בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
צוקים לבנים בדרום אנגליה – יום טיול אל פארק שבע האחיות

צוקים לבנים בדרום אנגליה – יום טיול אל פארק שבע האחיות

פארק שבע האחיות: בקצה הדרום מזרחי של אנגליה, כשעה וחצי נסיעה מלונדון ברכבת, ממוקמת פיסת גן עדן. נוף כפרי של גבעות ירוקות זרועות כבשים וכפרים פצפונים. גלי ים כחול מלחכים מצוקים לבנים. שמות מסקרנים של מקומות נושאים הדים מהיסטוריה עתיקה. קריאות שחפים. נביחה של כלב המטייל עם בעליו. רגליים טופפות במורד הגבעה. פסטורליה. שבע האחיות הוא אחד היעדים הפופולריים לטיול יום מלונדון ובצדק. ביליתי בפארק יומיים בהירים וחזרתי כדי לספר

שבע האחיות

שבע האחיות – איך נוצר כל היופי?

פארק שבע האחיות הוא חלקו המזרחי של הפארק הלאומי South Downs, המשתרע על חופיה הדרומיים של אנגליה. הנוף הוא גבעות ירוקות ומצוקי גיר לבנים, הנשברים אל המים הכחולים. כחול – לבן – ירוק . אם הייתי צריכה לבחור סימון שבילים הייתי בוחרת בצבעים אלה. אבל  South Downs trail מסלול ההליכה הרציף העובר בפארק לאורך של 150 ק"מ מסומן דווקא בבלוט של עץ אלון. בעבר האיזור היה מכוסה יערות אלונים, שרק מעט מהם נשארו כיום. היערות נכרתו מתישהו במהלך האלף הקודם כדי להכשיר אדמת מרעה. באמת נראה שכבשים רועות כאן מקצה אל קצה.

שבע האחיות

אבל מהי המילה המוזרה הזו Down המופיעה בשם הפארק? downs, downland הן גבעות גיר מעוגלות מכוסות בעשב. מקור שמם הוא במילה האנגלית העתיקה dūn,שפירושה גבעה. גבעות הגיר האלה מאפינות את דרומה של אנגליה. 

לפני כ100 מליון שנה היה איזור פארק שבע האחיות קרקעיתו של ים חמים ובו חיו פלנטון קדמוני, רכיכות ימיות, סרטנים ושלל דרי קונכיות.משמתו היצורים, עצמותינם וקונכיותיהם שקעו. הסידן בקונכיות ובעצמות הצטבר על קרקע הים שכבה על גבי שכבה במשך כמעט 70 אלף שנה. לפני 30 מליון שנה עקב תזוזה של לוחות טקטוניים התרום מן הים האיזור שכיום הוא דרומה של אלנגליה, והיה כיפה של אבן גיר. תהליכי בליה שונים פעלו על הכיפה, כרסמו בה, ויצרו את רמה בין גבעות הdowns הצפוניות והדרומיות. שמה Weald נושא בתוכו רמז לכך שפעם היתה פראית ומיוערת. עדן הקרח של לפני כשרת אלפים שנה יצר את תעלת למנש וניתק את בריטניה מהיבשת. ניתן לראות משני צידי התעלה מצוקי גיר.

תהליכי הבליה המעצבים את הנוף אינן מפסיקים. קו החוף הולך ונסוג עקב התמוטטות חוזרת ונשנית של המצוקים. מים ושטפונות חושפים את שכבת הגיר שמתחת לעשב, ומים מחלחלים םנימה. הים  מעכל את הגיר וחופר בו מנהרות. המצוק מתמוטט. המים ממיס וסוחף את השברים והתהליך כולו ממשיך באופן מחזורי.  במרכז מבקרים ניתן לראות מתונה מדהימה המראה את נסיגת החוף במאה השנים האחרונות. התהליכים האלה הם ששומרים את מצוקי שבע האחיות לבנים ומרשימים.

ביצ'י הד Beachy head

על הברחות, ספינות טרופות ופואטיקה

אני מופתעת עד כמה הנוף הפשוט הזה הוא עוצר נשימה. או שעלי לאמר מרחיב נשימה? לא בכדי אמרה עליו וירגי'יניה וולף : יפה מכדי לתפוס בשתי עיניים, אבל יש בו מספיק יופי בשביל אוכלוסיה שלמה, אם רק ישכילו להתבונן". רודיארד קיפלינג התגורר באיזור, התאהב בו וכתב עליו כמה פואמות. במסגרת הפרויקט המקסים we hear you now , הוקלטו פואמות, קטעי פרוזה ושירה של אומנים צעירים. את ההקולטות ניתן לשמוע במקומות שונים בפארק על ידי סריקת QR קוד. הפרויקט מביא קולות מעולמם של האומנים, כמו שפעם גלי הים הביאו ספינות ומטעמים מכל העולם.

לעשות מהלימון לימונדה, גרסת הספינות הטרופות

איזור החוף בין שבע האחיות לבירלינג גאפ ידוע בספינות הרבות,שנטרפו לחופיו. זרמים בלתי צפויים, סלעים תת מימיים ובסיסי הצוקים הם מסוכנים תמיד, על אחת כמה וכמה – בערפל ובמזג אויר רע. לאורך קטע חוף זה נחים שבריהם של לפחות 25 ספינות.  במרכז המבקרים בבירלינג גאפ מספרים את סיפורם של כמה מהן.

בבוקר סוער אחד ב1790 ספינה בשם "שני אחים " התרסקה על חוף הסמוך. הספינה יצאה ממלגה שבספרד ללונדון כשבמטענה תיבות לימונים. צוות הספינה ו800 תיבות לימונים ניצלו. במשך תקופה ארוכה אספו תושבי המקום לימונים שנשטפו מהחוף. המקומיים מכרו אותם במחיר של שני שילינג ל 100 לימונים, הכינו מהם לימונדה ועוגות לימון.  באותו יום התרסקה על החוף גם ספינה גרמנית ובבטנה מטען מלח. אמנם הצוות ניצל, אבל המלח המליח עוד את הים. לא אחת הוזעקו תושבי הכפרים לרדת אל החופים כדי לסייע לניצולים. מערך שלם של ספינות הצלה פועל גם הימינו מידע נוסף על הצלה

על ענינים שהשתיקה יפה להם

ההברחות בריטניה הגיעו לשיא במאה ה18 ותחילת המאה ה19, עקב מיסים גבוהים מאוד, עד כדי 30%, שהוטלו על סחורות הנכנסות לבריטניה. הכסף שמש ברומו למימון הוצאות מלחמה בשנים ההן.  ההברחות היו עסק משתלם אם כי מסוכן. הרווח מלילה אחד של הברחה היה שווה ערך לחודש עבודה בחווה. בעלי משפחות רבים התקשו לפרנס את משפחותיהם מהשכר הזעום שקיבלו, והברחה היתה דרך אלטרנטיבית להביא לחם אל שולחנם. למבריח שנתפס מיפה גורל קשוח : גיוס לצי, שילוח למושבת עונשין או הוצאה להורג. 

המבריחים לא עבדו לבד.  הם הסתמכו על רשת קשרים בין הקהילות המקומיות. בתים ואפילו כנסיות שמשו להתרת סחורות מורחות. החל מאמצע המאה ה18 החלה ירידה בבהרחות עקב הגדלת משמר החופים והורדת המיסים. במרכז המבקרים מוצג שרטוט, המסביר איך אפשר לתפור כיסים מיוחדים שישמשו להברחת תה. רודיארד קיפלינג, השכיל לתאר את אווירת המסתורין וריגוש שליוו את ההברחות :

שבע האחיות – נקודות עניין ומסלולי טיול

פארק שבע האחיות ופינות החמד פזורים לאורך קטע שאורכו כ16 ק"מ בין איסטבורן לבירלינג גאפ. איזור זה מפורסם בזכות רצף של 7 גבעות על קו החוף המכונות שבע האחיות. מסלול הליכה יוצא מקצה העיירות, אבל אל חייבים לעבור את כולו. לשלב טיול רגלי עם נסיעה באוטובוס או לעשות רואד טריפ נינוח לאורכם מתחנה לתחנה. השעה היפה ביותר לבקר באיזור הזה היא ללא ספק שעת אחר הצהריים הסמוכה לשקיעה. בעיני נקודת התצפית היפה ביותר לשעה זו היא שפך הנהר קוקמיר. בפארק יש שלושה מרכזי מבקרים. המלצה חמה לבקר בלפחות מרכז מבקרים אחד ולהציץ בתצוגות על המקום.

ביצ'י הד

ביצ'י הד (Beachy Head ) נחשב המצוק הגבוה ביותר באיור והוא נקודת תצפית טובה אל המצוקים מכוסי העשב והחוף. מרכז המבקרים מספר את ההיסטוריה של ההתישבות באיזור עוד מתקופת האבן. מהמצוקים יתן להשקיף על המגדלור הפוספס אדום לבן, המזהיר את הספינות מפני המצוקים. המגדלור הזה נבנה ב1902 והחליף מגדלור עתיק יותר. כמובן, שזהו אחד המקומות החביבים לצילומים.

שם המקום מסקרן. מקורו בצרפתית של Beauchef או Beaucheif , כלומר המקום הגבוה היפה. ההגיה השונה בצרפתית ובאנגלית יחד עם הקירבה לחוף הזיז את המשמעות לBeachy ונוספה באנגלית המילה head , כדי לתאר את במיקום הגיאוגרפי. השם הזה מופיע בכתובים כבר במאה ה17.

מגדלור Belle Toute

בעקבות ריבוי של ספינות טרופות במאות ה18 וה17 באיזור נחתמה עצומה לבנית מגדלור בסוף המאה ה17. כומר מקומי אחד, הרחיב מערה ודאג להבעיר בה אש בכל לילה עד מותו. השלטונות התעלמו מהמצב עד שהתרסקה אל החוף ספינה של חברת אינדיה המזרחית. ב1820 הנציג לפרלמנט של האיזור, השתמש בכוחו ובממונו הפרטי להביא לבנית מגדלור. תחילה נבנה מגדלור מעץ, ואח"כ תוכנן ונבנה מבנה אבן. במגדלו החל לפעול לפני כמעט 200 שנה מנגנון האור כלל 30 מנורות שמן, שצרכו 2 5 ליטר שמן כל שעתיים! המגדלור לא היה כ"כ מוצלח כפי שקיוו. האור שלו לא נראה בלילות של ערפל, ומיקומו המרוחק מהצוק הביא לכך שדווקא ספינות ששטו קרוב לצוק לא ראו אותו. (עם הזמן הצוק נסוג והבעיה נפתרה). בתחילת המאה ה20 כשנבנה מגדלור מורדני על החוף, ניטש . במלחמת העולם השניה שימש לאימוני צבא וניזוק מאוד.  בהמשך שופץ ושימש כאתר צילום סדרות וסרטים (כולל ג'יימס בונד ). כיום משמש כ גסט האוס.  עקב הנסיגה של החוף היה צורך להזיז אותו. לשם כך הותנו מערכת של מנופים הדראולים, שתוכל לשמש להזזות נוספות. 

שם המקום Belle Toute, נשמע אולי צרפתי (ופרושו הכל יפה) אבל האמת היא שמקורו בשפה הקלטית ופרושו : התצפית של בל , אל המלחמה והשמש.

במקום יש קיוסק קטן ובו קפה, נשנושים ובירה. המגדלור עצמו משמש גם כבית הארחה קטן אך יקר. עוד על המגדלור.

בירלינג גאפ

יופיו של האיזור נעוץ בכך שהמצוקים הלבנים נשברים אנכית אל הים. אין כמעט חוף. בירלינג גאפ Birling Gap הוא אחד המקומות הבודדים שבהם יש רצועת חוף. אמנם החול של אבנים ובעיני לא מזמין במיוחד, אבל בצהרי שבת יש אפילו מי שמשתזף. קסמו של המקום הוא במראות על המצוקים, ובשפל המשנה את פני החוף. אז נחשפים כל אותם יצורים החיים בסלעים : סרטנונים, רכיכות, ועוד מיני יצורים נחבאים.

בימי הבניים עמדה כאן האחוזה של אודו הבישוף, אחיו למחצה של ויליאם הכובש. אבל השם בירלינג, קדם לכיבוש הנורמני. באנגלית שמות של מקומות המסתיימים ב – ing מרמזים על מקור אנגלן-סקסי, ומורכבים משם של אדם עם המילה inga , שפירושה משפחה, שבט, אנשים או בשפת המזרח התיכון – חמולה. אז בירלינג יתכן שבירלינג גאפ הוא על שם ברלה ( Bærla ) שהתישב כאן עם חמולתו.

אל תתנו למראות הפסטורליים להטעות אתכם. במקום זה מתחוללת דרמה גיאולוגית גדולה. המבנה שלפנכם מעיד על כך. המבנה שבתמונה הוא אחד משמונה קוטג'ים שנבנו בסוף המאה ה19 לשימושם של אנשי משמר החופים. כיום יש רק 2 קוטג'ים. ששת האחרים התמוטטו ונשטפו אל הים, עקב התמוטטות המצוקים.

במרכז המבקרים מצאתי תמונה הממחישה עד כמה קו החוף הולך ונסוג. המצוקים כאן אינם גיר אלא רכים יותר, ולכן הבליה משמעותית הרבה יותר. כאן הנסיגה יכולה להגיע עד למטר בשנה. עוד תמונות היסטוריה של בירלניג גאפ

מרכז המבקרים ובית הקפה שלידו היו פעם מבני מסעדה שהיתה חלק ממלון ששהתבסס על הקוטג'ים. באמצע המאה ה20 הם הפכו למלון ולידו נבנה בית קפה גדול (כיום מרכז מבקרים ). המקום היה פופולרי מאוד לחופשות ליד הים.

birling gap

נהר קוקמיר

קריאת התפעלות נפלטת מפי כשאני רואה מחלון האוטובוס את פיתולי נהר קוקמיר Cuckmere בדרכו אל הים. מדבור במרחק קצר של כקילומטר טחצי, אבל הנהר מתפתל כמו נחש. משני עבריו פסטורליה : אחו ירוק, פרות רועות, קוטג'ים אנגלים טיפוסיים. הנהר הזה מתחיל את מסלולו כ 25 ק"מ מכאן, במורדות הרמה ,שהיתה פעם פיראית.

שבע האחיות נהר קוקמיר

פתולי הנהר הם תוצאה של כוחות סיבוב כדור הארץ שפועלים על זרימת המים, המתחתר במישור שבו הסלע רך יחסית. פיתולים כאלה ניתן לראות גם בנהר הירדן באיזור הבקעה. שם הנהר נושא איתו הדים מתקופות עבר, פירוש שמו באנגלית עתיקה – הזורם מהר. בקטע הזה הנהר שלו ונינוח כ"כ שנופשים רבים יוצאים עליו לסיבוב בסאפ. אבל ליד מקורותיו זרימתו מהירה ויש בו מפלים רבים.

אמנם לאורך הנהר ישביל שאפשר לטייל לאורכו או לרכב באופניים, אבל כדי לראות את פיתוליו שווה לעלות לגבעה הקרובה. בנהר שטים נופשים על קייקים ולאורכו שביל הליכה ורכיבה על אופניים.

שבע האחיות – מסלול ההליכה

  • אורך המסלול : כ6 ק"מ ובהליכה רציפה ניתן לסיים אותו תוך שעה וחצי שעתיים – אבל למה למהר? 
  • מסלול קווי ולכן כדאי להעזר בתחבורה ציבורית . 
  • המסלול מוגדר כבינוני ברמת הקושי שלו מכיוון שהוא כולל שבע עליות ושבע ירידות. לא סתם נקרא שבע אחיות.  אבל העליות והירידות מתונות יחסית והשביל הוא שביל עשב נוח להליכה. 
שבע האחיות

המסלול מתחיל במרכז המבקרים של הפארק, הנמצא בקצה הכפר West Dean. חלקו הראשון של המסלול הוא לאורך הנהר . אמנם אפשר ללכת ממש לאורך הנהר, אבל ההמלצה שלי היא ללכת לאורך שביל העשב המוביל אל נקודת התצפית המאפשרת לראות את פיתולי הנהר. 

סמוך לשפך הנהר מתחיל מסלול המעלה אותנו אל עבר השבע האחיות. כשקראתי על המסלול חשבתי שהוא משעמם: ראינו גבעה ירוקה אחת , ראינו הכל – לא?  כמו כן חששתי שלא אוכל לראות את המצוקים הלבנים אם אלך על הגבעות. טעיתי ובגדול !  קו החוף אינה מקשה אחת ולכן מאפשר להתבונן אל המצוקים מזוויות שונות.

שבע האחיות

שבע האחיות – מידע שימושי והמלצות נוספות

מתי?

מזג האוויר הוא הפקטור הכי חשוב בהחלטה מתי להגיע. זהו מסלול נפלא לטיול רגלי ביום בהיר, נחמד ביום מעונן , אבל ביום גשום – לגמרי לא ! גם כשיש רוחות עזות זה בודאי לא כיף.

איך מגיעים ?

  • אל פארק שבע האחיות ושאר נקודות העניין ניתן להגיע בתחבורה ציבורית מאיסטבורן או מברייטון. לטיול יום הדרך המהירה היא להגיע ברכבת מתחנת ויקטוריה בלונדון (כשעה וחצי ) ואז באוטובוס היוצא מתחנת הרכבת. אני נסעתי מאיסטבורן זמן הנסיעה אל מרכז המבקרים של שבע האחיות כ20 דקות. קוים 12.12A,12X כולם מגיעים לשם. יש בערך כל רבע שעה אוטובוס. מחיר הנסיעה הוא 2 פאונד.
  • קו אוטבוס מעגלי-תיירותי מגיע מאיסטבורן אל ביצ'י הד, בירלינג גאפ, בל טוט, והכפר איסט דין. המחיר שלו הוא 10 פאונד למבוגר והוא תקף ל24 שעות. בקיץ ניתן להגיע אל כל המקומות גם בקו 13X.
  • סמוך לכל האתרים ישנם מגרשי חניה בתשלום סביר ( עד 6 פאונד לכל היום)

איפה ישנים?

אני ישנתי בגסטהאוז חמוד באיסטבורן הסמוכה, וכתבתי גם המלצות מה יש לעשות בה.

איפה אוכלים ?

  • בשלושת מרכזי המבקרים ישנו בית קפה ובו ניתן לשבת או לקחת איתכם: סנדביצ'ים נחמדים, קפה, חטיפים וסלטים. המחירים סבירים בהחלט והסנדביצ'ים טעימים ויצירתיים.
  • בכפר דין יש כמה בתי קפה ופאב מקומי.
  • באיסטבורן – שפע גדול של מסעדות ובתי קפה.

המלצות נוספות

  • המלצה נוספת לטיול אל מרחבים ירוקים ואבנים שטומנות בחובן סוד הוא טיול אל סטונהנג'.
  • לתכנון הטיול נעזרתי בפוסט המקסים של חברתי זיוה רענן מתכננת טיולים בדגש על תחבורה ציבורית: מצוקים לבנים לאורך התעלה האנגלית.
  • הסברים מענינים על שמות המקומות גיליתי בסיפור הטיול לפארק שבע האחיות של זוג מקסים המתגורר בלונדון וכותב על פינות חמד בעולם.

2 Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *