בלוג טיולים משפחתי, הבלוג של ינינה זסלבסקי אפק
 
פודקרפטיה עם ילדים – המלצות ליעד מפתיע בדרום פולין

פודקרפטיה עם ילדים – המלצות ליעד מפתיע בדרום פולין

פודקרפטיה עם ילדים ? איפה זה בכלל ומה יש לעשות שם ? זו בדיוק היתה מטרת סיור העיתונאים אליו הוזמנתי ע"י לשכת התיירות המקומית. פודקרפטיה, חבל ארץ השוכן בדרום מרכז פולין, היא כמו יפהפיה נמה, המחכה שיגלו אותה. יש בה כל מה שנדרש לחופשה משפחתית מוצלחת: נוף מגוון, עיירות קטנות ונחמדות, פעילויות מענינות למשפחות, הרבה טבע והרבה שלוה ורוגע. במשך ארבעה ימים אינטנסיביים אספתי רעיונות לביקור באיזור פודקרפטייה עם ילדים, שתספיק לשבוע ויותר.

פודקרפטיה עם ילדים – מידע כללי

אופי הטיול באיזור פודקרפטיה עם ילדים הוא נינוח. פודקרפטיה מתויירת בעיקר בתיירות מקומית, אבל יש בה תשתית תיירותית טובה גם לתיירות חוץ : נותני השירות דוברי אנגלית, במוזיאונים ואתרים יש מידע באנגלית. ישנן הרבה מסעדות שערוכות למשפחות עם ילדים ומציעות מלבד תפריט טעים גם מתקנים להעסקת הילדים. אפשר לטייל בפודקרפטיה בטיול מתגלגל, או להתמקם במקום אחד וממנו לצאת לטיולי יום. המסגרת הביקור שלנו בילינו במלון מפנק, המציע פעילויות נופש רבות לאורחיו.

איך מגיעים ? נמל התעופה הקרוב ביותר נמצא סמוך לז'שוב. ישנן 5 טיסות נוחות ביום מוורשה של חברת לוט. נמל התעופה של קרקוב מרוחק כשעתיים נסיעה מז'שוב.

איך מתניידים? הדרך הקלה והנוחה ביותר להתנייד באיזור היא רכב.

תכנית הטיול : ז'שוב היא מקום להתחיל את הטיול באיזור, ואני ממליצה לשהות בעיר לילה אחד כדי להנות מכל מה שלעיר יש להציע . מכאן אפשר לבחור בטיול מתגלגל – ביום יום יומיים לישון באיזור של עיירה אחרת . או להתמקם במקום אחד ולצאת לטיולי יום. המלון המפנק שבו לנו יכול להיות בסיס מצויין.

על האתרים ונקודות העניין הבאים שמתאימים לביקור באיזור פודקרפטיה עם ילדים כתבתי בהרחבה בהמשך

ז'שוב עם ילדים – אטרקציות ומסעדות

עיירות לטיולי יום : קרוסנו (מפעל זכוכית -כעשרים דקות נסיעה מז'שוב) אוהרצ'ה מינרלנה (מרכז מבקרים, קרוניות אופניים – כחצי שעה נסיעה ממלון ארלמוב) , סאנוק (מוזיאון פתוח, שיט על נהר, טירה – כשעה נסיעה מהמלון)

פודקרפטיה עם ילדים

ז'שוב עם ילדים

ז'שוב היא בירתה של פודקרפטיה ולב ליבו של איזור היטק המתמחה בתעשית האוירונאוטיקה והמטוסים. אבל אם מתמקמים במרכז התיירותי של העיר, מרגישים כאילו מדובר בעיירה קטנה, נעימה ופורחת. 
ליבה של העיר העתיקה היא כיכר רחבת ידיים שבמרכזה ממוקמת באר עתיקה, וסביבה בתים צבעוניים ונאים. ז'שוב היתה עיר שבה נפגשו נתיבי סחר, שהגיעו מהרי הקרפטים והמשיכו אל מרכז אירופה ומערבה. בעבר הכיכר היתה מלאה דוכני סוחרים, והים בסביבת הכיכר בתי קפה ומסעדות.  באיזור הכיכר ישנם שני אתרים שמענינים במיוחד לביקור עם ילדים.

כיכר העיר ז'שוב

העיר התת קרקעית – סיור מרתפי ז'שוב עם ילדים

דרך מענינת וחוויתית ללמוד על היסטוריה של עיר היא לבקר במרתפים שלה. מתחת לכיכר המרכזית ישנו מבוך של מרתפים שפתוח לביקורים. לאחר שקיבלה ז'שוב זכויות של עיר באמצע המאה ה14 הביאו לגדילתה של העיר והרחבת המסחר בה. המשך שנים רבות ירידי המסחר שלה משכו רבים לעיר.  מחסנים הפכו להיות חיוניים עבור הסוחרים לאחסון הסחורות. ז'שוב הימי ביניימית המבוצרת בחומות סיפקה את ההגנה הנדרשת לשמירה על הסחורות במחסנים. מחסנים רבים נבנו ליד בתי מגורים, סדנאות, מבשלות ואורוות.

כיכר העיר ז'שוב בסוף המאה ה19. מוזמנים להשוות ךתמונה העכשיוית של הכיכרלמעלה

המרתפים נחפרו אל תוך האדמה הרכה כדי להרחיב את שטחי האחסון הקיימים. לעיתים נחפרו אל תוך האדמה מספר קומות.  הם כונו " חנויות תת קרקעיות " בזמן פלישות הן שמשו גם כמקום מקלט ומסתור, אפילו במאה העשרים בזמן המלחמות. במאה העשרים כשנתיבי הסחר העתיקים השתנו, והעיר כבר לא היתה מרכז מסחר מרתפים רבים ננטשו והפכו למעין מזבלות ביתיות . אל המרתפי. באין תחזוקה הם הפכו למסוכנים וללא יציבים, עד כי ההליכה בכיכר מעל היתה מסוכנת.  מספרים שבאחד הימים הספסל וישובו פשוט קרסו אל תוך האדמה ונפלו למרתף נטוש. האיש יצא מהסיפור ללא פגע, וחלקיו המתכתיים של הספסל מוצגים לראוה במסלול הביקור במרתפים. בסוף שנות השבעים של המאה הקודמת החלו בחפירות הצלה במטרה לייצב את מבני הכיכר, ולחזק את יסודותיהם. במסגרת החפירות נמצאו כלי אוכל וחפצי בית היסטוריים. אפשר לראות אותם בתצוגה בסיור. 

במסגרת הסיור אנחנו עוברים במעין מבוך תת קרקעי ממרתף למרתף. בעבר המרתפים כמובן לא היו מחוברים. איש לא רצה שיבואו לחטט בסחורה שלו, וזה היה מקום טוב להסתיר מעט סחורה מפני גובי המיסים או לנהל םעילות בלתי חוקית כגון הכנת משקרות חריפים. במסגרת הסיור מספר לנו המדריך עובדות קטנות ומענינות שבעזרתם ההיסטוריה קמה לתחיה. כך למשל אנחנו למדים שהתקרות כל כך נמוכות פשוט מכיון שגבהו של אדם ממוצע בימי הביניים היה כמטר וחצי. בימי הבינים עדיין לא המציאו את הטיח, אז לחיזוק הלבנים התמשו באבן סיד ומים. ומקור המילה הפולנית והרוסית לגרמנים , נעוצה במהגרים מגרמניה שלא ידעו לדבר את השפה המקומית וכונו בפשטות "אלה שלא יודעים לדבר".

מרתפי ז'שוב – מידע נוסף

  • אורך הסיור החוויתי כ40 דקות והוא נערך עם מדריך. כדאי לבדוק שעות הדרכה באנגלית.
  • בחלקים מסוימים של הסיור יש להתכופף במעברים, אבל לא נדרשת זחילה
  • מלבד סיפור היסטורי אפשר לראות חפצים תקופתיים רבים
  • אורחים בכל גיל מתקבלים בברכה, אבל הסיור מתאים מגיל 5 כי נדרשת סבלנות והקשבה. ההסברים קצרים ומענינים וקל לתרגם אותם לילדים לעברית.
  • מידע נוסף באתר האינטרנט. האתר בפולנית.
  • אם אתם משלבים בטיול שלכם ביקור בקרקוב ממליצה מאד לבקר במוזיאון התת קרקעי מתחת לסוקיניצה. תגלו עולם ומלואו.
מרתפי ז'שוב

מוזיאון לילה טוב – לא רק לילדים

זוכרים את הדבורה מאיה ואת הדוב קולרגול?  הם היו גיבורי הילדות שלי. הופתעתי לפגוש אותם במוזיאון בז'שוב. מוזיאון לילה טוב מוקדש לסרטי אנימציה לילדים, שהיו פופולריים בפולין הקומוניסטית. המוזיאון מבוסס על אוסף של אדם פרטי משוגע לדבר .

ב2 אוקטובר 1962 עלה לאוויר השידור הראשון של סרט האנימציה "יאצק ואגתקה". זה היה סרט האנימציה הראשון שיועד לילדים. סידרה זו היתה תחילתה של עידן סרטוני האנימציה לילדים, שהפכו לתופעה תרבותית. אורך סרטון היה כ10 דקות והסרטונים שודרו בכל יום בשעה 7 בערב. הצופים – קטנים וגדולים – ציפו להם בהתרגשות כיוון שלא היו אז הרבה תכניות לילדים בטלויזיה. משפחות רבות בנו את סדר היום שלהם סביב לסרטונים : ארוחת הערב, וההכנות לשינה תאמו עם שעת ההקרנה.

ז'שוב עם ילדים, מוזיאון לילה טוב ז'שוב
יאצק ואגתקה והבובונאיות שמפעילות אותן

"יאצק ואגתקה" פתחו עידן של סרטי אנימציה המיועדים לילדים. במוזיאון ניתן לראות בובות וצילומים של סדרות נוספות. בכל עשור נוספו עוד ןעוד סרטי אנימציה פופולריים. הדמויות האהובות מצאו את דרכן למרצ'נדייז – יאצק ואגתקה כיכבו על כלי צחצוח : מברשות שיניים ומשחות שיניים. "בולק ולולק " הופיעו על מחשבונים, והדבורה מאיה פרסמה דבש מלאכותי ושוקולד.

ז'שוב עם ילדים, מוזיאון לילה טוב בז'שוב
מרצ'נדייז בתקופה הקומוניסטית

האנימציה הפולנית הפכה פופולרית מחוץ לפולין והגיע אפילו לישראל . הסרטים הראשונים כאמור היו אנימצית בובות. הדמויות נבנו על שלד גמיש שאפשר תנועות. התנועתיות הושגה על ידי שינוי מצב הדמות וצילומה. ביום צילומים אחד הספיקו לצלם 5-10 שניות מהסרט. פרק אחד דרש 6-8 שבועות של עבודה מסטורי בורד עד להקרנה – כמה חודשים.  הדמויות היו מאוד עדינות ושבירות ולכן נבנו מספר העתקים שלהם.

ז'שוב עם ילדים, מוזיאון לילה טוב ז'שוב
סט הצילום של קולרגול

בהמשך החלו לצייר סרטי אנימציה, וגם התהליך הזה מתואר במוזיאון. הדמויות צוירו על ניר מיוחד בעפרון. כל דמות היתה שונה במעט מקודמתה כדי ליצר תחושה של תנועה. אח"כ הועתקו הדמויות לשקפים ונצבעו. השימוש בשקפים אפשר להשתמש ברקע, מבלי לצייר אותו שוב ושוב. גם כאן עבור כמה שניות של סרט נדרשה עבודה של יום שלם. האנימטור הראשי צייר את הפריימים המרכזיים ועוזריו המשיכו את הרצף. עבודה על פרק לקחה כ3 חודשים.

ז'שוב עם ילדים, מזויאון לילה טוב
אנימציה מצוירת

סרטוני האנימציה לישלים לא יועדגו רק לבידור, אלא שמשו גם להעברת מסרים חינוכיים. המוסיקה שליוותה את הסרטים היתה מגוונת מאוד : החל ממוסיקה קלאסית, דרך ג'אז ואפילו מוסיקה אלקטרונית. אע"פ שמדובר במוסיקה לילדים הושקעה בה מחשבה רבה .המלחינים ראו בכתיבת מוסיקה לילדים אתגר. ב2013 הודיע רשות הטלויזיה הפולנית על סיום השידורים שנמשכו כ30 שנה. בעולם הקפיטליסטי אף רשת ממשלכתית לא משדרת בשעות הפריים-טיים תוכניות לילדים . כך הסתיים לו עידן.

ז'שוב עם ילדים, מזויאון לילה טוב
מצלמת טלויזיה שהשתמשו לצילום האנימציות

מוזיאון לילה טוב – מידע נוסף

מוזיאון לילה טוב מציג אוסף גדול של דמויות מסרטי האנימציה וחפצים הקשורים אליהם. במוזיאון ניתן ללמוד על תהליך יצירת הסרטונים, וגם להנות מהם. בחדר הקרנה מיוחד מוקרנים הסרטונים במשך כל שעות פתיחת המוזיאון. כל המוצגים מלווים בסברים באנגלית . כדי להנות מהסרטונים אין צורך בידיעת פולנית. הביקור בתצוגה לוקח כשעה. הצפיה בסרטונים – ככל שנפשכם תאווה.

להכרות נוספת עם דמויות אנימציה פופולריות בפולין

מוזיאון לילה טוב ז'שוב, ז'שוב עם ילדים
שולחן עבודה של מאייר אנימציה

ז'שוב עם ילדים רעבים

בכיכר המרכזית וברחובות הסובבים אותה ישנו מגוון גדול של מסעדות ובתי קפה, שמתאימים לביקור עם ילדים. בקנין ז'שוב הנמצא במרחק הליכה קצר מהמרכז ישנו מגוון מסעדות מזון מהיר .

מסעדה מקומית הנושאת את השם חסר ההשראה "אוכל לפי משקל" התגלתה כמסעדה עם אוכל ביתי מצויין ומתאימה לארוחת צהריים. זוהי מסעדה בשיטת המזנון. כתובתה Grunwaldzka 10 .

מסעדת פולק – מטבח מקומי מודרני. ממוקמת בכיכר העיר בקומה השניה של מלון. מסעדה מרווחת בעיצוב נעים. בתפריט אין מנות ילדים אבל הוא כולל גם פסטות, מרקים, מנות צמחוניות וקינוחים.

גלידה ביאנקה – בית קפה וגלידריה. גלידה משובחת בעשיה ביתית עם מגוון טעמים יצירתיים. לצד הקפה אפשר להנות מכריכים יצירתיים ועוגות, אבל הגלידה היא ללא ספק הדובדבן שבקצפת במקום זה.

מסעדות בז'שוב

ז'שוב עם ילדים – נקודות עניין נוספות

  • קניות – קניון ז'שוב נמצא במרכז העיר.
  • אומנות קיר – במרכז העיר ובסביבותיה ישנם ציורי קיר נאים. כדאי לצאת לטיול ולחפש אותם.
  • מזרקת מולטימדיה – ממוקמת בקירבת טירת ז'שוב. פועלת בשעות הערב בכל יום בקיץ
  • הפארק העירוני במרחק הליכה קצר ממרכז העיר. שי בו מגרשי משחקים לילדים, גינות פורחות, מזרקות, ופינות חמד.
  • פארק חבלים

טיולי יום לעיירות פודקרפטיה עם ילדים

קרוסנו – ביקור במפעל זכוכית

בפולין העיר קרוסנו מזוהה עם תעשית הזכוכית. תעודות בארכיון העיר מספרות על כך שכבר בתחילת המאה ה16 הקומו באיזור קרוסנו בתי מלאכה שעסקו ביצור זכוכית. היצור המודני של זכוכית הגיע לעיר עם בניתו של מפעל זכוכית בשנות הערים של המאה הקודמת. היצור במפעל כמעט שלא פסק מאז הקמתו, מלבד תקופה קצרה במלחמת העולם השניה. עם נפילת הקומוניזם היה המפעל בין הראשונים לעבור הפרטה בהצלחה ולהפוך לחברה הנסחרת בבורסה. כיום אין כמעט משפחה באיזור קרוסנו שלא קשורה עם תעשית הזכוכית בעיר.

גולת הכותרת של הביקור במרכז המבקרים הוא צפיה התהליך עבודתם של מנפחי הזכוכית. התנור והכלים שבהם הם משתמשים הם מודרנים, אבל שיטת העבודה היא מסורתית – ניפוח הזכוכית נעשית בעזרת נשיפת אויר דרך צינור עד שגוש החומר הגולמי המלובן מקבל את צורתו. אחר כך בעזרת גלגול, משיכה, ועיצוב מקבל המוצר הסופי את צורתו.

בתחנה אחרת אנחנו צופים איך אומן זכוכית יוצר ממוטות זכוכית צבעוניות עולם ומלואו. לאחר ריכוז החומר בלהבה מתחיל האומן למשוך, לכופף, לסלסל ולעגל, עד שנוצרת הדמות שבדמיונוץ לצד פרחים, פרפרים, וציפורים הוא יוצר גם שדונים מגניבים.

מרכז המבקרים של המפעל מציע סיור מאוד מעניין שבו אפשר ללמוד על זכוכית, לחזות בצורות שונות של יצור זכוכית ואפילו להתנסות בניפוח זכוכית. אורך הסיור כשעה ואפשר לצרף לסיור סדנא לצביעה על זכוכית. בכניסה לבניין ישנה תצוגה של כלי הזכוכית שנעשו בה לאורך השנים, וחנות המפעל נראית כמוזיאון קטן לעיצוב בזכוכית. מומלץ מאוד !

קרוסנו עם ילדים, ביקור במפעל זכוכית
צביעה דקורטיבית על זכוכית

סאנוק – שיט על מי מנוחות

סאנוק היא עיירה ציורית שקטה השוכנת על שתי גדותיו של נהר. שמה של העיירה נגזר מהנהר סאן, הנהר הגדול החותה את פודלקרפטיה ואורכו עולה על 400 ק"מ. באיזור העיירה הנהר רחב ורגוע ומתאים לשיט משפחתי נינוח. יצאנו למספר שעות של שיט כזה, ושילבנו בו גם עצירה וביקור בכנסיה וארוחת צהרים שחיכתה לנו בסוף המסלול.

שיט על הסאן , סאנוק למשפחות

אנחנו נפגשים על גדת הנהר עם המדריך שלנו. סירת הגומי, שממתינה לנו גדולה מספיק כדי להכיל משפחה. תדריך בטיחות קצר, לבישת חליפת הצלה, משוט ביד – ןאנחנו יוצאים אל המים. זרם המים סוחף אותנו איתו לאיטו, ואנחנו כמעט שלא נדרשים לחתור . מדי פעם מגיעים לאיזור של מפלונים קטנים – אז נשלפים המשטים ואנחנו פותחים בחתירה נמרצת לפי הוראות המדריך – אחרת אנחנו עלולים לעלות על שרטון.

שיט על הסאן, פודקרפטיה עם ילדים
טבע על נהר הסאן

מרגע שיצאנו מאיזור העיר אנחנו נמצאים בתוך טבע : צמחי מים ועשב גבוה מגובהו של אדם, ברווזים ואנפות משייטות על הנהר, מדי פעם אנחנו מבחינים בדייג בודד. מרחוק גבהות ירוקות מוריקות ורק כיפתה הכסופה של הכנסיה מעידה על כך שאנחנו בכל זאת לא רחוקים מהציביליזציה. לאחר כשעה המדריך שלנו מפנה אותנו לכיוון הגדה . אנחנו "מחנים" את סירת הגומי שלנו בין השיחים , והולכים אחריו בשביל צר בצמחיה עבותה. מכאן אנחנו מגיעים לדרך קטנה המובילה אל הכנסיה שאת כיפתה המבצבצת מקודם. אנחנו הולכים בשקט, נחבאים בצמחיה העבותה מני צידי הדרך. אני נזכרת בספרי ההרפתקאות שקראתי בילדותי .אני נזכרת בתיאוריהם של אבירים הרוכבים דרך שדות ויערות ומגיעים אל כנסיות מבודדות – מרכינים ראשם, ומתפללים לבוראם על שיחזק אותם במסעם. אני חושבת על תיאורי הפשיטות של הויקינגים שחדרו דרך הנהרות אל לב יבשת אירופה, הסתירו סירותיהם בשיחים ושדדו כנסיות ומנזרים.

הויקינגים והאבירים כבר חלפו מהעולם ולנו לא נותר אלא להחריד משלוותם זוג צעיר שעורך פיקניק סמוך לכנסיה. המדריך שלנו תיאם עם שומרי מפתח הכנסיה, שמחים לפתוח לנו את השער ודלתות הכנסיה, ומאפשרים לנו להנות מיופיה. לאחר הביקור הקצר אנחנו חזורים על עקבותינו וממשיכים בשיט נינוח עד לסוף המסלול שלנו . שם ממתינים לנו עם ארוחת צהריים, שחלקה מתבשלת לאיטה על האש.

פיקניק נוסח פודקרפטיה

שיט על נהר הסאן – מידע נוסף

חברת השיט מציעה מספר אפשרויות למסלולים למשפחות. החל משעה ועד יום שלם. אפשר לשלב בעזרתם ארוחת צהריים, או עצירה על החוף והם פתוחים לרעיונות. יש ליצור קשר להזמנת שיט מראש.

סאנוק עם ילדים – המלצות נוספות

סאנוק היא עיירה ציורית ונחמה שכדאי להקדיש מספר שעות לטיול במרכז העיר שלה, להציץ לכנסיות היפות ולטייל ברחובות הקטנים שבהם ניתן למצוא חנויות בטעם של פעם. כדאי לעלות לתצפית לטירת סאנוק, וממנה אפשר לצאת לטיולים רגליים נחמדים.

המוזיאון הפתוח של סאנוק ראוי לציון : הוא מאגד בשיטחו מבנים מאיזור מזרח פולין וכולל בשטחו כנסיות מעץ, מבנים הקשורים בהפקת נפט, ובתים מעיירה יהודית. במקום יש פעילויות מיוחדות לאורך כל השנה .

סאנוק, פודקרפטיה עם ילדים, שיט על הסאן
מראות מהעיירה סאנוק

אוהרצה מינרלנה Uherce Mineralna

אין דבר בכפר הקטן והשלו בעל השם המוזר מעט שיעיד על ההיסטוריה שלו, שמתחילה בימי הבניניים. במהלך ההיסטוריה זכהנ הכפר שלנים של שגשוג בזכות היותו על דרך סחר מרכזית, ובמהמשך מיקומו ליד מאגר של נפט. וידע גם שנים של מלחמות ושפל – הוא נכבש על ידי הטאטארים, על ידי האוסטרים , על ידי הנאצים ועל ידי הרוסים. בשנים האחרונות בזכות מספר יוזמות מקומיות הכפר ומיבניו הישנים זוכים לעדנה מחודשת.

פודקרפטיה עם ילדים
חיים חדשים למבנה בית הספר הישן

בית הספר הישן שהפך למרכז שימור ידע והיסטוריה

ב1860 נבנה בית הספר הראשון בכפר. זה היה מבנה עץ של כיתה אחת ולידו נבנה בית ששימש את המורה ומשפחתו. בתי ספר כאלה היו נפוצים בכל מזרח אירופה, כפי שראינו בעת הביקור שלנו במוזיאון פתוח באסטוניה. ב1910 הוחלף מבנה העץ במבנה לבנים, ששימש את הכפר עד לבנית בית ספר מודרני.  בית הספר הישן שימש בתחילה כפנימיה ואח"כ כגן ילדים עד לסגירתו. בשנים האחרונות זכה המקום לתחיה מחודשת והפעם כמרכז המשמר את ההיסטוריה של העירה בצורה יחודית. לפרוייקט הזה אחראים מגדה ובעלה שהם בני המקום וחובבי היסטוריה. 

פודקרפטיה עם ילדים

על צידו האחד של מבנה בית הספר הישן  ציור קיר גדול המתאר סצנה דמיונית מבית הספר. מגדה מספרת לנו שהאנשים המצויירים הם אנשים שחיים בעיירה. היא מצביע על ילד ג'ינג'י שובב ומספרתץ לנו שהוא בן דמותו של בנה, דמות המורה צוירה בהשראתה. פנים המבנה מחולק לחדרים שבהם עסוקים ילדים בלימוד חוויתי של היסטוריה . בכיתה אחת ישובים ילדים בשקט ודוקדים על כתיבה תמה תוך שימוש בציפורן וקסת עם דיו, בכיתה אחרת לומדים לעבוד על אובניים, בכיתה שלישית עוסקים באפית לחמניות אופיניות לאיזור .  

פודקרפטיה עם ילידם
כמו בכיתה של פעם

ההמקום משמש גם כארכיון לסיפורים של תושבי העיירה על ההיסטוריה שלה : חפצים של פעם נאספו ומשמשים בתצוגה . סיפורים מענינם הוקלטו ואפשר לשמוע אותם או לקרוא. תמונות נעות על הקירות מספרות לנו איך החיים נראו פעם.

פודלסיב עם ילדים, אוהרצה מינרלנה
חפצים וזכרונות מימים עברו

חוויה משפחתית על פסי הרכבת הישנים

גם תחנת הרכבת הישנה הפכה למיזם תיירותי – על הפסים כיום נוסעות קרוניות המונעות על ידי פדלים של אופניים. תחנה הרכבת עצמה עברה שיפוץ ושימור. ואפשר לראות בה לצד ציורי קיר משעשעים גם לוחות זמנים מקורי – בסלילים, קופה לרכישת כרטיסים ועוד. קרונית כזאת מתאימה למשפחה : שני אנשים יכולים לפדל בעוד שהאחרים נחים. הנסיעה על הפסים הישנים לוקחת אותנו לנופים כפריים, כמו רכבת גם אנחנו חוצים כבישים ועוברים במנהרות.

מידע נוסף על קרונית האופנים

  • אמנם כל משפחה נוהגת בקרונית שלה , אבל היציאה היא בקבוצות. ישנם מספר אפשרויות טיול בקרונית האופנים – החל משעה ועד חצי יום. שימו לב לשעות הפעילות של כל מסלול.
  • הנסיעה ברובה חשופה לשמש – אל תשכחו לקחת כובע ומים. כן, גם בפולין יכול להיות חם מאוד.
  • בעונת התיירות המקום מבוקש – כדאי להזמין מקום יום יומיים מראש.
פודקפטיה עם ילדים , אוהרצה מינרלנה
בתחנת הרכבת הישנה

פודקפטיה עם ילדים – לינה

פודקרפטיה כיעד תיירותי מציעה מגוון גדול של אפשרויות לינה – החל מצימרים ובתי נופש, דרך מלונות ובתי הארחה, וכלה במלונות ספא מפנקים. במרבית מקומות הלינה ילדים מתקבלים בברכה אם כי לא תמיד יש פעילות מיוחדת בשבילהם. כיון שהאיזור אינו מתוייר מאוד החירים כאן נמוכים מאשר באיזור הרי הטטרה וזקופנה. במסגרת הביקור שלנו שהינו במלון נהדר שבו כל בני המפחה , קטנים וגדולים, ימצאו את עצמם.

מלון ספא ונופש פעיל ארלמוב

בדרך כלל אני מתיחסת למלונות כמקום לשינה בלבד ומעדיפה לעשות את מרבית הפעילות שלי מחוץ למלונות. אבל כשנמצאים במלון שכולל בשטחו יער עם מסלולי הליכה המגיעים ל 15 ק"מ, בריכה שמשקיפה על נוף ההרים, ועדר של איילים הרועה מחוץ לחלון – קשה שלא להתלהב.  מלון ארלמוב הוא מלון מעולה לנופש משפחתי – בחורף או בקיץ. 
המלון ממוקם למרגלות הרי הבישדי, במרחק של כשעה נסיעה מז'שוב. זהו בסיס טוב לטיולים יומיים לעיירות ולאתרי הטבע בסביבה.  כדאי מאוד להקדיש גם כמה ימים לבילוי במתקנים המושקעים של המלון .  

מלון ספא בפודלסיה, מלון ארלמוב

לילדים הצעירים ישנו מספר משחקיות בשטח המלון, וגני משחקים מחוצה לו. כמו כן אפשר לצאת לרכיבה על פוני. לילדים הגדולים ישנם חדר למשחקי מחשב וקונסולות, קירות טיפוס, מטווח רובה אויר, מגרש להחלקה על גלגליות ורולרים ושעורי רכיבה על סוסים. בשטח המלון ישנם מגרשים למשחקי כדורסל, כדורשת, גולף, טניס וכדורגל. בחורף פועל אתר סקי בגבעות מאחורי המלון. 

פודלסיה עם ילדים, פעילות ילדים במלון ארלמוב
פעילות לילדים במלון ארלמוב. התמונות באדיבות המלון.

אם כל הפעילות הספורטיבית הזו מעייפת אתכם – אפשר להתפנק בספא של המלון היפהפה של המלון, שמציע מבחר גדול של טיפולים. בחדר האוכל של המלון אכלנו ארוחת בוקר כיד המלך. יש בה כמעט כל דבר שאפשר לחשוב עליו ובשפע : לחמים טריים, ירקות ומיני סלטים, מאפים, גבינות, יוגורטים, ביצים, נקניקים, דגים ומזנון חם.  בארוחת הערב אפשר לבחור בין מזנון לבין מסעדה המגישה אוכל מהתפריט. אנחנו נהנינו מאוד מהאוכל במסעדה – סגנון האוכל פולני מודרני. המנות טעימות, מעוצבות ומגיעות בכלים נאים.

חופשה משפחתית בפודקרפטיה, פודקפטיה עם ילדים, ארוחת בוקר במלון ארלמוב

טיפים נוספים לחופשה משפחתית מוצלחת במלון ארלמוב:

  • כל החדרים של המלון פונים אל הנוף הנהדר, אבל מכיוון שהמלון גדול כדאי לבקר חדרים הקרובים למעליות.
  • במלון יש חדרי משפחה, וחדרים עם דלת מקשרת.  
  • מחירי המלון משתנים בתלות בתקופה בשנה ובמועד הזמנת החדרים. ככל שמזמינים מוקדם יותר המחירים טובים יותר.  החודשים האטרקטיבים ביותר מבחינת מחירים הם אפריל ונובמבר. 
  • לחובבי שלכת מומלץ להגיע בסוף ספטמבר – תחילת אוקטובר. 
חופשה משפחתית בפודלסיה, מסלול טיול בסביבת המלון
טיול בטבע שמחוץ למלון

פולין עם ילדים – המלצות נוספות לחופשות משפחתיות

את הביקור בפודקרפטיה אפשר לשלב עם ביקור בקרקוב ובהרי הטטרה. בשניהם ישנן אטרקציות שונות לילדים.

פודלסיה הנמצאת בצפון מזרח פולין מציעה אף היא אפשרויות לחופשה משפחתית ואפשר לשלב אותה עם וורשה. לקריאת המלצות לחופשה משפחתית בצפון מזרח פולין

2 Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *