט, סמרקנד ובוכרה.  הנסיעה ברכת מהנה ונעימה. אנחנו נסענו במחלקה שניה בנוחות רבה. יש מרחב מספק לרגליים, הקרונות ממוזגים, במשך הנסיעה מקבלים קפה ומאפה (כלול במחיר הכרטיס). השירותים נקיים, עובדי הרכבת אדיבים ויעילים ודוברי אנגלית. יש ברכבת קרון מסעדה. אין וייפיי.

יש ארבע רכבות היוצאות בכל יום לכיוון. מומלץ מאוד להזמין מקום מספיק זמן מראש.(שלושה חודשים מראש)

לאתר הרכבות של אוזבקיסטאן . אפשר לרכוש גם כרטיסים דרך סוכנויות תיירות מקומיות.

תחבורה ציבורית

מטרו בטשקנט

בשטקנט התחבורה הציבורית יעילה ונוחה. ישנו מטרו וישנם אוטובוסים. רשת המטרו נבנתה שנות ה70 וה80 של המאה הקודמת. התחנות כמו במוסקבה מעוטרות, שווה לנסוע ולו רק כדי לראות אותם.  מחיר נסיעה במטרו 1200 סום .רוכשים ז'יטון בקופה והוא תקף לנסיעה אחת לא חשוב מה אורכה.

העיר מרושתת היטב גם באוטובוסים. מחיר נסיעה באוטובוס 120 סום. משלמים לכרטיסן. האוטובוסים הם חדשים.

למפת המטרו של טשקנט

גם אם אינכם מעונינים להתנייד בתחבורה ציבורית שווה מאוד להכנס למטרו לטיול אומנות בתחנות.

מוניות

בכל הערים אפשר לנסוע במוניות. כדאי לברר מראש את המחיר המשוער של הנסיעה ליעד שבחרתם.

טיול באוזבקיסטן, טיול עם ילדים באוזבקיסטן, טיול משפחות לאוזבקיסטן, בוכרה, סמרקנד, טשקנט, חיוה
במטרו של טשקנט

"מאחורי הקלעים" של התיירות

מעבר למסע מרתק ואינטנסיבי במדינה יפהפיה, מיוחדת ומסבירת פנים הטיול הזה פתח בפני צוהר לעולם המרתק של העוסקים בתיירות. נסעתי לטיול באוזבקיסטאן כחלק ממשלחת של כתבי תיירות שהיתה פרי יוזמה משותפת של השגריר הישראלי מר אדי שפירא, סגן ראש הממשלת אוזבקיסטן מר עזיז עבדולחכימוב ופרופסור יואל מנספלד מאוניברסיטת חיפה. אני אסירת תודה על ההזדמנות שניתנה לי ללמוד על מאחורי הקלעים של התיירות . במסע הזה זכיתי להתודע לעבודתם של כתבי התיירות והצלמים, לשמוע על מגמות חדשניות בפיתוח התיירות ושיטות מחקר. דובר רבות על פיתוח התיירות באיזורים נרחבים במדינה ולא רק במספר ערים תיירותיות, על פיתוח תיירות בכפרים ועל העצמת עסקים קטנים, על מניעת חיכוך יתר עם האוכלוסיה כך שכולם יצאו נשכרים. היו דיונים מענינים על תפקיד כתבי התיירות והבלוגרים בשיווק המקום. המשלחת שלנו, המשלחת הישראלית, עוררה עניין רב מכיוון שישראל זכתה להיות אחת מ8 המדינות שחובת הויזה הוסרה מאזרחיה. כך זכינו להשתתף כאורחי כבוד ביריד התיירות המושקע בטשקנט " תיירות על דרך המשי".  הוזמנו להשתתף במסיבת עיתונאים עם סגן ראש הממשלה, להתראיין בעצמינו לטלויזיה המקומית,  להתארח בבית השגריר וליצור קשרים עם בלוגרים ועיתונאים מקומיים.

יריד התיירות היה מרתק בפני עצמו, דוכנים צבעוניים, מוסיקה וריקודים, סרטונים ועבודות אומנות, אבל בעיקר מגוון גדול של אנשים בעלי תווי פנים כל כך שונים זה מזה, כל אחד מהם נושא משהו מסיפורה של דרך המשי.

מרכז אסיה – מידע נוסף

לפני שלוש שנים ביקרתי אצל השכנים – טג'יקיסטן ונדלקתי על מרכז אסיה. לקריאה על הטיול שלי בטג'יקיסטן.

כתבות פוסטים וסרטונים שכתבו והפיקו חברי למסע – כדאי מאוד לקרוא זוויות נוספות

56 Comments

  1. זה פשוט מרתק!! וכל הכבוד לך ינינה!!
    לא ידעתי שיש דבר כזה "איסלם ליברלי"- ידוע לי שגם באירן יש יחסי שכנות טובה בין מוסלמים ליהודים, אבל הרי שום ישראלי לא יכול להניח את כף רגלו באירן (וחבל שכך).
    טיול קולינרית שם לגמרי קוסם לי, ואולי באמת טיול בכפרים הבתוליים יותר מאשר בערים הגדולות.. אף עפ שאני חא בטוחה איך אני מסתדרת עם חור בריצפה במקום אסלה 🤔
    ואני ממש מרגישה בורה! לא ידעתי שבוכרה זה עיר באוזבקיסטן, הייתי בטוחה שזה מדינה בפני עצמה, מה שגורם לי לתהות מה ההבדל בין בוכרים לאוזבקים..

    1. yanina.zaslavsky

      תודה נלי. גם אני הופתעתי מאוד בנושא של איסלאם ליברלי, בדברים מסוימים הם ליברלים אפילו יותר מאיתנו. אגב גם בטגיקסטן השכנה הם ליברלים. שאלה טובה שאלת בעניין האוזבקים והבוכרים. בוכרה ניתה פעם מה שנקרא ח'נאת. כלומר עיר מדינה עד שהמרחב נכבש בידי רוסיה הצארית . כך גם סמרקאנד. אצלינו כשאומרים בוכרים מתכוונים ליהודים ( הלא אשכנזים) שהגיעו משם. אוזבקים הם קבוצה אתנית. יש אוזבקים במדינות השכנות. בבוכרה למשל יש הרבה טג'יקים. הסוביטים בחשו שם היטב. אזרחי אוזבקיסטן – לא חשוב מאיזו קבוצה אתנית- נקראים אוזבקיסטנים. גם שם שומרים על תקינות פוליטית.

    2. נילי קוזלובסקי

      פוסט מעניין. לא בטוחה שהמושג "איסלם ליברלי" לגמרי נהיר לי. חזרתי מטיול במרוקו וגם שם מדריכת הטיול דיברה על איסלם ליברלי. איסלם שאינו פנאטי כמו בארצות ערב. אמנם גברים ונשים לבושות במרוקו בבגדים אופייניים כולל כיסוי ראש לנשים אבל יש הפרדה בין דת למדינה.

      1. yanina.zaslavsky

        תודה רבה נילי. אני אנסה להסביר. הפרדת דת ומדינה הופכת את המדינה לחילונית ומאפשרת למשל נישואין בין בני דתות שונות. אני לא יודעת להתיחס למרוקו אבל באוזבקיסטן ובטגיקיסטן מרבית המוסלמים שייכים לזרם הח'נפי שנחשב ליברלי. זה בא לידי ביטוי בחיי היומיום. נשים לא מכסות את פניהם, מותר אלכוהול שהוא לא ממקור ענבים , הבחירה לצום או לא תלויה באדם ובמה שהוא עושה לפרנסתו. ישנם גם שינויים במסגדים כתוצאה מהמודרניזציה בעבר נשים התפללו בהית , כיום נבנית עזרת נשים. יש מדרסות לנשים. זה נושא מאוד מעניין ואני מרגישה שרק נגעתי בו.

  2. ינינה איזה פוסט מדהים!!! אני יכולה לחוש את ההנאה שלך והעניין דרך המילים. את לדמרי צריכה להיות המשכוכית של המטיילים – לסלול את הדרך למקומות עלומים. צריך מיד לדבר עם שר התיירות ולמנות אותך! אין מתאימה ממך לתפקיד!. מחכה לפוסטים הבאים. הם כבר גמורים?

    1. yanina.zaslavsky

      תודה רבה על המילים החמות. אני עובדת במרץ על הפוסטים הבאים. מתלבטת איך לחלק את הררי החומר והחוויות שאספתי. זה בהחלט אתגר לגבי מקומות מיוחדים.

  3. זיוה

    ינינה, פתחת בפני פתח ואתגרת אותי ללמוד, לברר ואולי גם לעלות על מטוס. פוסט הטעימות נותן תמונה טובה ועונה על הרבה שאלות. אמשיך לעקוב ורק שאלה קטנה שכרגע, במצבי, היא מאוד מהותית: כמה זמן אורכת הטיסה?

  4. עידית פולט

    הכתיבה שלך מעוררת רצון עז לחוות את מה שאת ראית וחווית,בהחלט כמו בהקדמה כדי לשמר את האותנטיות והיופי הייחודי כדאי להגיע בקרוב לפני ש"התיירות" משתלטת והופכת עוד פנינה יחודית "למתועשת מבחינה תיירותית". בהחלט מרתק (במיוחד שעקבתי בזמן אמת אחר התמונות)

    1. yanina.zaslavsky

      תודה עידית. במסגרת הסיור נחשפתי לכל הנושא של המחקר סביב התיירות בזכות פרופסור מנספלד. יש בארץ ןבעולם מומחים עם ידע נתמך מחקרים לגבי איך לעשות את זה נכון. נראה שממשלת אוזבקיסטן מעונינת בידע הזה ורוצה לישם אותו ופתוחה להערות. בכמה מקומות ראינו כבר עכשיו שדברים נעשים בחכמה. אני ממש מקווה שישכילו להמשיך עם זה. זה אתגר לא קטן שמדינות רבות מתקשות איתו.

  5. רחלי

    איזה פוסט טעימות מתוק, ינינה. גירית את בלוטות הטעם ונשאר טעם לעוד. המקומות האלה שעדיין לא הפכו תיירותיים מאד מושכים אותי. מחכה כבר לפוסטים הבאים!

  6. מאוד רציתי להגיע לאוזבקיסטן בטיול האחרון שלי. היא לגמרי בטופ 10 שלי כבר המון שנים.
    לצערי לא יצא לי כי הטיסות לשם היו לי יקרות מדי – אז אשמור לי את הפוסט ליום שבו אגיע (זה יהיה ממש בקרוב!).

    תודה!

  7. ינינה, נהניתי מאד לקרוא. אוזבקיסטן בכלל לא היתה ״ברשימה״ שלי. הצלחת להעביר אותה בכזו צבעוניות, שהיא נשמעת מסקרנת מאד! חשבתי על הפרק של טיול עם ילדים, שלא תמיד צריך לחשוב על אטרקציות ופארקי שעשועים. ילדים הם סקרנים מטיבם, וטיול במוז כל כך מעניין ושונה, יכול דווקא לגרות את הסקרנות הזו, עם התווך הנכון. אז הנה, תודות לך, מדינה חדשה נוספה ל״רשימה״.

    1. yanina.zaslavsky

      תודה רבה דורית. גם אחרי ביקור אחד אוזבקיסטן נשארה מסקרנת. בעניין הילדים אני חושבת שאוזבקיסטן כל כך צבעונית ושונה שהיא מתאימה לקטגורית " דיסנילנד של החיים" כלומר שהתפאורה היא פשוט החיים עצמם. תודה רבה על תגובתך דורית

  8. יפעת

    פוסט מסקרן ומזמין להיכרות מעמיקה יותר (מחכה לפוסטים הבאים כדי לצלול יותר לעומק החוויה). השאלה שעלתה לי תוך כדי קריאה היא מה תוואי השטח שלה? האם המדינה שטוחה או הררית? מה הגובה שלה? תודה על ההצצה לאוזבקיסטן מדינה שנשמעת מרתקת צבעונית ומגוונת.

    1. yanina.zaslavsky

      תודה יפעת על הקריאה המעמיקה! המדינה היא ברובה רמה שטוחה .עמק פרגנה במזרח הוא אחד העמקים הפוריים ביותר באיזור, ובגדול היא כולה משתרעת בין שני נהרות גדולים. בשטחה יש גם איזורים הררים. טשקנט נמצאת בגובה של כ500 מטר, סמרקנד 700 מטר. אל תשכחי שכל האיזור הוא לא מאוד מרוחק מהרי ההימליה, כלומר חייב להיות מוגבה מעט. תודה רבה על השאלה!

  9. תודה ינינה. פתחת צוהר לאזור לא כל כך מוכר ועל כך תבוא עליך הברכה. אישית אני מאוד שמח שכתבת גם על הנקודה היהודית, נושא שאני משתדל לגעת בו בכל מקום בעולם (איך בכלל אפשר שלא?). כמובן שטרם הייתי באוזבקיסטן אבל הוספתי לרשימת היעדים העתידיים שככל שאני מרבה לנסוע, היא הולכת ומתארכת, למרות שזה נשנע קצת אבסורד…
    שוב תודה על פוסט נפלא.

    1. yanina.zaslavsky

      תודה בנצי. אכן רק נגעתי ואני מתכוונת לכתוב על כך בהרחבה בהמשך. יהדות מרכז אסיה היא מרתקת. אני בהחלט יכולה להבין שהרשימה מתארכת. עם האוכל בא התאבון

  10. פירוש השם בוכרה הוא "מקום של עושר טוב", זה מה שהרגשתי מהפוסט שלך. ללא ספק אוזבקיסטן ובוכרה הן בדיוק כאלו.
    אולי זה ישמע מצחיק אבל אני מתחילה דווקא בחבושים… אחד הפירות שאני הכי אוהבת והרבה מאיתנו לא מכירים. תמונה של עץ חבושים ממש לא דבר מובן מאליו.הם הזכירו לי את בוכרה ממקום קצת אחר…
    מכירה את בוכרה והחבושים מקרוב בזכות חברת ילדות שלי שכל משפחתה נולדה בבוכרה.
    גדלתי שם בבית לצד ניחוחות של סיפורים, מאכלים חדשים שלא הכרתי מעולם (אני בת למשפחה אשכנזית, מה ידעתי על מלפפונים ירוקים ממולאים בבשר, על חבושים ועל עוד מיני מאכלים) זכיתי לשמוע הרבה געגעועים שהיו להם למקום הזה, בזכותם היה משהו במקום הזה שתמיד סקרן אותי כילדה.

    הפוסט שכתבת מורה דרך מצויין ומעניין למי שחושב לנסוע לשם לצד התחושה שחווית שם חוויה מאוד גדולה.
    ללא ספק מקום שהייתי שמחה לבקר בו, ממגנט ביופי, בפשטות, בצבעים, בנופים, כל זה לצד תחושה של מקום מאוד מלכותי, מקום עם עבר הווה ועתיד מסקרנים ומרתקים.
    אהבתי את ההתייחסות היפה שלך לנושא היהודים וגם לנקודת המבט לגבי הילדים. ובכלל מרגישה שיש לך עוד כל כך הרבה מה לכתוב ולספר על המסע הזה…. לכן מחכה בסבלנות לפוסט הבא…

    1. yanina.zaslavsky

      תמרי, איך תפסת אותי בחבושים! אני כל עך התרגשתי לראות אותם על העץ. הם שלחו אותי לנערותי, לחבר ממוצא פרסי שהיה מבשל אורז עם חבושים. מאז אני משתוקקת לנסוע לאירן . אוזבקיסטן , כך שמחתי לגלות חולקת הרבה מהפן היפה דל התרבות. מובטח פוסט על טעמים וריחות.

  11. גלית קידר

    אני אתחיל דווקא מעץ החבושים, ריבת חבושים זה אחד הדברים שאני הכי אוהבת לאכול.
    מתחייבת מחר ללכת לשוק לקנות ולהכין.
    תקשיבי, אני חייבת לשבת ולקבל ממך פירוט מדוייק של כל הדברים.
    הפוסט עבר בין כל בני המשפחה ויש אישור מכולם.
    יופי של צילומים, יופי של הסבר ואני ממש מחכה להמשך.

  12. פוסט מעמיק ומלמד על אזור שבדרך כלל הוא לא 'על המפה'.
    יש כאן המון אינפורמציה חשובה ובעיקר מענינית.
    משפחתו של בן זוגי היא מבוכרה וזה אך מתבקש לטוס ולבקר שם.
    שומרת וגם מעבירה הלאה.
    מקסים ומחכה להמשך

  13. שמחתי לטייל איתך באוזבקיסטן – זה היה טיול מרתק ואינטנסיבי והיטבת לתאר ולארוז אותו כאן בפוסט הזה. אני סקרן לקרוא את הפוסטים הבאים, לחוות את אוזבקיסטן מנקודת המבט המיוחדת שלך ולהיזכר יחד איתך בחוויות, בריחות ובטעמים של אוזבקיסטן!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *