בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
שביל אלי כהן – רואד טריפ על כביש 98 ברמת הגולן

שביל אלי כהן – רואד טריפ על כביש 98 ברמת הגולן

הזמנה לטקס בערבו של יום הוותה הזדמנות לנסיעת אחה"צ לרמת הגולן. הימים הם ימי האביב רגע לפני שהקיץ מגיע. העשב בצידי הדרך במרכז כבר מצהיב, השדות כבר נקצרים. רמת הצולן בצפונה עדיין ירוקה, אבל הצהוב מזדחל לאט לאט אל דרומה. ברוח יום העצמאות ויום הזכרון בחרתי לטייל לאורך תחנות שביל אלי כהן.

חסידות ברמת הגולן
חסידות ברמת בגולן

אלי כהן – כמה מילים לפני שמתחילים

אליהו כהן  נולד במצרים ב1924 והוצא להורג בתליה בדמשק ב1965. הוא נודע כאחד מגדולי המרגלים של ישראל, והמידע שמסר לאחר שהתיידד עם הצמרת הפוליטית והצבאית של סוריה, סייע רבות לצבא הישראלי להתמודד עם ההתקפות הסוריות בתחילת שנות ה60 ולחשוף תוכניות סוריות כגון הטיית מי הירדן וחבלה במוביל הארצי. הוא התחזה לאיש עסקים גולה שחזר למולדתו מארגנטינה, וקשר קשרים עם צמרת הממשל והצבא הסורי. ספרים רבים נכתבו עליו לאורך השנים. בנעורי קראתי את אחד הספרים ודמותו ופועלו הסעירו את דמיוני . לאחרונה צפיתי בסדרה של כאן 11 על חייו ופועלו. כעת חשבתי על ההקרבה שלו ושל משפחתו ואפילו לא הצלחתי לדמיין איך אפשר לחיות יום אחרי יום בזהות כפולה בארץ אויב. לפני הנסיעה בשביל אני ממליצה לצפות בסדרה.

שביל אלי כהן הוא פרי יוזמתו של מדריך הטיולים גיל ברנר והפסלים נוצרו על ידי האמן יובל לופן מקיבוץ גינוסר.

רואד טריפ על כביש 98

כביש 98 הוא כביש האורך הראשי של הרמה. אורכו כ100 ק"מ והוא עובר במקביל לגבול עם סורי ולקו התילים (הרי הגעש הכבויים) של רמת הגולן. בעוד שבחלקו הצפוני נסענו רבות בדרך לאתרים הצפוניים של רמת הגולן את החלק הדרומי הכרתי פחות. הכביש מוביל מצומת מעגן שמדרום לכנרת, דרך עמק הירמוך , בעליה תלולה אל רמת הגולן וחוצה אותה עד לסיומו בחרמון. הכביש משנה את גובהו מ-200 מטרים מתחת לפני הים עד לכ-1,640 מטרים מעליו.

הנסיעה בעקבות התחנות הראשונות לאורך שביל אלי כהן הובילה אותי בין פיתוליו הדרומיים והנופים היפהפיים שנשקפים בהם. קטע זה של כ20 ק"מ בעיני הוא הקטע היפה ביותר בכביש. לצערי לאורך הקטע הזה אין כמעט נקודות עצירה לתצפית.

בתום קטע העיקולים במעלה הרמה פני השטח מתישרים. עכשיו ברור למה הרמה נקראת רמה – קילומטרים על קילומטרים של כביש שטוח, כשמשני צדדיו מטעים ושדות. החיטה כבר הבשילה וחלקה נקצרה. פריחת האביב של הנקטרינות צובעות כתמי צבע ורד בין הירוק והצהוב.

תחנות שביל אלי כהן הן רק אפשרות אחת לעצירות לאורך הדרך. לאורך הכביש שלטים חמציינים אתרי תיירות – מעיינות, מצפורים, מסלולי הליכה. הכביש נחצה מספר פעמים על ידי מסלול שביל הגולן. למרות הפיתוי אני מחליטה להשאר צמודה למסלול שביל אלי כהן.

שביל אלי כהן תחנה 1 : חמת גדר

הנסיעה בשביל הגישה אל חמת גדר מעוררת תחושה של נסיעה אחורה בזמן. מתחת לשלט מיושן המכריז "ברוכים הבאים לחמת גדר" מתחיל כביש צר, מפותל ומאובק. לאורך הכביש שלטי פרסמת לאטרקציות המקום שמישהו מסמר אליהם הודעות "לא פעיל כרגע". גדר הגבול עוברת בסמוך ועליה אזהרות מפני סכנת מוות באש חיה. אווירת שנות ה60 בהם הסורים ישבו על הרמה וצפו וצלפו אל ישובי בכנרת ועמק החולה. תפאורה מושלמת להתחלת מסע בעקבות אלי כהן.

חמת גדר, שביל אלי כהן

לוקח לי מספר דקות למצוא את הסלע המציין את תחנה מספר אחת. הוא נמצע מאחורי גדר הסמוכה לשער החשמלי בקצה מגרש חניה כמעט נטוש. על הסלע חקוק אשכול ענבים הנישא ביד המרגלים ששלח משה לתור את הארץ. המרגלים חזרו בשלום, ואלי כהן – נתפס והוצא להורג. פרצה קטנה בגדר מאפשר להכניס את היד אל עבר עמדת השמע. בחשש מה אני מושיטה את ידי  ולוחצת על הכפתור. הסיפור על אלי כהן ברמת הגולן מתחיל. 

שביל אלי כהן , פסל המרגלים, חמת גדר

מבנה אבני הבזלת הנטוש שאני עומדת בסמוך אליו היה בית מלון ואתר מרפא שנבנה ונוהל בשותפות ערבית-יהודית בשנות ה40 : הבק סלימן נדיף וזאב ספיר. המלון נבנה בזכיון של שלטונות המנדט הבריטי ובברכתו של של אמין אל-חוסייני, ראש המוסד העליון של ערביי ארץ ישראל בתקופת המנדט. לאחר עזיבת הבריטים את הארץ המשיכה משפחת הבק להפעיל את המלון. משהשתלט השתלט הצבא הסורי על אל חמה.  המלון שירת קצינים סורים ומומחים זרים ששירתו את הצבא הסורי. במהלך אחד מביקוריו ברמת הגולן שהה בבית המלון אל חמה ולכן הוקמה במקום פינת הנצחה לזכרו. הביקור נחשב הישג מודיעיני חשוב מאוד. באותם ימים רמת הגולן בכלל ואיזור אל חמה היה סגור לאזרחים.

תחנה 1 – חמת גדר – מידע שימוש

  • איך מגיעים ? במפות גוגל מסומן  Eli Cohen- stop number 1. אן בוויז : חמת גדר והמשיכו לנסוע עד סוך כביש 7599.
  • סלע הציון ועמדת השמע נמצאים בצידה הימני של חרבת מלון אלחמה, מאחורי הגדר, סמוך לשער החשמלי.
  • לשמיעת הנאמר בעמדת השמע.

שביל אלי כהן תחנה 2 -עמדת הביקורת הסורית

לאורך הכביש המפותל המטפס מחמת גדר אל רמת הגולן נשקפים נופים יפהפיים אל עבר הירדן. בעונה זו הצד הישראלי כבר מצהיב ואילו הירדן ירוק ורענן. הפיתולים מאפשרים הצצה למטה אל עמק הירמוך, ואל הישובים הפזורים לאורך ההר. הנוף עוצר נשימה!

התחנה הבאה על שביל אלי כהן הוא מבנה בטון העומד צמוד לשולי כביש 98. זו היתה נקודת ביקורת סורית. שניים מחדריו של המבנה שופצו וניתלו בהם ניתלו צילומים של אלי כהן, מכתבים ומסמכים מימי פעולו בסוריה. על הכניסה חקוק אישור המעבר שניתן לכמאל אמין ת'באת, הוא שמו הבדוי של אלי כהן, שבו השתמש בסוריה. השם הבדוי נבחר בקפידה. זהו שם שמשדר אמינות . כמאל – פירושו שלם. אמין – פירושו אדם אמין . ות'אבת – פירושו יציב.

שבחל אלי כהן,
שביל אלי כהן

מעמדת הביקורת ניתן לראות את גשר הרכבת ההרוס מעל הירמוך שנהרס בליל הגשרים. אם תסעו מכאן דרומה על הכביש אל בקעת הירדן, תוכלו לצפות בירמוך מקרוב בגשר ובנהריים.

עמדת הביקורת הסורית – מידע שימושי

  • איך מגיעים ? במפות גוגל מסומן  Eli Cohen- stop number 2. ממוקם כ 4.5 ק"מ מחמת גדר על כביש 98
  • שימו לב – אין במקום חניה מסודרת ומבנה הבטון ממש צמוד לכביש. מתחת לשלט הגולן יש מקום למכונית אחת או שתיים. לאורך הכביש אין כמעט שוליים.
  • כדאי להגיע למקום אחר הצהריים, אז השמש המערבית מאירה על הגבעות ממול.

שביל אלי כהן תחנה 3 – מחסום הטנקים ופסל ארבע רוחות השמים

אני מתקדמת על הכביש המפותל ומשאירה את ירדן מאחורי. כעת מתחילה לבצבץ בעיקולים הכנרת. כבר מרחוק אני מבחינה בפסל ארבע פרצופים המופנים לארבע רוחות השמיים. הפסל מאבן בזלת בא לציין את דמותו רבת הפנים של אלי כהן – מרגל, איש משפחה, שומר סוד, חבר טוב ואיש חברה מרתק. כמו הפסל גם אלי הביט לארבע מדינות : ישראל, ירדן, סוריה ולבנון.

שביל אלי כהן תחנה 3

בצידי הדרך קוביות בטון ענקיות המסודרות בשורה. זהו מחסום נגד טנקים שהוקם על כביש קונטרה -אל חמה . את המחסום הזה בכלל בנו הצרפתים, כששלטו בסוריה. מטרתו היתה לעצור את האנגלים. כשקיבלו הסורים את השליטה ברמה ב1947 החלו בהקמת מערך ביצורים. המחסום הצרפתי היה חלק ממנו. אלי כהן עבר במחסום זה מספר פעמים. הוא דיווח לישראל על כשירותו של המחסום, מספר החיילים המאיישים וסוגי כלי הנשק. כשהתקבלה הפקדוה לכבוש את רמת הגולן, בעקבות המידע שנאסף הוחלט לא לעבור דרך הכביש והמחסום אלא באיגוף. כוח צנחנים, שמנה כ1000 חיילים, שהונחת מאחורי קווי הסורים במרחק של 10 ק"מ מהמחסום והשתלתו במהרה על מרבית דרום רמת הגולן.

תחנה 3 – מידע שימושי

  • התחנה השלישית מרוחקת כ6 ק"מ מהתחנה הקודמת. היא נמצאת מצידו השני של הכביש על כיוון הנסיעה הנגדי . זהירות – קו הפרדה כפול אוסר על פניה. יש להתקדם הלאה כדי לפנות פרסה בבטחה. 
  • במקום שולחו פיקניק ונוף יפהפה על הכנרת.
  • השעה הטובה להגיע בשעות הבוקר מבחינת כיוון האור.
  • לשמיעת הנאמר בעמדת השמע

שביל אלי כהן תחנה מספר 4 – מרפסת מועדון הקצינים בקיבוץ אפיק

אני סוטה מעט מכביש 98 כדי להגיע לתחנה הרביעית שממוקמת בקצה קיבוץ אפיק. כבר בכיכר הראשונה אני רואה שלט קטן "אל הבית הסורי". קיבוץ אפיק ממוקם סמוך למצוק המתנוסס מעל הכנרת. לרגליו נפרש ואדי רחב, עמוק וירוק – זהו נחל עין גב.  אי שם על אחת הגבעות המזדקרות ממוקמת סוסיתא, עיר מדינה שנוסדה על ידי הסלאוקים במאה השניה לפני הספירה.

הקיבוץ הוקם סמוך לחורבות הכפר הסורי פיק. השם אפיק מהדהד הן את שמו של הכפר והן שם של ישוב יהודי אפק -אפיק מימות התנך ומתקופת התלמוד. בית קברות יהודי הסמוך לחורבות כפר הסורי מעיד על קיומו של ישוב כזה. ערב מלחמת ששת הימים חיו בכפר כ3000 תושבים, שהתפרנסו מגידולים חקלאיים ומרעיית צאן ובקר. זה היה אחד הישובים הגדולים ברמת הגולן.

"הבית הסורי" שימש כמועדון קצינים לקציני הצבא הסורי לפני מלחמת ששת הימים. במקום נמצאה גם מפה ובה תוכניות סורית לכיבוש הישובים עין גב, האון ותל קציר. במועדון קצינים זה ביקר אלי כהן, במהלך שהותו בסוריה. המרפסת מכונה תצפית הר-נבו, מכאן השקיף אלי כהן כשלא בא בשערי הארץ. בהמשך הוא שירת את המתישבים הראשונים של אפיק כמועדון, כמזכירות וכמשכן למפעל מנורות.

תחנה מספר 4 – מידע שימושי

  • להגעה : בוייז קיבוץ אפיק. בכיכר בכניסה לקיבוץ פונים שמאלה, ונוסעים עם הכביש ההקפי על לבית מתחת לעץ אלה.
  • במקום מצפה, ספסלים ושולחנות פיקניק.
  • השעה הטובה להגיע היא שעות הבוקר או השקיעה בגלל התצפית לכנרת.
  • מן הצד הצפוני של המצפה יורד שביל לעין אפיק דרך הבוסתנים. השארתי לפעם הבאה.

שביל אלי כהן תחנה מספר 5 : אבן גזר הדין

תחנה מספר 5 על שביל אלי כהן היא התחנה מכמירת הלב מכולן – גזר הדין של אלי כהן. הלב נקרע למשמע קולה של נדיה אשתו הבוקע ממכשיר האודיו. היא המספרת על גזר הדין ועל המכתב האחרון ששלח לה. אבן בזלת ממוקמת ליד תחנת האוטבוס הסמוכה למושב אליעד. על האבן חקוק גזר דינו לתליה. הוא הואשם בכך שעבר על איסור כניסה לשטח סוריה בזהות בדויה והשגת גבול בעת כניסתו לגזרת אלעל, שהייתה שטח צבאי סגור. אני מופתעת לגלות, שאלי כהן לא הואשם באשמת ריגול, אלא באשמה פעוטה זו. הסיבה לכך היא עובדת קשריו הרבים והאישיים עם צמרת הצבא והממשל. בכירים רבים חששו, שהמשפט יחשוף את הכשלים שלהם בשמירה על ביטחון שדה.

ב1968 בתוך שבעה מבנים של מחנה צבאי סורי נטוש, הוקם המושב אל על, שהיה יישוב ראשון של תנועת המושבים ברמת הגולן. המתיישבים התחילו בפיטום אווזים, פלחה וחפירות ארכאולוגי. בהמשך שונה שמו לאליעד.

שביל אלי כהן תחנה 6

סמוך לישוב חיספין מעט צפונית לכניסה שלו ניתן להבחין בכביש אספלט ישן. אלה הם שרידי הכביש הסורי הישן שחיבר בין קונטרה לאל חמה. נ כמאה מטר צפונית לכניסה לחספין ,מצד ימין, מוצב סלע המציין שעל כביש זה נסע אלי כהן בין מחנות הצבא הסורים. הסלע מונח בנקודה בה נמצאו שרידים של הכביש הסורי הישן שחיבר בין קונטרה לאל חמה. משני צדי הסלע ניטעו שני ברושים. במקום שולחנות פיקניק.

הנקודה נמצאת כ 5.5 ק”מ ממהתחנה החמישית על כביש 98. במקום עמדת שמע,שולחנות פיקניק ואבן בזלת לציון .

המפקדה הסורית בגולן – תחנה מספר 8

בתחנה האחרונה של שביל אלי כהן – המפקדה הסורית בקונטרה – ביקרנו לפני כארבע שנים ביום חורף מושלג. בזכות השמים המעוננים והשלג התעוררה בי תחושה כאילו נכנסתי לסרט שחור לבן או נסעתי אחורה בזמן.

שביל אלי כהן, המפקדה הסורית בגולן

המפקדה הסורית בגולן נבנתה בסוף שנות החמישים על ידי הרוסים. הבניין נבנה בפאתיה המערביים של העיר הסורית קונטרה. המבנה שימש בתחילה כבית חולים ובהמשך הוסב למפקדה סורית. כשנכבש המבנה על ידי הצבא, נמצאו במשרדים מסמכים חשובים.

ערב מלחמת ששת הימים אוכלוסית קונטרה מנתה 27 אלף. העיר נכבשה על ידי צה"ל, שהפך אותה לאיזור אימונים אחרי המלחמה. לאחר מלחמת יום הכיפורים הוחזרה העיר לסוריה, אך המפקדה הסורית בקונטרה נשארה בשטח ישראל. סוריה מעולם לא שיקמה את העיר ובנתה את קונטרה החדשה בסמוך לה. פירוש שמה של העיר הוא גשר, מאותו שורש כמו אתר "אל קנאתיר" ברמת הגולן. מיקומה על צמת דרכים בין ישראל, ירדן וסוריה העניק לה שם זה.

אלי כהן ביקר בבניין זה כדי להחתים אישור, שיאפשר לו לנוע ולהכנס לאיזור אל חמה. כאשר אנחנו ביקרנו במפקדה, בקומה השניה בקצה המסדרון הצפון מזרחי של המבנה הוצב שלט המנציח את האישור. כיום השלט נעלם.

שביל אלי כהן

בחזית הבנין ישנו פסל לזכרו של אלי כהן בצורת מנעול ועליו חקוקים שני פסוקים מהתנך " מחשבות בעצה תכוון ובתחבולות תעשה מלחמה" (משלי פרק כב)  "כי הנה אויביך יהמיון, ומשנאיך נשאו ראש על עמך יערימו סוד ויתיעצן על צפוניך" תהילים פ"צ . סמל לסודות הצבאייםש אלי גילה לישראל מחד, ועל כך ששפתיו היו חתומות עד יום מותו ולא גילה דבר על ישראל.

שביל אלי כהן

חוות השיטוט במבנה היא סוריאליסטית. המבנה הרוס ופרוץ לכל רוחות השמים. מחלונותיו נשקף נוף מרהיב אל השדות ואל מאגר המים קוניטרה. הטבע חודר גם פנימה. עצים החלו לצמוח בתוך המבנה – עומדים בעירומם מפאת החורף. השלג חדר פנימה מבין החלונות.  הרצפות המוצפות והגרפיטי שעל הקירות מעניק למקום מימד נוסף ספיריטואליסטי כמעט.

המספקדה הסורית בגולן
המפקדה הסורית בגולן

המפקדה הסורית בגולן – מידע שימושי

  • להגעה – בוייז "המפקדה הסורית"
  • ניתן להגיע ברכב ממש עד הכניסה למבנה. כדאי להחנות בצד כדי לא לקלק את הצילומים.
  • המפקדה הרוסה, במדרגות אין מעקים וישנם חורים של פגזים בתקרה- זהירות רבה, במיוחד אם מגיעים עם ילדים.
  • מדיע נוסף על הארכיטקטורה וההיסטוריה שלו.
שביל אלי כהן, המפקדה הסורית בקוניטרה

20 Comments

        1. yanina.zaslavsky

          שלום מרגלית. באופן אני לא מכירה מורה דרך שמוציא טיולים לשם. אני ממליצה להתעניין בחברה להגנת הטבע או באתק התיירות של רמת הגולן ( יש קישור בפוסט )

    1. yanina.zaslavsky

      תודה מלי! אין ספק שמדריך יכול להוסיף הרבה בטיול כזה אבל גם כשמטיילים לבד יש הרבה מעדע בזכות המסבירנים. ממליצה לראות את סדרת הטלויזחה אם עדיין לא ראית לפני היציאה

  1. פוסט ממש מעניין, את סיפורו של אלי כהן קראתי לפני שנים רבות וכבר אז הוא ריתק אותי ונגע בי. תודה על המידע המעניין על השביל לזכרו, אני מניחה שעברתי ליד חלק מהמקומות שציינת ולא ידעתי. בטיול הבא ברמת הגולן אני בטוחה שאעצור בחלק מהן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *