בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
טיול משפחתי בבולגריה – ג'יפים, יערות וטרופותי

טיול משפחתי בבולגריה – ג'יפים, יערות וטרופותי

לבולגריה יש פינה חמה בלב במשפחתינו. במלחמת העולם השניה ברחו סבו וסבתו של האיש מצרפת לבולגריה. המלך הבולגרי והכנסיה הגנו על היהודים בבולגריה וסרבו לבקשת הנאצים לשלוח יהודים למחנות השמדה. כך ניצלו חייהם. באחת מארוחות הערב המשפחתיות עלה הרעיון לעשות טיול משפחתי בבולגריה. נציגי המשפחה פנו לחברת טיולים שאירגנה לנו טיול ג'יפים משפחתי מורחב. כך יצאנו בתחילת חודש יולי של שנת 2006 בשיירת ג'יפים אל הטבע והיערות של בולגריה.

טיול ג'יפים בבולגריה, טיול משפחתי בבולגריה

הג'יפ התגלה ככלי רכב ידידותי למשפחה מורחבת. הוא מאפשר למשפחה בת 3 דורות לטייל ביחד בטבע. כך גם בני ה 70 ובני ה3 יכלו להגיע דרך מעבה היער  ודרכים עקלקלות אל פסגות, אל כפרים קטנים ונחבאים , אל אחו ירוק , ואל אתרי פקניק מקסימים. שיירת המכוניות אפשרה לנו להיות ביחד וגם לחוד. נרצה – נחליף ילדים , אנשים ומכוניות .  לא נרצה ? כל משפחה בג'יפ שלה.

טיול ג'יפים בבולגריה, טיול משפחתי בבולגריה, שירוקה לוקה

במסגרת ההכנות לנסיעה הורשה כל ילד לבחור לו צעצועים ומשחקים לדרך.  הגיק , אז שובב בן שלוש , בחר את הספר האהוב עליו  – טרופותי.

 מסלול הטיול לוקח אותנו בדרכים הרריות העוברות בין יערות, הרים וכפרים קטנים. הטבע בהרי הרילה והרודופי בתחילת הקיץ מלבלב. אחו ירוק מנוקד פרחים בכל הצבעים ביניהם מפזזים פרפרים ומזמזים חרקים. ביערות פלגי מים זורמים בין סלעים מתחת לחופת עצים רחבי עלים ומחטניים.

טיול משפחתי בבולגריה, טיול ג'יפים בבולגריה

השובב הקטן שלנו מתבונן בנוף המשתקף מבעד לחלון, מתבונן בתמונות שבספרו , ומסיק מסקנה הגיונית – זה היער של טרופותי! וככל שמעמיקים לטייל, כך הסמנים מתרבים. הנה ערימת בולי העץ שתחתם מסתתר הנחש . הנה הענף עליו ישב הינשוף . הנה החילזון הקטן מהציור שביער. ללא ספק זהו היער של טרופותי . לאורך המסע אנחנו מצטטים קטעים מהספר, חורזים חרוזים ומדביקים בהתלהבות את כל בני המשפחה והמדריך.

טיול משפחתי בבולגריה

הטיול המשפחתי היה מוצלח מאין כמוהו. הקשרים המשפחתיים חוזקו. ילדי המשפחה זכו לזמן איכות משובח בינם לבין עצמם ועם המבוגרים של המשפחה. הדור הבוגר זכה להרבה שעות של נחת.

כדי לחגוג את סיומו של היום המוצלח של הטיול בערב האחרון הלכנו למסעדה בולגרית מסורתית עם מופעי פולקלור.  האוכל שהוגש לנו היה טעים והלהקה הנעימה את זמננו . עד  ש ..

טיול משפחתי בבולגריה

לבמה פרצו דמויות  ענקיות שעירות, עטורות קרניים ושיניים, חמושות בחרבות תוך כדי קריאות רמות, צעקות , בעיטות ודפיקות. השובב הקטן  נחרד . זעק "טרופותי " וזינק אלי, טומן פרצופו בחזי ובוכה בכי מר.  אשר יגור – בא לו ! טרופותי יצא מהיער! לא עזרו כל נסיונות ההרגעה , שזוהי רק הצגה והשחקנים מחופשים.

פולקלור בולגרי, טיול משפחתי בבולגריה ,

מקורן של המסכות ,שכל כך הפחידו את השובב הקטן , הוא בכפר שירוקה לוקה (Shiroka lyka ) . כפר ציורי ויפהפה שגגות הצפחה שלו מבצבצות מתוך העצים הירוקים. תושבי הכפר הגיעו לאיזור בתחילת השלטון העותומאני בבולגריה (מאות ה14-15 ), כאשר השלטון כפה על בולגרים רבים להתאסלם. הם היו כפריים מאיזור הרודופי שברחו למקומות מרוחקים ולא נגישים כדי לא להמיר את דתם. הבתים העתיקים ביותר העומדים היום בכפר הם מהמאה ה19 . 

שירוקה לוקה, טיול משפחתי בבולגריה

הכפר הזה נודע בזכות פסטיבל פספונידלניק : קרנבל פגאני המתקיים בתחילת מרץ ובו משתתפים אנשים המחופשים בתלבושות עם מסכות שעירות ומקורננות. פירוש המילה פספונידלניק (Pesponedelnik ) הוא יום שני של הכלבים.  האירוע נקרא כך משום שברגע שנכנסים כפר השחקנים והרקדנים הכלבים מתחילים לנבוח. הפסטיבל מתקיים ביום ראשון בתחילת מרץ , לפני התענית שקודמת לפסחא.  במהלך האירוע שחקנים הלבושים כמפלצות עם מסכות גדולות, מעוטרים בשרשראות פלפלים חריפים ופעמונים, חמושים בחרבות עץ רוקדים ברחובות, כדי לסלק את כל הרע מן הבתים ומן הנשמות של אנשים. לצפיה במראות והקולות של הפסטיבל.

טרופותי והמסעדה הבולגרית הפך כמובן לסיפור המשפחתי המסופר ביותר. גם קטנת הבית, שנולדה מספר שנים אחרי הטיול לבולגריה, הוכנסה להווי המשפחתי. שנים עברו, הילדים גדלו, הספרים העלו אבק. בעוד ספרי ילדות אחרים הועברו לקרובי משפחה צעירים הספרים האלה נשארו בבית . "זה חלק מהילדות שלנו ! "הטילו הילדים וטו פה אחד. 

טיול ג'יפים בבולגריה, טיול משפחתי בבולגריה

אחד מתחביביה של הסטודנטית הוא תפירה. לפני מספר שנים היא לקחה על עצמה פרויקט : לתפור תחפושת של טרופותי. לאחר מספר ימים של עבודה בא לעולם טרופוטי שעיר, שנלבש על ידי גברי המשפחה – כל אחד בתורו. מכיוון שבנות המשפחה התקנאו בתחפושת, התישבה הסטודנטית ותפרה תחפושת נוספת – טרופותי הבת. וכך יצאו ובאו מביתינו זוגות זוגות – טרופותי וטרופותי הבת.

התמונה המגניבה הזו התאפשרה בזכות שת"פ פעולה נדיר של כל בני המשפחה, שנאותו לקום השכם בבוקר ולצאת לצילומים משפחתיים בפארק הקרוב למקום מגורינו. לבשנו בתורנו את התחפושות, הצבנו מצלמה על חצובה, וצילמנו סידרה של תמונות. הגיק, השובב מפעם שהפך לאיש התוכנות והאפקטים, הופקד על המוצלחות שהבהן לתמונה משפחתית אחת, והרבה זכרונות.

האם קרו לכם מקרים משעשעים בטיולים שהפכו למיתולוגיה משפחתית ? ספרו לי בתגובות

טרופותי

טיול משפחתי בבולגריה – המלצות להצלחת טיול בהרכב מורחב

טיול משפחתי בבולגריה או בכל יעד אחר יכול לגבש את המשפחה המורחבת ולהשאיר זכרונות למשך שנים, או להיות כר למריבות וחיכוכים. הטיול שלנו לבולגריה , היה הראשון מבין מספר טיולים בהרכבים רב משפחתיים מוצלחים.

  • זמן ביחד וזמן לחוד. טיול משפחתי מורחב הוא כמו ליל סדר אבל במשך כמה ימים. הביחד עלול לעורר חיכוים. חשוב לתת לכל משפחה גמישות וזמן להיות רק עם עצמה : רכב נפרד ואפילו לטייל בנפרד.
  • טיול משפחתי הוא מגבש אבל לא מסע גיבוש. תכננו מסלול נינוח, שישאיר שזמן לזמן נינוח משותף. הרגעים שבהם הילדים מתרוצצים בגינת המלון , בני הדודים משחקים קלפים, והסבים מעלים זכרונות זכורים לנו אפילו יותר מאשר הנוף.
  • לתת את עבודת התכנון על מישהו מחוץ למשפחה, ככה גם התלונות והתקלות לא יופנו כלפי בן משפחה.
  • לקחת טיול מאורגן פרטי. מכיוון שטיילנו בהרכב משפחתי מורחב בחרנו להשאיר את עבודת התכנון, הארגון וההדרכה לחברת טיולים. כך כל בני המשפחה יכלו להנות מהטיול ומזמן פנוי משותף. במהלך הטיול המדריך שדאג לארגן, להדריך, לדאוג לאוכל, לזרז את המאחרים ואפילו להחליף צמיג .
  • בואו במטרה להנות , השתדלו להעלים עין והשאירו סיכסוכים משפחתיים מאחוריכם. מי יודע כמה עוד הזדמנויות יהיו לכם לטייל עם בני משפחה?
טיול משפחתי בבולגריה

טיול בבולגריה – רעיונות נוספים

טיול חורף משפחתי:אם אהבתם את הרעיון של טיול בקיץ, ואתם משפחה הרפתקנית – למה שלא תצאו לטיול הליכה בשלג בבולגריה?

אורה גזית בעלת הבלוג חלומות שמורים, יצאה בחברת בן זוגה לטרק בהרי הרילה.

זיוה רענן בעלת הבלוג שמתי לב, כותבת על אומנות ציור הקיר בעיר ובכפר בבולגריה.

אלונה בעלת הבלוג מילים וטיולים לקחה את הבן שלה לטיול סוסים בשלג בבולגריה. אלונה אוהבת את בולגריה אהבת אמת . בבלוג שלה אפשר למצוא רעיונות נוספים לטיולים בבולגריה.

20 Comments

  1. אריק

    עוד שני רפרנסים שהייתי מוסיף לרשומה:
    א. סרט – הכפר של מ. נייט שמאליין. סרט "אימה לכל המשפחה" שיכניס אתכם לגמרי לאווירה של המסיכות. הוא לא יצירת מופת וגם לא מפחיד. רעיון מעניין אבל בהחלט עם הרבה טרופוטי ביער…

    ב. פגשנו גם לא מעט מסיכות במוזיאון השטן בקובנה. מוזיאון סופר מומלץ למי שמגיע לעיר ובהחלט מתכתב עם טרופוטי.

    https://travelingafeks.com/2019/08/17/%d7%92%d7%a8%d7%a4%d7%99%d7%98%d7%99-%d7%9e%d7%95%d7%96%d7%99%d7%90%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%a7%d7%95%d7%91%d7%a0%d7%94/

  2. יפעת

    ינינה, איזה יופי של טיול רב דורי, והסיפור על טרופותי הוא מסוג הסיפורים מהם מורכבת המיתולוגיה המשפחתית. אנחנו תכננו טיול רב דורי בפסח הקרוב ולצערי בימים האחרונים, עקב בהלת הקורונה, החלטנו לבטל.
    כשהגדולים שלי היו צעירים טיילנו בצפון איטליה וביער מצאנו את הבית של שלגיה. כל אותו יום חפשנו אותה ואת הגמדים ביער, אבל הם כנראה הסתתרו 🙂
    מאד נהנתי מהסיפור שלך ותודה על הקישור לבלוג שלי.

    1. yanina.zaslavsky

      תודה רבה יפעת. אני בטוחה שעד היום הילדים זוכרים את שלגיה ואת הבית שלה, ואם תרשי לי להמר – הם גם יקחו לשם את הנכדים שלך. צר לי מאוד על הטיול הרב דורי שבוטל. לאסוף את כל המשפחה זו לו גיסטיקה לא פשוטה. מקווה שתוכלו לטייל ביחד בקרוב.

  3. זיוה רענן

    איזה סיפור נוסטלגי מקסים. זכורים לי כמה רגעים משעשעים מטיולים והוויי מיוחד שנוצר סביבם. הבנות הגדולות קראו במשך שנים לאבא שלהן פורקי בגלל מנה שהיתה חביבה עליו במסעדה בהולנד.
    מוצא חן בעיני יחסכם הפרקטי לסוגיית תכנון הטיול. יתכן שנאמץ את עצותייך בטיול הרב דורי הבא שהלוואי שנזכה לו עוד השנה.

    1. yanina.zaslavsky

      חחח.. פורקי! איזה שם קליט גאון מי שהמציא את המנה. אני מאחלת לכם טיול רב דורי בקרוב- כמובן שמתכני טיולים מקצועיים כמוך יודעים לתכנן ולנהל טיול בעצמם מבלי ליפול למהמורות. אם הצלחתי לסייע במשהו – אני שמחה!

  4. איזה פוסט נהדר ינינה! כמה צחקתי! התחפושת המשפחתית נהדרת ועשית לי ממש חשק לטיול כזה. לפני כמה חודשים עשינו טיול רק הורי ואנחנו הילדים, בלי בבני זוג וצאצאים והיה פשוט חוויה שתישאר איתנו ואנחנו כבר מכחים לפעם הבאה. לגבי טיול מורחב של כל המשפחה מאמינה שגם זה יגיע עוד כמה שנים. מקסים!

    1. yanina.zaslavsky

      תודה רבה נעה. אני חושבת שטיולים במיוחד עם ילדים הם מקור לסיפורים מצחיקים. חוות הורים וילדים כמו שהיתה לכם נשמעת לי ממש חוויה. אשריכם שאתם יכולים !

  5. איזה פוסט חמוד, ינינה! בולגריה באמת מהממת, והתחפושות והסיפור המשפחתי שמאחורי הכל מרתק ומשעשע. אני אוהבת את הטיולים המשפחתיים שלכם, את הבחירות וכמובן את פרצי היצירתיות הנהדרים של הילדים. ועוד דבר – האם אני מזהה נכון מהתמונות שצעירת המשפחה עוד לא היתה קיימת בטיול ההוא ההיסטורי? אם כך, 2006 באמת היתה כבר מאד מאד מזמן… מאד נהניתי מהקריאת הפוסט!

    1. yanina.zaslavsky

      תודה רבה אורה ! אכן צעירת המשפחה עדיין לא היתה קיימת. היא נולדה למעלה משנה מאוחר יותר. למעשה בטיול היא אפילו לא היתה בתכנון…אבל ככה זה מיתוסים משפחתיים מיתולוגיים הם נשמרים לזמן רב

  6. איזה סיפור מקסים סיפרת ינינה והתחפושות שתפרה נגה נהדרות ממש!!

    גם לי יש נסיון בטיולים משפחתיים רב דוריים. עוד רעיון לטיול כזה שמאפשר סיורים, בלוי יחד, מנוחה ואף פיצול כשצריך הוא קרוז. עשינו שניים בהרכב כזה והיה מאד מוצלח. תודה

    1. yanina.zaslavsky

      תודה איריס! זוכרת את הפוסט שלך על הקרוז באיטליה – זו באמת אפשרות טובה שמאפשרת גם ביחד , גם לחוד ולראות עולם גם למי שכבר קשה יותר להתניע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *