בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק

טיול קיץ בחרמון: פריחה, קולינריה, ומפגשים

בסופ"ש החם ביותר בשנה נסענו ליומיים של טיול קיץ בחרמון. זו היתה בחירה נהדרת! על החרמון ומורדותיו הורגשה בריזה נעימה וטמפרטורות קרירות לעונה. בעוד שבמרבית הארץ הצהוב השתלט על הנוף , מורדות החרמון מוריקות ומלאות בפריחת קיץ. אז מה היה לנו ביומיים של טיול קיץ בחרמון? התחלנו בטיול בהר דוב, המשכנו לסיור פריחה ותצפית בחרמון, יצאנו לביקור בחתונה דרוזית, התפנקנו במלון בוטיק במג'דל שמס, נהנינו מקולינריה מקומית במג'דל שמס וע'ג'ר, טעמנו מנחל חזורי, וצפינו בשקיעה מעל הכנרת. אז כל מה שרציתם לדעת על פריחה בחרמון 2023…

טיול קיץ בחרמון היה בקבוצה קטנה שאירגנה הילה קרן – שטיינמץ אדריכלית שימור ומורת דרך, שתמיד לוקחת אותנו למקומות מפתיעים ופותחת בפנינו דלתות לעולמות שלא הכרנו. את הילה הכרתי בטיול למעיליא, ומאז טיילנו איתה מספר טיולים. מזמינה אתכם לקרוא גם על טיול לקראת חג מולד ברמלה. מזומנים ליצור קשר בטל- 0522998936 או להצטרף לקבוצת האינסטגרם השקטה בה היא מפרסמת טיולים.

הר דוב: ברית בין הבתרים ומצפה איזור הבטחון

לאחר שמוריד אותנו האוטובוס בכניסה לשביל המוביל אל מקום ברית בין הבתרים ונוסע משתרר שקט. שקט כזה ששומעים אפילו מרחוק את ציוץ הציפורים. בעוד שדרום רמה"ג כבר יבש וצהוב, כאן הטבע ירוק, פורח הומה חרקים ופרפרים מלווים אותנו לאורך הדרך. אנחנו נמצאים מעל 1000 מטר בגובה, וגם ביום החם ביותר של השנה נושבת רוח נעימה. אנחנו כמעט לבד פה בשמורה.

כתף שיאון היא השלוחה המערבית של שמורת הטבע חרמון. בינה לבין הר החרמון זורם נחל שיאון.פסגתה הגבוהה ביותר היא הר דוב, גבוה מעט מ1500 מטר. פסגת הר הבתרים נמוכה יותר.  מטיילים על הר הבתרים, אבל רק עד למקום בריתבין הבתרים. לפי האמונה במקום זה נערכה ברית בין אברם לאל ובמהלכה הובטחה הארץ לצאצאיו.  מסורת עליה לרגל בשבוע של פרשת לך לך החלה במאה ה16 על ידי יהודי צפת, סימנה את המקום המדוייק. כיום עומד שם מקאם, מבנה בן שלושה חדרים מקומרים עם כיפות ובקציהו גומחת תפילה מוסלמית.

בעיקול השביל, בין האלונים ג'יפ צבאי וכמה חיילים ששומרים עלינו. ההר חולש על אזור נרחב בצפון הגליל, הגולן ודרום לבנון.  מאז נסיגת צה"ל מדרום לבנון ההר בשליטת הצבא ותקופות ארוכות סגור למטיילים. ההר מהווה סלע מחלוקת בין לבנון וישראל. כביש 999 עליו נסענו בשטח השמורה נשקפים מראות מרהיבים, הוא נשלט כולו על ידי הצבא. לעליה בו קדמה מסכת של אישורים אל מול צה"ל, דרישה לעלות באוטובוס ולא במכוניות פרטיות. מלווים ברכב צבאי , בזה אחר זה, נםפתחים שערים צבאיים בפנינו.  הטבע יוצא נשכר מהעובדה, שהאיזור סגור למטיילים. אנחנו מטיילים במקום כמעט פראי.

ברית בין הבתרים נקראת כך משום שאלהים ציווה את אברהם לקחת מספר בהמות ועופות ולבתר אותם. לפיד האש שעברה ביניהם סימלה את הברית ( בראשית טו). גם בקוראן מופיע טקס דומה, אם כי שם מדובר בארבעה מינים שונים של ציפורים, ובסוף הטקס הם קמו לתחיה. ברית בן הבתרים אינה יחודית לאברהם. בספר ירמיהו מסופר על ברית דומה שכרתו תושבי ירושלים והתחייבו לשחרר את עבדיהם. תיאורי טקסים דומים ממרחב המזרח התיכון מעידים על כך שזו היתה פעולה בעלת תוקף משפטי, שבה נחקקו בריתות בין מלכים ושליטים.

מהמקאם אנחנו ממשיכים מעט בשביל אל האלונים העתיקים בארץ, והם בני כ1000 שנה.העובדה שמדובר במקום קדוש שמרה על העצים האלה מכריתה.  האלונים ענקיים וענפיהם עבותים. מתברר של אלונים עתיקים  כמו לזיתים, יש גזע חלול. החלל בגזע גדול מספיק כדי להכיל שני אנשים, וחברי הקבוצה מתכנסים לצילום – זוגות זוגות.זהו קצה המסלול שמותיר לנו הצבא. מכאן אנחנו חזורים על  עקבותינו עולים שוב על האוטבוס ונושאים לתצפית.

מצפה איזור הבטחון, הוא אחד המצפים המרשימים שביקרנו בהם.  המצפה הוקםב2019 לציון מורשת הקרב של צה"ל באיזור. מהמצפה ניתן לראות את מרחב איזור הבטחון, את גבולה הצפוני של מדינת ישראל  וביום בהיר רואים מכאן את הבופור. על שורה של סלעים גדולים נתלו שלטים ועליהם מידע מעניין על נקודות ציון : כפרים קטנים, מוצבים. כל השמות שהרבינו שמוע בהקשר של התקלויות, אירועים ואבדות – הנה הם כאן, פרוסים לפנינו.

• הטיול בהר דוב דורש תיאום מול צה"ל. כיום צה"ל מתיר טיול לקבוצות בלבד, עם מדריך שמכיר את המסלול. לא ניתן להגיע ברכבים פרטיים, אלא רק באוטובוס. כיוון שטיילנו כקבוצה הילה דאגה לכל.  אם אתם מטיילים לבד כדאי לבדוק את הטיולים של בי"ס שדה קשת יונתן

קיץ בחרמון : פריחה ואוירה אלפינית

אנחנו ממשיכים לעלות אל הגובה ושמים פעמינו אל החרמון. בתחנה הנמוכה של הרכבל אווירה אלפינית: מורדות ההר מכוסים בצמחיה נמוכה, המכונה כרקוצנית. בתחנה העליונה של הרכבל הטמפרטורה היא 19 מעלות ובחוץ רוח. עדיין ניתן להבחין בשלוגיות בפסגות הרחוקות שמולינו. אני מרגישה כאילו נכנסתי הישר אל המזגן של הטבע. בעוד שברחבי הארץ הקוצים והיובש משתלטים על הנוף, החרמון עומד בשיא פריחתו. חלק מהמינים הם יחודיים למקום. גם בחרמון שולט הצבא,אך מאפשר למטיילים לחצות את השער אל גבעות הקרב ואל התצפית .

טיול דומה אך ערפילי יותר עשינו עם הילדים בעבר. מזמינה אתכם להציץ על סיפור טיול הפריחה בחרמון שלנו להנות מתמונות פריחה נספות, ולקרוא על מורשת הקרב בחרמון.

• אתר החרמון מציע למבקרים בחודשי הקיץ מגלשת הרים, קורקינטים ואבובים ( 40 ש"ח לסיבוב) . סיורים בתחנת הרחבה הגבוהה נערכים בחסות רט"ג בשישי ושבת. כרטיס הלוך ושוב ברכבל עולה 54 ש"ח.

סיור חתונות עם אנואר

המלצה חמה מאוד לטייל עם אנואר, בסיור חתונות או בכל הזדמנות אחרת. אנואר, מורת דרך תושבת מג'דל שמס, צעירה ונמרצת, הצליחה להוביל אותנו דרך הסבך הגיאו-פוליטי של האיזור, ותאר בפנינו את התחושות, ההתלבטויות והשאיפות והאתגרים של צעירים דרוזים מרמת הגולן. אנואר מדברת בפתיחות על נושא של זהות, על הרצון להנות מחיים ולהגיע למיצוי הפוטנציאל, אל מול המסורת, הלחץ הכלכלי והחברתי. לאחר שאנואר מרביצה בנו היסטוריה, פוליטיקה וגיאוגרפיה ועונה ברצון גם על השאלות הכי מאתגרות, היא לוקחת אותנו לסיבוב חתונות, במהלכו אנחנו רואים קצת מהדברים שדיברנו עליהם.

חתונה אצל הדרוזים, היא אירוע מתמשך של כמה ימים של הכנות וקבלות פנים, שמקדימות את הטקס הנישאין עצמו. כל משפחה מארחת אצלה את דורשי שלומה. לאחר הטקס הכלה עוזבת את ביתה ועוברת לביתו של חתנה. האירוח כולל מוזיקה,  כיבוד וכמובן -קפה.  בעבר נדרשה משפחת החתן לשלם מוהר להורי הכלה. הכלה הגיע עם נדוניה של חפצים לבית והחתן נדרש לבנות את ביתו טרם הנישואין. המודרניזציה והחילון של החברה הדרוזית ברמת הגולן שינתה את המנהגים.

כמה דברים שכדאי לדעת לפני שיוצאים לסיור חתונות עם אנואר

• זה אולי ישמע לכם מזור להכנס ככה לחתונה כשאתם לא מהצד של החתן ולא מהצד של הכלה, אבל אנואר מתאמת את הביקור עם בעלי השמחה, והמבקרים בהחלט מוזמנים.
  • איך להתנהג בחתונה? אנואר מסבירה מה מצופה מהאורחים ואיך להתנהג, כך שאין סיכוי שתעשו פדיחות.
  • צילום בחתונה? להצטרף לריקודים ? זה משתנה מחתונה לחתונה ותלוי ברצון של הכלה. אנואר כבר תעדכן אתכם.

ליצירת קשר עם אנואר : באינסטגרם , בפייסבוק או בטלפון 050-298-0337

פריחה ורודה לאורך נחל חזורי

אי אפשר לדבר על טיול קיץ בחרמון מבלי לבקר באיזה נחל – נכון ? את שעות אחר הצהריים אנחנו מחליטים להקדיש לנחל חזורי. זהו מסלול קווי של 5 קילומטר המתחבר לנחל גובתה, והוא מסלול למיטיבי לכת. אנחנו מחליטים להתקדם כשעה לאורך המסלול ולחזור על עקבותינו. המסלול יפהפה, לאורך אפיקו של הנחל, בו המים זורמים. פריחת ההרדופים בהוורודה מוסיפה ליופי ובולטת על רקע צמחית הנחלים. המסלול מאתגר וכרוך בירידה ועליה בסלעים וביתדות. אנחנו יורדים לאיטנו במסלול, נהנים מהשקט, מזרימת המים ולאחר שמרגישים ששבענו – חוזרים על עקבותינו לחניה.

• אנחנו מתחילים את המסלול מהחניה הסמוכה לנבי חזורי, בוייז: חניון סיירת אגוז
  • נחל חזורי מחולק לשבעה קטעים. אנחנו מספיקים לעשות שלוה קטעים מתוכו בהליכהה נינוחה של שעה.
  • סיפור דרך מצויין של המסלול כולו אפשר למצוא בבלוג לדרך של מיכל הוצברג. נעזרנו בו בבחירה של נקודת הכניסה.

שקיעה ממצפה סוסיתא

טיול קיץ בחרמון ראוי לסיים בשקיעה. לטובת התצפית אנחנו עוזבים את מורדות החרמון ונוסעים לאורך כביש 98 היפהפה דרומה. הדרך זורמת דרך מרחבים של עשב צהוב, מאגרי מים כחולים, תילים געשיים, עדרים של פרות ושבשבות ליצור חשמל מהרוח.

אנחנו מספיקים להגיע למצפה סוסיתא בדיוק בשעה הנכונה, כדי להתבונן בשמש הצובעת בגוונים חמים את מורדות רמת הגולן, הכנרת והרי הגליל. האובך והלחות מפזרים את האור כאילו היה רסיסי זהב.

מצפה סוסיתא ממוקם על טיילת הגולן, וצופה אל הכנרת, ואל עתיקות סוסיתא. בוייז: מצפה סוסיתא.

לינה על מורדות החרמון – hotel view במג'דל שמס

עייפים ומאובקים הגענו ישר למזגן ולקבלת הפנים הלבבית של View Hotel: מלון ספא, שנפתח לפני פחות משנה. שהבה מנהלת המלון פינקה אותנו באספרסו חזק, ויוסוף בעל המלון פינק אותנו בקערת פירות העונה: דובדבנים ואפרסקים. עיצוב המלון ומתקניו מוקפד, ועבודות האומנות נעשו על ידי אמנים ממג'דל שמס.  הופתענו לטובה מגודל החדר ומנוחות המיטה והכריות. ניכר שיוסוף, יזם צעיר ממג'דל שמס, השקיע במקום את הנשמה. מתקני המלון כוללים בריכה, חדר מסג'ים, שולחן ביליארד. הוקי אוויר, סאונה, ג'קוזי אל מול הנוף ורופטופ מקסים.

למחרת בבוקר אני מתעוררת מוקדם ומחליטה לשחות שחית בוקר בבריכה. כשאני נכנסת לחדר ארוחת הבוקר, אני שמחה על ההחלטה הזו. ארוחת הבוקר עשירה ומגוונת: מאפים טריים, שקשוקה, מיני סלטים , גבינות , לחמים. הצוות השירותי ישמח להכין לכם קפה כבקשתכם.

במלון 13 חדרים מרווחים. החדרים מפנקים לזוג, אבל מתאימים גם למשפחה עם עד שלושה ילדים קטנים. למלון יש דירה בת 3 חדרים שיכולה לשכן עד 8 אנשים – מעולה למשפחה עם מתבגרים.

המלון נמצא סמוך לכניסה הדרומית של מג'דל שמס. להזמנות –  050-408-2226 או בבוקינג.

קולינריה על מורדות החרמון

מסעדת אליסמין במג'דל שמס

"למסעדה אין תפריט. מה שאמא שלי מבשלת, זה מה שמגישים" מסבירה לנו יסמינה, כשאנחנו מתישבים לשוחן ערוך בכלים נצבעוניים. על קירות חדר האירוח ציורי קיר נאים. האחד מתאר את מג'דל שמס לפני כ 100 שנה, והשני את סבתה של יסמינה.  מאוחר יותר תספר לנו סועאד, בעלת המקום, שאת המסעדה היא הקימה ביחד עם אמה לפני 12 שנה, וממנה למדה לבשל.

בזה אחר זה מגיעות לשולחן המנות : תחילה מרק שעועית ותפוחי אדמה בתיבול מיוחד, הכולל בין השאר – קנמון וסלט פוטש. אחריהם מגיעים המנות העיקריות והתוספות : אורז עם איטריות דקות, מג'דרה, בורגול עם חומוס, פטריות עם רצועות בשר,  קובה בשר, סמבוסק גבינה, סמבוסק עוף.  כל צלחת הגשה שמתרוקנת, מתמלאת מיד בעוד. למרות מאמץ קבוצתי רציני, בסוף הארוחה נשאר אוכל בצלחות ההגשה. המנות טעימות מאוד ונדיבות.  לצערי, לא נשאר מקום לטעום מהכנפה  ואני מסתפקת בנגיסה קטנה מהבקלווה המצויינת.

אליאסמין היא ללא ספק אחת המסעדות היתר טובות מסוגן שאכלתי בהן. ניכר שהאוכל טרי במיוחד, התיבול מעולה ושונה מהרגיל, האוכל ניתן בנדיבות והשרות לבבי.

• ארוחת בת שלוש\ארבע מנות בשריות, תוספות, סלט ומרק – 90\120 ש"ח לאדם. ניתן להזמין מנות צמחוניות.
  • מסעדת אליאסמין בפייסבוק. טל – 050-217-4291 . בוייז : מסעדת אליאסמין

שוק בירכת רם

עונת הדובדבנים ופירות הקיץ בעיצומה. זוהי עונת הדובדנים והפירות הנשירים. לאורך כל הדרך אנחנו רואים דוכנים קטנים ובהם פירות, כדורי לבנה בשמן זית, ועוד מטעמים מקומיים. במרחק נסיעה קצר ממג'דל שמס מתקיים שוק בירכת רם. בשוק מוכרים מתוצרת האיזור: תפוחים, דובדבנים, משמשים ושקדים ירוקים. תוכלו למצוא כאן גם דבש, לבנה. שמן זית וכמובן פיתות דרוזיות ומאפים.

השוק פתוח כל ימי השבוע, כדאי להגיע בשעות הבוקר . בוויז: שוק בירכת רם.

קולינריה סורית עלווית בע'ג'ר

במרחק נסיעה קצר ממג'דל שמס נמצא הכפר ע'ג'ר בו טיילנו ביום השני של הטיול. הכפר מציע חוויה קולינרית מענינת. על הביקור בכפר אכתוב בפוסט נפרד אבל אציין כאן ואמליץ בחום על מסעדת Blue Line לארוחת צהריים (טלפון 052-688-7115 ) וקונדיטוריה ח'טיב לקפה וממתקים שמשלבים מערב עם ערב. מומלץ להגיע למחלבה של מונה ומוחמד פטאלי (כך, בוויז) להצטייד בלבנה ושנקליש – גבינה סורית מתובלת.

טיול קיץ בחרמון – המלצות נוספות

הכביש היפה ביותר ברמת הגולן ואחד היפים בארץ הוא כביש 98. לאורך הכביש ובסטיות קלות ממנו הוצבו נקודות המספרות את סיפורו של אלי כהן. כתבתי על הנסיעה בכביש ושביל אלי כהן.

סמוך לקופות הכניסה לאתר החרמון מתחיל המקטע הראשון של שביל הגולן. הוא יפהפה והוא מתאים גם לטיול יום .

8 Comments

1. את רמת הגולן אני זוכרת בעיקר מטיולים שנתיים טראומטיים במיוחד (אני אהבתי לטייל אבל לא היתי מטיילת חזקה – ואיכשהו נפלתי על כיתה של חבר׳ה מחוגי סיירים שתמיד גרמו למדריכים שלנו בטיול שנתי להתלהב ולגרור אותנו למסלולים הכי קשים שהיו יותר מידי בשבילי).

לכן אני תוהה האם אפשר במצב כזה לתאם עם מדריכים את רמת המסלולים כדי שיהיו כיפיים ואיטיים ולהתאים אותם לכל רמה?

1. yanina.zaslavsky

בהחלט אפשר לתאם. ספיציפית הילה מוציאה טיולים שהם לא קשים מדי להליכה (את החזורי עשינו לבד) , המסלול שהר דוב לא היה קשה בכלל, וכך גם מסלול הפריחה ותצפית הקרב בחרמון. גם כשמצטרפים לטיול של בית ספר שדה רמת הקושי מוגדרת. נחל חזורי מוגדר כמסלול למיטיבי לכת והוא אכן כרוך בטיפוסים, אבל אנחנו החלטנו שאנחנו לא ממהרים ולא חיייבים לסיים- הלכנו בקצב שלנו ואז הטיפוס הפך להיות כיף : כמו פארק חבלים של הטבע!