בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
קיץ בשוויץ – חופשה בעמק סאסטל

קיץ בשוויץ – חופשה בעמק סאסטל

הנשימה נעתקת כבר ביציאה מתחנת האוטובוס. פסגות ההרים המושלגים המקיפים את עמק סאסטל מעטרים ככתר את בתיה הקטנים של העיירה סאס-פה (Saas-Fee ) . שום דבר, גם לא הנסיעה הארוכה בכבישיה של שוויץ היפה, לא הכינו אותי למראה הזה.  אני נושמת אל תוכי אויר צלול. נהנית מהקרירות ומליטוף קרני השמש. עומדת סדקות ארוכות להנות מהנוף. בהמשך תעתק נשמתי עוד מספר פעמים. בעיקר כשאראה איך תיירות וקיימות יכולים ללכת יד ביד. חופשת קיץ בעמק סאסטל היא הזדמנות לא רק להנות ממסלולי הליכה ואטרקציות, אלא גם להתודע לתרבות, שמשכילה לשלב בין נוחות, נהנתנות ושמירה על הסביבה. כרטיס סאסטל Saasthal מאפשר שימוש חינם באוטובוסים וברכבלים ומוזיל משמעותית את החופשה בשוויץ. ביליתי בעמק סאסטל ארבעה לילות ושלושה ימים מלאים ונשארתי עם טעם של עוד.

סאסטל Saastal Saasfee

כמה מילות רקע על סאסטל

עמק סאסטל ( Saasthal )מתגאה בפסגותיו ובימי שמש.  סביב לסאסטל ריכוז הפסגות שגובהן מעל 4000 הגדול ביותר באירופה . הוא מוקף ב38 פסגות, ביניהם המונטה רוסה – ההר השני בגובהו בשוויץ. לא משנה באיזה מלון תתגוררו, מובטח לכם נוף פסגות. העמק מתגאה ב300 ימי שמש בשנה, מה שמבטיח מזג אויר טוב גם בחורף וגם בקיץ. 

רכס ההרים בחלקו הדרומי של העמק גובל באיטליה. הפאסים מונטה מורו ואנטרונה במשך מאות שנים היו על דרכי המסחר שהובילו דרומה . לאחר פתיחת מנהרת סימפלון בתחילת המאה הקודמת הם הפכו לנתיבי הברחה. תיעוד מספר על קהילות קטנות בעמק כבר במאה ה13.

בעמק ישנן ארבע עיירות. הן נושאות את שם המשפחה סאס. העיירה סאס-פה היא העיירה הגדולה בינהן ומונה כ4000 תושבים. העיירה הזו היא מקום מצויין להתמקם בו, אבל גם בעיירות השכנות סאס-גרונד או סאס אלמגל ישנם מלונות וצימרים ותחבורה ציבורית נוחה מחברת בין העיירות. בכל עיירה תמצאו סופר, כנסיה ורכבל.

יום שבת הוא יום טוב לצאת לסיבוב בין העיירות. זה היום שבו נערכות החתונות והירידים. זכיתי להציץ לשתי חתונות וליריד של פרות מחלון האוטובוס. החתונות נערכות בגינות ציבוריות, מלוות בתזמורת חיה, קהל לבוש במיטב מחלצותיו, והרבה פרחים ואלכוהול. ביריד הבקר הפרות קושטו בזרי פרחים. כדאי מאוד לברר על אירועים בלשכת התיירות המקומית. 

בעמק שינן פעילויות ואטרקציות : אומגה, טיפוס על קירות, בריכה, פינות חי, מפגש עם מרמיטות, גני שעשועים בתחנות רכבל, קורקינטים ועוד. כדאי להתעניין בלשכת התיירות.

היכן לישון בעמק סאסטל?

ההמלצה שלי בעיירה סאס-פה. ( Saas-Fee)

סאס-פה היא עיירה ללא מכוניות. הנהגים מחנים את מכוניתם במגרש החניה הגדול בכניסה. אנשים מתנהלים ברגל, באופנים ובקלנועיות. מערך של רכבלים מאפשר להגיע בנוחות למסלולי הליכה יפהפיים בהרים. כך אפשר לתכנן בקלות מסלולי הליכה מגניבים שמתחילים ברכבל בעיירה אחת ומסתיימים בעיירה אחרת. מקורו של החשמל הזה הוא בסכר גדול בקצה העמק. על הסכר הזה עוד אספר.

הרים מושלגים. עמוד ועליו סימון שבילים. עציצים. בקתות עץ. אפשר לבלות חיים שלמים בתוך גלויה. בעיירות תיירותיות, אני תמיד מחפשת את החצר האחורית. החלק התיירותי הוא מטופח ויפה – אבל מה מתרחש בפאתי העיירה? כאן בסאס-פה ובעיירות האחרות נראה, שאין חצר אחורית. בעצם יש. לכל בית. אבל היא תמיד נקיה ומסודרת. ולעיתים קרובות יש בה גם גינת ירק קטנה. הטיפוח והנקיון הוא דרך חיים.

יש אווירה נינוחה ואותנטית בעיירה. בשעות הצהריים מרבית העסקים נסגרים למנוחת צהריים. ילדי בית הספר, מי ברגל מי באופניים, חוזרים הביתה לאכול ארוחת צהריים עם ההורים. לאחר מכן, הם חוזרים לחלקו השני של יום הלימודים. מרבית העסקים בעיירה הם בניהול משפחתי מקומי. כך יצא שהתגוררתי בשני מלונות משפחתיים קטנים. בעלי הבית היו אדיבים ונעימים ושמחו לספר על הווי המקום.

Jaggerhof Hotel ו – Hotel Alpenperle – שניהם מלונות קטנים בניהול משפחתי, ובעלי הבית נחמדים מאוד. מלון Jaggerhof ממוקם טוב יותר – קרוב יותר תחנת האוטובוס ולמרכזה העיירה, אך עם זאת שקט . במלון Alpenperle ארוחת הבוקר מפנקת יותר, והנוף מהמרפסת יפה יותר. את שניהם ניתן למצוא בבוקינג.

למידע נוסף על העיירה ועל אפשרויות הלינה בה.

איך מגיעים ?

טיסה: אנחנו טסנו לציריך עם סוויס. אפשר לטוס גם לג'נבה, ולמעשה לכל עיר בסביבת האלפים. מש שחשוב לבדוק זה את תדירות הרכבות. משדה התעופה של צ'יריך יש רכבות לכיוון האלפים בתדירות גבוהה.

ההגעה עד לעמק היא שילוב של רכבת ואוטובוס. את המסלול וכרטיס הנסיעה קונים עד ליעד הסופי. ההחלפה מהרכבת לאוטובוס תהיה בBrig או בVisp והיא נוחה מאוד.

כרטיס סאסטל

כרטיס סאסטל ניתן בחינם למי שמתגורר במלונות ובצימרים באחת מארבע העיירת בעמק למשך כל ימי השהות. הכרטיס מאפשר עליה וירידה בחינם ברכבלים בעמק ונסיעה בחינם באוטובוס. הוא מקנה גם הנחות לאטרקציות – אבל אני לא התנסיתי בכך באופן אישי. הכרטיס הזה מוזיל משמעותית את השהות בשוויץ והוא בהחלט שיקול היכן להתמקם. למידע נוסף על הכרטיס וההנחות שהוא מקנה.

סאסטל Saastal Saasfee

סאסטל – גן עדן של מסלולי הליכה

בהרים הסובבים את עמק סאסטל מסומנת רשת של שבילי הליכה. השבילים מאפשרים לטייל ברמות גובה שונות ולהנות מאופי טיול מגוון. בגבהים הנמוכים עד כ2200 מטר , המסלולים הם ברובם בתוך יער. מסלולים מעל קו היער עד גובה של כ2900 מטר הם מסלולים עם צמחיה אלפינית ונוף לכל הכיוונים. מעל גובה 3000 מטר – זהו נוף מלא הוד של שלג, קרחונים וסלעים חשופים.

המסלולים משולטים היטב. בשטח המסלולים מתוזמנים בשעות הליכה. התזמון הוא לפי אדם מבוגר שהולך רציף. מהטיול שלנו בהרי הטטרה בפולין למדתי שיש לכייל את קצה ההליכה ביום הראשון של הטיול. כלומר כמה לאט או מהר אני הולכת ביחס לתזמונים. אני בוחרת מסלול קצר יחסית ובודקת כמה זמן הלכתי אותו בפועל. המסלולים מדורגים לפי רמות קושי שונות.

בלשכת התיירות אפשר לקבל בחינם מפה ועליה מסומנים המסלולים הפופולריים ביותר (ובצדק). את המפה אפשר לראות בקישור הבא. בנוסף אפשר לקנות מפה ב5 CHF ובה מסומנים טופוגרפית המסלולים השונים. בעזרת הבר-קוד לסריקה של כל , וגם אפשר לראות את המסלולים תוך הליכה כדי באפליקציה.

כדאי להתעדכן במזג האוויר לפני היציאה למסלול ואפשר להציץ גם במצלמות האנטרנט. לעיתים בעמק גשום ומעונן אבל מעל העננים שמש .

בזמן הקצר יחסית ששהיתי בעמק, בחרתי להתמקד במסלולים הפופולריים. יש כמובן עוד המון אפשרויות. אפשר לראות רשימה מלאה של מסלולים רמות הקושי שלהם והאם הם פתוחים לטיול.

מסלולי הליכה בסכר מטמרק – Mattmark Dam

בקצה סאסטל ממוקם הסכר הגדול ביותר באירופה – סכר מטמרק. בזכותו יכול העמק להתבסס על אנרגיה נקיה. הסכר נבנה בשנות השישים של המאה הקודמת ופועל כבר למעלה מ50 שנה. לפני בניתו מי הפשרת השלגים מהקרחונים יצרו אגם. קרחון יצר סכר טבעי ושלט על גובה מי האגם.  בניית הסכר לווה באסון כבד. כשנה לפני סיום הבניה נשבר הקרחון וצריפי הפועלים נקברו תחת מליון קוב קרח. 88 אנשים מצאו את מותם בתאונה הטראגית הזו. לפני כעשרים שנה התרחש אירוע נוסף של שבירת הקרחון. כמאה אלף קוב של קרח ניתקו ממנו. הפעם איש לא נפגע. 

סאסטל, סכר מאטמרק, Mattmark Dam , Saastal

אני מגיעה לסכר בשעות אחר הצהריים באוטובוס. הנסיעה יפה. הכביש עובר ביער ומתפתל לאורך הנהר במקביל לו מסלולי הליכה ואופניים ופינות פיקניק. אנחנו עוברים ליד תחנת שאיבה וסכר קטן נוסף. פה ושם שלטים המזהירים מפני שטפון פתאומי. הסכר הוא בעצם סוללת בטון ואבנים אדירה. היא כולאת מי טרקיז בהירים.

סאסטל, סכר מאטמרק, Mattmark Dam , Saastal

לאורך הסוללה ציר זמן המספר את סיפורו של העמק ושל הסכר. מצידה השני של הסוללה לאורך צלע ההר הפשרת שלגים ניגרים על צלע ההר העוצמה ובשצף ויוצרים מפל מרשים. לאורך כל היקף הסכר ישנם מפלים . 

מפל על סלעים חשופים

בפרק הזמן הקצר יחסית שעומד לרשותי אני לא מספיקה הרבה, אבל במקום ישנם מספר מסלולי הליכה.  

  • אפשר להקיף את הסכר .
  • אפשר לעלות מעט על אחד ההרים כדי לקבל זווית אחרת על הנוף.
  • אפשר לעלות מכאן אל הפאסים מונטה מורו או אנטרונה. 
  • אפשר לעשות מכאן מסלול שעובר על השלג ומגיע אל תחנת הרכבלים פלסקין.
  • ואפשר סתם לשבת על ספסל ולהתבונן. 
סאסטל, סכר מאטמרק, Mattmark Dam , Saastal

מטמרק – מידע שימושי :

  • אוטובוס הדואר של העמק מגיע לסכר פעם בשעה. הנסיעה לוקחת כ20 דקות מהעיירה סאאס-גרונד. מסאאס פה נדרשת החלפה בסאאס-גרונד, אבל האוטובוסים מתואמים טוב. בשעות אחר הצהריים, כשרבים המטיילים החוזרים. מגיעים שני אוטובוסים. אוטובוס ישיר לסאס-פה יוצא כעשר דקות לפני השעה הנקובה. בשעה הנקובה יוצא האוטובוס המאסף.לפרטים על הקו ולוח זמנים : https://www.postauto.ch/en/excursion-tips/saastal-routes-mattmark-route
  • במקום יש מרכז מבקרים קטן המקרין סרט על בנית הסכר, בית קפה ומסעדה.
  • הרכסים המושלגים נמצאים דווקא מצידו המערבי של האגם, ולכן כדאי להגיע לכאן דווקא בשעות הבוקר. 

מסלול Gemsweg – על כבשים וקרחונים

מסלול שמוביל את המטיילים בו להישר מבט אל הקרחונים התלויים מעל לעמק. כשאני יוצאת למסלול השמיים אפורים וקודרים. אני מחליטה לתת לו ציאנס, מעודדת מכך שאני לא המטיילת היחידה בשבילים. 

לאחר צעידה לאורך השביל אני נקלעת אל עדר כבשים. הכבשים רועות באחו על צלע ההר. חלקן ישובות על השביל. הן קמות בעצלתיים לפנות לי מקום. השביל מוביל אותו אל מתחת לקרחון ואל נחל היורד ממנו. הנחל שוצף וגועש. כאן המדרון מסולע כולו בסלעים צבעוניים. הקרחון והעננים שמעליו מוסיפים נופך דרמטי. משאני מתרחקת מהנחל חוזר השקט. 

Gemsweg

מאחורי העיקול נכונה לי הפתעה. על השביל מולי שיירת כבשים. הכיבשה הראשונה עונדת פעמון שוויצרי. אחריה שורת כבשים ובמאסף כבשה נוספת עםפעמון.  קשה להחליט מי מופתעת יותר- הכבשה או אני. אני צועדת צעד קדימה. הכבשה צועדת צעד אף היא. אני מתקרבת בצעד נוסף – וגם הכבשה. אני נזכרת בסיפור על שני התיישים שנפגשו על גשר. אמנם אין כאן גשר אבל המדרון תלול. אני מחליטה להיות חכמה, ולא צודקת. אני יורדת מהשביל ומניחה לשיירת הכבשים לעבור לידי בדנדון פעמוניהן.  אני ממשיכה בדרך היפה אל הקרחון מולי. 

לפתע טיפה ועוד אחת נושרת על פני. העננים מגשימים הפוטינציאל הגלום בהם. המחשבה להקלע לגשם על שביל ללא מחסה אינה מלבבת ואפילו מפחידה קצת. אני מגבירה את קצב הליכתי. אני שואבת בטחון מחבורה מטיילת בשבילים בקרבתי. בצומת הדרכים הבאה אני מחליטה לעזוב את Gemsweg ולהתחיל את החזרה לעיירה. 

ככל שטיפות הגשם מתגברות כך מתגבר גם קצב הליכתי. הגשם אינו חזק, הוא רק טפטוף עקשני. כשאני נכנסת אל היער העצים פורשים את ענפיהם ומסוככים עלי מפני הרטיבות. 

הרחוב הסלול המקיף את סאס-פה רטוב כולו ומי נגר זורם במורד. איך זה יתכן שרטוב פה כ"כ? אני חוזה בדיוק בתופעות שמדברים עליהם מדעני האקלים. השטפונות נגרמים במקומות בנויים, בהם המים אינם יכולים לחלחל מבעד לבטון ולאספלט לאדמה. מדהים שאפילו גשם חלש יחסית באיזור כפרי מדגים את התופעה. 

מידע שימושי

  • אורכו של Gemsweg הוא כ 6 ק"מ והוא מתוזמן ב3 שעות הליכה.
  • תחילת המסלול הוא בתחנת הרכבל העליונה Hanning, וסופו בסאס-פה.
  • המסלול מוגדר ברמת קושי בינונית בעיקר בגלל מעברי בולדרים בחלק של המסלול שלא הגעתי אליו.
  • לקריאת תיאור טוב של המסלול ומפה ברורה
  • בתחנת הרכבל יש מסעדה וגן משחקים קטן. ממנה יוצאים כמובן מסלולים נוספים.

מסלול הפריחה האלפינית

מסלול יפהפה מצידו הזרחי של העמק שעובר בין פריחה אלפינית עם מראות על הקרחונים, על סכר מטמרק ועל עמק הסאסטל. 

 לאורך המסלול מפוזרים שלטי הסבר המספרים על הפרחים האלפיניים. לא תיארתי לעצמי שיש כל כך הרבה פריחה באיזורים הגבוהים האלה.  נראה שמרבית הפריחה כבר מאחורינו. כדי להנות משיאה יש להגיע מספר שבועות קודם. (סוף יולי, תחילת אוגוסט). ובכל זאת אני מצליחה להנות הרבה מפרחים יחודיים. חבל לי שהגעתי מאוחר מכדי לראות את פריחת הרודודנדרון. רדפתי אחריה בטרק אנפורנה בנפאל ונהניתי מהפריחה הזו בקמצ'טקה

אי אפשר לדבר על פריחה אלפינית מבלי להזכיר את האדלוויס. שמו של הפרח בגרמנית מורכב מהמילים לבן ואציל. פירוש שמו המדעי הוא "רגל של אריה". באקדמיה העברית בחרו את השם "לבנבן", אבל אפילו בויקיפדיה בעברית הוא נקרא אדלוייס. הוא צומח בטבע בגבהים 2000 -2900 מטר באיזורים עם סלעי גיר. בזוהי הפעם הראשונה שאני רואה אותו. הפרח מוזר למראה והוא כולו מכוסה שערות קטנות. השערות האלה עוזרות לו להתמודד עם יובש וקור, ומגינות עליו מהקריהנ המוגברת. אני מכירה אותו בזכות השיר המפורסם מהמחזמר צלילי המוסיקה. הוא אולי הפרח שהכי מסמל את האלפים. הוא מופיע בסמלם של מועדוני טיולים בשוויץ ובאוסטריה והוא מופיע על תג היחידה האלפיניסטית בצבא גרמניה. זה היה גם סימלם של הפירטים של אדלוייס תנועת נוער גרמנית שהתנגדה לאידיאולוגיה הנאצית בימי מלחמת העולם השניה.

הדרך עוברת לארך צלע ההר. אני מרגישה כאילו אני הולכת על המרפסת של העולם. מתחתי עיירות העמק. מולי- פסגות ההרים והקרחונים.

המסלול לעיתים עובר בקטעים מסולעים מאוד, ואפילו באיזור בו מקבעים את לוחות האבן הענקיים בברגים. הפסטורליה יכולה להתעות.

וכמו כל מסלול טוב בשוויץ , במוקדם או במאוחר תמצא בדרך בקתה שבה אפשר לנוח , לאכול או לשתות משהו. הפעם הבקתה חמודה במיוחד. היא נראית כאילו היא מתרפקת על הסלע.

מסלול הפריחה האלפינית – מידע שימושי

  • המסלול מתחיל בתחנת הרכבל Kreutzboden, אליה עולים מהרכבל בעיירה סאס-גרונד.
  • מהבקתה ישנם מספר מסלולים לחזור לעיירות בעמק. המסלול המגניב ביותר מכונה מסלול ההרפתקאות והוא כולל מעבר בגשרים תלויים, יתדות ומדרגות המחוברות לצידי ההר. בסופו יורדים בעזרת רכבל כסאות לעיירה סאס-אלמגל.

מסלול הקרחונים 

מסלול בין מצוקים, סלעים צבעוניים שלג וקרח. המסלול הוא בסביבות גובה 3000. נוף קשוח ומלא הוד. לצערי מהמסלול הזה אני טועמת רק טעימה קטנה אבל הוא בהחלט סיבה טובה לחזור לעמק היפה הזה. 

המסלול מתחיל סמוך לתחנת הרכבל פלסקין, מוביל את בקתת בריטניה וממשיך מעבר לרכס ההרים ויורד אל מאגר מטמרק. המסלול מסומן בצבע כחול, כלומר הוא מיועד לטיילים מנוסים ונדרש ציוד מתאים. בלשכת התיירות נאמר לי שנעלי הליכה טובות ועמידות במים ומקלות הליכה הן חובה. אין צורך בקרמפונים. אבל מומלץ לברר בלשכת התיירות לפני עליה . מזג האוויר משתנה תדירות. 

העליה ברכבל מובילה אותי היישר אל תוך הערפל. הפסגות המשוננות נאבקות בעננים האפורים , אבל לא יכולים להם. שוב ושוב הן מכוסות בערפל.  השביל המושלג מתחיל ביציאה. תמרור אזהרה חמור סבר הארבע שפות מוצב כך שאי אפשר לפספס אותו. ובכל זאת לתדהמתי חבורה של מטיילים צועדת נמרצות אל תוך השביל. טיפשים ? בכלל לא בטוח. אבל אני עכברת מישורים לבנטינית, לא יודעת ולא מכירה.

אחרי זמן מה בערפילים הנוף מתחיל להתבהר. כעת ניתן לראות היטב את המסלול, את הקרח-שלג , את הסלעים. אני מתפעת מהנוף מלא ההוד. אני מחליטה ללכת קצת, כדי להזכר בהרגשה של הליכה על השלג ועל הקרח. 

עוד ועוד מטיילים מגיעים ויוצאים אל השביל. אני מתעיינת אצל משפחה לאן פניהם מועדות. הם מתכוונים להגיע אל הבקתה לאכול ארוחת צהריים ולחזור. אני מחליטה ללכת מעט בעקבותיהם. ההליכה שלי איטית.

אני עוצרת הרבה כדי להתפעל מהנוף. התפאורה והתאורה משתנים. העננים נעלמים והשמים מתבהרים. ההרים והשלג נראים הרבה פחות מאיימים.  הולכת כחצי שעה ונאלצת לחזור. זמני להפעם תם. אבל אני עוד אשוב. 

מסלול הקרחונים מידע שימושי

  • המסלול מתחיל בתחנת הרכבל פלסקין, עובר דרך בקתת בריטניה וממשיך אל סכר מטמרק. ביקתת בריטניה ממוקמת בקצה השיש הקל של המסלול. אורך המסלול כולו מתוזמן ב5 שעות.
  • המסלול מוגר בדרגת קושי גבוהה ומחייב נעלי הליכה טובות. הוא מתחיל בגובה 3000 מטר ויורד אל 2200. מומלץ לקחת מקלות הליכה ליציבות בשלג.

10 Comments

  1. פינגבק:טיול חורף לשוויץ כל הדברים שאסור לכם לפספס | Ifat Travel

  2. דור

    נשמע מדהים!!
    אני מטייל בסוף ספטמבר לחודש שבועות אשמח לדעת איזה עוד מקומות יש אפילו לא מוכרים שאפשר לעשות טיולי יום חוץ מעמק הסאסטל

      1. yanina.zaslavsky

        הי דור, היכן אתה נוחת ? בעקרון גם מציריך יש מסלולי הליכה שאפשר להגיע אליהם בתחבורה ציבורית ולעלות להר . עמק נוסף שהייתי בו הוא סביבת צרמט – שם רואים את המטהורן. כדי לשקול להכניס גם את לוצרן והסביבה שלה – היא יפהפחה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *