בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
סנט אולבנס: שוק, קתדרלה ומרחבים ירוקים

סנט אולבנס: שוק, קתדרלה ומרחבים ירוקים

במבט ראשון סנט אולבנס נראית עיירה כפרית אנגלית טיפוסית. בתים עם גגות אדומים, פארק רחב ידיים, כנסיה ברובע העתיק, פאב בן כמה מאות שנים ושוק איכרים, המתקיים פעמיים בשבוע. די בכך ובקירבתה ללונדון כדי למשוך אליה מבקרים המחפשים מרגוע מהמולת העיר הגדולה. אבל בסנט אולבנס התרחשו כמה מאורעות, שהותירו חותמם על ההיסטוריה. מכיוון שפרנסי העיר השכילו לשמר את הדרוש שימור, לפתח את הדרוש פיתוח, סנט אולבנס משלבת בקסם ובאותנטיות את התיירות עם חיי היומיום. יצאתי מלונדון לטיול יום בסנט אולבנס, והצטערתי שלא נשארתי לעוד לילה. 

השוק של סנט אולבנס 

אני מגיעה מוקדם לעיירה וצופה בפתיחתו של השוק: דוכנים מוקמים, סחורה נפרשת על שולחנות – והכל בסדר מופתי. שוק מקומי התקיים בסנט אלבנס עוד כשהיתה ורומילין, מרכזה של שבט קלטי. סביב לכיכר השוק בתי קפה קטנים פורשים את שולחנותיהם למדרכה. יום יפה היום והמקומות מתמלאים במהירות. אבל ביום יפה יש להתנהג כמו אנגלים: לקנות את ארוחת הבוקר בין דוכני השוק, להצטייד בקפה וללכת אל הספסל בגינה הקרובה ליד קתדרלת סנט אולבנס. 

ראשוני הקונים כבר עוברים בין הדוכנים ומעמיסים אל תיקיהם: לחמים טובים, גבינות, ירקות ופירות. אפשר להצטייד בפאי מסורתי,ביין וליקרים, בבגדים תחתונים.  בדוכנים אפשר למצוא גם עבודות של אומנים ובעלי מלאכה מקומיים: צעצעים סרוגים, עבודות עץ, צעיפים מצמר כבשים.אם מתחשק לכם לפנק את הכלב שלכם ליום הולדת תוכלו למצוא בדוכן יעודי עצמות מיוחדות. 

בשוק של סנט אולבנס כדאי להסתכל גם בקנקן ולא רק במה שיש בו. הבתים הסובבים את כיכר השוק עתיקים למדי. למעשה, נראה שלא הרבה השתנה כאן לאורך ההיסטוריה. הבתים העתיקים, הנראים כנוטים לנפול, היו עדים לתהלוכת הקבורה של המלכה אלינור, או לקרב הפותח של מלחמת השושנים. להסתכל בקנקן אמרתי ? חפשו שלטים קטנים על הבתים ושלטי מידע. הבריטים אלופים בתעוד מורשת. 

סמוך לכיכר עומד מגדל שעון מהמאה ה14. בסופי שבוע בין אפריל לסוף ספטמבר המגדל נפתח למבקרים ואפשר לעלות לתצפית .

טיול בפארק וקורטוב היסטוריה של סנט אלבנס

במרחק הליכה קצר מהשוק מתפרש פארק רחב ידיים. בעמק זורם הנהר ור (Ver), הוא חוצה את המדשאות הירוקות של הפארק, ומתפתל אל תוך חורשת עצים קטנה. היום הוא אולי נראה לא יותר מזרזיף, אבל פעם הוא היה נהר מרשים כל כך, שנתן לעיר ורומליון את שמה, שפירושו בוולשית: על גדת נהר הור. אולי דווקא הביצות נתנו לעיר את שמה? בבריטונית פירוש שמה של העיר השוכנת מעל הביצות. מכל מקום באיזור הזה התישבו בני האדם כבר לפני למעלה מעשרת אלפים שנה. כשהגיעו הרומאים לאיזור הם דווקא התקבלו בזרועות פתוחות על ידי השבט הקלטי המקומי. הרומאים קראו לה ורולימיום. בימיהם העיר גדלה והתפתחה. לאורך הדרך שסללו הרומאים ממנה ללונדון, עברו סוחרים.

את שרידי העיר הרומית מכסה הפארק כיום, אבל אפשר לראות בו שרידים של מבנה שהיה ככל הנראה כנסיה, ופסיספס יפהפה, שמעיד על עושרם שלל תושביה. לאחר שעזבו הרומית במאה ה5 את בריטניה, העיר המשיכה להתקיים זמן מה עד לדעיכתה. אבל דווקא מצידו השני של הנהר, המשיך הישוב לשגשג בזכות עולי הרגל לקבר של קדוש מקומי.

  • בפארק ישנם גני משחקים, מגרשי ספורט ושבילי הליכה.
  • את הממצאים החשובים שגילו בחפירות אפשר לראות במוזיאון ורומיליום. אני לא הספקתי להגיע.
פארק

אולבן ראשון הקדושים באנגליה

נראה שפעם כדי להפוך לקדוש כל מה שנדרש היה למות למעו האמונה. אולבן הוכתר כקדוש הנוצרי הראשון באנגליה. לפי האמונה אולבן, אזרח רומאי מבוסס, התגורר בורלומיום אי אז במאה ה3 או ה4. אלה היו ימיה הראשונים של הנצרות והנוצרים נרדפו ברחבי האימפריה הרומית, מכיוון שהיא התנגשה עם הדת הרישמית , לפיה הקיסר הוא אל. לורומיליום הגיע מטיף נוצרי (שהרשים את אולבן כל כך, עד שהחליט להמיר את דתו לנצרות. כשנשקפה סכנה לחייו של המטיף נתן לו אולבן את הגלימה שלו, גלימה של אזרח רומאי מכובד, כדי שיוכל לברוח מהעיר.  כשאולבן נחשד בהיותו נוצרי, כבר לא היתה לו גלימה כדי לברוח. הוא נתפס והוצא להורג בעריפת ראש. מקום קבורתו הפך למקום עליה לרגל. שרידיו טמונים כיום בקתדרלה.

הקתדרלה של סנט אולבנס 

התכונה בכניסה לקתדרלה רבה. אנחנו בשבת שלפני הפסחא והקתדרלה נערכת לחג. ארגזים מלאים פרחים מוכנים אל הכנסיה, ודודות נמרצות בסינרים ירוקים מתרוצצות עם סידורי פרחים. במשך ארבעים ימי התענית, לפי המסורת לא מכניסים פרחים לכנסיה. לקראת איסטר אפשר לשוב ולקשט. למען הסר ספק -שלט גדול מכריז : הכנסיה פתוחה, כולם מוזמנים להכנס. אני פותחת דלת כבדה, שומעת את חריקות כנפי ההיסטוריה ונכנסת פנימה. 

קתדרלת סנט אולבנס

קירות הקתדרלה, תיקרותיה ועיטוריה מספרים את ההיסטוריה של האיזור. הקתדרלה של סנט אולבנס החלה את דרכה ככנסיה קטנה מעל קברו של הקדוש.  כשהתבססה כמוקד של עליה לרגל מלך מקומי הפך אותה כנסיית מנזר בנדיקטי במאה ה8. ויליאם הכובש מינה בישוף מטעמו, שהרחיב אותה ובנה בסגנון נורמני. מגדל הפעמונים מהמאה ה11, נושא איתו זכרונות מרומא: הוא נבנה מלבנים שהובאו מהעיר הרומית המתפוררת. כשהנרי ה-8, הכריז עצמו כראש הכנסיה האנגלית, הוא סגר את מנזרים ולקח לעצמו את אדמותיהם ואוצרותיהם. כנסיות רבות נהרסו בתקופה זו.

קתדרלת סנט אולבנס

הקהילה של סנט אולבנס קנתה את הקתדרלה ובכך הצילה אותה. חלק אחד הפך לבית ספר, והשני – המשיך לשרת את הקהילה. על המבנה עברו תקופות של הידלדלות והתפוררות, לצד שיפוצים נרחבים ותוספות. תהליך השיפוץ והשינוי נמשך גם כיום. ממש לאחרונה הוכנסו פסלים צבעוניים של קדושים, חלקם בני זמננו כפי שמעידים משקפים שמרכיב אחד מהם. מרכז מבקרים חדש נבנה. והכנסיה פותחת את שעריה לתפילות של קהילות קתוליות ואורתודכסיות, כמו גם לקונצרטים ואירועים של הקהילה. 

לטובת השימור נרתמת גם הטכנולוגיה. על שרידי ציורי הקיר חלים כללי שימור מחמירים, שאוסרים על שחזור הצירים. כדי לאפשר למבקרים לראות כיצד בכל זאת נראו העיטורים פעם, ניתן להקרין עליהם את השחזור.

סנט אולבנס

לא רק מלכים, בישופים וכובשים הותירו בקתדרלה את חותמם, אלא גם האנשים הפשוטים. אומן לא ידוע, בחר לעטר דוכן תפילה בסצנות מחיי הכפר. כאן אפשר לראות איכר סוחב שק על גבו, נערה רועה חזירים, אשה חולהת פרה, טלה ואימו, ועוד.עולי הרגל חרטו על עמודי הכנסיה את שמם, צלבים קטנים, אותיות ותאריכים. היו שהגדילו לעשות , וחרטו דמויות בעלי חיים. בחנות הכנסיה ניתן לקנות מפה קטנה עם סימונים לגרפיטי צליינים הכי שווים בכנסיה . 

סנט אולבנס

קתדרלת סנט אולבנס – מידע שימושי

  • בכנסיה מתקיימים סיורים חינמיים לקהל הרחב בכל יום . המלצה חמה להצטרף לסיור הזה, בו מספרים על ההיסטוריה של העיירה.
  • שימו לב לציר הזמן במרכז המבקרים. יש בו כל מיני אנקדוטות מגניבות כמו הנזיר שצייר פיל.
  • אל תפספסו את מפת הגרפיטי הקטנה – עולה 1 פאונד.
סנט אולבנס

בית המשפט שהפך לקפה וגלריה

סמוך לכיכר השוק עומד בית לבן ואלגנטי. פעם זה היה בניין העיריה, וכיום הוא הגלריה העירונית. הכניסה אליו בחינם אז נכנסתי להציץ פנימה, וגיליתי הפתעות נחמדות. אולם בית המשפט של פעם הפך לבית קפה. זה די משעמשע לראות אתה אנשים יושבים באולם המכובד, מלקקים אצבעות מהקינוח ומפטפטים בעליזות. בעבר היה כאן בודאי שמח פחות.

ממקומו של הנאשם אפשר לרדת במדרגות אל המרתף ואל תאי המעצר. כיום חלקם הפכו לחדרי שירותים, ובאחרים מוצגת תערוכה מעוררת מחשבה. אסירים לשעבר השתתפו בפרויקט מיוחד ובו חקרו פשעים שהורשעו בבית המשפט בעבר.  העונשים במאה ה19 היו חמורים מאוד  וכללו בין השאר גירוש לטסמניה (אי במערב אוסטרליה). רבים מהמגורשים לא שרדו את המסע באוניה.  התוצרים : תמונות, צילומים גרפיטי  וסיפור המקרה מוצגים כיום בתאים של פעם.  על נער שנידון להגליה בעוון צנצנת סוכריות שגנב. נער בן 18 גנב מגפיים משומשות, הוא דווקא קיבל אזהרה ושוחרר לאחר בעליהם ויתר עליהם.

סנט אולבנס – אתרים נוספים מידע שימושי

איך מגיעים לסנט אולבנס? הגעתי ברכבת של חברת Thameslink שיצאה מ St Pancras לכיוון בדפורד.  את הכrטיס הזמנתי באתר של thamslink באותו יום. כדאי להזמין הלוך וחזור , כי המחיר משתלם יותר . יש תעריפים זולים יותר לסופי שבוע.  הרכבת מגיעה לתחנת St Albans city . משם אפשר ללכת ברגל כרבע שעה לכיכר השוק או לקחת אוטובוס. 

מתי לבוא ? השוק מתקיים בסנט אולבנס בימים ד ושבת, ואלה ה- ימים לבוא. בימי א מסוימים בחודש מתקיים שוק עתיקות . למידע נוסף על אירועים בסנט אולבנס.

טסים מלוטון ? העיירה סנט אלבנס רחוקה 2 תחנות ברכבת משדה התעופה לוטון. אם הטיסה שלכם יוצאת מלוטון באמצע היום  כדאי להגיע לעיירה יום קודם, להשאר ללילה ולנצל את הבוקר גם לפני הטיסה. 

לינה בסנט אולבנס

יש בסנט אולבנס מלונות של הרשתות המוכרות, אבל אני מעדיפה בעיירות כפריות לישון במקומות יותר מיוחדים.כמה מקומת שרשמתי לעצמי לפעם הבאה:

St Michael's manor נראה מפנק מאוד וסמוך לפארק

White hart לינה במלון בן 600 שנה (על כל המשתמע מכך )

8 Comments

    1. yanina.zaslavsky

      השוק מעניין ובעיקר האמוכרים בו. כשמגיעים מוקדם ואין לחץ של קונים אז אפשר לפטפט איתם. מגלים דברים מאוד מענינים. לעניין הכנסיות . הכנסיות הפכו אכן לכנסיות אנגליקניות, אבל המנזרים פוזרו. ההכנסה של הכנסיות היתה מהאדמות של המנזר. אם אין אדמות, אין כסף לתחזק את הכנסיה.

    1. yanina.zaslavsky

      באמת שלווה מדהימה. זה לא רק המראות הפסטורליים זה , גם גם ובעיקר ההתנהגות של האנשים. ממתינים בשלווה בתור, מפטפטים קצת עם המוכר. עם המתנדב שמתפעל את האתר ההיסטורי

  1. זיוה

    אני כל כך מתגעגעת לעיירות האנגליות. סט אולבנס נראית מושלמת. חוויתי את הקטע הזה של עיירת שוק בגשם כשטיילתי באזור האגמים. השוק נראה מקסים אבל כל מה שבא זה לשבת בבית קפה קטן עד יעבור זעם.

    1. yanina.zaslavsky

      לזכותו של המזג האוויר האנגלי יאמר שהוא משתנה. בוקר שהחל גשום יכול להיפוך ליום שטוף שמש. אם מטיילים לאט כמוך – אפשר לתפוס גםג וגם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *