בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
קולינריה בנגב המערבי – ארץ זבת יין, גבינות ותבלינים.

קולינריה בנגב המערבי – ארץ זבת יין, גבינות ותבלינים.

קולינריה בנגב המערבי – נשמע מפתיע? אותי כן. אבל במחשבה שניה – למה לא ? מערב וצפון הנגב מנוקדים בישובים חקלאיים: קיבוצים, מושבים וחוות בודדים. בישובים האלה מגדלים מכל טובה של הארץ – ירקות, פירות, תבלינים ,צאן ובקר. נראה שמלבד תוצרת חקלאית מגדל הנגב המערבי גם אנשים עם חלום, יצירתיות ונחישות. השילוב יוצר מקומות של אוכל משובח, יינות טובים ואירוח לבבי לצד נופים חקלאיים. קצת חבל שבן גוריון כבר לא יכול להתארח.

קרדיט לתמונה : עמית שמיר

בעקבות סיור הבלוגרים שהשתתפתי בו באיזור, הכנתי מספר המלצות לחוות קולינריה בנגב המערבי. שימו לב בגלל כשרות מרבית המקומות סגורים בשבת , אבל זו דרך נפלאה להתחיל איתה סופשבוע. ההמלצה שלי – להגיע לאיזור עם צידנית קטנה. אחרי שתטעמו, ברור שתרצו לקחת הביתה.

גבינות צאן ורומנטיקה – מחלבת צאלה

מחלונות המסעדה הבנויה כולה מעץ נשקפים מרחבים. עצי השיטה והינבוט מטילים צל על סביבתם. מרחוק ניתן להבחין בעדר כבשים. וילונות צבעוניים מרככים את קני השמש הקופחת בחוץ. על השולחן כבר נפרשו מגשי גבינות. הועמדו בקבוקים מלאי מיץ ומים. סודרו קעריות עם מטבלים שונים וקערות סלט ירקות צבעוני. בקלות אפשר לדמיין שאנחנו בחווה באוסטרליה, או בדרום אפריקה – אבל אנחנו כאן, בישראל, במחלבת צאלה.

מחלבה, קולינריה בנגב המערבי

צאלה בעלת המקום מקבלת אותנו בחיוך רחב. עורה השזוף משמש המדבר מדגיש את עיניה הבהירות הגדולות ואת חיוכה. כל כולה אומרת נחישות, מרץ ועבודה – כיאה למי שנולדה וחיה כל חייה בחוות בודדים בנגב. " החיים כאן הם רומנטיים, אבל לא פשוטים" היא אומרת.

אכן יש הרבה רומנטיקה בסיפור הזה. חוות משק צאן היא מבין חוות בודדים הראשונות שהוקמו בארץ. החווה התגשמות חלומו של אביה, שרצה להיות חוואי . הוא פגש את אמה בקיבוץ מגן, שם עבדה בדיר. היא הצטרפה לחלום שלו. כשהגיש אביה תוכנית עסקית סדורה לחכירת החווה, משרד החקלאות ומנהל מקרקעי ישראל נתן את בירכתו.

כשהחווה הוקמה לפני למעלה מ50 שנה, השטח לא היה מאויש ואיש לא רצה בו: שטח בתולי עם קוצים, שתי בארות תורכיות עם מים מליחים ובוסתני כפר ערבי שניטש. "וכך התישבו כאן זוג היפים עם  אוהל, סוס ועגלה, עדר כבשים וגנרטור" אומרת צאלה, "חיו בצניעות ספרטנית.  לקח הרבה נחישות ועבודה קשה עד שנבנה מה שרואים פה" .

כשרק החלו להרים ראש ולהנות מפרי עמלם, נפטר אביה ממחלה קשה. אמה נשארה בחווה לבד, עם שני פעוטות – צאלה בת שלוש ואחיה בן שנתיים. במשך שנתיים נאחזה אמה במשק ובחלום. המשיכה לטפל בעדר ולגדל את הילדים, נעזרת בקרובי משפחה וחברים. אז הגיע לחווה בחור צעיר לעבוד ולעזור, והתאהב באשה הצעירה והנחושה. הוא הצטרף למשפחה ולחלום. הם נישאו, ונולדו להם עוד שני ילדים. "עד היום, כולם חיים בחווה " מסכמת צאלה," זוהי חווה משפחתית שעובדים בה בה בני המשפחה."

נדיר שלחוות בודדים יש דור המשך. הדור הבא בדרך כלל עוזב. במשפחה של צאלה הנחישות, הרומנטיקה והגשמת חלום עוברים מדור לדור.  חוות כבשים מושתת על מרעה ופלחה. העדר צריך שטח גדול להתקיים וגם מזונו גדל בחווה. הרעיון הוא להשתמש במשאבים בצורה אקולוגית.  "אנחנו חקלאים פרופר" אמרת צאלה" מתפרנסים מחקלאות : שעורה, אבטיחים, קישואים. עדר הצאן הוא לבשר. "

הגבינות הן הבייבי של צאלה. לפני 13 שנה היא החלה לגבן גבינות כאן במשק מהחלב עדר הצאן.  עם הזמן היא הוסיפה לו עסק קייטרינג קטן. המחלבה פתוחה לארוחות בוקר בימי שישי, ובה ניתן להנות ממאפים, לחמים, מטבלים וגבינות המחלבה. הגבינות נהדרות, ארוחת הבוקר טעימה, עשירה ומגוונת והאווירה קסומה ורומנטית. מומלץ בחום!

מחלבת צאלה – מידע שימושי

למידע נוסף על מחלבת צאלה

  • בית הקפה פתוח לקהל הרחב בכל יום שישי בין השעות 9-16 , ומוגשת בו ארוחות בוקר עשירות.
  • המחלבה פתוחה בכל יום (מלבד שבת) לקנית גבינות ולאיסוף סלי פיקניק אותן יש להזמין מראש מאתר.
  • לקבוצות ניתן להגיע לסיור מודרך בחווה.
  • איך מגיעים? הכניסה דרומית לעין הבשור עקבו אחרי השלט החום – משק צאן. בוייז – מחלבת צאלה.

כטוב ליבנו ביין – יקב גלאי

"אני הכורם, היינן ואיש השיווק" מספר על עצמו אסף גלאי, בעודנו עומדים בין שורות הגפנים בחלקת הכרם שלו. בזכות החיוך, הלבביות וההתלהבות שלו אני מדמיינת אותו מאין בכחוסן מודרני. (כמו בכחוס, אל היין במיתולוגיה הרומאית, גם אסף בעל זקן עבות ונושא כוס יין בידו, והוא אוהב לשמח לבב אנוש. בכרם בן 13 הדונמים מגדל אסף כבר 20 שנה ארבעה זני ענבים ליין: מרלו, קברנה סובניון, מרסלאן ושיראז. את היינות שלו הוא מיצר מהגפנים שלו בלבד, ולכן הם נקראים Estate wines. מזני הענבים האדומים רוקח אסף יינות בסגנונות שונים: יין לבן מקברנה סוביניון, רוזה מענבי מרלו, יין אדום מערבוב של זני המרלו והקברנה ויינות זניים אדומים מהשיראז והמרסלאן. יין לבן מענבים אדומים? בהחלט. ולפעמים – שומו שמיים – מערבב אסף גם יין לבן ורוזה. "בישראל אנחנו מרשים לעצמינו לעשות דברים, שמדינות עם מסורת ותיקה לא מעיזים" מסביר אסף. בשנים האחרונות, היינות שלו זוכים בקביעות בפרסים נחשקים בתחרויות בישראל ובחו"ל.

היקב הוא יקב משפחתי. היין מיוצר בשיטות מסורתיות. היין עובר תהליך סינון טבעי, ומיושן בחביות. כל העבודה נעשית ע"י בני המשפחה, החל מהטיפול בכרם, דרך הבציר ועד למזיגת היין לבקבוק ממותג. אפילו לתווית שעל הבקבוק יש היסטוריה משפחתית. האיור שעל התווית ובו דמות המציצה מבין אשכולות גפן, הינו עיבוד גרפי לריקוע מתכת שיצר סבא-רבא של אסף, תכשיטן ואמן החצר של הצאר ניקולאי ה-2 ברוסיה לפני כ-100 שנים.

יקב גלאי, קולינריה בנגב המערבי

סיגלית אישתו, אישה שכולה חיוך, מציבה על המרפסת של היקב שולחנות ועליהן מפות משובצים. בצד הכלים הנאים היא מסדרת ירקות, ממרחים, לחמים וגבינות בוטיק ממחלבת בארי. לאחר סיור בחדרי החביות, אנחנו מתישבים לשולחן לסבב טעימות. תחילה מגיעים היינות הלבנים, אחר כך יינות הרוזה והאדומים. אנחנו שותים לאט, מנשנשים מהמטעמים.אנחנו נהנים מהיין ומרוח אחר הצהריים שמגרשת את החום המדברי. "אתם יושבים אצלי וטועמים איזור" מסכם אסף. קולינריה בנגב המערבי- כבר אמרנו?

יקב גלאי – מידע שימושי

  • אסף וסיגלית שמחים לארח בתיאום מראש על מרפסת היקב. האירוח כולל יינות, גבינות, ירקות וממרחים.לעיתים יש גם ערבי יין מיוחדים. מומלץ להתעדכן בעמוד הפייסבוק .
  • יש אפשרות לקחת סלסלת פיקניק שכוללת גבינות, יינות, ירקות, לחמים ונשנושים – מוכנה מראש או בהרכבה עצמית . סיגלית ואסף ישמחו לספר לכם על פינות פיקניק באזור. להזמנות – 054-2166321
  • איך מגיעים? יקב גלאי נמצא בניר עקיבא. בוויז – יקב גלאי.

בארי – גבינות ואופניים

"בחיים לא היה עולה על דעתי לקנות כאן גבינות בוטיק", אני אומרת לדרור שף ומנהל קולינרי של מחלבת בארי, כשהוא מפנה אותי למקרר המזנון של לה מדווש מרכז האופניים. דרור לא מתבלבל :"בשביל זה הבאנו אותך לכאן – לטעום, להכיר ולספר לקוראים שלך". מחלבת בארי היא מחלבת בוטיק דרומית לגבינות מחלב בקר, בבעלות קיבוץ בארי. דרור רוצה להפוך את המחלבה למחלבה תיירותית. תוכניתו היא לשפץ לול ישן ולפתוח בית קפה מבוסס על הגבינות. קיבוץ בארי הוא אחד הקיבוצים השיתופיים הבודדים שנשארו בארץ. בקיבוץ כמו בקיבוץ : יוזמות נדרשות לאישור החברים. בנתיים הוא משתף פעולה עם יקבים, מרכוליות ונקודות מכירה בארץ.

מחלבת בארי הוקמה בקיבוץ כפתרון להתמודד עם קנסות מכסות החלב שהוטלו בשנות ה90 על משקי החלב בישראל. במקום למכור בהפסד החלו להכין גבינות לשימוש חברי הקיבוץ. משראו כי טוב, החלו למכור ולהתמקצע בהכנת הגבינות. כיום, 25 שנים אחרי, המחלבה מתגאה בדבינות ממותגות שזכו בפרסים – ובצדק.

דרור אור הגיע לבארי לפני 17 שנה בעקבות אישתו, חברת הקיבוץ. הוא למד אמנות הבישול בתדמור. למרות גזרתו הדקיקה הוא מעיד על עצמו שאוהב אוכל. דרור מסדר על שולחן התצוגה את הגבינות ומספר על יחודן. אמנם את הטכניקה והשיטות המסורתיים למדו הוא ושותפו לניהול באיטליה ובצרפת, אבל את המתכונים התאימו לחומרי הגלם של האיזור. האוכל שהפרות אוכלות, הבקטריות שמוספות לחלב, חדרי הישון עם האוויר של הנגב. לגבינות ישנן אפילו שמות הקשורים לאיזור: בשור, קמה, אשכול, מדבר.

הגבינות טעימות, עשירות בטעם ובניחוח ואני נהנית מהן מאוד. במחשבה שניה זה רעיון נהדר – להגיע לכאן ללה מדווש, לקחת אופניים, לקנות גבינות, ולרכב לפיקניק בסביבה.

תבלינים זה טעם החיים – מבוך מרים, ניר משה

מרים ממתינה לנו בצל עץ התות בכניסה לחצר ביתה. זה עץ מיוחד. נראה כאילו הוא צומח מתוך סלע. שורשיו עוטפים את הסלע ומגיעים לאדמה. "יש לכם רעיון איך גידלנו את העץ הזה? " מאתגר אותנו אלי בן זוגה. מרים ואלי נשואים 48 שנים ולהם 6 ילדים. אלי עלה מעירק. מרים היא דור רביעי בארץ. הם חיים בצפון הנגב מאז שנת 1977, אז הגיעו כעובדים נדרשים והתאהבו במקום. בחצר ביתם ניתן לראות עוד שעשועי עצים – מגן דוד ומנורת שבעת קנים שיצר אלי מענפי עץ הפיקוס.

בנחלה שליד ביתם הקימו אלי ומרים מבוך עצי פרי ושיחי תבלין. המבוך נמשך לאורך 1600 מטר – אבל אל דאגה, אם צריך אז יש גם קיצורים. בכניסה למבוך מחלק לנו אלי שקיקים קטנים. מצווה עלינו לאורך כל הדרך לקטוף, למולל, לרחרח ולטעום. את התבלינים שאהבנו עלינו להכניס לשקיק, כך שהריחות ינעימו לנו את דרכינו.

הסיור עם אלי ברחבי המבוך מרתק! הוא מספר לנו על התבלינים השונים שאנחנו עוברים, מריחים וטועמים בדרכנו. הוא מסביר על שיטות הגידול האורגניות וההדברה הביולוגית ( אין על מלכודת הזבובים של אלי !), על התועלת הגדולה שיש לתבלינים, ומה שניתן להפיק מהם. ככל שהזמן עובר, שקית התבלינים שלנו מתמלאת והסקרנות עולה. זהו אחד הסיורים המהנים והמענינים שעשיתי לאחרונה. ואיך גידלו את עץ התות בכניסה? לא אספיילר לכם- בואו לביקור!

מבוך מרים – מידע שימושי

  • למידע נוסף על מבוך מרים, על התבלינים, עיצות לגידול אורגני ומתכונים- אתר מבוך מרים
  • בימי שישי ישנם סיורים מודרכים בשעות קבועות. בערבי חמישי – סיור לילה עם פנסים.
  • המבוך מתאים למשפחות, אבל מבוגרים יהנו ממנו לא פחות.
  • למה שלחתי אתכם לכאן ? כי אי אפשר לדבר על קולינריה בנגב המערבי מבלי לדבר על תבלינים.
מבוך מרים

נשארים ללילה – מלון ארץ צאלים

ציוץ ציפורים, מדשאות ירוקות, עצים רחבי צמרת, קקטוסים פורחים בחניה הם התפאורה לשהות הנעימה שלנו במלון ארץ צאלים. מלון ארץ צאלים הוא בדיוק הסגנון שאני אוהבת – עיצוב צעיר ונעים לעיין ועם זאת פונקציונלי ולא מוגזם. מלון שיש בו כל מה שנדרש לחופשה מדברית.

מלון ארץ צאלים

חדרי המלון מעוצבים בצבעים רכים ומעוטרים בתמונות נוף מהאיזור. החדרים מושלמים לזוג. בחדרים ספה נפתחת שמאפשרת לינה נוחה למתבגר, או לשני ילדים קטנים. למשפחה יש אפשרות להזמין חדרים עם דלת מקשרת. במלון לובי עם שתיה חמה, בריכה וחמאם. השהות במלון כוללת ארוחת בוקר ישראלית עשירה, אבל לא מוגזמת.

מלון ארץ צאלים

הפתעת המלון היא ארוחת הערב. האוכל טעים במיוחד! נהנינו מסלטים מתובלים היטב לחם ולחמניות טריות, מנות בשריות – שיפודים, כבש וקציצות ותוספות משובחות. הפיירוטים שלי – סלט חצילים שאי אפשר להפסיק לאכול ממנו, מנת הכבש והאורז. ארוחת הערב מוגשת במלון בימי שישי. לקבוצות אפשר להזמין ארוחה בשאר ימות השבוע .

למידע נוסף, ולהזמנות – אתר מלון ארץ צאלים

קולינריה בנגב המערבי, מלון ארץ צאלים

לא רק קולינריה בנגב המערבי – המלצות נוספות

תודה לרינת בין, בעלת משרד למיתוג ושיווק, המשווק מלונות, ספא ומתחמי אירוח על ארגון סיור הבלוגים המרתק הזה. ליצירת קשר עם רינת בפייסבוק, באינסטגרם.

8 Comments

  1. זה פוסט שמפעיל את בלוטות הטעם ושמפעיל את בלוטות הרוק! כן יירבו יזמויות כאלה בנגב. תמיד מרגש לפגוש או לקרוא על אנשים חלוצים בעלי חזון ומטרה. כיוון שאנו נוטים לטייל באמצע השבוע אשמח לדגום את ההמלצות המצוינות האלה!

  2. זיוה רענן

    יתכן שמלון צאלים סוגר לי פינה בירידות הדו שנתיות שלנו לקיבוץ רביבים. לוקחת לתשומת לבי את הרעיון. כמובן גם כל יתר ההמלצות עושות חשק רב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *