בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
סיור גיטרנים בחוף מעין צבי

סיור גיטרנים בחוף מעין צבי


"ראיתם משהו מעניין ?" שואלת אותנו המדריכה.  כשאנחנו משיבים בשלילה היא מתפלאת. זהו בוקר סתו יפה בחוף מעין צבי.  העננים יוצרים כתמי רורשך בהשתקפותם אל השלוליות על החוף. גלים מתנפצים אל החול. בריכות הדגים הסמוכות שוקקות חיים: ברווזים, אנפות, שחפיות. שקנאים מרחפים מעל. בחולות עדיין פורחות החבצלות. על חוף הים ילדות עם שער נחושת משחקות בכדור. אז באמת איך אמרנו שלא ראינו כלום ? ובכן, אמנם אנחנו מוקפים טבע ויופי, אבל הגענו לכאן במטרה מיוחדת: סיור גיטרנים. מצרפת כאן את הקישור להרשמה לסיור, אבל ממליצה לקרוא את הפוסט כדי לראות שאכן מתאים.

כל מה שרציתם לדעת על גיטרנים…

הגיטרן האטלנטי הוא מין של דג סחוס החי במי הים התיכון ובמזרח האוקיינוס האטלנטי בין פורטוגל לאנגולה. שמו הוענק לו כי הוא מזכיר בצורתו גיטרה שטוחה. באנגלית הוא מכונה guitarfish. דגי הסחוס הם דגים אשר גופם עשוי סחוס. הסחוס הוא רקמה צפופה, דחוסה וגמישה אשר בגופי בעלי חיים בעלי שלד מחברת בין מפרקים. אצל יונקים היא מצויה גם באוזן ובאף. אצל דגי הסחוס היא יוצרת את כל גופם, שאין בו אף עצם אחת. למחלקה זו שייכים בין השאר הכרישים, והבטאים: גיטרנים, טריגונים, חתולי ים ועוד. 

כאן בתמונה אפשר לראות שני בייבי גיטרנים המזדרזים להתחפר בחול.

"כוח העל של גיטרנים הוא הסוואה" אומרת ענבל המדריכה שלנו, מה שמסביר למה אמרנו שלא ראינו כלום. צבעם של הגיטרנים הוא בצבע החול, והם מתחפרים בקרקעית הים, שם הם אורבים לטרפם: סרטנים, רכיכות, ודגים קטנים.

את כוחה ותהליך ההסוואה מדגים לנו תחילה סרטן בעל השם המפתיע ויקטור מטוטה, שהוא ככל הנראה מין פולש. כשמיחים אותו על חול  המים הוא מתקפל פנימה ולא זז. זהו אינסטינקט הששרדותי, העין של הטורפים רגישה לתנועה, וכשהוא לא זז, הוא עוד עשוי להחשב כאבן או כצדף. אבל בחסות הגן שמכסה אותו, הוא ממהר להתחפר בחול. כשהגל עובר, אנחנו רואים שהוא נעלם כולו. רק חור קטן בחול יעיד שכאן יש סרטן. 

לדגי הסחוס יש עוד כמה תכונות מענינות. יכולת השמיעה שלהם מדהימה! הם יכולים לשמוע קולות אפילו ממרחק של קילומטר. חוש הריח שלהם מפותח אף הוא והם יכולים להריח עד 500 מטר. יש להם אברי חישה מיוחדים שבהם הם נעזרים כדי לחוש רעידות ותנודות. מכיוון שאצל דגי סחוס רבים העיניים נמצאות בחלק העליון של הראש, ואילו הפה נמצא מתחת. הם אינם יכולים לראות את מה שהם אוכלים. לשם כך יש להם אברונים מיוחדים המזהים פעילות חשמלית. לאורך העצבים בגופם של בעלי חיים זורם זרם חשמלי חלש מאוד. כך מבחין הגיטרן שהוא אינו אוכל חול או אבנים. ודווקא חוש הטעם שלהם לא משהו.

כאן בתמונה חלק מהלסת התחתונה של הגיטרן. שימו לב לשיניים שלו. הן לא שיניים חדות אלא מיועדות לגריסה ולכתישה.

הגטרונים הבוגרים נמצאים מרבית חייהם במים עמוקים. בסוף הקיץ משריצות הגיטרניות את צאצאיהם במים לא ברור אם עמוקים או רדודים, אבל את צאצאיהן אנחנו פוגשים במים הרדודים. תינוקות הגיטרנים נשארים במים הרדודים, המספקים להם הגנה מפני טורפים גדולים, ומים חמימים לגדול בהם. כמו כן במים הרדודוים יש פחות תחרות על מזון. לדגי סחוס יש שלוש סוגים של רביה. הרביה הנדירה ביותר והיא בעיקר אצל כרישים היא הלידה. העובר מתפתח בשיליה בבטן האם ונולד אל המים. ישנם דגי סחוס שמטילים ביצים, והעוברים גדלים בביצים ובוקעים מהם. אצל דגים שמשריצי , העוברים גדלים במעין ביצים, אבל בבטן של האם.  

אז איך בעצם רואים גיטרנים? 

ענבל המדריכה מנחה אותנו להסתכל אל קו המים. הגלים מטילים את הגיטרנים על החוף, וכשהגל חוזר הם מחליקים על החול הרטוב פנימה. עדין לא ברור לגמרי מדוע הגיטרנים יוצאים אל החוף. לוקח זמן מה להבין מה לחפש, אבל מרגע שמצליחים – מבחינים בהם שוב ושוב. זה ממש מרגש!

כמו שאתם יכולים לראות כאן מהתמונה אפשר לעבור ליד ולא לראות. הגיטרנים נמצאים בחלקה השמאלי התחתון של התמונה, ונראים כפסים אפורים שחורים.

סיור גיטרנים

ביום שבו אנחנו מטיילים הים סוער, והחול מעכיר את המים. המדריכה מספרת לנו שכשהים שקט אפשר לראות אותם שוחים בתוך המים. ואם נעמוד בשקט ולא נזוז – הם אפילו יעברו לנו בין הרגלים. עכשיו שלמדנו איך רואים אותם בזכות סיור גיטרנים, אנחנו עוד נשוב וכבר נדע מה לחפש.

מה עושים במהלך סיור גיטרנים ? 

  • שומעים הסבר על משפחת הבטאים: אורך החיים שלהם, רביה ותכונות ביולוגיות מענינות. המדריכה מסבירה איך ניתן לזהות אותם , ויוצאים ביחד לחפשם.  
  • בחוף כמו בחוף – אם פוגשים דברים מענינים כמו סרטנים, המדריכה כמובן מספרת עליהם. 
  • כמה זמן ? סיור גיטרנים נמשך כשעה וחצי.  
  • למי מתאים ? בטופס הרישום כתוב שהסיור מיועד למשפחות עם ילדים מגיל 5. אמנם ההדרכה מוכוונת ילדים, אבל להתרשמותי זה גיל צעיר מדי. 
  • מה להביא? סנדלי הליכה במים (לא נעלי התעמלות ) כי הולכים בקו המים. כובע ומים. 
  • שימו לב ! יש לזכור שזהו טבע. עד כמה טוב אפשר לראות אותם זה תלוי בים ותנאים.
  • איץ מגיעים ? חוף מעין צבי בוויז.
חולן צעיר

אחרי סיור גיטרנים או לפניו אפשר לטייל בין בריכות מעין צבי. עונת הסתו היא עונת הנדידה ואפשר לראות עופות מים רבים.

סיור גיטרנים ועוד :

הגיטרנים נמצאים במים הרדודים של חופי שיראל בין סוף אוגוסט לסוף אוקטובר. אמנם יש סיכוי להבחין בהם בכל חופי ארצנו, אבל הם מאוד נפוצים בחוף מעיין צבי וניצנים.

הסיורים נערכים בחסות עמותת כרישים בישראל . באתר שלהם ובדף הפייסבוק יש מידע על הכרישים, והבטאים ובהם הגיטרנים. כמו כן יש קישור להרשמה לסיורים, שמסתיימים במהלך חול המועד סוכות .

עוד המלצות ומידע שיכול לעניין

  • החופים שלנו שוקקי חיים בקיץ ובסתו. אפשר להרשם גם לסיורים בעקבות בקיעת צבי ים.
  • התפלאתם לשמוע שהמחקר על גיטרנים החל לפני פחות מ20 שנה? ובכן, מתברר שאנחנו לא יודעים הרבה על מעמקי הים. הצטרפתי לשיט מחקר בים התיכון, כדי לשמוע על כך מהחוקרים. תאמינו לי זה לא היה שיט תענוגות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *