בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
תפוזים מן המדבר – טיול בשדרות

תפוזים מן המדבר – טיול בשדרות

תפוזים. קלמנטינות. אשכוליות ולימונים. נראה שבחצר כל בית בשדרות צומח עץ הדרים. עצים גדולים, שופעים, עניפיהם רוכנים תחת כובד הפרי, פורצים את הגדרות ומשתלטים על המרחב הציבורי. מזמינים אותך, לקטוף , לקלף ולהנות מהעסיס. פעם קראתי ששכונות שבהם גדלים עצי פרי מתאפינות ביחסי שכנים טובים, קשרים חברתיים בין התושבים וזיקה למקום בו הם מתגוררים. לאחר יום טיול בשדרות במסגרת משלחת בלוגרים בחסות אכב"י , אני כבר לא מופתעת לראות כך תפוזים מן המדבר. שדרות, העיר החברתית ביותר בישראל , עוברת בשנים האחרונות תהליכים של התחדשות וחדשנות. יוזמות אישיות וחברתיות מלבלבות כאן כפרחי הדרים, והעיר מושכת אליה אנשים יצירתיים מכל קצוות הארץ. התפוזים כך נראה עוטפים את שדרות ומחבקים אותה. מטעי התפוזים, עוברים בשנים האחרונות לכאן לדרום, ויחד איתם הם מביאים את החלוצים של העולם החדש שמצמיחים כאן ציונות חדשה, חברתית, קהילתית, שחוגגת את הרב גוניות. אני מזמינה אתכם לקפוץ איתי ליום טיול בשדרות, ולטעום מעט ממה שיש לה להציע ולהכיר מקצת מאנשיה.

תחילתו של טיול בשדרות – תצפית מגבעת קובי

טיול בשדרות כדאי להתחיל מגבעת קובי. זוהי גבעת כורכר הממוקמת בקצה העיר וממנה אפשר להתבונן לעזה בלבן של העיניים.  לבן – בשל לבנם של רבי הקומות הנשקפים אלינו מרחוק. "שכונת הקצינים" כך מכנים אותם, מקום אסטרטגי לאירגונים הפעילים בעזה.  בין שדרות לבין עזה מפרידים 2.7 ק"מ של שדות, גדר הפרדה, כביש ומסילת רכבת. את הכביש מתחתינו ומסילת הרכבת קל לזהות, מהמקום שבו אנחנו עומדים וגם מעזה, ולכן נשתלת כרגע שדרה של עצים, כדי להסתיר. כן, אותן שיטות בסיסיות שנקטו בהן בצפון, לפני מלחמת ששת הימים. אם נסתובב ונביט לאחור, נראה את בתיה של שדרות. שכונה חדשה עם בנינים רבי קומות צומחת כאן. ובאמצע : שדות, גבעות כורכר וגדר הפרדה .מי קונה כאן דירה חדשה? מי בא לגור כאן ? אתם בודאי תוהים. תשארו איתי עד סוף הפוסט , אסביר מי וגם למה.

מבט אל עזה משדרות, טיול לשדרות

מי הוא קובי שהגבעה נקראת על שמו ? קובי הרוש הוא תושב שדרות רכז הבטחון המיתולוגי של שדרות. מאז החל בתפקידו, לפני למעלה מ10 שנים, לא ידע רגע שקט : טילים, פצמ"רים ומבצעים.  הוא הראשון להגיע לכל זירת אירוע בכל הגזרהו נמצא בקשר מתמיד עם כוחות הצבא והמשטרה. בכל ביקור רישמי, קובי לוקח את הנכבדים לתצפית על הגזרה – מכאן מהגבעה הזאת. ומה שטוב לנכבדים של קובי , טוב גם לקהל המטיילים. בימים אלה נבנה מרכז מבקרים על הגבעה. אין כמו מראה עיניים כדי להדגים את המציאות המורכבת שבה חיים תושבי שדרות.

אומנות ותרבות – המלצות ליום טיול בשדרות

רוקמות – רקמה אתיופית מסורתית

אני עוקבת בעניין אחרי אצבעותיהן של שלוש הנשים היושבות מולי. האצבעות שלהן אינן נחות לרגע. כל תנועה מוסיפה עוד תך לרקמה המונחת על ברכיהן. תחילה הן מסמנות את קווי המתאר של הצורות, ואחר כך – ממלאות אותן ברקמה צפופה ומדוייקת. כל אחת רוקמת מהדמיון שלה: צורות גיאומטריות ומעוגלות. אני שואלת היכן הם למדו לרקום. "בבית הנידה" הן מחייכות. באתיופיה נהוג היה, שאשה בעת המחזור, היתה עוזבת את ביתה, ואת מטלותיו ועוברת לגור בבית נפרד.  "המילואים של הנשים" הן צוחקות  " אין בעלים, אין ילדים, אין מטלות, רק אישה לעצמה ולחברתה". בארץ המנהג הזה אינו ממשיך. כדי לשמור על אחוות הנשים ועל הקהילתיות הן מגיעות למרכז הקהילתי בשדרות.

רוקמות, טיול לשדרות

שלוש הנשים האלה, ועד נשים נוספות הן חברות ב"רוקמות" . זהו עסק חברתי שמטרתו לשמר את אומנות הרקמה האתיופית, ובו פעילות כיום 15 נשים, מגיל 37 ועד גיל 84 , ואת עבודות הרקמה הן מוכרות לפרנסתן. מרכז "רוקמות" פועל במרכז קהילתי הנמצא בשכונת חגי, שכונה קטנה וצפופה שנבנתה כמעט בן לילה על מנת לאכלס את גלי העליה הגדולים מברה"מ ואתיופיה בשנות ה90.  הנשים הרוקמות הן תושבות השכונה וממשיכות לקיים בשכונה חיים קהילתיים כמו באתיופיה: כולן מגדלות את הילדים של כולן, חוגגים חגים ביחד, מכינים את המאכלים המסורתים האתיופיים, ומעבירים חכמת חיים לדור הבא.

במסגרת הביקור אנחנו טועמים לא רק אוכל טעים וקפה אתיופי משובח, אלא שומעים על חיי היהודים באתיופיה ועל התרבות שלהם. הקהילה היהודית באתיופה חיה בעיקר בכפרים, ונחשבה לאוכלוסיה החזקה בכפר. מיומנויות בעלי המלאכה היהודים נחשבו תמיד ברמה הגבוהה ביותר: נפחות, רקמה, כדרות ועוד.  השיחה שלנו מתנהלת בעברית ובאמהרית. טלי, מנהלת המקום , מלמדת אותנו פרק בהלכות נימוסים אתיופיים . "ת'מר ,( כלומר יקירתי) " היא פונה לאחת הנשים ומסבירה לנו שבאתיופיה למבוגרי המשפחה אין פונים בשם הפרטי, אלא רק בשם של של חיבה.

רוקמות, טיול לשדרות

טלי אנגדיה אישה כריזמטית ונמרצת היא מנהלת המרכז הקהילתי שמשמש בית ל"רוקמות" ולקהילה האתיופית בשדרות בכלל. היא עלתה לארץ מאתיופיה  : " בגיל 6 יצאתי מהכפר " היא מספר" ובגיל 8 הגעתי לישראל" . היא גדלה בשדרות, מכירה הן את הקהילה האתיופית ומנהגיה, והן את החברה השיראלית ואיך להשתלב בה. מתוך הכרות זו היא מקדמת מגוון פרויקטים שמטרתם להעצים את משפחות הקהילה ולתמוך בהם.  הקשר הבין דורי ושימור המסורת האתיופית הוא בבת עינה של טלי. רבים מהדור הצעיר אינם דוברים את השפה האמהרית מעבר לתקשורת בסיסי. "אם אין תקשורת, אין הקשבה" אומרת טלי  .

רוקמות – מידע שימושי

בימי חול הביקור והארוח אצל הרוקמות מתאפשר לקבוצות בלבד. באירועים כגון חוה"מ, ובפסטיבלים בדרום ניתן לפגוש אותן ולראות אותן בעבודתן גם ליחידים ולמשפחות. כדאי להתעדכן בעמוד שלהן בפייסבוק. את עבודות הרקמה ניתן לרכוש גם בחנויות של מספר מוזיאונים בארץ וביניהם מוזיאון הרצליה.

רוקדים אדמה – מרכז מחול

בלב השכונה, בולט בצבעו הסגול , עומד מבנה מרכז המחול שדרות אדמה. באמצע רחבת החניה עומדת מכונית ישנה, קצת מתפרקת אבל מתריסה "לא תמיד עוצרת ברמזורים שלך" כתוב בצידה. המיקום שלה , כך נראה לא מקרי. יש משהו מתריס בהחלטה של ניר בן גל וליאת דרור לעזוב מקום מצליח בלב הענינים – והם עשו זאת פעמיים. הפעם הראשונה היתה כאשר עזבו את ת"א לפני 17 שנה והקימו סטודיו למחול באיזור התעשיה של מצפה – רמון.  לאחר שהוכיחו שתרבות ומחול איכותי אפשר לעשות בכל מקום, והפכו את איזור התעשיה לשיק, עברו לשדרות. כאן בלב השכונה הותיקה בבנין האולפנה הישנה הקימו בית ספר לכוריאוגרפיה ולמחול.

ניר וליאת בנו תוכנית לימודים רחבה מתוך מחשבה שעולם המחול הוא אינו רק לרקדנים. אומנם בית הספר מסונף למכללת ספיר ומאפשר לרוצים בכך לקבל גם תואר אקדמי, אבל בתוכנית השיעורים שלהם שתלויה על הקיר אפשר לראות גם שיעורים פתוחים לקהל הרחב הכוללים היפ-הופ, מחול מודרני ויוגה. לצד מסלול כוריאוגרפיה ומחול, ישנו מסלול ריפוי בתנועה שתלמידיו מגיעים מעולם הטיפול :פסיכולוגים, עובדים סוציאלים ומטפלים.

שלטים מודפסים על הקיר ועליהם הוראות איך להתנהג בעת אזעקת " צבע אדום" , מעידים על המציאות שמתפרצת אל תוך האומנות והעשיה.

אנחנו מוזמנים להכנס לאחד החדרים בהם עוסקים סטודנטים בעבודה. במסגרת לימודיהם הם קיבלו משימה : לצלם בפלאפון אנשים בחיי היום יום שלהם, ללמדו מהפלאפון תנועות ולשלב אותן לתוך המחול. כעת הם עסוקים בעיבוד התנועות למחול ובצילום שלהם. באולם העליון אנחנו מציצים לשיעור תחת עינה הפקוחה של ליאת דרור : שלוש רקדניות מביעות בעזרת הגוף שלהם מנעד רחב של תחושות ורגשות.

אדמה, שדרות

מרכז שדרות אדמה מזין את הקהילה וניזון ממנה. לאחר שנים שבית האולפנה עמד ריק ומוזנח, הפיח מרכז המחול חיים חדשים בשכונה : השכנים מזומנים לאירועים השונים ולפסטיבלים, ובתמורה הם עושים מה שבשדרות יודעים הכי טוב לעשות : לתת את הנשמה והלב ולקבל בזרועות פתוחות. ניר מספר על השכנים שמחזיקים מפתח נוסף (שיהיה) , על השכנה שמפנקת בקוסקוס ובספינג' , על השכנים שעזרו לרהט את הסלון ותרמו מנורות שמוסיפות לאוירת החמימות. ובאמת כאן במתחם הזה של אדמה יש אוירה של בית חמימות ביתית, הקרדנים שמסתובבים בטרנינגים ובגרבים, כוסות התה בכיור, קופסת העוגיות על השולחן, כוננית של ספרים, ופתקים קטנים של משימות על המקרר.

מרכז שדרות אדמה – מידע שימושי

במרכז מתקיימים שיעורים הפתוחים לקהל הרחב במשך רוב ימות השנה . במסגרת פסטיבל דרום אדום, חנוכה ופסח מתקיימים במרכז אירועים ומופעים מיוחדים . בימים אלה מתחיל לרוץ המופע החדש של להקת המחול הנקרא "עזה כמות אהבה" . למידע שוטף על האירועים כדאי לעקוב אחרי עמוד פייסבוק של שדרות אדמה

הטבה לקוראי הבלוג : רכישת כרטיסים בהנחה

כי מדרום תצא שירה – פרויקט תרבוש

כשאני נכנסת לגן המשאלות אני חשובת על הילדים שלי כשהיו קטנים. הם אהבו כל כך להסתתר במבנים בגני שעשועים : "לשחק בבית" הם קראו לזה. בגן המשאלות יש כמה מבנים להסתתר בהם. מבנה אחד יפה במיוחד – זחל גדול וצבעוני , שאפשר להכנס אליו מפתחים שונים. הצבעים העליזים מסתירים תחתם את המציאות : המבנים האלה הם מבנים ממוגנים . נדרשים רק צעדים בודדים מכל פינה של הגן כדי להגיע ולהסתתר.

מאוחר יותר אני חושבת על הבחירה הזו של תמר קפסוטו להפגש איתנו כאן בגן המשאלות. יש בו הרבה עוצמה בגן הזה, ונחישות להמשיך לחיות את החיים נורמליים ככל האפשר. תמר משתמשת בו כמטאפורה לאנשי שדרות בכלל וחברי קואופרטיב תרבוש בפרט. אבל אולי היא בחרה בגן הזה, כי דווקא כאן בשדרות, התגשמו לה כמה משאלות. תמר נולדה וגדלה בגבעתיים, למדה מוסיקה ברימון, ועסקה בפרויקטים שונים באיזור המרכז. כבר מגיל צעיר היתה בה מודעות ורגישות לעוולות הממסד והאדישות כלפי האזרח הקטן. כשהגיעהלשדרות והצטרפה לתרבוש מצאה את הדרך להשפיע, לעשות ולהרגיש שייכת.

"התרבוש" הוא קואופרטיב לתרבות ויצירה בשדרות. הוא מהווה כר פורה לאמנים, נגנים, זמרים, שרוצים לספק לעצמם ולשדרות תרבות מקומית מקומית. זהו קואופרטיב במלוא מובן המילה – החברים רוכשים בו מניה, ואחוז מסויים מהרוחים שלהם הולך לטובת הכלל.

עיר חמה הוא ספר שירה ואלבום שניתן ביטוי לקולותיהם ורחשי ליבם של תושבי שדרות בעקבות קיץ 2014, מבצע "צוק איתן ". השירים נאספו מתושבי האיזור , ותוצרים של סדנת כתיבה קהילתית של קואופרטיב תרבוש ומרכז חוסן בשדרות. השירים שנכתבו הולחנו על ידי מוזיקאים חברי הקואופרטיב והאיזור.

רעבים? המלצות אוכל ליום טיול בשדרות

סצנת המסעדות והפאבים בשדרות עושיה להפתיע. העובדה בשדרות חיים כ700 סטודנטים תורמת בוודאי למגוון המסעדות שבעיר. התברר לי שישנן מספר מסעדות ופאבים שכבר הפכו לשם דבר. אם אתם מגיעים ליום טיולב בשדרות בסופ"ש כדאי לבדוק את שעות הפתיחה. מסעדות רבות הן כשרות וסגורות בשבת.

קפה גותה

קפה חברתי גותה , הוא בית קפה שכונתי במלוא מובן המילה.  ממוקם בלב שדרות, סמוך לסינמטק של העיר, ומהווה מאין מרכז קהילתי קטן : בבקרים יש בו פעילויות מיוחדות כגון מפגש אימהות ותינוקות, מתקיימים בו אירועים, ואנשים עוצרים בו לקפה ופטפוט עם השכנים על הדרך.  זהו מקום עם נשמה : האוכל המוגש בו הוא בניחוח ביתי.בית הקפה משתתף במגוון פרויקטים בקהילה ובו מועסקים גם עובדים עם מוגבלויות. עיצוב המקום נעים ומזמין : מדפי ספרים, אוסף חפצי וינטייג', ותמונות שצוירו על ידי אומנים מהסביבה.

קפה גותה, טיול לשדרות

על כוס קפה שהוכן באהבה, וצלחת של עוגות ביתיות אנחנו פוגשים את לאה בוגנים, מנהלת פרוייקטים בעמותת גוונים . "לכל אדם יש זכות לחיים מלאים בקהילה שהוא גר" אומרת לאה, ומסבירה שכדי להגשים זאת לאנשים עם מוגבלויות נדרשת צמיכה של הקהילה והשותפות שלה. עמותת גוונים תומכת בפרויקטים של שילוב וליווי של אנשים עם מוגבלויות לחיים עצמאיים ותורמים בקהילה. קפה גותה, שאותו היא מנהלת הוא רק אחד מהפרויקטים הרבים של העמותה. עמית סמש מנהלת את "מרכז קול צעיר" שמטרתו לתת מידע והדרכה לצעירים עם מוגבלויות אחרי שירות לאומי, כדי שיוכלו להמשיך להתפתח ולהשתלב. עמית מכירה את החיים עם מוגבלות באופן אישי. היא התמודדה עם משברים נפשיים מגיל צעיר. "תוכנית גוונים החזירה אותי לחיים" היא אומרת.

'קפה גותה, טיול בשדרות

יובל עובד בבית הקפה במסגרת שירות לאומי, הוא יליד פלסים ועבר לאחרונה לשדרות. בית הקפה הזה הוא כמו בית, אומר יובל , ומספר שפעמים רבות הוא נשאר כאן גם בבית הקפה לאחר המשמרת, לפטפט עם עובדי המקום ולשבת לקפה עם הלקוחות.  כל הזמן קורה פה משהו מסביב לבין הקפה. "חבל שלא היית כאן כשהיה הערב שהקדשנו לאריך אינשיין הוא מספר לי, את לא מבינה מה הלך פה ! היתה מוסיקה טובה, ואנשים מלאו את בית הקפה ואת כל הרחבה"הציור של אריק אינשטיין  שמשך את עיני ועורר את סקרנותי הוא פרי עבודתו. את הציור הוא צייר לכבוד ערב שהוקדש לאריק אינשיןן. יובל אוהב לצייר פוטרטים של אנשים עם טויסט של קומיקס, ויש לו חשבון אינסטגרם

האנשים של שדרות, טיול לשדרות

פסטה וזהו

כפראפרזה על שם המסעדה אסכם את חויותי: "טעים – וזהו" . מסעדה קטנה ולא יומרנית, הממוקמת במרכז המסחרי של שדרות, מגישה אוכל איטלקי טרי ולא מתחכם.  על השולחן שנערך לכבודינו חיכו מיני סלטים : ירקות  טריים חתוכים גם עם בטטה וגבינת פרמזן מגוררת, סלט ירקות ישראלי. הסלטים מתובלים היטב עם רוטב שמשתלב במרכיבים ולא משתלט עליהם. לשולחן הוגשה פוקשצ'ה טריה וחמה , שהאתגר היה לא להגזים באכילה ממנה, כי היה צריך להשאיר מקום לפסטות בהמשך.

פסטה וזהו, מסעדות בשדרות, טיול לשדרות

בפסטה וזהו תוכלו להרכיב את הפסטה כרצונכם : לבחור סוג פסטה, סוג רוטב ותוספות, אבל אני ממליצה לבקש המלצות במקום. טעמנו ארבע מנות פסטה. כל הפסטות טריות ונעשות במקום – וזה מורגש.  הרטבים מתובלים היטב, מכילים מרכיבים טריים ומשתלבים היטב בצות הפסטה. כל המנוץ היו טעימות – אבל הפייבוריטית שלי היא פסטה עם ערמונים.

פסטה וזהו, מסעדות בשדרות , טיול לשדרות

האנשים מאחורי הפסטה: עידן קדוש ביחד עם שירה שותפתו פתחו את המקום לפני ארבע שנים. עידן הגיע לשדרות מדימונה. הוא למד תקשורת במכללת ספיר ולפרנסתו עבד במטבחים של מסעדות.

להפתעתו גילה שהוא ממש אוהב את זה. כשהחליטן עידן ושירה לפתוח מסעדה היה ברור להם שצריך לעשות את זה כמו שצריך. הם הזמינו למקום שפים, כדי ללמוד מהם את העבודה. בחרו ביחד תפריט, והתאימו את הטעמים לקהלה המקומי. התוצאה עסק מצליחה, שהולך ומתפתח. כיום לעידן ושירה יש גם קייטרינג, והם חשובים לפתוח בית אוכל נוסף.

התחדשות עירונית – מחשבות בעקבות טיול בשדרות

לאחרונה מרבים לדבר על התחדשות עירונית, על תיירות ומה שביניהן. במסגרת הביקור שלי באינדהובן, נחשפתי מעט לתהליכים שהפכו את אינדהובן מעיר במשבר כלכלי לעיר פורחת שמושכת אליה אנשים יצירתיים מכל אירופה, ועל מיקומה של התיירות בתהליכים הכלכליים של העיר. בקצרה אוכל לומר שבבסיס ההצלחה עמדה הגישה שתושבי העיר צריכים לדאוג לעצמם, לאתר את נקודות החוזקה שלהם ולבנות עליהם, לאפשר לכל אחד בקהילה למצוא את מקומו, להתמש בחשיבה מקורית ויצרתיות. בלב ההצלחה של אינדהובן עומד שילוב בין חדשנות טכנולוגית לבין עיצוב ויצירתיות. נכון, שדרות אינה אינדהובן, והאתגרים איתה העיר מתמודדת שונים מאוד , אבל לשדרות נראה לי ישנן המרכיבים הנדרשים להצלחה. מכללת ספיר שממוקמת בשדרות משלבת בשטחה חדשנות טכנולוגית בתחום המדיה והדיגיטל, לימודי הנדסה ולימודי אומנות. הסטודנטים המגיעים לשדרות מעורבים בפרוקטים בקהילה. הDNA של העיר הזו הוא רב תרבותיות וכבר בעבר הצמיח כאן זמרים ולהקות עם קול יחודי. הקלות מס, התחושה שכאן מרחב ההזדמנויות פתוח ואוזן קשובה של הרשויות לצרכים של תושבי העיר, גורמים לאנשים להשתקע. גם בסביבתה של שדרות ישנם מימזים חברתיים כגון כפר הנוער ביכורים, ששואף לפתח מצוינות באומנות בפריפריה, וחדשנות בחקלאות כפי שפגשנו בתלמי יוסף. התירות היא הנדבך הנוסף שניזון ממה שיש לתושבי העיר להציע, וככזה ייטיב איתם. נו, אז למה אתם מחכים ? בואו ליום טיול בשדרות.

נשארים ללילה? המלצות לינה באיזור שדרות

בסוף יום היום העמוס שלנו, אני מצטערת שאנחנו לא נשארים כאן ללון. אבל זה בלתי אפשרי – בשדרות עדיין אין מלון או אכסניה.  חברתי יועצת הטיולים נעה כרמון תושבת הסביבה, ממליצה ללון בצימרים בקיבוצים ובמושבים באיזור חבל הבשור. דורות ונירעם הם הישובים הקרובים ביותר לשדרות. יש גם אפשרות ללינת שטח באיזור.

אפשרות נוספת כפי שאנחנו עשינו היא לנסוע לאשקלון, המרוקחת כחצי שעה נסיעה משדרות, ולהתמקם באחד המלונות מול הים. ההמלצה שלי : מלון הרלינגטון.

טיול בשדרות – פוסטים והמלצות נוספות

38 Comments

    1. פוסט מאוד מעניין ומעמיק. לא היה עולה בדעתי לבקר בשדרות לפני הפוסט. התמונות שלך ממש מספרות סיפור… מעניין לראות איך המציאות הקשה של תושבי שדרות משתלבת לך בביקור. זה גם קצת עצוב שהמציאות שלהם מעניינת אותנו כאילו הגענו לארץ אחרת…. בקיצור. מרתק ומורכב

      1. yanina.zaslavsky

        תודה רינת. לצערי את צודקת , המציאות של מי שחי שם היא כל כך שונה ולגמרי כאילו בעולם אחר. אגב הבנתי שיש המון סיורי מומחים לשדרות והאיזור כדי ללמוד עך ניהול משברים, חיים תחת לחץ ועוד. לא סתם יפתח שם מרכז מבקרים

    2. Inbal Cabiri

      מדהים מה שקורה שם! לא תיארתי לעצמי שככ מעניין שם. ולא יכולה לדמיין את החיים שלהם בצל הטילים.
      מאוד נהניתי ושמחתי לקרוא.

    1. yanina.zaslavsky

      תודה סהר. גם בעיני מצא חן הרעיון הזה – בעיקר בגלל חברותת הנשים. זה משהו שלשעתי אבד לנו.
      תכלס פטור ממטלות הבית יש לי – בשביל מה גידלתי ארבעה ילדים 🙂 ?

  1. תמרית

    פוסט מקיף, מעניין וחשוב. מקרובי משפחתי שגרים ביד מרדכי אני יודעת ששדרות הפכה לעיר שהם מגיעים אליה הרבה. במיוחד לסינמטק אבל גם לקניות וסידורים. גם אני נהניתי מהביקור בעיר.

    1. yanina.zaslavsky

      תודה רבה , תמר. זה סימן חיובי :עיר שמושכת אליה מהסביבה ונותנת מענה לצרכים תרבותיים. מהבן שלי הבנתי שיש הרבה פעילות בסינמטק. סיקרנת אותי עם הפוסט שלך על אומנות רחוב בשדרות – בבידור הבא : אצא לחפש.

  2. מירה

    שמחתי מאוד לקרוא על מה שקורה כיום בשדרות. אני מכירה אישית זוג צעיר ואיכותי שכבר לפני 10 שנים שאפו לקדם את העיר ולכן קבעו בה את ביתם אחרי סיום לימודיהם בספיר, אבל כל המרץ וההתלהבות שלהם ושל עוד כמה חברים לא הספיקו אז לעורר את התושבים, וגם היה קשה עד בלתי אפשרי להתפרנס. בצער רב הם עזבו כעבור שנה.
    הסינמטק, כפי שציינה מישהי בתגובות, פעיל ומשגשג כבר שנים רבות. הצד הנשי של הזוג האיכותי ניהלה את התוכנייה שלו במשך כמה שנים, גם אחרי שעזבה את העיר.

    1. yanina.zaslavsky

      מעניין מה שאת מספרת. אני חושבת שדווקא צוק איתן היה סוג של קטליזטור לשינוי. אני מכירה מישהו שאומר שלאנשים שעוסקים בשיווק דיגיטלי זה מקום טוב כי עובדים מהבית, מיסים מופחתים. יש עכשיו עוד נישות שמתפתחות. אגב גם אנחנו עשינו נסיון של לעבור לדרום לאעזוק באר שבע. עזבנו אחרע שנה וחצי כשבתי נולדה. לא היו אז מספיק הזדמנויות והתחבורה היתה גרועה

  3. לא נכנסתי לשדרות בביקורי האחרון בדרום, אבל מרחוק היה יותר ממחמם לב לראות את תנופת הבנייה, ההתפשטות של מבני הווילות מחוץ לגבולות העיירה. תנופה שרוצה לומר אנחנו כאן למרות הכל ובזכות הכל ואנו בוחרים להיות כאן. מעורר ההערכה.

    1. yanina.zaslavsky

      את צודקת – מהכביש ניתן לראות את תנופת הבניה. רבי קומות ווילות. כמו שאמרה לי אחת התושבות : 90 אחוז מהזמן כאן זה גן עדן. אמצעי המיגון והחוסן החברתי כנראה מחפה על 10 האחוז הנותרים.

  4. מעניין, מרתק, טעים, מה צריך יותר? אני מבינה למה התושבים של שדרות לא רוצים לזוז ממנה. יש בה מגוון פעילויות מאד מסקרן. שומעת לא מעט בראיונות שהתושבים של שדרות גאים בעיר שלהם, ואני תמיד מסתכלת עליהם כעל סוג של גיבורים. סובלים בנאמנות את הקירבה הלא תאמן לעזה, להפצצות ולבלוני הנפץ. דרום אדום, תרתי משמע. תודה על השיתוף המאד מעניין של היום שלכם בעיר.

  5. זיוה

    מאוד משמח לקרוא על מה שקורה בשדרות. מחשבה התגנבה לראשי שאולי המצב המורכב שבו העיר נתונה הוציא ממנה את המיטב והביא אליה אנשים עם מוטיבציה ורצון לתרום ולחזק את הקהילה. אני בטוחה שזה דו כיווני ובוודאי יש שעזבו כי לא עמדו בלחץ. בכל מקרה הפוסט שלך מאוד אופטימי. מקווה לבקר בעיר.

    1. yanina.zaslavsky

      תודה זיוה. זה באמת לא פשוט לעמוד במתח ובלחץ. חש כאלה שעזבו ויש כאלה שהיו עוזבים אם היו יכולים. גם מי שנמצא מודע לבעיתיות. כמו שאמרו לי : תשעים אחוז מהזמן זה גן עדן. שוה לקפוץ לשדרות.

  6. Sari Even

    אני מאד אוהבת את הכתיבה שלך, התובנות והסיפורים מאחורי הקלעים שעושים ממש חשק לבקר בעיר. האומנים המקומיים והתרבות הוא חלק בלתי נפרד מהמקום, והסיפור שלהם עושה את כל ההבדל, מקסים.

  7. יפעת

    ינינה, כל כך שימח אותי העושר שמצאת בשדרות, עושר של עשיה, עושר חברתי, צמיחה, התחדשות והכל בצל המצב הבטחוני שמכסה בצבע אדום את האזור כבר תקופה ארוכה מדי. בתור אחת שגדלה לא רחוק משם ושעדיין קשורה לאזור ושומעת ממקור ראשון על הקושי, נהנתי ושמחתי על המבט הצבעוני והאופטימי שיש בפוסט שלך. אני מקווה ששדרות תיצבע בכל צבעי הקשת ולא רק באדום מפחיד ומאיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *