בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
טיול לנגב המערבי

טיול לנגב המערבי

טיול לנגב המערבי בקיץ ? השתגעת?- זו המחשבה הראשונה שעברה בראשי, כשהוזמנתי להצטרף לסיור בלוגרים בנגב המערבי. אבל משהגענו לשם, ביום הכי חם בשנה, הבנתי שפשוט צריך לעבור ל"זמן אפריקה". לטייל מוקדם בבוקר, להעביר את השעות החמות ליד מקורות מים או לישון שנת צהריים, ואז לחזור ולטייל לקראת שקיעה. שעות אחר הצהריים והערב הן העשות היפות של המדבר בקיץ. הנגב המערבי מנוקד כולו ישובים חקלאיים ובהם פינות חמד תיירותיות. בעלי העסקים מתאפיינים בהכנסת אורחים, לבביות, יצירתיות והקשבה. הם פותחים את ליבם ועסקיהם למשפחות. כך נולדו יוזמות ורעיונות במיחד לקיץ.

טיול לנגב המערבי
הנגב הוא לא רק דרום אדום

אז איפה אתם עם הילדים בקיץ ? אני ממליצה על טיול לנגב המערבי. הנה מקבץ רעיונות :

שביל הסלט – תלמי יוסף

שביל הסלט היא חווה חקלאית תיירותית, שמטרתה לאפשר למבקרים לחוש, להריח ולטעות את החקלאות. אורי אלון, בעל החווה הוא אגרונום ומורה דרך. ניכר עליו שהוא נהנה מהמפגש עם באי המקום ומההדרכה. ב1988 קיבל אורי מהמדינה 60 דונם בחכירה, קו מים וקו חשמל. מכאן והלאה – הקים הכל במו ידיו.  בשביל הסלט ביקרתי עם כבר לפני 7 שנים במסגרת טיול משפחות. נהניתי אז ונהניתי היום לא פחות. על החווית הביקור שלנו עם הילדים תוכלו לקרוא בפוסט חוויות בחממות.

שביל הסלט, טיול בנגב המערבי
אורי אלון בחממת המלפפונים

שביל הסלט – מידע נוסף

  • הביקור במקום נמשך כשעתיים וכולל ביקור בחממות הירקות והתותים, בשדות הגזר והתפוחי האדמה ואפשר לשלב סדנאות בישול. גם ביום החם שהגענו אליו בחממות היה נעים. טפטפות, צל וקצת רוח מקררים את האווירה. 
  • פרטים נוספים על שביל הסלט
  • איך מגיעים ? שביל הסלט בוייז
  • המקום כשר ולכן סגור בשבת. אם מתחשק לכם להגיע לקטיף עצמי תוכלו לבקר בחממות הסמוכות שהמנוהלות על ידי בנו של אורי – קטיף-לי.
בלוגרים קוטפים עגבניות

מוזיאון מורשת צאן ברזל – קיבוץ צאלים

בית הילדים הראשון של צאלים הוא משכנו של מוזיאון קטן ומרתק למטבעות ומדליות. במוזיאון מקבל את פנינו בעז קרצ'מר, יליד ירושלים שעבר לקיבוץ צאלים אחרי מלחמת יום כיפור. איש נמרץ ושופע אנרגיות. הוא מרתק אותנו במשך שעה קלה בסיפורים ובאנקדוטות. הרבה סיפורים על צירופי מקרים מסתתרים פה בין ההמדליות והמדפים. יש שיאמרו: יד הגורל, או יד מכוונת. תחילתו של המוזיאון הוא בבית מלאכה קטן בירושליים שנפתח בירושלים ב1913 על ידי סבו של בעז, אומן ומורה בבצלאל. אביו של בועז המשיך את דרכו .   

בעז עם תמונות אביו וסבו

בשנת 2003 החליט האב לסגור את בית המלאכה ולצאת לגמלאות. בעז הגיע לבית המלאכה כדי לעזור בפינויו. בזמן שתכולת הבית המלאכה נארזה והעלתה על משאיות לגריטה ולזבל, אסף פה ושם תבניות, מדליות, סמלים ושרטוטים שאהב במיוחד. במשך ימים רבים נמשכה מלאכת הפינוי. בתום כל יום חזר בעז לביתו ואת אשר אסף אחסן בארגזים אי שם בקיבוץ. לאחר מספר שנים משהתבקש לפנות את האחסון, העביר את הדברים למדפים באחד מחדרי ביתו. לשם מדי פעם היו מגיעים אנשים להציץ על אוסף המדליות והסמלים. אחד המבקרים היה מי שלימים הכניס את האוסף לרשימת אתרי המורשת ואישר את התקציב לשיפוץ בית הילדים.  

לא בכדי נקרא המקום מורשת צאן ברזל. נכס צאן ברזל פירושו חפץ בעל חשיבות וערך תרבותי והיסטורי.  המטבעות והמדליות, הגלופות והמודלים מספרים פרקים מ90 שנות היסטוריה בארץ ישראל. במסגרת הסיור מספר בועז מעט מהסיפורים ההיסטוריים המסתתרים בחפצים המעוצבות. בזכות המחקר ההיסטורי התגלו פרשיות ואירועים שנשכחו כמעט מעל במת ההיסטוריה. כמו מה ? ובכן , לא אספיילר לכם. תטרכו לבוא לבקר .

מורשת צאן ברזל – מידע שימושי

  • מה בביקור? הביקור כולל סיור מודרך בחדרי התצוגה, מצגת הסבר על תהליכי היצור והעיצוב. משך הסיור הוא כשעה וחצי, אבל בדרך כלל נשארים יותר.
  • איך מגיעים? המוזיאון נמצא בקיבוץ צאלים. בוייז- מורשת צאן ברזל.
  • הביקור מתאים למשפחות ולקבוצות. למידע על מוזיאון מורשת צאן ברזל וליצירת קשר. סיפורים ופריטים בדף הפייסבוק.
בית הילדים שהפך למוזיאון

אל היען

"אפריקה זה כאן ! " אני חושבת כבר בעקול הכביש המוביל אל חוות אל היען, כשאני רואה את גבעות מכוסות עשב צהוב ועצי ינבוט דקי העמיר. מראה מבני העץ, היענים בחצר,  סלסלת ביצים גדולות וסיר פויקה מעביר אותי באחת אל הטיול המשפחתי שלנו בדרום אפריקה.  "הייתם באודסהורן ? " שואלת אותי צופיה מנהלת המקום, כשאני משתפת אותה בהתפעלותי.  אודסהורן היא העיר המרכזית באיזור של חוות יענים ואכן ביקרנו בה והתארחנו בחווה.

אל היען, טיול בנגב המערבי

אל היען היא חוות בודדים שאותה הקימו צופיה ומייק בשנות השמונים,לאחר הטיול הגדול שלהם בדרום אפריקה. מייק יליד הולנד, תמיד חלם להיות חוואי ולגדל עדרים על מרחבים כמו באוסטרליה. צופיה, בת למשפחה ירושלמית דתית, הצטרפה בצעירותה לגרעין של התנועה ליהדות מתקדמת ונשלחה יחד עם הגרעין לעבוד ביטבתה. שם היא הכירה את מייק שעבד בחיבר יוטבתה, ויישם את תוכניתו של מנהל רט"ג דאז האלוף במיל. אברהם יופה, שרצה להשיב לארץ בעלי חיים תנכיים שנכחדו.

אל היען , טיול בנגב המערבי
תמונות מחיי החווה

היען הוא מין העוף הגדול ביותר, שחי כיום בעולם והמהיר ביותר מבין כל בעלי החיים ההולכים על שתיים. מהירות מגיעה ל65 קמ"ש. גובהו עד 2.5 מטרים ומשקלו עד 160 קילוגרם.היען אינו יכול לעוף, כיוון שכנפיו קטנות יחסית לגודל הגוף ואינן מסוגלות לשאת את משקלו. נוצות היען נחשבו כאבזר קישוט מאז ימי קדם והעור שלו נחשב יקר עקב בליטות צמיחת הנוצות, הנותנות מראה יחודי לעור. תפוצתו הטבעית היא באפריקה.

במאה ה18 היען כמעט נכחד מהעולם, אבל אז החלו לגדל אותו בחוות. באודסהורן רבים מבני הקהילה היהודית זיהו את הפוטנציאל העסקי שיש בגידול היענים והקימו חוות. מייק הצליח לשכנע בעל חוות יענים יהודי לתת לו 12 ביצי יען שעמדו על סף בקיעה. עם הביצים האלה בתיקי היד, עלו צופיה ומייק לטיסה לישראל. אבל בקיעתם של הביצים החלה מוקדם משציפו. הם בקעו בעוד המטוס באוויר.  צוות הדיילים ושאר הנוסעים דווקא קיבלו את העניין בהבנה. מי שמכיר את סיפור השבתם של היחמורים אל הטבע הישראלי, בו היה מעורב מייק , לא יופתע מסיפור העלתם לארץ של 12 אפרוחים מדרום אפריקה – הגרעין ממנו הוקמה החווה.

כך החלו מייק וצופיה מתפרנסים מיענים. תחילה מכרו אפרוחי יענים לחוות בארץ ובחול. אחר ההחלו לגדל גם לבשר ולעור.היען אינו כשר ולכן הבשר יוצא לחו"ל. בתחילת שנות ה2000 היו בארץ כ40 חוות  יענים ובהם 28 אלף יענים. ואז נקלע הענף לקשיים – שפעת העופות, איתיפדה, האירגונים הירוקים שהתנגדו. החוות הלכו ונסגרו בזו אחר זו. לפני כעשות כשהוכרז היען כבע"ח מוגן ונאסר על גידולו לבשר, הפכה צופיה את החווה לחווה תיירותית ועברה לאירוח. מאז החווה מתפקדת כמקום בילוי למשפחות, כחניון לילה וכגן אירועים. במקום ישנו בית קפה ושולחנות פיקניק, מתקן שעשועים קטן, יענים, אמו, ארנבי ענק בלגיים ועיזים.

  • מידע נוסף על חוות אל יען והביקור בה
  • מה עושים ? הביקור בחווה כולל סיור בחווה והסבר על בעלי החיים בחווה ובראשם היען. המבקרים מוזמנים להאכיל את היענים מכפות האכלה וזו חוויה מגניבה ממש.
  • מתי לבוא ? חניון הלילה וגן האירועים פתוח כל השנה. לביקורי משפחות החווה בסופי שבוע ובחגים מראש השנה ועד שבועות. השנה פתוח גם באוגוסט.
  • איך מגיעים? בוייז – אל היען
צופיה ולאונרדו

בגן לאומי הבשור – פארק אשכול

גן לאומי הבשור, נקרא גם פארק אשכול על שם לוי אשכול, הוא מקום מושלם לנופש טבילה ופקני בעת טיול משפחתי לנגב המערבי.  מעין הבשור הנובע בשטח הגן הופך את המקום לנווה מדבר. במקום הצמחיה  הטבעית של המקום כוללת את הקנה, רותם, שיטה , אכילאה ואשלים. רט"ג נטעו במקום דקלים, זיתים ועצי ינבוט רבי הצל. מי המעין הם חמימים כל השנה כ20 מעלות והם מליחים.

גן לאומי הבשור, פארק אשכול, טיול בנגב המערבי

נחל הבשור מתחתר בין גבעות הלס של הנגב המערבי. קרקע זו נשטפת במהירות בעת הגשם ויוצרת את נוף הבתרונות, שע ליו ניתן להשקיף מגבעת המצפור שבפארק. על גבעה זו נמצאו שרידיה של כנסיה ביזנטית עם רצפת פסיפס יפהפיה. רצפת הפסיפס נמצאת כיום באוסטרליה. היא נלקחה מכאן על ידי החיילים האוסטרליים בשובם הביתה ממלחמת העולם השניה. נווה מדבר זה משך אליו מתישבים לאורך כל ההיסטוריה. בחפירות במקום נמצא התישבות מהתקופה הכנענית, בית מושל מצרי והתישבות מהתקופה הביזנטית.

גדודי אנז"ק מאוסטרליה חנו כאן במלחמת העולם השניה, ומכאן עשו את הכנותיהם לכיבוש באר שבע. את מי המעינות הם אספו בתוך מבנים מעוגלים דמויי כיפות והשקו בהם את סוסיהם, ובהמשך גם שמשו את הרכבת לרפיח. קו הרכבת פעל עד 1927 ועבר בגשר עץ מעל נחל הבשור.  כיום ניתן לראות במקום קרון עץ מימי הבריטים וקטע משוחזר של הגשר.

מידע נוסף על גן לאומי הבשור

מה במקום ?

  • בריכות רדודות שכשוכיות פינות פיקניק מוצלות ומידשאות.
  • חניון לילה מסודר
  • אמפיתאטרון מדשאה ענק למופעים.

מתי לבוא?

  • זהו מקום טוב להתרענן בכל ימות השנה, אבל כדאי במיוחד בקיץ לבוא בשעות אחר הצהריים ובימים שפארק פתוח לקראת שקיעה.

איך מגיעים? בוייז- גן לאומי הבשור -פארק אשכול

טיול לנגב המערבי

ברכב וברגל – טיול לאורך נופי הבשור

נחל הבשור הוא אחד מהנחלים הארוכים בארצנו ואורכו כ80 ק"מ. הוא מנקז מי גשמים של כשישית משטח ישראל החל משדה בוקר וירוחם, דרך בקעת באר שבע ועד ערד. זהו הנחל הדרומי ביותר שנשפך לים התיכון.  נחל הבשור עובר בגבול שבין ארץ המדבר בה חיו הנוודים לארץ המיושבת, שבה היה מספיק גשם לקיים חקלאות. לכן לאורכו התקיימו ישובים לאורך ההיסטוריה, ועברה בו דרך מסחר. קק"ל הכשירה מסלול נסיעה לאורך תוואי הנחל. הדרך יפה במיוחד בחורף, אבל גם בקיץ אי אפשר להשאר אדישים למראה פס הצמחיה הירוק המתפתל לאורך הנהר המתחתר בגבעות הלס. לאורך הדרך יש מספר נקודות עניין וכמה מהן קרוב לקיבוץ צאלים.

טיול לנגב המערבי, דרך הבשור

סמוך לקיבוץ צאלים נמצא הגשר התלוי הגדול ביותר בארץ. אורכו 80 מטר. הגשר התלוי חוצה את נחל הבשור מעל ברכה עמוקה מעוטרת בצמחי קנה ואשל .בעבר נהגו הבדואים להוביל לכאן עדרי כבשים לפני הגז כדי לשטוף במים את הלכלוך מהצמר.

גם בימי הקיץ ניתן לראות את מי הבשור זורמים מתחת לגשר ובתוך המים – צבים. הנהר והצמחיה הם מקור משיכה לציפורים, תנים ואפילו צבועים.

במרחק נסיעה משם תצפית מאגרי הבשור .  בשנות ה-90 הוקמו שלושה מאגרי מים וסדרת סכרים בחבל הבשור במטרה לאגור מי שטפונות ולנצלם לחקלאות. מערכת זו מונעת את התלות בגשמים המועטים באזור, וחוסכת השקיה חקלאית במי שתיה. בשנים שחונות, בהן אין אפשרות למלא את המאגרים במי הבשור, קיימת מזורמים אליהם מים מטוהרים משפכי גוש דן. הקמת המאגרים הגדילה פי שניים את היקף הגידולים המקומיים: פרדסי תפוזים, לימונים וקלמנטינות, שדות תפוחי אדמה, בוטנים, חמניות וחוחובה.

גשר הצינורות מנצל צינורות השייכים למערך מאגרי הבשור ומאפשר לחצות את הנהר בנקודה המרוחקת כ3 ק"מ מהגשר התלוי. בין שני הגשרים ניתן לטייל ברגל או באופניים, מסלול מעגלי כ6 ק"מ.

הדרך הכי מגניבה לטייל במיוחד בקיץ היא טיול שקיעה. כשחום היום יורד, צבעי השקיעה צובעים את העצב בכתום וגלגל השמש יורד אל מאחורי העצים , אז במדבר מתחילים חיי הלילה של בעלי החיים. לטעימה של טיול לילה יצאנו עם ג'ק, מורה דרך בן קיבוץ גבולות. ג'ק מסב את תשומת ליבנו לקולות הלילה, לכוכבים שעל פני השמים , מספר לנו על בעלי החיים הפעילים, ועל האיזור.

טיול לאורך נופי הבשור – מידע שימושי

  • דרך הבשור הנופית הוכשרה על ידי קק"ל ומתאימה לנסיעה בכל סוגי הרכב למידע מפורט על מסלול דרך הבשור
  • לטיולים חוויתים עם ג'ק – jackayack@gmail.com 0547919242
טיול לנגב המערבי, דרך הבשור

טיול לנגב המערבי – המלצות לינה

לילות קיץ הן הזדמנות נהדרת ללינת שטח – במיוחד כשמטיילים עם ילדים. לאורך הפוסט סיפרתי על אפשרות לינת קמפינג בפארק אשכול ובחוות אל היען – בשני האתרים הלינה היא באוהלים שאתם מביאים אתכם.

בחאן ארץ צאלים בקיבוץ צאלים יש אפשרות ללינה באוהלים בדואים למשפחות ולקבוצות. בריכה וחמאם עומדים לרשות המתארחים. אמנם יש מטבח לבישול, אבל יש גם אפשרות להזמין ארוחות במסעדת המלון (לקבוצות בהזמנה מראש).

ואם בא לכם מלון של ממש – מלון ארץ צאלים הוא מלון שמאוד מתאים למשפחות: כל החדרים ממוקמים בקומת קרקע עם גישה למדשאות. על המלון כתבתי בהרחבה בפוסט קולינריה בנגב המערבי

חאן צאלים
חאן צאלים

טיול לנגב המערבי ובסביבתו – מה עוד אפשר לעשות

תודה לרינת בין, בעלת משרד למיתוג ושיווק, המשווק מלונות, ספא ומתחמי אירוח על ארגון סיור הבלוגים המרתק הזה. ליצירת קשר עם רינת בפייסבוק, באינסטגרם. תודה לאינסטגרמרים המקסימים שזכיתי להכיר ושניאותו להצטלם באתרים השנים : ספיר המדליקה – גורו לייפסטייל לילדים, ולדייויד אדום הזקן – צלם ורקדן .

14 Comments

  1. ינינה, אני אוהבת את נופי הנגב. הפוסט שלך שופע רעיונות לטיול באזור זה. אני בטוחה שהקיץ יותר ישראלים יחפשו רעיונות לחופשה בארץ והפוסט שלך בודאי יספק להם רעיונות טובים. נראה שהיה לך סיור מעניין ומהנה.

  2. דנה

    כל כך אוהבת את האזור הזה בארץ, אהבתי את שביל הסלט רושמת לי לבקר שם בפעם הבאה באזור .
    פוסט מקסים ותמונות משגעות תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *