בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
חופשת חורף באילת

חופשת חורף באילת

את הפעמים שביקרנו באילת ניתן לספור בפחות מ-10 אצבעות. אילת תמיד רחוקה מדי, יקרה מדי ותיירותית מדי. עקב סגירת גבולות ארצינו החלטנו בספונטניות על חופשת חורף באילת. בעוד שבחופשה המשפחתית האחרונה שלנו באילת נהנינו מהים ומאטרקציות, הפעם נהנינו מההרים: מסלולי הליכה ותצפיות על ציפורים ובעלי חיים. חזרנו עם טעם של עוד.   החופשה שלנו הורכבה בקלות בזכות המלצות מעולות מחברי טיולים בראש טוב ואתר 101 חוויות באילת.

אז מה עשינו באילת ? 

על הטיול שלנו בתמנע ובחיבר יוטבתה כתבתי בנפרד. כדי להקדיש להם יום שלם.

חופשת חורף באילת

סיור זריחה בפארק הצפרות באילת

לרגע חשבתי לבטל. לכוון שעון מעורר ל 6:00 בבוקר ביום הראשון של חופשת חורף באילת נשמע אכזרי במיוחד. אימי זכרונה לאהבה היתה אומרת: אלוהים נותן למי שקם מוקדם בבוקר. אז אם אלוהים רוצה לתת, למה שאמנע ממנו ? השכמנו קום. התעטפנו במעילים ובכובעים. התיצבנו בשערי פארק הצפרות בשעה היעודה. ואלוהים נתן באהבה וביד רחבה.

חופשת חורף באילת, פארק הצפרות

התחלנו בזריחה יפהפיה שרק בשבילה היה כדאי לקום. הרי אדום, עננים ושמיים הסתדרו לפריים מושלם. זכינו לראות את הקורמורנים ממריאים ליומם על רקע העננים. 

ספרנו כמעט את כל מיני האנפות בארץ. התבוננו בציפורים קטנות וזריזות. וגילינו, שהפלמינגו ישנים ביום ופעילים בלילה. 

פארק הצפרות הוא פארק יפהפה בפני עצמו. המבט על  בריכות מלח על רקע הרי אדום מרחיב את הלב.  הנוף כולל צמחיה מדברית, ברכות מים מתוקים ואיונים. גם המסתורים והגשרים בפארק מוסיפים ליופיו. כשמיישירים מבט דרומה אל מבני מפעל המלח ואל המלונות, מבינים איזה פלא היא פינת הטבע העירונית. 

פארק הצפרות באילת – מידע שימושי

  • לסיור הזריחה הצטרפנו דרך אתר 101 חוויות באילת. הסיור שלנו היה עם צפר, ששיתף אותנו בידע העצום שלו על בציפורים. בזכות הטלסקופ שלו ראינו מצויין ציפורים קטנות וגדולות. 
  • בפארק אפשר לבקר גם באופן עצמאי אבל כדאי לזכור להביא משקפת או לשכור במקום.
  • הציפורים פעילות במיוחד בשעות הבוקר המוקדמות וסמוך לשקיעה. 
  • פארק הצפרות באילת פתוח בכל שעות היום. הכניסה ללא תשלום.
חסידה שחורה, פארק הצפרות

דקל הדום ופלמינגו בשמורת עברונה 

משלא שבענו ממראה הפלמינגו, החלטנו לנסוע לאיזור בריכות המלח הצפוניות הגובלות בשמורת עברונה. שמורת עברונה ידועה כנקודה הצפונית ביותר, שבה גדל דקל הדום. דקל הדום נפוץ לאורך חופי הנילוס, בסודן ובאפריקה הטרופית. דקל הדום מתאפיין בגזע שמתפצל לשניים. כל אחד משני חלקי הגזע ממשיך צמיחתו לגובה. מה שדמינתי לעצמי היה הרבה יותר מרשים ממה שראינו בפועל. קבוצה קטנה ומגודרת של דקלים עלובי כפות. חלקם נראים יבשים. התענינו לשלומם אצל פקח רט"ג שפגשנו. הוא סיפר לנו שהדקלים האלה זקוקים להרבה מים. כל דקל צורך כאלף ליטר ליום. אך מאגרי מי התהום מתחת לעברונה הולכים ומתייבשים.  

שמורת עברונה, חופשת חורף באילת

בריכות המלח שבהם שוהים הפלמינגו נמצאים מחוץ לשמורה וגובלים בירדן. חברת מלח הארץ הקימה מצפור מוגבה כדי לאפשר התבוננות נוחה. אנחנו מגיעים בשעות אחר הצהריים כשהרוח עולה. בבריכות המלח גלים קטנים. הפלמינגו אינם מתרגשים מכך. הם גם אינם מתרגשים ממראה מטוס נוחת בשדה התעופה הירדני. מבני האדם הם דווקא חוששים. באינסטינקט הישרדותי הם מתרחקים משולי הבריכות. למרות הגדרות ומבני ההאנגר המכוערים מעברו השני של הגבול, מראה הפלמינגו פסטורלי ומענג. אם אתם באים – אל תשכחו את המשקפת.

פלמינגו
פלמינגו

שמורת עברונה עלתה לכותרות בעשור הקודם בעקבות זיהום הנפט החמור ביותר דאז בישראל. 5 מליון ליטר של נפט דלפו מצינורות קצא"א עקב תקלה. הנפט זרם לאורך של 5 קילומטרים בתוך השמורה. קרקעות השמורה זוהמו ובעלי חיים נפגעו. מאמצים נרחבים של רט"ג לניקוי הזיהום הביאו לפתיחתה מחדש כעבור כשנה.

שמורת עברונה – מידע נוסף

  • שמורת עברונה נמצאת מצידו המזרחי של כביש 90 כשנוסעים מאילת צפונה. לשמורה שלוש כניסות. לצפיה בפלמינגו יש להכנס בכניסה הראשונה מכיוון אילת.
  • מצידו השני של הכביש מהכניסה לבאר אורה, אפשר להגיע למצפור עברונה. את זה השארנו לפעם הבאה.
  • למידע נוסף על שמורת עברונה

טיול בקניון האדום  

איך לא היינו כאן אף פעם ? אני שואלת את האיש בעודנו מתפעלים מחמוקי הסלע האדמדם. האיש מושך בכתפיו. בבית שלנו אני האחראית על תכנון הטיולים." בטח חשבתי שמדובר בקניון של חנויות " אני צוחקת. הקניון האדום הוא ללא ספק אחד המסלולים הקצרים היפים שעשינו. 

הקניון האדום הוא קטע קצר מתוך נחל שני, שאורכו כ13 ק"מ. הנחל מתחיל אי שם בבקעת הירח בסיני, חוצה את הגבול אל ישראל ונשפך אל תוך נחל רחם. סמוך לכניסתו לישראל הוא זורם בתוך נקיק צבעוני של אבן חול נובית. זהו הקניון האדום. נשפך, זורם – רוב השנה רק מטפורית. נחל שני הוא נחל אכזב שמתמלא רק בעת שטפון. והצבע האדום ? זוהי חלודה. מקורו בנוכחות של ברזל שהתחמצן.

תחילתו של המסלול באפיק רחב של נחל, ובו צמחיה מדברית דלילה. בשעת בוקר מוקדמת אין איש. אנחנו מחרידים משלוותו כרוון, שממהר להסתלק במעלה גדת הנחל. אני מצלמת אותו שוב ושוב אבל בבית לא מצליחה למצוא אותו בתמונות – כה מושלמת ההסוואה שלו. 

תוך זמן קצר אנחנו מגיעים אל הכניסה לקניון האדום. מהנקודה שבה אנחנו עומדים יש לרדת בסולם וביתדות כדי להגיע לקרקעיתו. 

מכאן אנחנו מתפתלים עם הנחל. כל פניה חושפת לפנינו עמודים מעוגלים וקירות מפוספסים בגווני אדום -בורדו. הקניון כולו מוצל כעת. אני תוהה איך הוא נראה, כשהשמש חודרת לתוכו. אורכו של הקניון רק 700 מטר, ולכן כדי ללכת לאט ולהנות מתצורות הסלע. 

בסוף הקניון האדום אפיק הנחל מתרחב בין קירות אבן חול. כאן המסלול שלנו מסתיים. אנו עולים בחזרה אל מדף סלע לאורך הקניון וחוזרים לאורכו לנקודת ההתחלה. קטע זה של המסלול מאפשר הצצה מלמעלה אל תוך הקניון. זוהי זוית נוספת על יופיו.

הקניון האדום – מידע שימושי

  • איך מגיעים ? הקניון האדום בוייז. ההגעה אליו מכביש 12 ובין סימני ק"מ 19­-20 פונים ימינה בדרך מסומנת אדום. נוסעים בה כקילומטר וחונים בחניון .
  • בכניסה למסלול אפשר לקחת חוברת הסבר ובה מתוארים המסלול הקצר ואפשרויות להארכתו. המסלול הקצר מוערך בכשעה ורבע הליכה. זהו המסלול שאנחנו עשינו.  סימון שבילים ירוק מוביל אל תוך המסלול. החזרה ממנו לאורך השביל השחור.
  • המסלולים המורחבים לא מוערכים בזמן או במרחק. מומלץ להגיע עם מפת סימון שבילים ולקרוא על המסלולים האלה מראש. 

טיול בנחל גשרון עליון

מסלול מעגלי חוויתי שלאורכו יש מספר הפתעות ולקראת סופו תצפית עוצרת נשימה אל תוך מצריים וים סוף. 

תחילתו של המסלול בחניון הר יואש. זממנו כך אומרים יש תצפית מרהיבה על האיזור. למרות השמש הגבוהה בשמים קר ורוח חזקה נושבת.  מהחניון ניתן לראות את גדר הגבול עם מצריים. מאחוריה – מוצב של הצבא המצרי. המוצב נראה קצת מגוחך. הוא מזכיר בצורתו טירה שבונים ילדים מקופסאות קורנספלקס וגלילי נייר טואלט. לאורך המסלול קו הגבול, מוצב זה ומוצבים אחרים עוד ישובו ויצוצו. 

נחל גשרון, חופשת חורף באילת,

די במספר צעדים כדי להתרחק מהרמה החשופה והרוח נרגעת ונהיה שמשי ונעים. אנחנו מתחילים ללכת לאורך אפיק הנחל. ההפתעה הראשונה היא ערמה של אבנים מגודרת בחדר.  מתברר שזוהי מלכודת ללכידת טורפים. האבנים יוצרות תעלה, שבתוכה מכניסים פתיון , וכשנכנס הטורף  הוא משחרר חבל שמפיל אבן שסותמת את הפתח. הבדואים שחיו כאן באיזור ניסו כך להתמודד מול טורפים שאיימו על עדריהם. 

הפתעה נוספת מחכה לנו במורד האפיק. ערימה של עצמות המונחות על גבי אבן. העצמות האלה נמצאות בתהליך של התאבנות. פעם היה כאן שלד שלם, אבל המטיילים פרקו אותו. 

קולות של צהלת ילדים עולה מתוך הסלעים שאנחנו עוברים לידם. מתברר שממש ליד יש כניסה למערה. אנחנו נכנסים דרך הסדקבין הסלעים, ומיד מישירים קומתינו. המערכה בכלל לא קטנה, אבל יפהפיה. האור הנכנס מאיר את  הקיר ויוצא משחק צבעים. 

המסלול עצמו ברובו רחב ונוח להליכה. מדי פעם נעזרים ביתדות. כשאנחנו רואים שוב את הגבול, אנחנו עוזבים את הערוץ ומתחילים לעלות אל תצפית עוצרת נשימה. מהתצפית הליכה קצרה של כרבע שעה עד לחניון.

נחל גשרון – מידע שימושי

  • המסלול חשוף כולו לשמש ולכן מומלץ בימי החורף. מבחינת תצפיות עדיף לעשות אותו בחלקו השני של היום.
  • אפשר להגיע רק אל התצפית אם יוצאים מהחניה לאורך המסלול הכחול.
  • הטיול היה במסגרת חוויות 101. ניתן לטייל עצמאית. לתיאור מסלול מפורט

סיור תצפיות באילת

ידענו שיש אילת מחוץ לאיזור המלונות, אבל לא ידענו הרבה עליה. במסגרת חוויות 101 הצטרפנו לסיור תצפיות באילת. זהו סיור ברכב שלקח אותנו לפינות מוכרות פחות ויפות יותר של אילת. במסגרת הסיור שמענו על ההתפתחות של העיר, על הסביבה הגיאולוגית, על היחסים עם המדינות השכנות ועל תוכניות לפיתוח. 

דוד בן גוריון היה הראשון שראה בחזונו את אילת כעיר נמל ותיירות משגשגת. הוא ביקר כאן עוד בתקופת הבריטים, כשאום רשרש היתה כפר בודאי קטן עם תחנת משטרה בריטית. את סיפור כיבוש העיר במלחמת העצמאות והנפת דגל הדיו, שמענו בביקור הקודם שלנו באילת. אילת המודרנית הוקמה כישוב קטן בתחילת שנות ה50. אז התגוררו בה עובדי נמל, פועלים שעבדו במפעלי ים המלח, ו..פושעים. ההגעה לעיר בתחבורה היתה ארוכה וקשה דרך מצפה רמון. ניתן היה להגיע גם בדרך האויר ולנחות בשדה התעופה בעיר.  70 המשפחות הראשונות שהתישבו בעיר עלו ממרסיי ביוזמתו של ראש המועצה הראשון. כיום רשומים בעיר כ55 אלף תושבים, מהם 35 אלף אכן גרים בפועל.לפני כעשרים שנה החלה בניתה של שכונת שחמון, שאיכלוסה הכפיל את תושבי העיר. השכונה מסמנת את קו המגורים הדרומי ביותר של העיר.

אני ממש ממליצה להצטרף אל סיור התצפיות בביקור הבא שלכם באילת. אם זמנכם קצר הנה שתי תצפיות מענינות ביוחד

מצפור הים האדום

תצפית יפהפיה על העיר אילת ההמוקמת בלב שכונת שחמון. מהתצפית רואים את הרי אילת, את בתי השכונה, את ים סוף . מצפור הים האדום משקיף על ארבע ארצות : ישראל, ירדן, ערב הסעודית ומצרים. השעה הכי יפה להיות בתצפית היא קצת לקראת שקיעה.

דרך עולי הרגל למכה – תצפית על נחל שחמון

התצפית המפתיעה ביותר משקיפה על אפיק נחל שכמון. בולט ומסקרן מיצב ובו דמויות ברזל ההולכות בקצה הואדי. את פסל דרב אל חאג' יצר הפסל בוקי שוורץ כדי להנציח את צרך עולי הרגל למכה שעברה כאן.

דרב אל חאג'

אילת המקראית היתה תחנה בדרך ממצריים לארץ ישראל. בני ישראל עברו בה בדרכם לארץ כנען. אילת המקראית היתה בעצם עקבה. בעקבה יש מעינות ובורות מים ולכן יכל להתקיים שם ישוב. משעלה האיסלם והחל מנהג החאג' , עברו לאורך חופי אילת העולים לרגל למכה. הדרך נקראה דרב אל חאג' . הדרך חצתה את סיני וחיברה את מפרץ סואץ אל מפרץ אילת. הדרך שירתה עולי רגל מצפון אפריקה וספרד. שיא השימוש בה היה בתקופה הממלוכית במאות ה14-15. ואז אף נסללו קטעים מהדרך. מכיוון שההליכה לאורך הדרך היתה מסוכנת וקשה, עולי הרגל נעו בשיירות. לעיתים בשיירה היו עשרות אלפים הולכים. את השיירה הנהיג אמיר השיירה. באיזור אילת ניתן לראות קטעים מרוצפים.

דרב אל חאג'
קטע מרוצף מדרב אל חאג' הסמוך למצפה יואש

דרב אל חאג' – מידע שימושי

  • לתצפית על נחל שחמון ועל המיצב – דארב אל חאג' בוייז . התצפית נמצאת בדרך יותם סמוך לכיכר הדולפינים.
  • את הקטעים הסלולים ניתן לראות ליד כביש 12 בחנית מצפה יואש . בוייז מצפה יואש.
דארב אל חאג'

איך אפשר חופשת חורף באילת בלי קולינריה?

סצנה קולינרית מענינת מאוד מתפתחת באיזור מרכז העיר ומחוץ לאיזור המלונות. מדובר בבתי אוכל מקומיים שעושים אוכל באהבה ובאיכותיות. בניגוד למסעדות רבות ברצועת המלונות המוכוונות כלפי ביקורים חד פעמיים של תיירים, מסעדות אלה מטפחות קהל לקוחות מקומי קבוע.

סיור קולינרי באילת

דרך מצויינת להכיר את הסיפורים שמאחורי בתי האוכל של אילת היא להצטרף לאחד מהסיורים הקולינרים המוצעים במסגרת חוויות 101. את הסיורים האלה יזמה ומובילה יעל לרנר, אשת תקשורת שכתבה מדורי תיירות בעיתונים. מהכרותי את יעל במשלחת לאוזבקיסטן, ידעתי שהסיורים יהיו טעימים ומענינים. יעל עברה עם משפחתה מתל אביב לאילת, התאהבה בה וגילתה בה אוצר קולינרי. היא בנתה שלושה סיורים המשלבים קולינריה, סיפורים ומפגשים עם האילתים. היה כ"כ טעים ומרתק, שעוד חופשת חורף באילת נתכנן לפי הימים שבהם מתקיימים הסיורים האחרים של יעל. עוד על קולינריה ורעיונות לטיול באילת באתר רגעים קטנים של יעל. בסיור הטעימות ברחוב התמרים ביקרנו ב :

  • הכנאפה של זוהר
  • עומר'ס
  • בוטיק הפלאפל הכחול

המלצות נוספות על מסעדות באילת

לחם ברויטמן

מאפיה נהדרת שכוללת לחמים, מאפים מתוקים, עודות בחושות ועוגות שמרים. בשתי הפעמים שאכלנו שם ארוחת בוקר והמאפים והלחם שלקחנו הביתה דגמנו די הרבה מההיצע.סנדביצים : לכו על אלה שכוללים פירות. מאפים : בריוש שקדים ומאפה חלבה פיסטוק. קחו איתכם הביתה לחם עם קמח מאורז שחור – מדהים!

פורטונה כולא פיצה

כשמה של המסעדה כך גם ההמלצה שלנו -ללכת על הפיצה! הבצק של הפיצה מגיע ממאפיית ברויטמן ובכך טמונה טעמה המצויין של הפיצה. התוספות הורוטב – זה הבונוס.

האסייתית – טיקה מסאלה

מסעדה הודית פצפונה ואותנטית הממוקמת באיזור התעשיה. האוכל טעים ומנות נדיבות. למנה ראשונה אכלנו סמוסה, פקורה (לביבות הודיות) ובטטה ורה מעולה (כדור ירקות מטוגן) כל כך השביע אותנו שאת הבאטר-ציקן ואת הבשר -ביריאני לקחנו לטייק אווי לצהריים למחרת. הלאסי (משקה יוגורט ופירות) היה מצויין.

  • למידע נוסף על טיקה מסאלה. אם באים בשישי מומלץ להזמין מקום.

המבשלה

מסעדה כייפית בדגש על בירות שהם מיצרים במקום. מיכלי ההתססה נמצאים בשטח המסעדה מאחורי קיר זכוכית וניתן לראות את כל מה שמתרחש שם. ריח נעים של כשות ותסיסה באויר. הארוחה נפתחת בסט טעימות שמוגש לשולחן ממנו תוכלו לבחור את הבירה להמשך ארוחה. אכלנו בעסקית צהריים -שתי מנות המבורגר עם צ'יפס טוב וסלט כרובית מעולה ( שווה ממש! ). לצערינו את הקדירה ניתן להזמין רק בערב.

  • תפריט ומידע נוסף של המבשלה
  • העיסקית ממש משתלמת
  • לארוחת ערב – חייבים להזמין מקום .
המבשלה אילת

חופשת חורף באילת – לינה באווירה צעירה

בטיול שלנו באסלנד גילינו את האכסניות ומאז אנחנו מקווים למצוא מקום לינה כזה בארץ. אברהם הוסטל הוא בדיוק מה שחיפשנו.  עיצוב צעיר ושמח. המלון ממוקם במרכז העיר עם גישה נוחה וחניה בחינם. במרחק הליכה נמצאים בתי אוכל וקולינריה מקומית.

שמחנו לגלות שבהוסטל יש המטבח השיתופי. המטבח מאובזר היטב ונקי. הוא מאפשר לאכול ארוחה קלה, לחמם טייקאווי או ממש לבשל ארוחת ערב.

בחרנו בחדר סופריור – חדר המתאים לזוג עם שני ילדים קטנים או מתבגר, שישנים בספא נפתחת. לזוג זה חדר מרווח ונוח. מקלחת ושירותים צמודים. בחדר יש מקרר וקומקום חשמלי וטלויזיה. 

אל תפספסו את מופע המנטריי ב9 בבוקר ובערב!

טיפים להצלחת חופשת חורף באילת

  • באילת המדברית – קר בלילה וחם ביום. קחו בחשבון מעיל מחמם וכובע ללילה ולימים עם רוח, וחולצה דקה וקצרה לשעות היום החמימות.
  • החורף הוא זמן נהדר לטיולים באיזור אילת – מזג האויר הקריר והיבש מאפשר לעשות מסלולים ללא צל.
  • שימו לב לשעת השקיעה ! דצמבר וינואר הם החודשים שבהם היום ממש קצר.
  • פעילויות בעלות אופי קייצי ממשיכות באילת גם בחורף : מזרקה מנגנת, שיעורי סאפ חינמיים, הופעות בטיילת ועוד.


14 Comments

  1. איזה תזמון נהדר של הרשומה שלך – בדיוק אתמול קראתי כתבה על כך שאילת ריקה ממבקרים,כנראה בגלל שילוב של חשש מהמחירים הכביכול גבוהים והחשש מהקורונה.

    לגבי הוסטלים (או אכסניות, שבעברית המילה מיד מתקשרת אצלי לביטוי ״אכסניית נוער״, מה שמעיד כנראה על התרבות הישראלית בנושא): אני שהיתי באכסניות לא מעט בארה״ב ובניו זילנד, ובהחלט מדובר על סידור נעים ונוח. יש חדרים ברמות שונות (כולל חדרים פרטיים לא פעם) במחירים נוחים וזולים יותר מאלו של מלונות – ויש כמובן את האופציה של בישול במקום במקום להסתמך על מסעדות. זה חסכוני ונעים, ואני מניחה שזה מאוד מקל על משפחות עם אתגרים בתחום המזון (למשל צליאק או שמירה על כשרות) אם הם מביאים איתם כלים (או רוכשים כלים פשוטים במקום ומשאירים אותם באכסניה לטובת המבקרים הבאים).

    1. yanina.zaslavsky

      תודה עדי. המחירים של אילת כנראה באמת גבוהים ובטוח שבחופשים. המסעדות התיירותיות אכן יקרות – אבל לשמחתי יש אופציות נוספות. מהמקומיים שמעתי שיש גם המון דירות להשכרה. בכל מקרה נראה לי שהחורף הוא הזמן להגיע לאילת

        1. yanina.zaslavsky

          את צודקת. אני חושבת שאם מזמינים מספיק מוקדם לחנוכה אז אפשר למצוא מקום בהוסטל. ומי שגר בדרום למשל באיזור באר שבע אפילו יכול לקפוץ לסופ"ש.

  2. ינינה היקרה יופי של כתבה שתשמש אותי לטיול הבא באילת. אמנם טיילנו בשנה שעברה, וגם אנו כמוך ספרנו עד כה גג 5 טיולים EVER, אבל הטעימה האחרונה נתנה לנו חשק של עוד. הצילומים שלך בקניון שני וואוו ענק. אנו ביקרנו כאן כשילדינו היו קטנים. זה יהיה מעניין לשוב לכאן. לא הספקנו את התצפיות בביקור, והמזרקה הצבעונית התפספסה בגלל יום שלא פעלה. המערה שהגעת אליה נראית גם מדהימה אין לי מושג אם ההליכה עד אליה קשה וכמה זמן נדרש למסלול זה.
    מודה לך מאד על הכתבה המפורטת.

    1. yanina.zaslavsky

      תודה רבה רחל ! מאחלת לכם טיול מהנה. המערה היא חלק מנחל גשרון לא צריך לזחול כדי להכנס. המסלול עצמו בינוני. יש כמה מקומות שצריך לעבור ביתדות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *