בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
קיץ על ההדסון: הדרכה במחנה רמה

קיץ על ההדסון: הדרכה במחנה רמה

מיד עם שחרורה מהצבא ארזה הנערה את מזוודתה, עלתה על מטוס וטסה לניו יורק. היא בילתה חודשיים תמימים על גדות נהר ההדסון עם גיחות קטנות לעיר הגדולה ניו יורק  . כל זאת במסגרת הדרכה במחנות קיץ כשליחה של הסוכנות היהודית בארה"ב.  אנחנו ההורים עקבנו אחריה דרך תמונות יפהפיות שהעלתה לחשבון האינסטגרם, הודעות קצרות ששלחה בקבוצת הווטסאפ המשפחתית, וטלפונים שהגיעו משם השכם בבוקר או באישון לילה. מפיסות מידע הרכבנו תמונה – היא מסתדרת, היא נהנית, היא מצאה חברים, היא חווה את ארה"ב האמיתית. לשמחתי היא נאותה לספר על חוויותיה בבלוג המשפחתי .  

וככה היא מתחילה  : 

אי שם מעבר לים קיים מקום קסום ומיוחד שבו ביליתי בקיץ האחרון והוא מחנה רמה ניאק. והנה הצוות של 2018

הדרכה במחנות קיץ, הדרכה במחנות קיץ בארה"ב, הדרכה במחנות קיץ רמה, הדרכה במחנות קיץ של הסוכנות היהודית, רמה ניאק, Ramah Nyack

המחנה הוא חלק מרשת רמה, רשת המחנות של היהדות הקונסרבטיבית בצפון אמריקה  -(Ramah ) . המחנה הראשון הוקם בשנת 1947 בויסקונסין. הרעיון שעמד מאחורי המחנות היה מתן מענה לחוסר במחנות יהודיים ומקום נוסף לחינוך יהודי. ישנם ילדים ונוער יהודיים, שזהו הזמן היחידי בשנה שהם נמצאים במסגרת יהודית. כיום לרשת מחנות לילה ומחנות יום ברחבי ארה"ב וקנדה. כמו וכן הם מפעילים תוכניות בישראל.

יחודו של מחנה רמה ניאק הוא בכך שזהו מחנה יום. החניכים הם יחסית צעירים (גילאי 4-14) ולכן הם חוזרים כל יום הביתה. מרבית הצוות במחנה נשאר ללון בו. כך בבוקר יש פעילויות לחניכים ובערב יש פעילויות שונות למדריכים ושאר צוות המחנה. הפעילויות כוללות הרצאות בנושאים שונים, פעילויות ספורט מגוונות, תחרויות, בריכה ואחר צהריים חופשיים מפעם לפעם.. בנוסף, במחנה קיימת תוכנית ללימוד עברית שבה המדריכים מדברים עם החניכים בעברית בלבד. יתרון חשוב שיש למחנה הוא הקרבה לעיר ניו -יורק, הנמצאת בערך 45 דקות נסיעה, באוטובוס ישיר שעוצר ליד המחנה .

מבט על המחנה – מאחורי העצים נהר ההדסון

הדרכה במחנות קיץ, הדרכה במחנות קיץ בארה"ב, הדרכה במחנות קיץ רמה, הדרכה במחנות קיץ של הסוכנות היהודית, רמה ניאק, Ramah Nyack

שגרת מחנה

יום שגרתי במחנה מתחיל בתפילת צוות שלאחריה מתקיימת ארוחת בוקר. כל מי שחולם על ארוחות בוקר בופה של מלונות ישראלים, עדיף שישאר בישראל. ארוחת הבוקר כוללת דייסה + יוגורט/ פנקייקס/ ופלים/ מאפינס + דגני בוקר עם 7 סוגי חלב.

לאחר מכן החניכים מתחילים להגיע למחנה והמדריכים החברתיים מחכים להם על המגרש עם ריקודים שבהם המחנה מפורסם כל כך! במהלך היום לחניכים יש תפילה, שחיה חופשית ושיעורי שחיה בקבוצות קטנות. לילדים שנמצאים בתכנית המיוחדת  יש שיעור  עיברית ובו הם לומדים גם על נושאים שקשורים לישראל, לתנ"ך וליהדות. בנוסף יש מגוון פעילויות ספורט, יצירה, בישול וכמעט כל מה שאת יכולים לדמיין לעצמכם. במחנה יש אפילו פארק חבלים שהוקם על ידי המדריכים והוא מכונה מגדל. בסוף כל יום החניכים מקבלים גלידה לפני החזרה הביתה..

 מרגע יציאת החניכים לביתם ועד ארוחת הערב זהו הזמן החפשי של המדריכים.  המדריכים מנצלים אותו לבילוי בבריכה, הכנות ליום המחרת, פעילות ספורט. לעיתים מתקיימות ישיבות.  אחרי ארוחת הערב לרוב מתקיימת איזה שהיא פעילות חובה. הפעילויות נעות בין הרצאות מגוונות, לימוד נושאים יהודיים, פעולות משלחת ופעילויות גיבוש שונות.

פינה אישית בחדר משותף – הכי בבית בעולם

הדרכה במחנות קיץ, הדרכה במחנות קיץ בארה"ב, הדרכה במחנות קיץ רמה, הדרכה במחנות קיץ של הסוכנות היהודית, רמה ניאק, Ramah Nyack

ימי שיא בעת הדרכה במחנה קיץ

במהלך הקיץ ישנם מספר ימי שיא – ימים מיוחדים שקורים במחנה.

יש ימי טיול – כל שכבת גיל יוצאת פעמיים במהלך הקיץ לימי טיול, לגדולים אפילו יש לינת לילה!  אני ליוויתי  את קבוצתי  ביום טיול אחד בבאולינג ובחלל מלא מתנפחים וביום הטיול השני ביקרנו באקווריום בקונטיקט וראינו סרט IMAX בנושא פנדות. האקווריום נחמד – יש בו מגוון דגים, כרישים, כלבי ים, תנינים לבנים(!) תערוכה על חיות מיער הגשם ומשחקיה שבה הילדים יכולים לטפל ולרפא חיות צעצוע.

זימריה – זוהי הופעה שהחניכים מעלים להורים ובה כולם שרים כל מיני טקסטים יהודים באקפלה. זה משהו שמעולם לא נתקלתי בו בארץ. ההורים מאוד מאוד נרגשים מהמעמד והאמת, כשמשאירים את הציניות הכל כך ישראלית, זה די חמוד. תראו כאן

מכביה – המכביה היא תחרות בין 4 קבוצות בעלות צבעים שונים ושמות של מקומות בישראל. כל המחנה מתחלק ל4 קבוצות ובמהלך היום במחנה כל פעילות מאפשר צבירת נקודות לטובת הקבוצה ובסוף היוום מתקיים טקס סיכום. היו תתחרויות שחיה, טריויה בנושאים הקשורים לישראל, עידוד וכו. ולמקרה שתהיתם מי ניצח – כולם כי "במחנה רמה כולם מנצחים!"

פסטיבל – בכל בוקר במחנה יש ריקודים.הריקודים שהומצאו ע"י שכבות הגיל השונות בשנים עברו. בסוף הקיץ מתקיים הפסטיבל שבו כל שכבת גיל מציגה את הריקוד שהם עבדו עליו במהלך הקיץ לקראת הקיץ הבא.

יום ישראל – זהו יום שבו המשלחת הישראלית הופכת את המחנה לישראל, החניכים מצפים לזה מתחילת הקיץ. במהלך הלילה שלפני יום ישראל המחנה מקושט בהמון המון המון דגלי שראל וקישוטים ובמהלך היום החניכים עוברים בתחנות שנות שמנסות ללמד אותם ולהמחיש להם את ישראל. לדוגמה הבריכות קיבלו שמות של מקורות מים בישראל כלומר בבריכה שקיבלה את השם "כינרת" הייתה תחרות צליחת הכינרת ובבריכה שקיבלה את השם "ירדן" היה מסלול אבובים. גם ארוחת הצהריים היתה שונה ובמקום מק-אנד-צ'יז הוגש פלאפל , פיתה עם חומוס, חמוצים וסלט "ישראלי". תראו כאן

חוגגים עצמאות ומציינים תשעה באב

במהלך הקיץ חלים שני מועדים.  האחד – יום העצמאות האמריקאי והשני – תשעה באב.  שניהם נחגגים באופן שונה מאשר בארץ.

יום העצמאות האמריקאי שונה מיום העצמאות בארץ בכך שהחגיגות הרבה יותר משפחתיות. המשפחות עורכות ברביקיו בחצר ביתםי לפעמים עם אורחים ולפעמים רק המשפחה הגרעינית.  בכל עיר במות יום העצמאות כמו בארץ ולא יוצאים בערב שלפני כמעט.  הזיקוקים לא מתקיימים ב3 ליולי בערב אלא ב4 ליולי בער. ב ה – 3 הוא יום רגיל לחלוטין.

תשעה באב – תשעה באב הוא יום צור על חורבן הבית, במחנה היתה אווירת אבל מיוחדת שקשה לתאר במילים.  כל המחנה היה לבוש בשחור בתזמון מושלם גם ירד גשם שהוסיף לאוירת האבל, התקיימה קריאת מגילת איכה לאור נרות. ההרגשה היא שלקחו את כל ימות הצום והאבל וריכזו אותם ליום אחד.

הדרכה במחנות קיץ, הדרכה במחנות קיץ בארה"ב, הדרכה במחנות קיץ רמה, הדרכה במחנות קיץ של הסוכנות היהודית, רמה ניאק, Ramah Nyack

הדרכה במחנה קיץ – מה בין אמריקה לישראל?

העבודה במחנה שונה במעט מהעבודה בקייטנה בארץ. לי יר לחוות מעטפת רחבה באופן משמעותי במחנה הקיץ. במחנה יש אנשים שתפקידם ליצור קשר עם ההורים, יש מרפאה גדולה שאחראית על מתן תרופות לחניכים, יש פסיכולוג. כך שבסופו של דבר העיסוק העיקרי של העבודה הוא שהחניכים יהנו.

בנוסף בתור משלחת במחנה יש גם הכנה של פעולות שהמדריכים עוברים בנושאים הקשורים לישראל, הכנת יום ישראל וגם אולפן שבו הישראלים מלמדים את המדריכים האמריקאים קצת עברית.

במחנה יש ציפיה למשלחת הישראלית מצד כולם. המדריכים, הצוות, החניכים ומשפחותיהם. המחנה הוא מקום שמאוד אוהב את ישראל ומחכה לשליחים. כולם מחפשים ליצור קשר עם הישראלים, ללמוד ולהעשיר את הידע שלהם על הארץ גם ליצור חברויות חדשות. לשמחתי חלק מאותם חברים הגיעו / יגיעו במהלך השנה לארץ ותיהיה לי הזדמנות נוספת לפגוש אותם ולהנות איתם.

הקשר למדינת ישראל ואהבתה באים לידי ביטוי במחנה בהרבה דרכים. בשיעורים החניכים לומדים על מדינת ישראל, על ההיסטוריהה של העם היהודי, ביום ישראל, בקשרים בין הישראלים לאמריקאים. במחנה יש שימוש נרחב במילים בעברית וגם חניכים שלא מדברים בכלל בעברית מכירים מילים שונות כמו מים, גשר, בריכה מגרש והכי חשובה – גלידה!

בנוסף המחנה מעודד שיח על ישראל ונותן במה לתוכניות שונות שמאפשרות לאמריקאים להגיע לישראל החל מתגלית ומסע ועד לתוכניות שנתיות שונות.

באופן כללי החיים בארה"ב שונים טיםה מישראל. בהרגשה שלי הכל יותר קיצוני שם. המגוון שם מטורף, בכמות החנויות השונות. במגוון המוצרים שנמכרים בסופרים. מצד אחד יש שם מוצרים זולים מאוד ומצד שני יש שם דברים יקרים – כן יותר מבארץ, ולא לא רק ירקות. לדוגמה, חבילות הסלולר הזולות ביותר עם גלישה מוגבלת מתחילות מ40$ לחודש ויכולות להגיע ל75$ ואפילו יותר.

גם מזג האויר הוא קיצוני יותר מבארץ. אם חשבתם שהלחות בתל אביב נוראית חכו עד שתרגשו את הלחות שלל יו יורק. במהלך הקיץ היו לנו מספר גלי חום מצד אחד ומספר ימים של גשם מטורף. הגשם יכול להגיע באמצע גל חום ולרדת בצורה חזקה כל כך שיש איסור להיות מחוץ למבנה.. בנוסף קיימות גם סופות ברקים ואם בארץ לאף אחד זה לא באמת מפריע וכולם מסתובבים בחוץ, במחנה כאשר יש סופות ברקים אסור בכלל לצאת החוצה בגלל שפעם במחנה כל שהוא בארה"ב ילד נפגע מברק ונהרג.

הדרכה במחנות קיץ, הדרכה במחנות קיץ בארה"ב, הדרכה במחנות קיץ רמה, הדרכה במחנות קיץ של הסוכנות היהודית, רמה ניאק, Ramah Nyack

מדריכים יוצאים לאפטר

שגרת המחנה עמוסה ובכל זאת מפעם לפעם כאשר היתה לנו הזדמנות לצאת אחר הצהריים מהמחנה היו לנו 3 מקומות בילוי עיקריים.

  1. Pie lady & son  –  במרחק של מספר דקות הליכה בודדות מהמחנה נמצא בית הקפה ה קטנטן וחמוד שמגיש סוגים שונים של פאי, עוגיות, גלידות וקפה טוב (מצרך נדיר בארה"ב). המנה הפייבוריטית שלי היתה פאי פירות יער.
  2. Palisades Center – במרחק של 5 דקות נסיעה מהמחנה נמצא אחד מהקניונים הגדולים והטובים בניו יורק. בקניון ישנן למעלה מ200 חנויות, מגוון מסעדות, קולנוע, משחקיות לילדים ומסלול חבלים. חלק מהחנויות זולות מהחנויות בעיר…
  3. Downtown Nyack – ניאק היא עיירת נופש הנמצאת על נהר ההדסון. במרכז העירה יש מספר חנויות, פארק על גדות הנהר ומספר מסעדות. באחד הערבים יצא לי להסתובב שם לשבת על גדות הנהר לצפות בכוכבים ולאכול פיצה. זוהי פיצה בבעלות של משפחה איטלקית. כשבאנו לשם תמיד פינקו אותנן .
הדרכה במחנות קיץ, הדרכה במחנות קיץ בארה"ב, הדרכה במחנות קיץ רמה, הדרכה במחנות קיץ של הסוכנות היהודית, רמה ניאק, Ramah Nyack

מדינת ניו יורק , כמו כל ארצות הברית משופעת בפארקים ובטבע. באחת השבתות התארחתי אצל משפחה חובבת טיולים וזכיתי לטייל איתם בשני פארקים המנוהלים על ידי המחוז. הפארקים האלה בדרך כלל לא נמצאים על מפת הטיולים הישראלית, אבל מי שנמצא בסביבה כדאי לקפוץ.

פארק קנדי דלס 

פארק קאיאט

הדרכה במחנות קיץ, הדרכה במחנות קיץ בארה"ב, הדרכה במחנות קיץ רמה, הדרכה במחנות קיץ של הסוכנות היהודית, רמה ניאק, Ramah Nyack

עושים שבת

בסופי השבוע שבהם אין חובה להישאר במחנה התארחנו אצל משפחות. לרוב המשפחות היו חלק מקהילת המחנה – הילדים שלהם חניכים או שהיו חניכים או שאחד ההורים עובד במחנה. בזכות אופיו הפתוח והמקל של המחנה למחנה מגיעים אנשים מכל מיני זרמים ביהדות. ישנן משפחות אורתודוקסיות, קונסרבטיביות, חילוניות ודתיות. חלק מהמשפחות הן ישראליות וחלק אחד בני הזוג הוא ישראלי. בזכות הפתיחות המיוחדת הזאת זכיתי לחוות מגוון של שבתות. שבת שהיתה דומה לשבת מהבית שלי שבה מטיילים והיו שבתות שבהם התארחתי בבתים דתיים וחוויתי שבתות שונות.

בסופי השבוע ניתן לבלות גם בעיר ולגלות אותה. בטיולים והשיטוטים שלי בעיר כדי להגיע למקומות השווים באמת נעזרתי בספרה המהמם של הבלוגרית חן Annie דודקוביץ – שבע שעות אחורה.

אם חשבתם שהשבתות מחוץ למחנה שוות יותר משבתות שנשארים במחנה – יכול להיות, אבל גם בשבתות במחנה יש משהו מיוחד. יש אווירה של שלווה ורוגע שאין במהלך השבוע. והמקום פסטורלי במיוחד. השבת זה זמן שנהנים בו עם חברים, צוברים חוויות ואנרגיות לשבוע הבא. בזכות העובדה שהמחנה קונסרבטיבי בשבתות בלי גשם יכולנו להנות בבריכה.

הדרכה במחנות קיץ, הדרכה במחנות קיץ בארה"ב, הדרכה במחנות קיץ רמה, הדרכה במחנות קיץ של הסוכנות היהודית, רמה ניאק, Ramah Nyack
עושים גלים – בריכת המחנה

הדרכה במחנות קיץ של הסוכנות – הרשמה והכנות

עשיתי לכם חשק? בא לכם גם לעבוד במחנה קיץ? כל מה שאתם צריכים לעשות זה להירשם למיונים באתר של הסוכנות היהודית .   

תהליך המיון כולל מילוי טפסים שונים, יום מיון ולבסוף ראיון עם נציגי המחנה.

לפני היציאה למחנה מתקיים סמינר הכשרה של הסוכנות היהודית ובו לומדים על יהדות צפון אמריקה, על המחנה שאליו מיועדים.  מקבלים כלים שיעזרו בהדרכה ומתחילים להתגבש כמשלחת שיוצאת למחנה. בהמשך ישנן גם פגישות ברמת המשלחת שבה אתם יוצאים ולפעמים הכשרה מוקדמת בהתאם לתפקיד שלכם (למצילים היה קורס באורך של שבוע ולמדריכים בתוכנית העברית היה יום הכנה).

גם במחנה מתקיימת הכנה שבהה לומדים להכיר את המחנה, האנשים שאיתם תעבוד ותהנה במהלך הקיץ חוקים וכללים. המדריכים כולם עוברים התמקצעות בתחום בו הם יעבדו במהלך הקיץ.

המשלחת שאיתה יצאתי היתה מורכבת מצעירים ישראלים מכל רחבי הארץ, לפני ואחרי צבא מזרמים שונים ביהדות. אלו אנשים מדהימים שבזכותם היתה לי חוויה של פעם בחיים.

הדרכה במחנות קיץ, הדרכה במחנות קיץ בארה"ב, הדרכה במחנות קיץ רמה, הדרכה במחנות קיץ של הסוכנות היהודית, רמה ניאק, Ramah Nyack

 הדרכה במחנות קיץ –  טיפים בקטנה

  1. חיילים משוחררים – תעודת חייל משוחרר מקנה כל כך הרבה הטבות! אתם לא יכולים אפילו להעלות בדעתכם עד כמה. במוזיאונים, בחנויות, בתחבורה ציבורית ומה לא.
  2. למחנה תביאו איתכם ציפה – אחד הדברים שהאמריקאים פספסו בצורה לא ברורב זה ציפות – זה פשוט לא קיים שם והסדין בין השמיכה לבינך פשוט מבאס.
  3. תארזו קל! אתם לא תאמינו כמה מהר מצטברים אצלכם בגדים חדשים, מתנות למשפחה וסתם פינוקים לעצמכם… אתם ממש תתבאסו מהתעסקות עם חריגות במשקל המזוודה.
  4.  תארזו חולצת T לבנה, כזאת שלא איכפת לכם שתהרס, כדי שתוכלו לעשות טיי דיי…. יש להם קטע לא ברור עם זה.
  5. אמזון וואלמרט ושאר אתרי הקניות באינטרנט יהיו החברים החדשים שלכם. נצלו את העובדה שבקיץ מתקיים פרים דיי ושיש לכם כתובת בארה"ב.
  6. הורים – מתגעגעים לילדם שלכם ורוצים לפנק אותם אבל משלוח של חבילה מהארץ יקר בצורה בלתי הגיונית? – אתם יכולים להיכנס לכל אחד מהאתרים האמריקאים שעושים משלוח חינם, הזמינו מה שאתם רוצים למחנה וכך תוכלו להפתיע ולפנק את יקיריכם.
הדרכה במחנות קיץ, הדרכה במחנות קיץ בארה"ב, הדרכה במחנות קיץ רמה, הדרכה במחנות קיץ של הסוכנות היהודית, רמה ניאק, Ramah Nyack
Somewhere over the rainbow

הכרויות עם צעירים בחו"ל  – רעיונות נוספים

במשך שירותה הצבאי הצטרפה הנערה למסע תגלית וזכתה לחוות את ישראל מנקודת מבטו של התייר היהודי.

חילופי תלמידים במסגרת ערים תאומות או תזמורת יכולה להיות הזדמנות נהדרת לחוות חו"ל וליצור קשרים. המוזיקנט התארח בגרמניה ואירח את מארחו בארץ. היתה חוויה לכל המשפחה.  המוזיקנט כתב על כך.

הזדמנות נוספת להכרת צעירים בחו"ל היא להצטרף לסיורים חינמיים במשך הטיול. הנערה ואני הצטרפנו לסיורים כאלה בוורשה ופגשנו צעירים מענינים מאוד.   על השיחות המפתיעות שלנו אפשר לקרוא כאן. 

20 Comments

  1. זיוה

    זו נראית חוויה נהדרת, והקשרים האלה שבין ישראל ליהדות ארה"ב נפלאים. מעניין לראות את הניואנסים בין החגים כאן ושם, והפרשנות של תשעה באב מעניינת במיוחד.

    1. yanina.zaslavsky

      תושה רבה זיוה, הקשרים האישיים האלה בין היהודים בארץ ובעולם הם מרגשים. במיוחד עם
      ארצות הברית . יש האומרים שעניני ממסד ורבנות גורמים לקרע בין יהדות ארה"C וישראל- לדעתי הקשרים האישיים זה מה שעשוי לשמור על הביחד. הנערה ספרה שהקהילה מאוד התרגשה לקראת בואה של המשלחת הישראלית. יום ישראל הוא אחד מימי השיא במחנה . ואני בטוחה שהילדים זוכרים לטובה את החוויות מהמדירכים הישראלים שלהם . גם כשגדלים.

  2. איזו חוויה מרגשת, יש בה נתינה גדולה לקהילה ומתוך הנתינה היא גם מקבלת התנסות שתלווה אותה ובטוחה שגם תעצים אותה. הקשר בין ישראל ליהדות ארה"ב הוא משמעותי מאוד ואחרי התנסות חיובית של ילדים בגיל צעיר בכאלו מחנות קייץ, הם לומדים לאהוב, לכבד ולהעריך את ישראל. שזה דבר פנטסטי.

    1. yanina.zaslavsky

      תודה רבה אילנה. אני מסכימה איתך מאוד לגבי החשיבות של הקשרים הבינאישיים האלה כבר מגיל צעיר. אחר כך הם באים לארץ ב"תגלית" והקשר מתחזק אף יותר.

  3. קראתי מרותקת מהתחלה ועד הסוף. פעם ראשונה שאני קוראת פוסט מפורט שמספר מכלי ראשון איך זה להדריך בקמפ יהודי בחו"ל.
    נסיעה להדרכה בקמפ כזה נשמעת חוויה מקסימה ומעשירה כל כך.
    אהבתי מאד את הדגש ששמים במחנה על ישראל, הכרת המדינה ולימוד עברית.
    גם ההמלצות והטיפים בסוף מעולים.

    1. yanina.zaslavsky

      תודה רבה עדי. לימוד העברית זו תוכנית ה- דגל כמו שכתבה ביתי. וזה באמת מחמם את הלב. תודה בעניין הטיפים – הנערה שלי היא אלופת הפרקטיות 🙂

  4. נראת חוויה נהדרת, עד היום אני קצת מתחרטת שהזדרזתי לארוז את התרמיל לארגנטינה ולא הלכתי להתנדב במקום משמעותי כמו זה. וכמובן נהדר לראות שכל המשפחה תורמת לבלוג המשפחתי 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *