בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
טיול באיזור גבעת עדה – חומוס, נחל ויער אלונים

טיול באיזור גבעת עדה – חומוס, נחל ויער אלונים

טיול באיזור גבעת עדה בבוקר יום שבת נינוח לוקח אותנו אל תוך לב ליבו של איזור חקלאי. השדות זה עתה נקצרו. קוביות החציר מנקדות את הנוף אל כל עבר. מפאת הציפורים נעטפו שורות עצי הפרי במטעים בכילה לבנה והם עומדים ככלה המצפה לחשוף פניה בפני אהובה. בכרמים הסמדר נתן ריחו, ועובדי חרוצים מדללים את ניצני הפירות כדי להשביח את הגפנים. אנחנו נוסעים לאט, נהנים מהנוף . באיזור גבעת עדה ישנם חורשות אלונים, נביעות, ומקומות אוכל בייתים. כל מה שצריך לטיול רגוע ונינוח.

טיול באיזור גבעת עדה

טיול הנינוח הזה הספקנו לא מעט :

הפעם, בניגוד להרגלי אתחיל דווקא מהאוכל, כי החומוסיה היא סיבה טובה להגיע במיוחד לאיזור.

חומוס באהבה וברוגע – חומוסיה משק 24

  • עדכון לדצמבר 2022 – החומוסיה סגורה.

החומוסיה פועלת במרפסת ביתם של טל גרין ורועי בלוך בגבעת עדה, שורה ראשונה לשדות. טל מקבלת אותנו בחיוך רחב בכניסה לביתה. על הקיר סודרו בטוב טעם עבודות קרמיקה לצד עציצים. צבעי החוטמית משתוללים בגינה המטופחת. כשנכנסים לביתם הקריר והמואר תחילה רואים נוף רחב ידיים של שדות. אחר כך העין נודדת למרפסת ולסוכת הגפנים. ולבסוף אל שולחן המטבח הרחב ואל הסלון המעוצב בטוב טעם. למרות חום היום – במרפסת בריזה קרירה.

טיול באיזור גבעת עדה

טל מנהלת בית ספר לטניס. רועי הוא פרילנסר, הייטקיסט לשעבר. "אז איך הגעתם לחומוס? " אני מתענינת.רועי מספר שתמיד אהב חומוס. הוא תמיד קצת התקנא בבעלי הדוכנים שמכינים חומוס בבוקר ועובדים עד סוף הסיר. הקורונה תפשה את טל ורועי בוייטנאם. "טיול אחרי צבא לעת זיקנה" צוחקת טל. הם חזרו לביתם ובשקט שנוצר החל רועי לבשל חומוס.

"יש נוסחה?" אני שואלת. "חומוס הוא קודם כל חומוס" אומר רועי, "ואז מוסיפים טחינה ותבלינים". משהוחלט על פתיחת החומוסיה נכנס רועי לתהליך של פיתוח. הזמין חברים ובני משפחה לטעימות עד שהגיע לנוסחה המדוייקת שלו. בהמשך הוא עמל על פיתוח הנוסחה למלאבי, וכעת הוא מפתח כנאפה.

חומוסיה משק 24

בכל פעם שמגיעה הזמנה ,רועי מסתגר בחדר בו עומד סיר החומוס. לאחר מספר דקות הוא מוציא מגש עגול ועליו מסודרות המנות. טל מוסיפה צלחת עם ירקות, בצל,חמוצים וסלסלת פיתות. תוך דקות ספורות מתחילים לשמוע את האורחים מתענגים על החומוס. כשמגיעה הזמנה לטייק-אווי, טל אורזת את קופסאות החומוס והפיתות הטריות ומניחה אותם מתחת למגבות. "כדי שחום ישמר" היא מסבירה, "הכי טעים לאכול את החומוס כשהוא חם" החומוס מטופל באהבה מרגע הכנתו עד להגעתו אל הלקוח.

חומסויה משק 24

גם אנחנו מקבלים מגש כזה מתישבים במרפסת אל מול הנוף ומתענגים על כל ביס. לאט. בנינוחות. החומוס חם, מתובל היטב, נימוח בפה. הזיתים מתוצרת עצמית, פרוסות העגבניה והבצל מוסיפות לרעננות. אחרי שאנחנו נחים קצת, ועדיין לא מתחשק לעזוב את המקום היפה הזה, אנחנו מזינים גם מלבי לקינוח- וגם הוא שני טעמיו : המסורתי ועם הטוויסט מצויין.

חומסויה משק 24

החומוסיה משק 24 – מידע שימושי

  • החומוסיה פתוחה בכל שישי שבת, מהשעה 10:30 ועד אחרון גרגירי החומוס.
  • הזיתים המוגשים והשמן שבו משתמש רועי לחומוס מופקים מעצי הזית שלהם, שגדלים בשטחים הפזורים בגבעת עדה. ליצור השמן משתמשים בעירוב של שלושה זני זית הוא ומופק בבית הבד בכפר קרע הסמוך אלינו. את השמן אפשר לרכוש במקום.
  • אפשר לעבור לקחת ולהמשיך לפיקניק או לאכול על שפת הנחל, אבל הכי כיף זה לשבת במרפסת ולאכול בנחת.
  • למידע בפייסבוק באינסטגרם וטלפון להזמנות 054-8220666
טיול באיזור גבעת עדה

עין אביאל – טבילה קרירה באיזור גבעת עדה

במסגרת חיפוש מקומות מענינים עבור טיול באיזור גבעת עדה נתקלתי בהמלצה על עין אביאל. בתיאור היה כתוב שמדובר בריכוז של מספר נביעות אל נחל תנינים. את הנביעות קשה לראות אבל באיזור כולו זורם נחל תנינים בזרימה חזקה בין צמחית גדות נחל. המקום הפתיע לטובה ברמת הנקיון. נחל תנינים נובע ברמות מנשה ליד קיבוץ דליה ועושה את דרכו אל השפך בים התיכון ועובר מרחק של כ 25 ק"מ. זהו נחל איתן הזורם כל השנה.

עין אביאל

מה עושים ?

  • אפשר לטייל לאורך הנחל בשביל עפר רחב. לאורך השביל יש מטעים וכרמים. השביל ברובו אינו מוצל.
  • אפשר לטייל בתוך הנחל. גובה המים תלוי בשנה, אז אם הולכים עם ילדים כדי שיהיה מבוגר ראשון.
  • אפשר לתפוס פינה, לדמיין שאנחנו תנינים ולרבוץ.
טיולב באיזור גבעת עדה

עין אביאל – מידע שימושי

  • סמוך לירידה מכביש 6533 אל אביאל ישנו מגרש חניה קטן, ממנו ניתן לרדת אל הנחל.
  • אם תכתבו בוייז " עין אביאל" זה יביא אתכם לקצה מרוחק יותר, הסמוך לתחנה של מקורות. זה מרוחק כ 1 ק"מ מהנקודה המכונה עין אביאל, אבל גם כאן יש מים ובשפע ואולי אפילו שקט יותר.
  • מומלץ להגיע בשעות הבוקר המוקדמות או אחר הצהריים. בסופ"ש המקום עמוס.
  • הכניסה ללא תשלום
טיול באזיור גבעת עדה

מפעלי אגירת מים

כיון שזהו ביקור ראשון שלנו באיזור, אנחנו מסתמכים אל וייז וכך אני מגלה את מפעל נחלי מנשה. הוא מפעל מים של חברת "מקורות" האוסף את מי הנֶגֶר של נחל תנינים, נחל עדה, נחל ברקן ונחל משמרות ומזרימם בתעלת הטיה למאגר שיקוע בחולות קיסריה.

המפעל מנצל את המבנה הטופוגרפי של רמות מנשה כך שמרבית מי הגשמים היורדים באזור זורמים אל הנחלים המנקזים את רמות מנשה מערבה. נבנו סכרים ותעלת הטיה המזרימה את המים אל מאגר שיקוע בחולות קיסריה. מהמאגר המים מחלחלים לאקוויפר הפלייסטוקני שמתחת לחולות. קידוחי הפקה מאפשרים שאיבת מים מהאקוויפר במשך כל חודשי השנה. העברת המים במפעל "נחלי מנשה" נעשית כולה בכח הכבידה, ללא השקעת אנרגיה.

טיול באיזור גבעת עדה

כשמטיילים באיזור ניתן לראות את מבני התעלות . אי אפשר להציץ לתוכן אבל בשלב זה של השנה כבר לא זורמים בהם מים. יש מי שהסדקים בבטון מעוררות אצלו את הדמיון.

אמנם מפעל נחלי מנשה נבנה בסוף שנות השישים של המאה הקודמת אבל כבר הרומאים ניתבו את מי נחל תנינים לתוך תעלות ואקוודוקט לטובת הבאת מים לקיסריה. כשהילדים היו קטנים טיילנו בתוך תעלה כזאת – טיול במי קדם פארק אלונה.

טיול באיזור גבעת עדה

אלוני יצחק – טיול באיזור גבעת עדה

אלוני יצחק היאשמורה קטנה שהפתיעה אותנו ביופיה ובקרירותה ביום חם.  יער קטן של אלוני תבור, שלמרגלותיהם פריחה של סוף האביב. פה ושם נפתח היער אל קרחות עשבוניות, מלאות פריחה. בחורף אומרים שיש כאן מרבדים של כלניות ורקפות.

אלוני יצחק

אלוני יצחק הוא אחד מהשרידים האחרונים של יערות האלונים שכיסו בעבר את השרון, איזור מנשה ומורדות הגליל. הגידול הדרמטי שחל המחצית המאה ה-19 בגודלה של אוכלוסיית הארץ, הצורך הגובר בחומרי הסקה ומעל  לכול הצורך בפחמים ובאדנים לרכבת הטורקית בימי מלחמת העולם הראשונה, הביא לכריתת  יערות אלה. נראה שבאיזור רמות מנשה החלה כריתת היערות עוד קודם. המפות מתחילתה מאה ה18 ואמצעה, ותיאורים של מבקרים מספרים על כך שכבר אז לא כל האיזור היה מיוער והיו בו הרבה שטחים עשבוניים. כיום השטחים האלה הם ברובם מטעים ושדות.

אלוני יצחק

הטיול היה מהנה במיוחד כיוון שביער פריחה מקסימה של מסרק שולמית וחוטמנית זיפניות. הופתעתי לגלות אותה צומחת בסמוך לאלונים. כמו כן מראה האלונים הם הפוגה נעימה ומחדשת לעומת כל חורשות האקליפטוסים שאני רגילה לראות באיזור המרכז.

אלוני יצחק

אלוני יצחק – מידע שימושי

  • מה עושים ? בשמורה מסלול הליכה מעגלי של כחצי שעה, המון פינות חמד מוצלות , שבילים קסומים ומערות עצים.
  • איך מגיעים? בוייז שמורת אלוני יצחק. אפשר לחנות סמוך לכפר הנער אלוני יצחק, וללכת עד לכניסה בשולי הכביש, או להחנות בשולי הכביש (הרחבים) סמוך לכניסה.

טיול באיזור גבעת עדה – המלצות נוספות

אפשר לשלב בטיול גם ביקור בעסקים תיירותיים במועצה איזורית מנשה – קטיף עצמי, חצר עין שמר הישנה, וביקור אצל אמנים.

13 Comments

  1. רחל לבון

    בוקר טוב ינינה היקרה

    נהניתי לקרוא על איזור גבעת עדה שזה המקום הנושק למקום מגוריה של בתי הבכורה – בגבעת ניל"י. הפעם מנקודת המבט שלך שכרגיל מעניינת וכיף לקרוא. אוסיף לביקורי באיזור לפעם הבאה את שמורת האלונים שנראית מקום מוצל ונעים. טיילנו עם בתי וחתני והנכדים בחורף בנחל תנינים כשהיה עדיין בוץ והמים זרמו בחוזקה , יהיה מעניין לשוב אליהם כעת.
    תודה לך על ההמלצה על החומוסיה. ויש לי עבורך המלצה לחודש אפריל בכביש המוביל לגבעת ניל"י יש משמאל לכביש שדה פרגים ענק שפרח עם האדום אדום ולא רק.
    שתמשיכי לטייל ולהנות.

  2. נראה לי שאפילו גם בימים אלו של שלהי אביב ותחילת הקיץ, עדיין אפשר למצוא במסלול המתוק הזה פינות קרירות, נעימות ומוצלות. בפעם הבאה נביא בגדי מים ונקפוץ לעין אביאל. וגם ננסה את החומוסיה שעליה לא היה לי מושג.
    תודה ינינה!!!

  3. אורית מצא

    ינינה איזה טיול נחמד. עכשיו שעת בוקר מוקדמת ועדיין עשית לי חשק אדיר לחומוס😀תודה על כל ההמלצות! אני בהחלט מתכוונת ליישם אותן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *