בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
חופשה משפחתית בקובנה, ליטא

חופשה משפחתית בקובנה, ליטא

לאור הצלחת הטיול המשפחתי שלנו באסטוניה ולטביה ונסיעה מוצלחת לחופשה אביבית בוילנה החלטנו הקיץ על חופשה משפחתית בקובנה ובסביבתה. את ההחלטה שלנו חיזקה העובדה, שמצאנו כרטיסים במחיר אטרקטיבי, ושורה של פירסומים ברשת שהציגו את העיר כיעד חדש  לחופשה קלילה ונעימה.

קובנה היא עיר שלא מתאהבים בה ברגע. את סודותיה מגלים לאט. ההיסטוריה שלה מסתתרת בין שכבות הטיח המתקלף, מאחורי החלונות החסומים, בתוך החצרות הנעולים.  לאורך השנים היא הפכה מכפר קטן למרכז סחר, מעיר ספר לעיר בירה, עלתה וירדה מגדולתה. "זו עיר שנעים לגור בה " מספרת לנו לורטה המדריכה שלנו ותושבת העיר, בבוקר שטיילנו איתה התחלנו לגלות את סודותיה. זה מכבר הוכרזה העיר כבירת התרבות של אירופה לשנת 2022 והעיר החלה בסידרה של שיפוצים והכנות. ימים יגידו האם תצליח לחדש ימיה כקדם. 

הצלחת חופשה משפחתית בקובנה או בעיר אחרת, אינה תלויה רק במראה העיר ובמתקנים שיש לה להציע, אלא גם( ואולי בעיקר ) בדינמיקה המשפחתית. כבר מראש הכרזנו על החופשה הזו כעל נופש, כזאת שניקח אותה לאט , נשקיע בעיקר בגיבוש משפחתי ונזרום על מה שילד היום.

היתה לנו חופשה משפחתית מוצלחת!

חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים

חופשה משפחתית בקובנה – תכנית כללית

בקובנה בילינו  בסה"כ ארבעה ימים, בהם הספקנו לטייל בעיר, לערוך קניות, לבקר במוזיאונים, ואפילו לנוח – איש, איש בעיסוקיו.

בפוסט הזה תוכלו לקרוא המלצות למסעדות, לאטרקציות, למקומות הלינה, ועל אפשרויות התניידות בקובנה ובליטא.

פוסט נפרד הקדשתי לסקירת מוזיאונים שאהבנו בקובנה. רובם קטנים .

מקובנה יצאנו לשלושה ימים לאיזור הטבע הכפרי אניקשאי,שהיה גולת הכותרת של הטיול המשפחתי שלנו. לקריאת סיכום החופשה שלנו באניקשאי.

טיול בעיר

שיטוט והליכה ברגל הם דרך נפלאה להכיר את העיר: תמונות וסיפורים בעקבות טיול בקובנה.

אמנם אפשר לטייל בעיר בעזרת המפות המצוינות שמספקת לשכת התיירות של קובנה, אבל אני ממליצה על סיור מדורך בעיר .

באדיבות לשכת התיירות אנחנו טיילנו במשך כ4 שעות עם לורטה, שהיא בעלת ידע רב בהיסטוריה וארכיטקטורה ומכירה גם את המקומות החדשים והנחמדים בעיר. לורטה מדריכה באנגלית, רוסית ופולנית. ניתן ליצור איתה קשר lptravel@gmail.com  +370-687-53062

אפשרות נוספת היא להצטרף לסיור חינמי.

חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים
לכל ילד שגדל בקובנה, יש תמונה על האריה

חופשה משפחתית בקובנה – אטרקציות

מסגרת ההכנות לטיול רשמתי לפני רשימה של פעילויות אקטיביות ואטרקטיביות שאפשר לעשות באיזור קובנה. בסופו של דבר את החלק האקטיבי שלנו עשינו באניקשאי, אבל אני מביאה כאן את רשימת האטרקציות שאספתי.

האם מוזיאונים נחשבים אטרקציות ? כתבתי על מוזיאונים קטנים ומגניבים בקובנה, שהמתבגרים אהבו במיוחד

אטרקציות באיזור אגם למפדיס Lampedis

במרחק כ20 דקות נסיעה ממרכז קובנה נמצא אגם מלאכותי שסביבו ישנם מספר אפשרויות לפעילות אקטיבית . אפשר להגיע גם בתחבורה ציבורית.

פארק חבלים עם מגוון מסלולים גם למבוגרים וגם לילדים – פארק אונו

פארק מתנפחים על המים  – סשן של 50 דקות עולה 10 יורו. יש להגיע כחצי שעה מראש.

סקי מים – סקי בעזרת כבלים.

אטרקציות באיזור לגונת קובנה

את הלגונה ראיתי מחלון המטוס והצטערתי שלא נסענו אליה.מלמעלה היא נראית כנהר רחב המתפתל בין איזורים ירוקים.

אם אתם מגיעים לשם ביום א' אפשר לעשות טיול שכולל שיט ממועדון השיט שליד המנזר אל המוזיאון הפתוח ובתום השהות לחזור. כדי לבדוק בדיוק את שעות ההפלגה. המוזיאון פתוח בימים אחרים אבל אז יש להגיע ברכב.

אפשר להזמין שיט פרטי באיזור הלגונה.

מסלול הליכה ביער עם תצפית ללגונה.

.חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים

מסעדות בקובנה

שדרות החופש ואיזור העיר העתיקה של קובנה ממוקמות מרבית המסעדות. אל תתנו למראה אנשים הישובים במסעדה ברחוב להטעות אתכם – לא בהכרח מדובר במלכודת תיירים. בקובנה מזג האויר נעים בקיץ, המסעדות ברובן לא מזוגות וכיף לשבת בחוץ. השירות במסעדות אדיב , נעים ומשתדל מאוד , אבל לעיתים קרובות לאוכל לוקח זמן רב להגיע.  כיוון שמציאת מסעדה שתענה על הדרישות של 6 בני משפחה דעתניים היא אתגר לא קטן, אנחנו מקפידים שבכל חופשה יהיו כמה ימים בהם תהיה לנו אפשרות של בישול עצמי. בסופרים של קובנה ובשווקים שי אוכל טרי, מגוון ואיכותי ופשוט כיף לבשל איתו.

מאפיות מקומיות

הדרך הטובה ביותר לאכול אוכל זול ,טרי ומהיר היא להכנס למאפיות המקומיות. חפשו את המילה Kepyklele בשלט. במאפיות אפשר לקנות מאפים מלוחים במילוי ירקות, עוף ובשר . ובשעות הצהרים אפשר לאכול מנה בשרית, סלט ומרק. כמובן קפה, עוגות ולחמים . אם נכנסתם למאפיה ובתפריט אין אף מילה באנגלית – תדעו שהגעתם למקום הנכון.  בשהות שלנו דגמנו שני  בסניפים של Kepyklele101 היה טעים ונעים.

הבאר המגניב

באר קאוקס הוא באוירה צעירה ונעימה, עם מבחר גדול של בירות מענינות. טעמנו בירת מנגו ובירת סלק ונהנינו מאוד – הצבע מרהיב, הארומה עדינה, והבירה טובה. לצד הבירה מוגש במקום אוכל פאבים טיפוסי. חלקנו מגש נשנושים הכולל גבינות, נקניקים, טוסטונים וזיתים. וטעמנו ממבחר מנות המבורגרים, והנקניקיות. המנות היו טעימות והרטבים והתוספות יצירתיים.  יש גם מנות צמחוניות.

חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים

האיטלקית

מסעדות איטלקיות הן פופולריות במיוחד כרגע בקובנה. ברחבי  העיר ישנם שני סניפים של  קאזה דלה פסטה, המוכוונת לענות על צרכים של משפחה עם מתבגרים באמצע יום טיול. אכלנו ב"מהדורת קליפורניה" בה העיצוב קליל ועליז. מנות הפסטה והפיצה שבחרנו נאכלו במהירות ובשביעות רצון על ידי המתבגרים.

בשיק  צרפתי

סמוך לכיכר העיריה ממוקם בית הקפה שוקולטרי המתמחה בהכנת שוקולד ובקרפים. למרות מראם המפתה של המגשים העמוסים שוקולד , בחרנו להתמקד דווקא בקרפים מלוחים ועמנו מספר סוגים. כולם היו מצוינים.  לקינוח טעמנו משקה שוקולד נוזלי  ואת עוגת הקרמל- עוגת שכבות של ופל ובינהם קרם עם קרמל –  הטובה ביותר אכלתי כאן. 

חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים

בהשראת סדרת טלויזיה

מסעדות מהסוג של Baking mad מעוררת אצלי חשד, שהרי היא כולה אווירה. העיצוב מטרתו להזכיר את הסדרה הפופולרית Breaking bad . על מסך הטוליזיה הוקרנו פרקיםפ מהסדרה, העוסקת בנושא של סמים. כדי להשלים את אווירת האי-חוקיות המסעדה נמצאת במרתף אפלולי מעט של בית מרופט (אם כי ברחוב ראשי). אבל הגיק , צופה אדוק בסדרה, כל כך התלהב . לא יכולנו לסרב. הלכנו, והופתענו לטובה.

חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים

האוכל הוא אוכל פאבים טיפוסי: נאצ'וס, המבורגרים, מרקים, פסטות – אבל כל מה שהזמנו היה מוצלח. אזהרה אחת – כשכצוב בתפריט חריף , זא זה חריף מאוד! הרבה יותר חריף ממי שמורגל לאוכל צזרח אירופאי יכול לדמיין. ההמבורגר הפיקנטי שהזמין המוזיקנט חובב האוכל החריף  העלה דמעות בעיניו!

חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים

הליטאית

מסעדת vista puoda היא המסעדה שהכי נהניתי בה. האוכל הוא ליטאי מזרח אירופאי, אבל עם טאץ' מודרני .העיצוב נעים ומזמין וכולל ציורי קיר עליזים.

חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים

בניגוד לאוכל המסורתי שכולל הרבה תפוחי אדמה, כרוב סלק וגזר, כאן המנות היו מלוות בזרי ירקות עם רטבים יצירתיים. ניכר על האוכל שהוא טרי. בכורתי בדקה את מנת הקיץ הפופולרית בבליטא : מרק סלק קר. שילוב הסלק עם שמנת עשירה יוצר צבע ורוד מדליק. המרק מוגש עם ביצי שלו קשות ותפוחי אדמה קטנטנים , מבושלים ומתובלים בשמיר.  מפתיע כמה שזה טעים!

חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים

למנה העיקרת הלכנו על מנת צלעות, מנת דג , סלט עם עוף , רביולי,ומנה צמחונית שכללה קישואים במילוי קינואה. כולן היו מוצלחות. לצערינו, לקינוח כבר לא נשאר מקום.

חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים

חופשה משפחתית בקובנה – הפרטים הטכניים

תקשורת

בשדה התעופה של קובנה מחולק סים בחינם , כדי "להתניע" איתו – הוא מאפשר מספר SMS , כמה דקות שיחה, ו 50 M גלישה. אפשר כמובן להרחיב את ההקצבה בכמה צעדים פשוטים. אפשר גם לקנות סים בקיוסק של Narvesen באולם הנוסעים, ולהפעיל אותו במקום 8 ג'יגה בעלות 5 יורו. קנינו שני סימים לטובת אפליקצית הרכב השיתופי (פרטים בהמשך).  הוייפי עבד מצויין במלונות שהתאכסנו בהם וגם בדירה.

חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים

לינה 

מציאת מקומות לינה למשפחה בת 6 נפשות, הכוללת בני נוער וילדים בוגרים ובעלות סבירה התגלתה כמשימה לא פשוטה. ילדינו כבר גדולים מכדי להלינם על ספה נפתחת בחדר ההורים, ויש להם רצון לפרטיות. הלינה בקובנה למשפחות גדולות התבררה כלא זולה אבל הצלחנו למצוא חדרים כרצוננו במחיר של עד 150 יורו בלילה. את זמננו חלקנו בין מלון לדירה.

מלון איביס 

המלון ממוקם באיזור תחנת האוטובוסים והרכבת. החדרים פשוטים מאוד וקטנים. חדר אמבטיה מרווח. מלון פונקציונלי, צוות שירותי. החסרון העיקרי של המלון הוא מקומו הרחוק ממרכז העיר, ובאיזור שלו כמעט אין מסעדות (כחצי שעה ממרכז העיר ). המלון הוא חלק מרשת מלונות אקורד הצרפתית הפרושה ברחבי אירופה ויש להם תוכנית נאמנות טובה למזמינים ישירות דרך אתר מלון איביס

עלות 50 יורו לחדר זוגי עם ארוחת בוקר.

דירה  – Smartflat apartments

המיקום של הדירה  מושלם. קרוב לעיר העתיקה, לרחוב הראשי של העיר בו יש מסעדות, סופרים ובתי קפה. הדירה הזאת מושלמת ל4 אנשים. לשישה אנשים היא היתה צפופה מעט. הבנות נשלחו ל"עזרת נשים"  גלריה שאליה מטפסים בעזרת סולם וישנים על מזרונים. לבעל הבית יש דירות נוספות באותו בניין בגדלים שונים – לפרטים על הדירה בבוקינג – חפשו SmartFlat

עלות 112 יורו ללילה, כולל נקיון. 

מלון בשדה התעופה

זו הפעם הראשונה שאנחנו ישנים בשדה התעופה, ואיך לא עשינו זאת קודם? התעוררנו כשעתיים לפני הטיסה, יצאנו מהמלון ברגל, חצינו מעבר חציה ואנחנו באולם הנוסעים. זה ללא ספק הוריד חרדות של המזנת מונית, והאם תגיע בזמן או לא.  החדרים של המלון מרווחים , פשוטים ואסטטיים. ויש איזה קסם ללכת לישון ולראות את זנב המטוס שיקח אותי למחרת הבית מהחלון. 

עלות 50 יורו ללילה לחדר זוגי.

חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים

טיסה 

טיסה ישירה לקובנה עם ראיינאייר. 

שדה התעופה בקובנה קטן ויעיל. יש בו וייפיי מצויין .ביקורת דרכונים בהלוך ובחזור זריזה ויעילה. וגם מעבר דרך הבטחון. הגענו כשעה וחצי לפני ההמראה ונותר לנו זמן בשפע.

אפשר להגיע בקלות ובזול משדה התעופה לקובנה בתחבורה ציבורית. קו 29G יוצא משדה התעופה וחוצה את העיר קובנה לאורכה. העלות 1 יורו לאדם. 

תחבורה ציבורית בקובנה

התחבורה הציבורית בקובנה זולה. עלות נסיעה אחת היא 1 יורו.  אם אתם שוהים בעיר שבוע או ישנים רחוק מהמרכז,אפשר לקנות שדה התעופה כרטיס לשבעה ימים בעלות 11.5 יורו.  הכינו כסף מדוייק כמספר הנוסעים. באוטובוס לא מחזירים עודף

.

חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים

התניידת משפחתית בליטא – שימוש ברכב שיתופי

לאחר שהזמנו כרטיסים התברר לנו שמחירי השכרת הרכב בליטא הם יקרים מאוד במיוחד כשמדובר במשפחה בת 6 נפשות. בחברות ההשכרה שבדקנו לא היו רכבים עם 7 מקומות, ורכבים עם 9 מקומות עלו קרוב ל200 יורו ליום. בלשכת התיירות המקומית הציעו לי לבדוק את רעיון הרכב השיתופי. 

חברת City Bee פועלת במסםפר מדינות במזרח אירופה וביניהם ליטא.  השכרת הרכב נעשית בעזרת אפליקציה – בודקים איזה סוג רכב רוצים, היכן הוא נמצא ומזמינים אותו. התשלום כולל עלות לדקה של נסיעה + עלות של דלק לק"מ. לאחר כמה שעות – ישנו מחיר מוזל ליום שלם .  העלות כוללת גם חניה חינם.

לקחנו רכב לשלושה ימים כדי לנסוע לטבע, (העלות לשלושה ימים היתה כמו יום אחד בחברת ההשכרה)  וגם בתוך העיר השתמשנו בו מספר פעמים – עלות של נסיעה בעיר כשאר נוסעים הרכב שלושה -ארבעה אנשים יותר זולה מאוטובוס.

היתרונות  –

  • אפשר לקחת רכב מתי שרוצים, ולהחזיר מתי שרוצים. פשוט משאירים אותו במקומות מותרים לחניה בעיר.
  • צעירים מתחת לגיל 24 אינם נדרשים לביטוח נוסף או עלוית נוספות.
  • אפשר באופן ספונטני, להאריך את החזקת הרכב. אנחנו החלטנו להשאר בטבע עוד יום מעבר לתכנון המקורי, אז פשוט נשארנו…
  • כשמדובר ב5 מקומות, בכל זמן נתון בסביבה הקרובה שלנו היו מספר רכבים במרחק הליכה של עד 5 דקות.

החסרונות –

  • אי אפשר להזמין מראש רכב מסוג מסויים. במקרה שלנו זה היה סיכון כי בקובנה יש רק 2 מכוניות גדולות. תוכנית המגירה שלנו היתה לקחת 2 מכוניות קטנות. עדיין היה יוצא יותר זול.
  • השתתפות עצמית 300 יורו למקרה שאתם אשמים בתאונה. לא בדקנו עם חברות ביטוח אפשרות לקנות ביטוח ביטול.
  • אי אפשר לצאת עם הרכב מליטא. גם לא למדינות נוספות שהחברה פועלת בהם.

חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים

חופשה משפחתית בקובנה  – מידע נוסף על העיר

אתר לשכת התיירות של קובנה מציע מידע רב על העיר.כדאי מאוד להשתמש במפות היפיפיות של העיר המסודרות לפי נושאים . מלבד ציון האתרים והמקומות יש במפות גם רקע הסטורי מעניין, והסבר מורחב על המקומות. אפשר להשתמש בגירסה דיגיטלית של המפות, אבל כדאי מאוד להכנס ללשכת המידע בבניין העיריה ולקחת מפות מניר.

חופשה משפחתית בקובנה, טיול לליטא, ליטא עם מתבגרים, קובנה עם מתבגרים

בלוגרים כותבים על קובנה

עפר קידר, צלם בלוגר וחובב אוכל טוב בילה חופשה איטית בקובנה

מיכל בן ארי מנור טיילה בקובנה בסתו וכתבה מידע והמלצות על קובנה.

ענת גלנץ מצאה 10 סיבות להגיע לליטא עם הילדים, אני סמכימה עם כולן מלבד אחת 🙂

12 Comments

    1. yanina.zaslavsky

      תודה רבה ליען. איביס הוא באמת מלון בסיסי אבל עונה על כל הצרכים של המטייל. בדרך כלל גם המיקום שלו נוח. בקובנה אני ממליצה לחפש דווקא יותר לכיוון העיר העתיקה.

    1. yanina.zaslavsky

      מונטנגרו היא ללא ספק יעד דרמטי הרבה יותר! קבונה מתאימה לחופשה רגועה. יש בה מוזיאונים מענינים וארכיטקטורה יחודית. היא זולה ביחס למערב אירופה אבל – פולין ורומניה זולות ממנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *