בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
טיול בוינה או טור דה וינה ?

טיול בוינה או טור דה וינה ?

וינה מציעה למבקריה מגוון גדול של פינות חמד, מוזיאונים, גנים, ארמונות ומסעדות – הרבה יותר ממה שאפשר להכיל ביום טיול בוינה, או אפילו ביומיים.אז איך בוחרים ? בחרנו מדגם קטן : מוזיאון אחד, סיור בתאטרון, נסיעה בחשמלית סביב לרינג, וכנסיה אחת -את בית הכנסת השארנו למחרת. אבל מרוץ אופניים שלא ידענו עליו שינה לנו את כל התכניות

טיול בוינה, מוזיאונים בוינה, מרוץ אופנים בוינה , פארק פראטר
טור דה וינה

כל טיול בוינה מתחיל במוזיאון

זוהי לי הפעם השניה בוינה. הביקור הראשון היה בנערותי, עם אמי ואחי. וינה של לפני למעלה מעשרים שנה זכורה לי כעיר גדולה, אפרורית, רועשת וגשומה. שתי פעילויות זכורות לי לטובה: נסיעה בחשמלית לאורך הרינג – בזמנו זה היה קו ששירת את תושבי העיר ולא אטרקציה תיירותית, ומוזיאון לתולדות האומנות. למוזיאון הזה אנחנו שמים פנינו בבוקרו של היום הראשון שלנו בוינה.

המוזיאון מכיל אוסף גדול של אומנות מהתקופה העתיקה : מצריים, והתקופה ההלניסטית, ציורים מהתקופה של הרניסנס והבארוק. באגף אחר ישנו אוסף גדול של כלי נשק ושריונות, אוסף של עתיקות מאפסוס בתורכיה. את הביקור שלנו אנחנו מתחילים באגף האומנות מהזמן העתיק. הגדולים כבר זכו לביקור במוזיאונים מסוג דומה, אבל לקטנה זהו ביקור ראשון.

טיול בוינה, מוזיאונים בוינה, מרוץ אופנים בוינה , פארק פראטר
בנין מוזיאון האומנות

המבנה בו שוכן המוזיאון הוקם לטובת המוזיאון, (ולא ארמון שעבר הסבה כמו הלובר) והמבנה בעצמו יצירת אומנות. אגף האומנות העתיקה מעוטר בציוריים בסגנון ההירוגליפים. בקומה השניה ישנם ציורי קיר שעוטרו על ידי קלימט. השנה היא שנת קלימט בוינה ולכבוד האירוע הקימו גשר פיגומים גדול המאפשר להתקרב ולהתבונן בציורים מקרוב.

טיול בוינה, מוזיאונים בוינה, מרוץ אופנים בוינה , פארק פראטר
לראות את קלימט מקרוב

אנחנו מתחילים באגף באומנות העתיקה. האגף כולל פפירוסים, ארונות קבורה, כדי קבורה, מומיות, פסלים, תבליטים,חותמות, וחפצי אומנות ממצריים. הגדולים נעלמים ראשונים בין החדרים השונים. הגיק הקטן חובב המוזיאונים מסתובב בין המוצגים בידענות. הוא זוכר את דמויות כדי הקבורה ולמה הם משמשים : ארבעה כדים שעליהם דמויות : ציפור, תן, בבון ואדם ובכל אחד מהם שומר אחד מהאיברים הפנימיים .

אני מטיילת עם הקטנה וזוכה לראות את התגובות הראשונות של המפגש שלה עם עולם האומנות הקלאסית. התגובה שלה למה שהיא רואה מרתקת : עיניה נהיות גדולות ועגולות, מסקרנות וגם קצת מיראה. המוצגים השונים מרשימים גם במראיהם וגם בגודלם. היא מתעניינת במיוחד במומיה, ובארונות הקבורה. היא מתענינת ושואלת שאלות.

טיול בוינה, מוזיאונים בוינה, מרוץ אופנים בוינה , פארק פראטר
באגף העת העתיקה

תיבה ובה מטבעות מושכת את תשומת ליבנו. בתיבה זו מסודרים לפי סדר כרונולוגי מטבעות מרומא העתיקה, לפי סדר הקיסרים שמשלו בה. מרשימה במיוחד גלריה של פסלי ראש מתקופות שונות. יש באולם זה פסלי ראש מתקופות שונות בעת העתיקה של גברים ונשים, סדרה מרהיבה של דוקנאות מצוירים מהתקופה הביזנטית,ומה שמושך במיוחד את תשומת ליבה של הקטנה – ילדים ותינוקות.

אנחנו פונים לאגף הציורים. בגיל 16 בו בקרתי במוזיאון ענינו אותי גלריות החנויות בקניון יותר הרבה יותר מגלריות התמונות. אבל אימי באה לוינה בעיקר בשביל זה. כל יום בוינה נפתח במוזיאון אחר. לא הועילו תלונות על כך שכל תמונות הקדושים והנשים השמנות לא מענינות. נצטוינו אחי ואני ללכת אחריה מחדר לחדר, והורשינו לשבת על הספה ולהמתין עד שתסיים. בסוף הביקור במוזיאון צ'ופרנו בגלידה, או עוגה בבית קפה. מתברר שהטקטיקה של אימי לחשוף אותנו לאומנות עבדה בכלל לא רע :משהו מהתמונות האלה בכל זאת נכנס וחלחל אלינו. היום בכל עיר שאנחנו מגיעים אליה, מוזיאון האומנות היא בראש הרשימה. מדי פעם תמונה כזאת או אחרת תפשה את עינינו, ופתחה לנו צוהר לעולם חדש. כזה היה פסל הרקדנית של דגה בפאריז, שפתח בפני את האימפרסיוניזם. ואילו כאן במוזיאון חדר אחד של צייר אחד נחרט בזכרוני, ובגללו חזרתי לכאן והבאיתי את ילדי.

אני נכנסת לאולם הראשון ונדהמת, אותו אולם ואותן ספות בדיוק כמו שהיו לפני למעלה משלושים שנה. אני מחייכת לעצמי כשאני שומעת את הקיטורים  של הילדים שלי על הנשים הערומות והשמנות. בני הנוער מטיילים עם האיש, והוא מספר להם קצת על התקופה והתמונות. נראה שהם מתענינינם. הגיק הקטן יושב על הספה ומקטר. אפילו ההבטחה לגלידה  לא עוזרת – הילדים של היום זה לא מה שהיה פעם. אני מבינה שזמני אוזל, ועוברת במהירות לחדר שבגללו באתי – התמונות של ברויגל. אני מנסה לענין את הקטנים בתמונות, ולוקחת אותם לתמונה של "מגדל בבל". ושוב עיניה של הקטנה מתעגלות, היא מכירה את הסיפור, היא מתבוננת בציור בהתפעלות. אנחנו עוברים מתמונה לתמונה ומתבוננים : תמונת הציידים בחורף מרתקת אותה בהתבוננות בדמויות על השלג. תמונת הילדים המשחקים מרתקת והיא מנסה לזהות מי משחק במה. אני נהנית תהתמונות, ונהנית עוד יותר להתבונן בהם בעיניים שלה.

טיול בוינה, מוזיאונים בוינה, מרוץ אופנים בוינה , פארק פראטר
ציורים של ברויגל

ביקור במוזיאון עם ילדים – 5 תובנות

  1. המזויאונים גדולים ודי בהליכה בין החדרים כדי לעייף את הקטנים . כדאי להתמקד מראש במספר מצומצם של חדרים ,
  2. אפשר להתפצל – ילדים בגילאים שונים הם בעלי טווח קשב שונה, אם יש במשפחה הבדלי גילאים כדי לפצל את הגדולים מהקטנים .
  3. יש נושא כלשהו שבו הילד מתעניין ממש עכשיו ? זה החדר להתחיל בו .
  4. לעודד ביקור אקטיבי במוזיאון : לתת לילד לנווט לחדר הרצוי לפי המפה , לקנות גלויות בחנות המוזיאון (או להורד תמונות מהאינטרנט ) ולתת לילד למצוא אותן במוזיאון,  לספור בתמונות שבחדר חפצים, בע"ח וכו. להביא מחברת וצבעים ולצייר בהשראת ציור שהילד אוהב.
  5. לבקר במזויאון על הבוקר -, כשלכולם עוד יש סבלנות.

בבלוג של תמר גרינברג אפשר למצוא עוד טיפים מעולים איך לעבור ביקור משפחתי במוזיאון בשלום.

טיול בוינה, מוזיאונים בוינה, מרוץ אופנים בוינה , פארק פראטר
בכניסה למוזיאון אלברטינה

טיול בוינה – מחטף האופנים

היעד הבא שלנו הוא הקתדרלה. אנחנו הולכים לכיוון האיננרשטאט – העיר הפנימית-  לאורך הרינג, הכביש המקיף את העיר הפנימית, ועובר בתוואי שבו היתה החומה. שעת צוהריים, ואנחנו רעבים. לאורך הרינג  דוכני אוכל הנקראים כאן אמביס. בעבר היו מוכרים בדוכנים אלא בירה ונקניקיות, אבל היום באוירה קוסמופוליטית ניתן למצוא כמעט הכל :שווארמה, פלאפל,נודלס, פיצה, וגם נקניקיות.אנחנו קונים קצת מכל דבר ומתישבים על ספסל מוצל בשדרה.

טיול בוינה, מוזיאונים בוינה, מרוץ אופנים בוינה , פארק פראטר
אוכל רחוב בוינה

היום בוינה נערך מרוץ אופניים. המתחרים מקיפים את הרינג 10 פעמים. אנחנו מחליטים לחכות קצת, לראות. תחילה מופיעים במכוניות נותני החסות ולשמחתה של הקטנה מחלקים דגלים צבעוניים.

טיול בוינה, מוזיאונים בוינה, מרוץ אופנים בוינה , פארק פראטר
המעודדת הקטנה

אחריהם מופיעים שוטרים על אופנועים, תפקידם להזהיר את כל מי שמרהיב עוז לחצות או לרכב על הכביש, אחריו מופיע הכרוז שמכריז על מספר הסיבוב ומה המצב.אז מופיעים המובילים – שלושה במספר.הם מצולמים בכל הכיוונים על ידי צלמים רכובים על אופנועים.

טיול בוינה, מוזיאונים בוינה, מרוץ אופנים בוינה , פארק פראטר
שלושת המובילים במרוץ

 לאחר זמן מה – מאוחר יותר מראה לי צופה שכן בהתרגשות שזה דקה וחצי – מופיעה הדבוקה של כל שאר הרוכבים. המחזה בהחלט מרהיב: בגדים צבעוניים, אופניים צבעוניים דקי גלגלים.

טיול בוינה, מוזיאונים בוינה, מרוץ אופנים בוינה , פארק פראטר
כל הדבוקה במרוץ

אחריהם מחזה מרהיב לא פחות – כל המוסך על גג הרכב. במהלך הדרך אנחנו זוכים לעוד מספר סיבובים כאלה.הטמפרטורה נושקת ל30 מעלות, ולח. אנחנו מזיעים מההליכה הקצרה שעשינו ולא מפסיקים לרחם על רוכבי האופניים. התוכנית המקורית היתה לבקר בקתדרלה –שטפנסדום- ובבורגת'יאטר- אבל כבר באיזור העיריה, מבנה מרהיב כשלעצמו, הקטנים מתעייפים כל כך , עד שאנחנו משנים תוכנית.  חווית הצפיה במרוץ המקצועי – היתה שווה במיוחד!

מוסך נייד על הגג

לסיום יום טיול בוינה – פארק שעשועים

הערב הוא של הילדים – הולכים לבילוי בפארק פראטר.

אנחנו מתניידים בתחתית – המכונה כאן אונטרבאן, או בקיצור או-באן, המשפחה המטיילת איתנו נוסעת במכונית. יום א מתברר כיום מצויין לנסוע באוטו בעיר ואין קושי למצוא חניה. לנסיעה בתחתית מצטרפים אלינו שני הילדים הגדולים, על תקן חויה. הנערה מתדרכת אותם ברכישת כרטיס, ובמסלול הכולל החלפה של רכבת ואנחנו נכנסים. לאחר כחצי שעה אנחנו מגיחים בפראטר. העובדה שהגענו עם כל ששת הילדים בלי לאבד אף אחד, כבר מכתירה את הערב בהצלחה.

טיול בוינה, מוזיאונים בוינה, מרוץ אופנים בוינה , פארק פראטר

פראטר פארק הוא אחד מגני השעשועים הותיקים ביותר באירופה. הגלגל הענק היה המתקן הראשון שהוקם. מאז המתקנים  שודרגו ויש אינספור מתקני טילטול כאלה ואחרים. בפארק זה התשלום הוא לפי מתקן , ולא תשלום כולל בכניסה.  כתוצאה מכך התורים למתקנים אינם עמוסים. זו הזדמנות נהדרת ללמד את הילדים ניהול תקציב וסדר עדיפויות . כל הילדים מקבלים את אותו סכום – והם יכולים לבחור על איזה מתקנים להוציא אותו. למתקנים השונים, ישנם מחירים שונים.  אחרי כשעתיים, הילדים מתעייפים, וממצים את החויה.

לקריאת היום השני שלנו בוינה.

לקריאת מסלול הטיול המשפחתי באוסטריה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *